Działając na podstawie art. 14b § 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Rze... - Interpretacja - IS.IX/3-0050/206/04

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 18.10.2004, sygn. IS.IX/3-0050/206/04, Izba Skarbowa w Rzeszowie Ośrodek Zamiejscowy w Krośnie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14b § 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie dokonuje zmiany udzielonej przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Krośnie w piśmie z dnia 9.08.2004 r. (znak: PP.443/92/2004) informacji o zakresie stosowania prawa podatkowego w podatku od towarów i usług:

W piśmie skierowanym do Urzędu Skarbowego w Krośnie z dnia 8.07.2004 r. podatnik zwrócił się z zapytaniem w zakresie prawa do odliczania podatku naliczonego przy zakupie paliwa do samochodu ciężarowego "Polonez" Truck w sytuacji, gdy ładowność w świadectwie homologacji podana jest oddzielnie na towar i ludzi a nie łącznie. Dopuszczalna ładowność określona została w świadectwie homologacji jako "610 kg + 5 osób". Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krośnie udzielił odpowiedzi negatywnej, twierdząc, iż przy samochodzie 5-osobowym graniczną ładownością jest 697 kg, co oznacza, że przy takiej ilości miejsc ładowność 610 kg nie jest wystarczająca dla uznania ww. samochodu za samochód ciężarowy, co skutkuje brakiem prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie paliwa. Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie nie podziela stanowiska zaprezentowanego w cyt. piśmie:

Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej ładowności określonej w wyciągu ze świadectwa homologacji lub decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji mniejszej niż wynikającej ze wzoru: DŁ=357kg + n x 68kg gdzie: DŁ oznacza dopuszczalną ładowność, n oznacza ilość miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy.

Podatnik do zapytania dołączył wyciąg ze świadectwa homologacji - duplikat nr 1016-02. Wątpliwość dotyczy pozycji: dopuszczalna ładowność, którą określono jako "610 kg + 5 osób".

W sprawie interpretacji tegoż zapisu podatnik zwrócił się do podmiotu, który wydał przedmiotowy dokument. W odpowiedzi na ww. pismo wskazano, iż dopuszczalna ładowność 610 kg, o której mowa w duplikacie świadectwa homologacji oznacza ładowność bez osób. Tymczasem dopuszczalną ładowność należy ustalać jako różnicę między dopuszczalną masą całkowitą (a więc z uwzględnieniem osób) a masą własną. Dla przedmiotowego samochodu różnica ta wynosi 985 kg (z osobami). Potwierdzeniem takiej interpretacji jest zapis art. 2 pkt 56 ustawy - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2003 r. Nr 58, poz. 515), który stanowi, iż przez dopuszczalną ładowność rozumie się największą masę ładunku i osób, jaką może przewozić pojazd, którą stanowi różnica dopuszczalnej masy całkowitej i masy własnej pojazdu. Biorąc pod uwagę wartość tych parametrów wg świadectwa homologacji dopuszczalna ładowność dla samochodu, o którym mowa w zapytaniu wynosi: 2270 kg - 1285 kg = 985 kg. Wobec tego należy uznać, iż w kontekście dyspozycji cytowanych na wstępie przepisów ustawy podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie paliwa służącego do napędu 5-osobowego samochodu "Polonez" Truck.

Izba Skarbowa w Rzeszowie Ośrodek Zamiejscowy w Krośnie