Działając na podstawie art. 14a, art. 216 i art. 217 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpa... - Interpretacja - ŁUS-III-2-443/102/05/AMM

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 05.08.2005, sygn. ŁUS-III-2-443/102/05/AMM, Łódzki Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a, art. 216 i art. 217 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej kwalifikowania transakcji polegającej na powierzeniu kontrahentowi ukraińskiemu usług na ruchomym majątku rzeczowym jako importu usług - w świetle przepisów ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.

Z w/w wniosku oraz załączonych kserokopii dokumentów wynika, iż Podatnik otrzymuje materiały i dodatki do przerobu uszlachetniającego z Włoch (usługa na ruchomym majątku rzeczowym). Kontrahent włoski na cele tej transakcji podał Podatnikowi swój numer identyfikacyjny VAT-UE. Na materiałach powierzonych z Włoch, Podatnik świadczy usługi polegające na krojeniu, szyciu, prasowaniu, czasem haftowaniu i farbowaniu. Usługi haftowania i farbowania Podatnik zleca firmom na terytorium kraju (RP). Czasem usługi w zakresie szycia i prasowania Podatnik (pod)zleca firmie ukraińskiej za wiedzą kontrahenta włoskiego. Po otrzymaniu wyrobów gotowych lub półfabrykatów z Ukrainy i po wykonaniu przez firmę Podatnika dodatkowych usług (farbowanie, prasowanie, wykończenie półfabrykatów), wyroby gotowe są wysyłane do Włoch zgodnie z umową.

W związku z zaistniałym stanem faktycznym Podatnik pyta, czy od transakcji z kontrahentem ukraińskim powstaje VAT należny (tj. czy transakcja ta stanowi import usług).

Zdaniem Podatnika, w stanie faktycznym opisanym we wniosku nie zachodzi import usług (na podstawie art. 29 ust. 17 ustawy o podatku od towarów i usług).

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów, import towarów, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Art. 8 ust. 1 cyt. ustawy stanowi, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W myśl art. 27 ust. 2 pkt 3 lit d ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28.

Zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania, których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4. Zgodnie z powołanym art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju (Polski). Przepisu art. 17 ust. 1 pkt 4 nie stosuje się jednak w przypadku usług, od których podatek należny został rozliczony przez usługodawcę na terytorium kraju (Polski), z wyłączeniem usług określonych w art. 27 ust. 3 oraz art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest ich usługobiorca (art. 17 ust. 2 cyt. ustawy). Zgodnie z art. 29 ust. 17 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania w imporcie usług jest kwota, którą usługobiorca jest obowiązany zapłacić, z wyjątkiem gdy na podstawie odrębnych przepisów wartość usługi zwiększa wartość celną importowanego towaru albo gdy podatek został rozliczony przez usługodawcę.

W związku z treścią powyższych przepisów trzeba stwierdzić, iż miejscem świadczenia opisanych we wniosku Podatnika usług na ruchomym majątku rzeczowym (szycia i prasowania) wykonywanych na zlecenie Podatnika przez kontrahenta ukraińskiego jest Ukraina, a nie terytorium kraju (Polski). Usługi te nie podlegają więc opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług określonym w ustawie z dnia 11.03.2004r. (na podstawie art. 5 ust. 1 w/w ustawy). W konsekwencji, w stanie faktycznym opisanym we wniosku nie zachodzi import usług, gdyż z importem usług mamy do czynienia jedynie w przypadku usług, których miejsce świadczenia wypada na terytorium Polski.

Na koniec należy zaznaczyć, iż w stanie faktycznym opisanym we wniosku brak obowiązku rozpoznania importu usług wynika z innej podstawy prawnej niż wskazana przez Podatnika we wniosku. Dlatego też stanowiska wyrażonego w tym zakresie przez Podatnika nie można uznać za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku.
Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Łódzki Urząd Skarbowy