
Temat interpretacji
Działając na podstawie - art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), art. 2 pkt 7, art. 5 ust 1 pkt 3, art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Jednostki z dnia 30.05.2005 r. (data wpływu 02.06.2005 r.), bez znaku w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w podatku od towarów i usług Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie postanawia uznać, że w przedstawionym przez Podatnika stanie faktycznym stanowisko zawarte we wniosku jest prawidłowe.
Wnioskiem z dnia 30.05.2005 r. Jednostka zwróciła się o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów ustawy z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) wskazując, iż zamówiła w firmie niemieckiej urządzenia elektroniczne, które zostały dostarczone do Polsku bezpośrednio od producenta z Chin. Podatnik dokonał odprawy celnej płacąc cło oraz podatek VAT. Natomiast firma niemiecka wystawiła fakturę z podatkiem 0 % i NIP UE. W związku z tym Podatnik sformułował pytanie: czy nastąpiło wewnatrzwspólnotowe nabycie towarów z Niemiec czy był to import towarów z Chin. Podatnik wyraził stanowisko, iż nastąpił w tej sytuacji import towarów, a podatek należny należało rozliczyć na ogólnych zasadach.
W związku z powyższym wnioskiem Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie udziela informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego j/n.
Pojęcie "wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów" oznacza, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług zwanej dalej ustawą, nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu, niezależnie od tego, kto przewozi towar i na czyje zlecenie towar jest przewożony. Natomiast przez import towarów (art. 2 ust 7) ustawy- rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju. Odnosząc wyżej wymienione przepisy do przedmiotowej transakcji tut. organ
podatkowy stwierdza, iż w sytuacji, gdy towar został dostarczony Jednostce na terytorium kraju, bezpośrednio od producenta z Chin ( kraju trzeciego), a Podatnik dokonał uiszczenia wymaganych należności celnych oraz podatkowych uzyskując dokument odprawy celnej SAD - to transakcja taka będzie importem towarów. Fakt, iż firma niemiecka wystawiła fakturę ze stawką 0% podając NIP UE - nie czyni z tej transakcji jak wykazano wyżej nabycia wewnątrzwspólnotowego.
Interpretacja dotyczy stanu prawnego na dzień złożenia zapytania tj. 02.06.2005 r. i traci swoją ważność z dniem zmiany przepisów. Ponadto tut. organ podatkowy informuje, iż zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Natomiast zgodnie z art. 14b § 2 tej ustawy jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 § 1 Ordynacji podatkowej służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie, ul. Geodetów 1. Zażalenie należy zgodnie z art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej wnieść w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia za pośrednictwem organu, który je wydał. Zażalenie winno zawierać zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej zarzuty, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
