Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0111-KDIB1-3.4010.300.2025.2.AN

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 29 lipca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.300.2025.2.AN

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowy od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 maja 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 maja 2025 r., o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie ustalenia, czy wypłata spowoduje powstanie obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych po stronie Kółka, czy nadal ten dochód pozostanie dochodem zwolnionym od podatku.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie, pismem z 28 czerwca 2025 r. (data wpływu do Organu 1 lipca 2025 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego (sformułowany we wniosku oraz w uzupełnieniu wniosku)

Kółko Rolnicze (…) działa na podstawie statutu (…). Kółko Rolnicze jest jednostką działającą na podstawie wpisu do rejestru Kółek Rolniczych, zrzeszeń branżowych, związku rolników i organizacji rolniczych oraz związków rolniczych zrzeszeń branżowych. Rejestracja w Sądzie Rejonowym (…).

Krajowy Rejestr Sądowy nr KRS (…); NIP (…); REGON (…).

Podatek dochodowy Kółka Rolniczego (…) jest w całości zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. Uzyskane dochody są ze składek członkowskich, dzierżawy pomieszczeń przeznaczone są wyłącznie na działalność statutową.

Statut Kółka Rolniczego zapewnia:

§ 4 Poprawa materialnych, socjalnych i oświatowo-kulturalnych warunków pracy i życia ludności rolniczej;

§ 7 pkt 4 Zapewnienie pomocy finansowej, premii pieniężnych;

§ 12 Członek Kółka Rolniczego ma prawo uczestniczyć w podziale nadwyżki bilansowej;

§ 26 W zakresie działań Zarządu Kółka Rolniczego należy zarządzanie majątkiem Kółka Rolniczego w zakresie ustalonym uchwałą oraz gospodarowanie funduszami Kółka Rolniczego w granicach planu;

§ 29 Walne zebranie podejmuje uchwały o podziale nadwyżki bilansowej.

Biorąc pod uwagę Statut Kółka Rolniczego należy rozumieć, że podział nadwyżki bilansowej pomiędzy członków Kółka Rolniczego mieści się w celach statutowych.

Pytanie (sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy taka wypłata spowoduje powstanie obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych po stronie Kółka, czy nadal ten dochód pozostanie dochodem zwolnionym od podatku?

Państwa stanowisko w sprawie (sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Naszym zdaniem, w świetle obowiązujących przepisów podatkowych, opisana sytuacja nie spowoduje powstania obowiązku zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o CIT – wolne od podatku są dochody społeczno-zawodowych organizacji rolników. Społeczno-zawodowe organizacje rolników działają na podstawie ustawy z 8 października 1982 r. Zgodnie z art. 3 ww. ustawy, społeczno-zawodowymi organizacjami rolników są: 1. Kółko Rolnicze.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy wskazać, że przyjąłem za Wnioskodawcą, że przekazanie członkom Kółka Rolniczego wskazanych we wniosku środków pieniężnych mieści się w celach statutowych.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o CIT:

dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy o CIT:

zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5 %, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k,

2 ) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Z kolei, na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o CIT:

zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Ze zwolnienia nie mogą jednak korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni art. 17 ust. 1c ustawy o CIT:

1)przedsiębiorstwa państwowe, spółdzielnie i spółki,

2)przedsiębiorstwa komunalne mające osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów,

3)samorządowe zakłady budżetowe oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, będące podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o CIT:

wolne od podatku są dochody związków zawodowych, społeczno-zawodowych organizacji rolników, izb rolniczych, izb gospodarczych, organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła, spółdzielczych związków rewizyjnych, organizacji pracodawców, partii politycznych, europejskich partii politycznych i europejskich fundacji politycznych, działających na podstawie odrębnych przepisów - w części przeznaczonej na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Należy zaznaczyć, że przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej), dlatego też muszą być stosowane w sposób ścisły. Również określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne. Z podatkowego punktu widzenia chodzi bowiem o zwolnienie dochodu od podatku, a zatem zastosowanie instytucji będącej wyjątkiem od reguły, jaką jest opodatkowanie dochodów osób prawnych.

Społeczno-zawodowe organizacje rolników działają na podstawie ustawy z 8 października 1982 r. o społeczno-zawodowych organizacjach rolników (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 781).

Zgodnie z art. 3 ww. ustawy:

społeczno-zawodowymi organizacjami rolników są:

1)kółka rolnicze;

2)(uchylony);

3)rolnicze zrzeszenia branżowe;

4)związki rolników, kółek i organizacji rolniczych;

5)związki rolniczych zrzeszeń branżowych.

Kółka rolnicze, na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o społeczno-zawodowych organizacjach rolników, są dobrowolną, niezależną i samorządną, społeczno-zawodową organizacją rolników indywidualnych, reprezentującą całokształt ich interesów zawodowych i społecznych.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że uzyskane przez Kółko rolnicze przychody ze składek członkowskich, dzierżawy pomieszczeń przeznaczone są wyłącznie na działalność statutową.

Przedmiot wątpliwości dotyczy ustalenia, czy taka wypłata spowoduje powstanie obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych po stronie Kółka, czy nadal ten dochód pozostanie dochodem zwolnionym od podatku.

Warunkiem skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o CIT, konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

1.przeznaczenia dochodów na cele statutowe, czyli cele wyraźnie określone w statucie oraz, gdy

2.środki te nie zostały przeznaczone na działalność gospodarczą,

3.podatnik musi należeć do jednej z kategorii podmiotów wskazanych omawianym przepisie.

Użyte przez ustawodawcę określenie „cel statutowy” należy rozumieć cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie osoby prawnej. Wnioskodawca wskazuje, że podział nadwyżki bilansowej pomiędzy członków Kółka Rolniczego mieści się w celach statutowych, a także, że uzyskane dochody są ze składek członkowskich, dzierżawy pomieszczeń przeznaczone są wyłącznie na działalność statutową. Zatem, w omawianej sprawie zostały łącznie spełnione przesłanki umożliwiające zastosowanie zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o CIT.

W związku z powyższym uznaję, że wypłata środków finansowych na rzecz poszczególnych członków Kółka rolniczego, w ramach podziału nadwyżki bilansowej, która jak Państwo wskazują mieści się w celach statutowych Kółka Rolniczego, podlega zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o CIT, i nie spowoduje powstania obowiązku zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych.

Zatem, Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.