
Temat interpretacji
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r., Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m. in. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju. W myśl art. 9 ust. 1 ustawy o VAT przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz. Przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium kraju.W świetle powyżej przytoczonych unormowań, analizowane przemieszczenie towarów z Niemiec do Polski należy traktować jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów a zatem podlega ono opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT według stawek właściwych dla nabytych towarów.
Ad. A W myśl art. 20 ust. 5 ustawy o VAT w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów, obowiązek podatkowy powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, z zastrzeżeniem ust. 6 - 9 tego przepisu. Zgodnie z ust. 6 w/w art. w przypadku gdy terminem, o którym mowa w ust. 5, podatnik podatku od wartości dodanej wystawił fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury. W przedstawionym przez wnioskodawcę stanie faktycznym, zastosowanie będzie miała zasada zawarta w art. 20 ust. 5 ustawy o VAT. Zatem obowiązek podatkowy powstanie 15. dnia miesiąca, następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru. Zgodnie z art. 25 ust. 1 wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów uznaje się za dokonane na terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu. W świetle powyższego należy stwierdzić, iż terminem dokonania dostawy w przedmiotowej sprawie będzie moment zakończenia przemieszczenia towarów na terytorium Polski a nie jak twierdzi Spółka moment odprawy celnej na terytorium Niemiec.
Ad. B Na podstawie art. 31 ust. 2 ustawy o VAT podstawa opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów obejmuje: podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze związane z nabyciem towarów, z wyjątkiem podatku oraz wydatki dodatkowe takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę od podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia. W przedmiotowej sprawie Spółka prawidłowo oblicza podstawę opodatkowania, która obejmuje wartość towaru oraz cło zapłacone przy imporcie w Niemczech.
Ad. CZgodnie z § 37 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 97 poz. 970 ze zm.) kwoty wyrażane w walucie obcej wykazywane na fakturze przelicza się na złote według wyliczonego i ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski bieżącego kursu średniego waluty obcej na dzień wystawienia faktury. Na podstawie ust. 4 tego artykułu przepis ten stosuje się odpowiednio do faktur, które dokumentują czynności, które u podatnika stanowią wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. W przedmiotowej sprawie, Spółka powinna przeliczyć kwoty wyrażone w walutach obcych, ujęte w otrzymanych fakturach na dzień powstania obowiązku podatkowego.
Ad. DW myśl unormowania art. 106 ust. 7 ustawy o VAT, Spółka ma obowiązek wystawienia faktury wewnętrznej dokumentującą wewnątrzwspółnotowe nabycie towarów. Natomiast zgodnie z § 25 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 roku w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. z 2005r. Nr 95 poz. 798 ze zm.) faktura wewnętrzna powinna zawierać elementy wymienione w § 9 niniejszego rozporządzenia z zastrzeżeniem, iż w przypadku dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz importu usług, faktury wewnętrzne mogą nie zawierać numeru identyfikacji kontrahenta. Należy stwierdzić, że w analizowanej sprawie faktura wewnętrzna nie musi zawierać danych dotyczących dostawcy.
Ad. ENa mocy art. 100 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, zarejestrowani jako podatnicy VAT-UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym informacje podsumowujące o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów, za okresy kwartalne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. W myśl art. 100 ust. 3 w/w informacja powinna zawierać w szczególności dane dotyczące podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, numer identyfikacji kontrahenta, kod kraju, z którego jest dokonywane wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów oraz łączną wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. W przedstawionej przez wnioskodawcę sprawie, Spółka w informacji podsumowującej winna wykazać jako numer identyfikacyjny kontrahenta, numer przedstawiciela fiskalnego.
W świetle powyższego, stwierdza się, iż stanowisko zaprezentowane we wniosku przez Spółkę, jest prawidłowe w zakresie pytania o zaistnienie wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o kwoty przyjęte do wyliczenia podstawy opodatkowania, o dane zawarte na fakturze wewnętrznej oraz o dane dotyczące dostawcy zawarte w informacji podsumowującej. Natomiast wnioskodawca nieprawidłowo definiuje moment powstania obowiązku podatkowego w przedmiotowej sprawie oraz w następstwie tego nieprawidłowo przyjmuje kurs waluty właściwy do ustalenia podstawy opodatkowania.
