Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawnypostanawia uzna... - Interpretacja - 1471/NUR1/443-245/3/06/GW

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 21.09.2006, sygn. 1471/NUR1/443-245/3/06/GW, Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawnypostanawia uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż do lipca 2004r. Wnioskodawca prowadził działalność w dwóch zasadniczych obszarach, tj. zajmował się działalnością przesyłową jako Operator Systemu Przesyłowego (OSP) oraz działalnością w zakresie obrotu energią. W związku z wymogami prawa Unii Europejskiej nakazującymi wyodrębnienie ze struktur wnioskodawcy działalności przesyłowej, utworzył on odrębny podmiot (dalej zwany: Operatorem), zajmujący się działalnością przesyłową. Posiadany przez Wnioskodawcę majątek niezbędny do prowadzenia tej działalności został udostępniony Operatorowi do używania na podstawie umowy dzierżawy. W związku z przyjęciem przez Radę Ministrów dokumentu program dla elektroenergetyki Wnioskodawca stanął przed koniecznością podjęcia dalszych działań restrukturyzacyjnych. Jednym z celów przyjętego programu jest realizacja wymogów wynikających z przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997r. Prawo energetyczne, w szczególności art. 9k, zgodnie z którym Operator Systemu Przesyłowego działa w formie spółki akcyjnej, której jedynym akcjonariuszem jest Skarb Państwa. Z punku widzenia Wnioskodawcy realizacja tego programu wymaga trwałego wyposażenia Operatora w majątek służący do prowadzenia działalności w zakresie przesyłu energii elektrycznej zgodnie z planami właścicielskimi cel ten zostanie osiągnięty poprzez wydzielenie ze Spółki majątku służącego do prowadzenia działalności w zakresie przesyłowej na rzecz Operatora w trybie art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000r. Kodeks Spółek Handlowych. Podział ten zostanie przeprowadzony po przekazaniu przez Wnioskodawcę wszystkich akcji Operatora na rzecz Skarbu Państwa. Przedmiotem wydzielenia na rzecz Operatora ma być majątek służący obecnie tej spółce do wykonywania działalności przesyłowej, na który składają się m.in. funkcjonująca sieć przesyłowa wraz z wartościami niematerialnymi i prawnymi. Wraz z majątkiem przesyłowym na rzecz Operatora zostaną przeniesione prawa i obowiązki związane z tym majątkiem, w tym wszelkie kontrakty z nim związane. Z uwagi na fakt, iż obecnie Wnioskodawca wykorzystuje przedmiotowy majątek do działalności gospodarczej w zakresie dzierżawy jest on wyodrębniony nie tylko organizacyjnie, lecz także finansowo, tj. przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do tej części przedsiębiorstwa.

Zdaniem Spółki podział Spółki polegający na wydzieleniu przedsiębiorstwa przesyłowego na rzecz innego podmiotu na mocy przepisu art. 91 ust. 9 ustawy o VAT nie skutkuje koniecznością dokonania korekty podatku naliczonego związanego z nabyciem środków trwałych będących przedmiotem w/w czynności.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Stosownie do art. 91 ust.1 i 2 ustawy o VAT po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11, dla zakończonego roku podatkowego. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli różnica między proporcją odliczenia określoną w art. 90 ust. 4 a proporcją określoną w zdaniu poprzednim nie przekracza 2 punktów procentowych. W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym, są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat a w przypadku nieruchomości - w ciągu 10 lat, licząc począwszy od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości - jednej dziesiątej, kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z ust. 4 tego artykułu w przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów, o których mowa w ust. 2, uważa się, że towary te są nadal używane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty. Zasady dokonania tej korekty zostały określone w ust. 5 i 6 tego artykułu, w myśl których korekta po sprzedaży, o której mowa w ust. 4, powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż. W przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną opodatkowane - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru związane jest z czynnościami opodatkowanymi, natomiast jeżeli zostaną zwolnione lub nie podlegały opodatkowaniu - do obliczenia korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi lub niepodlegającymi opodatkowaniu.

W myśl ust. 9 powołanego przepisu, w przypadku zbycia przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału), o których mowa w art. 6 pkt 1, korekta określona w ust. 1-8 jest dokonywana odpowiednio przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zakładu (oddziału).

W ocenie Naczelnika tut. Urzędu w przedstawionym stanie faktycznym mamy doczynienia ze zbyciem składników majątkowych przedsiębiorstwa, a w konsekwencji przedmiotowa transakcja nie podlega wyłączeniu z zakresu opodatkowania VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W konsekwencji powyższego przepis art. 91 ust. 9 nie znajduje zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Spółka jest zobowiązana do dokonania jednorazowej korekty w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty podatku naliczonego związanego z nabyciem środków trwałych będących przedmiotem w/w czynności, na zasadach określonych w art. 91 ust. 5 i 6 ustawy o VAT, tj. w miesiącu, w którym nastąpił podział, przyjmując jednocześnie że dalsze wykorzystanie tego towaru związane jest z czynnościami opodatkowanymi.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie