prawa do pełnego odliczenia podatku VAT w związku z budową sieci wodociągowej i sieci kanalizacyjnej - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.92.2018.2.Msu

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 22.03.2018, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.92.2018.2.Msu, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

prawa do pełnego odliczenia podatku VAT w związku z budową sieci wodociągowej i sieci kanalizacyjnej

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 stycznia 2018 r. (data wpływu 5 lutego 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 marca 2018r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do pełnego odliczenia podatku VAT w związku z budową sieci wodociągowej w miejscowościach . oraz .. - jest nieprawidłowe,
  • prawa do pełnego odliczenia podatku VAT w związku z budową sieci kanalizacyjnej w miejscowościach .. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lutego 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu .

Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 5 marca 2018r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Gmina . jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT. W dniu 1 stycznia 2017 roku Gmina dokonała centralizacji rozliczeń VAT Gminy i jej jednostek organizacyjnych i od tego czasu rozlicza się dla potrzeb podatku VAT wspólnie ze swoimi jednostkami organizacyjnymi.

Realizując zadania własne, określone w art. 7 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446 ze zm.), tj. w zakresie zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty w sprawach wodociągów i zaopatrzenia w wodę kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, a w szczególności w celu poprawy warunków życia mieszkańców, Gmina .. realizuje projekt współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Obszarów Wiejskich. Europa inwestująca w obszary wiejskie w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 - 2020 w ramach Poddziałania Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej Infrastruktury, w tym inwestycje w energię odnawialną i oszczędzanie energii.

Projekt zakłada:

  1. Budowę sieci wodociągowej w miejscowościach .. oraz .. - układ sieci wodociągowej składa się z kilku odcinków biegnących równolegle do ciągów komunikacyjnych dróg gminnych. Projektowany odcinek wodociągu 1,15 km połączy istniejącą sieć wodociągową PVC 160 z istniejącą siecią wodociągową PE 160. Sieć wodociągową zaprojektowano z rur i kształtek PE 160 x 9,5 mm, L = 1146,0. Uzbrojenie wodociągu stanowią:
    • zasuwa sieciowa żeliwna wodociągowa q 150 mm z obudową i skrzynką uliczną 2 komplety,
    • zasuwa żeliwna wodociągowa q 80 mm (hydrantowa) z obudową i skrzynką uliczną 8 kompletów,
    • hydranty P-POŻ 80 mm, nadziemne obejmujące normatywnym zasięgiem istniejącą i nową zabudowę - 8 kompletów.

    Projekt przewiduje budowę sieci wodociągowej, ale tylko odcinek sieci głównej bez przyłączy, która połączy wodociąg .. z wodociągiem .. i zapewni ciągłość dostaw wody w sytuacji, gdy któryś z już istniejących wodociągów nie będzie w stanie zapewnić odpowiednich ilości wody. Działki, przez które biegnie wodociąg, są dopiero przeznaczone pod zabudowę jednorodzinną. Wszystkie już istniejące tam budynki mają podłączenie do sieci. Gmina .. zapewni możliwość podłączenia się do sieci w przyszłości potencjalnym mieszkańcom, którzy będą chcieli wybudować tam dom.

    1. Budowa sieci kanalizacyjnej w miejscowościach ..), .. oraz .. - planowane przedsięwzięcie polega na budowie systemu zbiorowego odprowadzania ścieków, tj. kanalizacji sanitarnej, umożliwiającej odprowadzanie ścieków z istniejących budynków. Zakres przedsięwzięcia dotyczy budowy kanalizacji sanitarnej w systemie grawitacyjno-tłocznym i ciśnieniowym o długości 6,95 km wraz z przepompowniami ścieków oraz ich niezbędną infrastrukturą techniczną. Ścieki z planowanego odcinka będą odprowadzane na oczyszczalnię w ... Kanały, rurociągi i obiekty kanalizacyjne będą zlokalizowane na działkach przydomowych oraz w pasach istniejących dróg powiatowych i gminnych.

    Zakres przedsięwzięcia w układzie przestrzenno-technicznym obejmuje:

    • kanały ściekowe zbiorcze odprowadzające w sposób grawitacyjny ścieki z zabudowy o charakterze ulicowo-siedliskowym o łącznej długości - 5,17 km, średnica kanału 200 mm, materiał PVC-U;
    • sieciowe przepompownie ścieków sanitarnych - 2 szt.;
    • rurociąg tłoczny - długość - 492 m, średnica - 40-65 mm, materiał - PE;
    • rurociąg ciśnieniowy - długość - 1,28 km, średnica - 40-65 mm, materiał - PE;
    • kanały ściekowe - przyłącza kanalizacyjno-grawitacyjne - 41 szt., długość - 1,25 km, średnica kanału 160 mm, materiał PVC-U.

    W wyniku realizacji operacji 164 osoby uzyskają dostęp do sieci kanalizacyjnej. Zakończenie realizacji projektu planowane jest na kwiecień 2018 roku. Podatek VAT jest w projekcie kosztem niekwalifikowalnym. Realizacja inwestycji jest zadaniem kosztownym, dlatego też Gmina korzysta z funduszy Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, środków własnych oraz wpłat mieszkańców.

    Gmina, aby w pełni zrealizować cel projektu, zawiera z mieszkańcami umowy, w ramach których mieszkańcy partycypują w kosztach budowy sieci wodociągowej i kanalizacyjnej wraz z przyłączami, zobowiązując się do dokonywania określonych wpłat na poczet realizacji inwestycji. Właściciel nieruchomości ma prawo do samodzielnego i dobrowolnego podjęcia decyzji czy podpisze umowę i będzie partycypował w kosztach budowy, czy też nie. Wpłaty wnoszone przez mieszkańców na rzecz Gminy stanowią element współfinansowania inwestycji realizowanej przez Gminę na podstawie zawartej pomiędzy Gminą a mieszkańcami umowy.

    W postanowieniach tej umowy nie ma zapisu wiążącego wykonanie przyłączy z wpłatą, bądź brakiem wpłaty przez współfinansującego. Właściciel nieruchomości samodzielnie decyduje, czy przyłącze zostanie wykonane w ramach wspólnie wykonywanej inwestycji, czy też wykona przyłącze we własnym zakresie.

    Z tytułu wpłaty wniesionej na podstawie Umowy o współfinansowanie budowy sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, mieszkańcy nie uzyskują żadnych ekwiwalentnych świadczeń w cenach za dostarczaną wodę i odprowadzane ścieki. Wpłaty dokonywane przez mieszkańców związane z realizacją Inwestycji mają charakter zwrotu części kosztów realizowanej inwestycji, służącej zaspokojeniu zbiorowych potrzeb i podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Dokonywane wpłaty nie mają również wpływu na późniejszą cenę jednostkową usługi świadczonej przez Referat Usług Komunalnych, działający w strukturze organizacyjnej Urzędu Gminy w ...

    Dokonywane zakupy w ramach budowy sieci wodociągowej, kanalizacyjnej i budowy przyłączy są i będą wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych.

    Faktury związane z realizacją projektu są wystawiane na Gminę. Dostawy wody i odbioru ścieków z przyłączy dokonywać będzie Gmina, za co będzie wystawiać faktury VAT, przy czym nabywcami usług będą mieszkańcy, na rzecz których wybudowano sieć wodociągową i kanalizacyjną, a z tytułu podatku należnego Gmina rozliczać się będzie w deklaracjach VAT-7.

    Infrastruktura wybudowana podczas realizacji projektu nie będzie wykorzystywana przez jednostki organizacyjne Gminy. Przebieg budowanej sieci wodociągowej i kanalizacyjnej nie daje możliwości podpięcia się do niej jednostek organizacyjnych. Jednostki organizacyjne nie będą korzystały z wybudowanej infrastruktury.

    Na pytania Organu:

    1. Czy wybudowana sieć wodociągowa i kanalizacyjna będzie wykorzystywana przez Gminę wraz z jej jednostkami organizacyjnymi do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług?
    2. W sytuacji, gdy wybudowana sieć wodociągowa i kanalizacyjna będzie wykorzystywana przez Gminę wraz z jej jednostkami zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, to czy istnieje możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?
    3. W sytuacji, gdy wybudowana sieć wodociągowa i kanalizacyjna będzie wykorzystywana przez Gminę do czynności opodatkowanych i zwolnionych, czy istnieje możliwość przyporządkowania całości lub części kwot podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów czynności?
    4. Czy Wnioskodawca będzie miał możliwość wyodrębnienia wydatków związanych z hydrantami przeciwpożarowymi montowanymi w trakcie realizacji projektu?

    Wnioskodawca odpowiedział, iż:

    Ad. 3

    Wybudowana infrastruktura będzie wykorzystywana przez Gminę do działalności gospodarczej, tj. sprzedaż usług dla mieszkańców (dostawa wody i odprowadzanie ścieków zgodnie z zawartymi umowami cywilnoprawnymi).

    Dodatkowo w sytuacjach losowych (wystąpienie pożarów) sieć wodociągowa będzie wykorzystywana do ewentualnych akcji gaśniczych w związku z wykorzystaniem zamontowanych hydrantów.

    Ad. 4

    Wnioskodawca będzie miał możliwość przyporządkowania wydatków w całości do działalności gospodarczej.

    Ad. 5

    Istnieje możliwość przyporządkowania całości kwot podatku naliczonego do czynności opodatkowanych.

    Ad. 6

    Wnioskodawca ma możliwość wyodrębnienia wydatków związanych z montażem hydrantów przeciwpożarowych. Zgodnie z kosztorysem zostało zamontowane 8 kompletów na łączną kwotę 23.252,31 zł brutto. Będzie istniała także możliwość określenia ilości pobranej wody zużytej do celów akcji gaśniczej, jak również wyliczenia opłaty za pobraną z hydrantu wodę.

    W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

    Czy Gmina ma pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach zakupowych związanych z realizacją projektu .?

    Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina . realizując projekt pn.: .. stoi na stanowisku, że przysługuje jej pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na zakupowych fakturach VAT związanych z realizacją obu części projektu, tj.:

    1. Budowa sieci wodociągowej w miejscowościach ..,
    2. Budowa sieci wodociągowej w miejscowościach ...

    Celem zadań inwestycyjnych (1 i 2) jest budowa infrastruktury kanalizacyjnej i wodociągowej. Zaplanowane prace nie obejmują budowy infrastruktury, która miałaby służyć własnym potrzebom Gminy, ani jej jednostkom organizacyjnym. Przebieg budowanej sieci kanalizacyjnej i wodociągowej nie daje możliwości podpięcia się do niej gminnym jednostkom organizacyjnym ani Gminie. Intencją budowy sieci wodociągu i kanalizacji jest wykonywanie czynności opodatkowanych (sprzedaż usług dla mieszkańców Gminy).

    Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

    Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

    1. nabycia towarów i usług,
    2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

    Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, w których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie obowiązku podatkowego).

    Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

    W myśl art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

    Działalność gospodarcza według art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

    Natomiast stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

    Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

    Mając na uwadze powyższe Gmina, w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa, stoi na stanowisku, że spełnia przesłanki art. 86 ust. 1 ustawy warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, albowiem jest czynnym podatnikiem VAT, a wydatki mają bezpośredni związek z wykonywanymi przez nią czynnościami opodatkowanymi.

    Z wybudowanego odcinka sieci wodociągowej w miejscowościach .., a także z odcinka sieci kanalizacyjnej w miejscowościach , nie będą korzystały jednostki organizacyjne Gminy. Gmina wykorzystywać będzie wybudowaną infrastrukturę do działalności gospodarczej. Ponadto istnieje możliwość przyporządkowania całości wydatków do celów działalności gospodarczej, gdyż będą one w całości wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest:

    • nieprawidłowe w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT w związku z budową sieci wodociągowej w miejscowościach ;
    • prawidłowe w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT w związku z budową sieci kanalizacyjnej w miejscowościach ..

    Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

    W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

    Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

    Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

    Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

    Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

    Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

    Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

    Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

    Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

    Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

    Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

    Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

    Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

    Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy o samorządzie gminnym).

    Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

    Z okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Realizując zadania własne, określone w art. 7 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym, tj. w zakresie zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty w sprawach wodociągów i zaopatrzenia w wodę kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, a w szczególności w celu poprawy warunków życia mieszkańców, Gmina ..realizuje projekt .. Dokonywane zakupy w ramach budowy sieci wodociągowej, kanalizacyjnej i budowy przyłączy są i będą wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych. Infrastruktura wybudowana podczas realizacji projektu nie będzie wykorzystywana przez jednostki organizacyjne Gminy. Wybudowana infrastruktura będzie wykorzystywana przez Gminę do działalności gospodarczej, tj. sprzedaż usług dla mieszkańców (dostawa wody i odprowadzanie ścieków zgodnie z zawartymi umowami cywilnoprawnymi). Dodatkowo w sytuacjach losowych (wystąpienie pożarów) sieć wodociągowa będzie wykorzystywana do ewentualnych akcji gaśniczych w związku z wykorzystaniem zamontowanych hydrantów. Wnioskodawca będzie miał możliwość przyporządkowania wydatków w całości do działalności gospodarczej. Dostawy wody i odbioru ścieków dokonywać będzie Gmina, za co będzie wystawiać faktury VAT, przy czym nabywcami usług będą mieszkańcy, na rzecz których wybudowano sieć wodociągową i kanalizacyjną, a z tytułu podatku należnego Gmina rozliczać się będzie w deklaracjach VAT-7.

    Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do kwestii prawa do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach zakupowych związanych z realizacją projektu .

    Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie w odniesieniu do części projektu związanego z budową sieci kanalizacyjnej w miejscowościach ., warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zostaną spełnione. Bowiem, jak wynika z okoliczności sprawy, Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a dokonywane zakupy w ramach budowy sieci kanalizacyjnej będą wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych.

    Tym samym, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, iż Wnioskodawca będzie miał pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu w części dotyczącej budowy sieci kanalizacyjnej w miejscowościach , ponieważ Wnioskodawca będzie działać jako podatnik VAT, a wydatki związane z realizacją tej części inwestycji będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem. Prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia okoliczności określonych w art. 88 ustawy.

    Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.

    Odnosząc się natomiast do prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu w części dotyczącej budowy sieci wodociągowej w miejscowościach ., stwierdzić należy, iż rozpatrując prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy mieć na uwadze, że system odliczenia ma na celu całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od ciężaru VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Natomiast nie daje uprawnienia do odliczenia w przypadku czynności będących poza zakresem działalności gospodarczej. Oznacza to, że podatnik nie może domagać się prawa do odliczenia podatku naliczonego, nie płacąc podatku należnego.

    Z uwagi na brzmienie cytowanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że obowiązkiem Wnioskodawcy jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju działalności, z którymi wydatki te są związane.

    Wnioskodawca ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. alokacji podatku.

    Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

    W tym miejscu wskazać należy, iż w związku z faktem, że jak wskazał Wnioskodawca dodatkowo w sytuacjach losowych (wystąpienie pożarów) sieć wodociągowa będzie wykorzystywana do ewentualnych akcji gaśniczych w związku z wykorzystaniem zamontowanych hydrantów, to mienie powstałe w wyniku realizacji projektu w części dotyczącej budowy sieci wodociągowej w miejscowościach .., wykorzystywane będzie przez Wnioskodawcę zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (dostawa wody na rzecz mieszkańców), jak również do czynności niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem (wykorzystanie hydrantów do akcji gaśniczych). Przy czym jak wskazał Wnioskodawca będzie miał możliwość przyporządkowania wydatków do działalności gospodarczej i ma możliwość wyodrębnienia wydatków związanych z montażem hydrantów.

    W związku z powyższym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w stosunku do podatku naliczonego związanego z montażem hydrantów przeciwpożarowych, ponieważ będą one służyły do wykonywania czynności niepodlegających podatkowi od towarów i usług.

    Natomiast w związku z realizacją projektu w zakresie budowy sieci wodociągowej w miejscowościach w części dotyczącej budowy sieci wodociągowej, Wnioskodawcy będzie przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług przyporządkowanych do czynności opodatkowanych wykonywanych w ramach działalności gospodarczej Wnioskodawcy (dostawa wody dla mieszkańców zgodnie z zawartymi umowami cywilnoprawnymi). Zaznaczenia wymaga, że Wnioskodawca będzie mógł zrealizować ww. prawo do odliczenia VAT naliczonego pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.

    Należy jednakże zastrzec, że w sytuacji, gdy ww. hydranty znajdujące się na sieci zostaną wykorzystane przez Gminę lub jej jednostki do celów przeciwpożarowych (czynności niepodlegające opodatkowaniu), w zakresie tej części ww. sieci wodociągowej nastąpi zmiana przeznaczenia. W konsekwencji konieczna będzie stosowna korekta części odliczonego uprzednio podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 91 ustawy.

    Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT w związku z budową sieci wodociągowej w miejscowościach ., należało uznać za nieprawidłowe.

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone. W szczególności tut. Organ nie oceniał prawidłowości przyjętego przez Wnioskodawcę sposobu wyodrębnienia wydatków związanych z hydrantami przeciwpożarowymi. Informację tę przyjęto za element opisu sprawy, bowiem kwestia ta nie była objęta zapytaniem Zainteresowanego, które wyznacza zakres interpretacji indywidualnej.

    Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

    Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

    Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

    1. z zastosowaniem art. 119a;
    2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego ., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

    Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

    Stanowisko

    w części prawidłowe

    Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej