Na podstawie art.14a , art.14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U.Nr 8 z 2005r, poz.60 z póżn.zmian... - Interpretacja - 1442/TP/VAT/443/2469/05/KK

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 15.12.2005, sygn. 1442/TP/VAT/443/2469/05/KK, Urząd Skarbowy w Wołominie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika
Referencje
1401/VR/4407/14-2/06/JM , decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego

Na podstawie art.14a , art.14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U.Nr 8 z 2005r, poz.60 z póżn.zmianami) w odpowiedzi na pismo Urzędu Miasta z dnia 27.10.2005r. w sprawie opodatkowania podatkiem VAT opłat z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości

uznać stanowisko wnioskodawcy za nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

1.Stan faktyczny podany we wniosku jest następujący:

Gmina na podstawie art.71 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U.Nr 261, poz.2603 z 2004r.) pobiera pierwsze opłaty oraz opłaty roczne za oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste. Opłaty roczne ustala się według stawki procentowej od ceny nieruchomości (art.72 tej ustawy) w zależności od określonego w umowie celu na jaki nieruchomość została oddana.

Pytanie podatnika:

Czy w świetle art.8 ustawy o podatku od towarów i usług oddanie nieruchomości w wieczyste użytkowanie przed 1 maja 2004r. powinno być objęte podatkiem VAT ? Czy kwota podatku VAT powinna być wliczona w dotychczasową opłatę, czy też doliczona do istniejącej opłaty?

2.Stanowisko wnioskodawcy co do oceny stanu faktycznego :

Gmina stoi na stanowisku, że przekazanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste należy uznać za dostawę towaru a nie świadczenie usług. Jest to bowiem przekazanie do dysponowania gruntem jak właściciel. Taka interpretacja wynika z orzeczeń Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości , który wskazuje, że istotne jest przekazanie władztwa nad rzeczą, tak aby nabywca dysponował rzeczą jak właściciel, natomiast przeniesienie prawa własności w tym kontekście nie ma decydującego znaczenia.

Zdaniem Gminy jeżeli ustanowienie prawa wieczystego użytkowania miało miejsce przed 1 maja 2004r. a więc gdy obowiązywały poprzednie przepisy o VAT, to taka dostawa nie podlega temu podatkowi. Opłaty te dotyczą bowiem czynności niepodlegającej opodatkowaniu ? oddaniu w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych , które miały miejsce w przeszłości .

Wprowadzenie opodatkowania nie powinno powodować straty dla gminy.Dochód przewidziany w ustawie o gospodarce nieruchomościami nie może ulegać zmniejszeniu, dlatego też podatek VAT powinien być doliczony do dotychczasowej opłaty. Inna decyzja może mieć ujemne skutki dla budżetu Gminy.

3.Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym.

Prawo użytkowania wieczystego jest prawem rzeczowym, którego treść i granice określone zostały w przepisach Kodeksu cywilnego oraz ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jednolity ? Dz.U. z 2000r. Nr 46, poz.543 z późn. zm.).

Zgodnie z art.232 Kodeksu cywilnego , grunty stanowiące własność Skarbu Państwa a położone w granicach administracyjnych miast oraz grunty Skarbu Państwa położone poza granicami, lecz włączone do planu zagospodarowania przestrzennego miasta i przekazane do realizacji zadań jego gospodarki, a także grunty stanowiące własność gmin lub ich związków, mogą być oddawane w użytkowanie wieczyste osobom fizycznym i osobom prawnym.

Zgodnie z art.7 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 54, poz.535 z póżn. zm.) przez dostawę towarów rozumie się co do zasady przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel .

Oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste nie mieści się w zakresie definicji dostawy towarów , zawartej w art.7 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r., nie daje bowiem praw do rozporządzania gruntem jak właściciel , ani nie zostało wymienione pośród praw wskazanych w tym przepisie.

Zgodnie z art.8 ust.1 w/w ustawy , przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej , które nie stanowi dostawy towarów.

Ponieważ oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste jest świadczeniem na rzecz innego podmiotu i nie jest dostawą towarów, uznać należy, że jest ono świadczeniem usług w rozumieniu przepisu art.8 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług .

Odnosząc się do zapytania w części dotyczącej podstawy opodatkowania Naczelnik Urzędu Skarbowego zauważa,że zgodnie z art.29 ust.1 w/w ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną )towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Wynagrodzenie z tytułu sprzedaży towarów lub świadczenia usługi wyrażone jest w formie ceny, zasadą ogólną zaś jest, że w ramach ustalonych cen zawarty jest podatek od towarów i usług, jeżeli dana transakcja podlega temu podatkowi, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 5 lipca 2001r. o cenach (Dz.U.Nr 97, poz.1050 ze zm.) , chyba ,że strony w umowie wyraźnie wskażą inaczej . Zaznaczyć należy, że kwotę należną stanowiącą podstawę opodatkowania ustalają strony zawartej umowy.Kwestii : czy podatek od towarów i usług należy doliczyć do opłat za użytkowanie wieczyste, czy też jest on już zawarty w tych opłatach, nie regulują przepisy podatkowe.Przy ustalaniu wysokości opłat ustawodawca nie ingeruje w sferę podejmowania decyzji, czy opłaty mają być kwotami ?netto? czy ?brutto?, kwestia ta powinna być uregulowana w umowach zawartych z użytkownikami wieczystymi, a organ podatkowy nie może narzucać ich treści. Ponadto tut. Organ podatkowy zauważa, że kwestie związane z ustaleniem wysokości oraz trybem dokonywania zmian (aktualizacji) opłat z tytułu wieczystego użytkowania nieruchomości regulują przepisy ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jednolity Dz.U. Z 2004r. Nr 261 poz.2603 ze zm.).Właściwym w kwestii rozstrzygania , co do możliwości podniesienia opłat z tytułu oddania nieruchomości w użytkowanie wieczyste jest Minister Infrastruktury, a nie organy podatkowe. P O U C Z E N I E Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Zgodnie z art.14b §1 i § 2 w/w ustawy ? Ordynacja podatkowa , interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej ? do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na podstawie art.14a §4 ustawy Ordynacja podatkowa na powyższe postanowienie służy zażalenie w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tut. organu.

Urząd Skarbowy w Wołominie