Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.), art... - Interpretacja - IIUS-II-443/74/2006

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 20.07.2006, sygn. IIUS-II-443/74/2006, Drugi Urząd Skarbowy w Rzeszowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 8 ust. 1 i 2, art. 29 ust. 1, art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie, po rozpatrzeniu pisma Spółki z dnia 22.05.2006 r., w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym postanawia uznać stanowisko Podatnika zawarte w piśmie:

1. dotyczące ustalenia "czy czynności wykonywane przez Partnerów w ramach Programu EQUAL stanowią usługę w rozumieniu przepisów ustawy o podarku od towarów i usług?" - za prawidłowe,

2. dotyczące ustalenia "czy dotacja otrzymana w ramach Programu przez Partnerów od Administratora (Lidera) podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów od towarów i usług ?" - za prawidłowe,

3. dotyczące ustalenia "czy Partner wykonujący czynności w ramach programu EQUAL ma prawo do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony związany z zakupami poczynionymi na potrzeby realizacji wymienionego programu?" - za prawidłowe,

4. dotyczące ustalenia "czy w przypadku zgodności stanowiska organu podatkowego ze stanowiskiem Wnioskodawcy, zobowiązany on będzie do sporządzenia korekt deklaracji podatkowych" - za prawidłowe.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż celem Partnerstwa jest przeciwdziałanie powstawaniu bezrobocia na terenach słabo zurbanizowanych. Partnerstwo ma charakter geograficzny, a Partnerami są: e-s. Sp. z o.o., inne podmioty niepubliczne typu: stowarzyszenia spółki, szkoły wyższe itp. oraz podmioty z sektora publicznego (Powiatowe Urzędy i Wojewódzki Urząd Pracy). W realizację projektu zostały zaangażowane ww. podmioty, które realizują określone zadania w ramach tego projektu. Z wymienionymi podmiotami (Partnerami) Lider Projektu podpisał umowy dwustronne. Jednym z takich Partnerów jest e-s. Sp. z o.o. Na mocy zawartych umów Partnerzy projektu będą wykonywali zadania , niezbędne do realizacji celów określonych w projekcie. Zadania realizowane przez Wnioskodawcę to w szczególności: budowa informatycznego systemu ostrzegania przed upadłością firm, prowadzenie szkoleń na rzecz przedsiębiorców i pracowników firm sektora MSP zagrożonych upadłością, działania informacyjne na terenie województwa podkarpackiego związane z projektem i Inicjatywą Wspólnotową EQUAL. Na wykonanie zadań w ramach Projektu Partnerzy projektu będą otrzymywali środki od Lidera Projektu (Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Zamościu), które wcześniej zostaną przekazane przez Fundację "Fundusz Współpracy" na wyodrębniony rachunek bankowy Lidera Projektu. Partner, czyli Wnioskodawca, otrzyma tylko refundację poniesionych i udokumentowanych kosztów realizacji zadań. Zatem Partner z tytułu wykonywania zadań w ramach projektu nie osiąga żadnego zysku.

Jednocześnie Spółka zaprezentowała opinię, iż: realizacja celów Programu EQUAL nie jest usługą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług; dotacje przyznawane w ramach Programu EQUAL nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług; biorąc pod uwagę fakt, iż czynności wykonywane w ramach Programu EQUAL nie podlegają opodatkowaniu , należy uznać, że podatnikowi nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku naliczonego związanego z zakupami poczynionymi na potrzeby realizacji tegoż programu; w związku z powyższym Wnioskodawca będzie zobowiązany do dokonania stosownych korekt deklaracji.

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Rzeszowie, dokonując oceny prawnej zaprezentowanego stanowiska, wyjaśnia:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z definicją zawartą w art. 7 ust. 1 przez dostawę towarów o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług , o którym mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej , które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z opisanego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w ramach Programu EQUAL za realizację określonych w projekcie zadań otrzyma refundację poniesionych i udokumentowanych kosztów realizacji zadań. Dostawa towarów oraz świadczenie usług , za wyjątkiem ściśle określonych w art. 7 ust. 2 i 3 oraz w art. 8 ust. 2 przypadków, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jedynie wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie.

W celu sprecyzowania, co należy rozumieć po pojęciem odpłatności (wynagrodzenia), które powoduje, że dostawa towarów lub świadczenie usług stają się czynnościami opodatkowanymi można odwołać się do orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Przyjmuje się w nim, że odpłatność ma miejsce, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług, a otrzymanym wynagrodzeniem będącym świadczeniem wzajemnym. Dostawcę towarów lub usługodawcę musi łączyć z odbiorcą stosunek prawny, z którego wynika obowiązek dostawy towarów lub świadczenia usług oraz wysokość wynagrodzenia (świadczenia wzajemnego) za dokonanie tych czynności, co jednak nie oznacza, że musi mieć ono postać pieniężną, gdyż wynagrodzenie (odpłatność) jako świadczenie wzajemne może przybrać postać rzeczową (zapłatą za towar lub usługę może być inny towar lub usługa), albo mieszaną (zapłata w części pieniężna, a w części rzeczowa). Musi zatem istnieć możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego za dostawę towarów lub świadczenie usług. Bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem istnieje wówczas, gdy istnieje bezpośrednia i jasna zindywidualizowana korzyść na rzecz dostawcy towaru lub świadczącego usługę i jeżeli świadczenie wzajemne pozostaje w bezpośrednim związku ze świadczeniem dokonanej czynności. Dostawa towarów lub świadczenie usług - odpłatne- mogą zostać opodatkowane wtedy, gdy pomiędzy dostawcą towaru lub świadczącym usługę i ich beneficjentem istnieje jawny lub zrozumiały stosunek prawny (umowa), w ramach którego spełnione są świadczenia wzajemne. Zatem świadczenie podatnika, które nie jest oparte na tytule prawnym wskazującym obowiązek dostawy towarów lub świadczenia usług oraz wysokość wynagrodzenia nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Dokonując analizy zadań realizowanych przez Wnioskodawcę w ramach Programu EQUAL, można stwierdzić, iż nie stanowią one usługi w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ nie są świadczeniem na rzecz danej osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej. W ramach realizacji Programu EQUAL nie dochodzi bowiem do zobowiązania się Wnioskodawcy do wykonania konkretnego świadczenia na rzecz ww. jednostek.

Zmierzanie do osiągnięcia rezultatów, nie stanowi usługi, nie jest zatem czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. W realizacji celów Programu EQUAL trudno jest bowiem wskazać usługobiorcę, a z całą pewnością należy wykluczyć istnienie więzi prawnej pomiędzy Wnioskodawcą a podmiotami, które będą w przyszłości uzyskiwały korzyści wynikające z realizacji tego Programu. Ponadto czynności wykonywane w ramach Programu EQUAL przez Partnera wykonywane są bezpłatnie (Partner otrzymuje refundację poniesionych i udokumentowanych kosztów realizacji zadań). W świetle powyższego należy stwierdzić, iż charakter i zakres czynności nie wypełnia przesłanek do uznania ich za czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy.

W odniesieniu do kwestii opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji otrzymywanych w ramach Programu przez Partnerów od Administratora (Lidera) tut. organ podatkowy stwierdza, iż zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o dokonane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Z powyższych unormowań wynika, iż dotacje zwiększają podstawę opodatkowania, wyłącznie w przypadku , gdy mają charakter przedmiotowy dla podatnika, tj. gdy dotyczą dofinansowania dla dostawcy konkretnego towaru lub dla usługodawcy konkretnej usługi. Chodzi o dofinansowanie do ceny określonego towaru lub usługi, gdyż tylko wtedy można stwierdzić ,że dotacja stanowi element wynagrodzenia podatnika. Zatem opodatkowaniu podlegają wyłącznie te dotacje, które stanowią składnik ceny dostawy towaru lub ceny świadczonej usługi. Dotacje przyznawane w ramach Programu EQUAL dla Wnioskodawcy nie spełniają w/w kryteriów , gdyż nie można przyporządkować ich do konkretnej dostawy czy usługi. Tak więc przyznana w ramach Programu EQUAL dotacja nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem nie mieści się w definicji art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.

Jak wynika z treści pisma Wnioskodawca za wykonywaną działalność nie otrzymuje wynagrodzenia, a jedynie refundację poniesionych kosztów. Zgodnie z art. 86 ust. 1 w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych , podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Przedstawiona zasada wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu. Ponieważ czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach Programu EQUAL nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT , wobec tego Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia bądź zwrotu tego podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług służących realizacji tego zadania.

W związku z powyższym, biorąc pod uwagę sytuację opisaną przez Wnioskodawcę ww. pismach koniecznym będzie sporządzenie stosownych korekt deklaracji.

Reasumując, tut. organ podatkowy - dokonując oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy zawartego we wniosku stwierdza, że jest ono prawidłowe, co do wszystkich pytań zawartych we wniosku.

Drugi Urząd Skarbowy w Rzeszowie