
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście, działając na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 1997r. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.), w związku z pismem Strony z dnia 18.01.2005r. (wpływ do tut. Urzędu 20.01.2005r.) o udzielenie pisemnej interpretacji w trybie art. 14 a Ordynacji podatkowej co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
postanawia
uznać stanowisko Strony przedstawione w piśmie z dnia 18.01.2005r. za prawidłowe.
Uzasadnienie
Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, iż jest placówką działającą w formie gospodarstwa pomocniczego. Podatnik
zamierza podpisać umowę z The United States Museum (USHMM), której przedmiotem będzie mikrofilmowanie dokumentów archiwalnych ze zbiorów. W umowie występować będzie dwóch kontrahentów: Muzeum jako zleceniodawca i podatnika jako zleceniobiorca. Jednocześnie ustnie (bez zapisu w umowie) Muzeum zastrzegło, że płatności będzie dokonywać za pośrednictwem Ambasady Amerykańskiej w Warszawie. W związku z tym żąda by na fakturze kontrahent określony został w następujący sposób "USHMM c/o Ambasada USA w Warszawie" co można tłumaczyć jako "USHMM na adres Ambasady USA w Warszawie". Podatnik prosi o potwierdzenie, iż faktura dokumentująca w/w czynność powinna być wystawiona przez Gospodarstwo Pomocnicze na Muzeum, ponieważ Muzeum jest stroną umowy.
Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące przepisy prawa podatkowego:
- art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535), zgodnie z którym Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.
- art. 106 ust. 8 w/w ustawy zgodnie z którym Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia:
1) określi szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania;
2) może określić wzory faktur dla wszystkich lub niektórych rodzajów czynności;
3) może określić przypadki, w których faktury mogą być wystawiane przez inne podmioty niż wymienione w ust. 1 i 2, oraz szczegółowe zasady i warunki wystawiania faktur w takich przypadkach.
- § 12 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r w sprawie zwrotu
podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawienia faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Z 2004r. Nr 97, poz.971) zgodnie z którym faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:
1) imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
2) numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
3) dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT"; podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym;
4) nazwę towaru lub usługi;
5) jednostkę miary i ilość sprzedanych towarów lub rodzaj wykonanych usług;
6) cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
7) wartość towarów lub
wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
8) stawki podatku;
9) sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;
10) kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
11) wartość sprzedaży towarów lub wykonanych usług wraz z kwotą podatku (wartość sprzedaży brutto), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku lub zwolnionych od podatku, lub niepodlegających opodatkowaniu;
12) kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem, wyrażoną cyframi i słownie.
Powyższą ocenę prawną stanowiska Podatnika uzasadnia się w sposób następujący:
Jak wynika z powyższego przepisy ustawy o VAT oraz rozporządzenia wykonawczego do niej w zakresie oznaczenia nabywcy na fakturze
określają, iż faktura powinna zawierać: imię i nazwisko lub nazwę bądź nazwę skróconą oraz adres, a także numer identyfikacji podatkowej. W przedmiotowej sprawie winno zatem być: The United States Holocaust Memorial Museum oraz adres jego siedziby.
Zaznacza się jednak, iż umieszczanie dodatkowych adnotacji na fakturze VAT, wystawionej zgodnie z powołanym wyżej § 12 rozporządzenia nie narusza przepisów o podatku VAT. Jednocześnie zaznaczyć należy, że owe dodatkowe adnotacje powinny być umieszczone w miejscu wolnym, wydzielonym na fakturze VAT, tak aby nie powodowały one nieczytelności czy zniekształceń danych podstawowych.W związku z powyższym tut. organ podatkowy postanowił jak w sentencji.
Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia
Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla
podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. W myśl § 2 w/w artykułu interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.
Pouczenie
Na postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 236 Ordynacji podatkowej). Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz
wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
