Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0115-KDST2-2.4011.400.2025.2.MH

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 lipca 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Uzupełnił go Pan 11 sierpnia 2025 r. (data wpływu). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca prowadzi od 2 stycznia 2023 r. jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, opodatkowaną ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w każdym roku działalności polegającej na świadczeniu usług na rzecz banku X w ramach projektu wykonywanego w Spółce Y, pełniąc rolę IT Business Managera. Usługi te są wykonywane w sposób ciągły, w ramach jasno określonych struktur organizacyjnych i procedur obowiązujących w banku. Zakres czynności realizowanych przez Wnioskodawcę obejmuje przede wszystkim wsparcie operacyjne, administracyjne oraz koordynację procesów wewnętrznych związanych z zarządzaniem kosztami i zakupami w obszarze technologii informatycznych.

Wnioskodawca jest odpowiedzialny za systematyczną weryfikację poprawności kosztów IT ponoszonych przez bank, w szczególności pod kątem ich zgodności z wewnętrznymi procedurami, zatwierdzonym budżetem oraz dokumentacją źródłową, taką jak faktury czy umowy. W ramach tych czynności przygotowuje raporty, zestawienia i analizy dotyczące wydatków IT, które mają charakter sprawozdawczy, kontrolny i informacyjny. Wnioskodawca nie formułuje na ich podstawie rekomendacji strategicznych, ani nie podejmuje decyzji biznesowych – wyniki analiz służą wyłącznie jako dane informacyjne dla różnych działów banku.

Kolejnym obszarem działalności Wnioskodawcy jest identyfikacja i korekta błędnych lub niekompletnych zgłoszeń dotyczących zapotrzebowania na sprzęt IT. Zadania te polegają na sprawdzaniu poprawności formalnej i proceduralnej zgłoszeń, zgodnie z obowiązującymi w banku wymogami. Wnioskodawca nie doradza w zakresie wyboru sprzętu, technologii czy konfiguracji, a jego rola ogranicza się wyłącznie do zapewnienia poprawności administracyjnej procesu zakupowego.

Wnioskodawca przeprowadza również weryfikację potencjalnych i obecnych dostawców sprzętu oraz usług IT, sprawdzając ich zgodność z wewnętrznymi regulacjami banku, w tym z procedurami zakupowymi, polityką bezpieczeństwa informacji oraz wymogami compliance. Wyniki weryfikacji przekazywane są odpowiednim działom banku, które są uprawnione do podejmowania decyzji o nawiązaniu lub kontynuowaniu współpracy z danym kontrahentem. Wnioskodawca nie posiada uprawnień do samodzielnego wyboru dostawców, ani negocjowania warunków umów.

W ramach swoich obowiązków Wnioskodawca pełni również funkcję koordynatora i łącznika pomiędzy działami biznesowymi banku, które zgłaszają potrzeby budżetowe w zakresie IT, a specjalistami z działów IT odpowiedzialnymi za dobór i wdrożenie sprzętu. Jego zadaniem jest ułatwianie komunikacji, przekazywanie informacji oraz zapewnienie sprawnego przebiegu procesów zakupowych. Wnioskodawca nie ingeruje w decyzje techniczne dotyczące doboru sprzętu, ani w decyzje biznesowe dotyczące alokacji budżetu.

Ponadto, Wnioskodawca obsługuje zapytania wewnętrznych klientów banku dotyczące procedur zakupu sprzętu IT, statusu zamówień oraz dostępnych opcji sprzętowych. Udziela informacji proceduralnych, a w przypadku pytań wymagających specjalistycznej wiedzy technicznej lub doradczej, przekierowuje je do odpowiednich ekspertów z działów IT. Wnioskodawca nie udziela porad, opinii ani rekomendacji dotyczących wyboru, konfiguracji czy optymalizacji sprzętu IT. Wszystkie opisane czynności mają charakter administracyjny, operacyjny i wspierający. Wnioskodawca nie wykonuje czynności o charakterze zarządczym, nie podejmuje decyzji strategicznych, nie kreuje polityk wewnętrznych banku, nie zarządza zespołami pracowników, ani nie świadczy usług doradczych w rozumieniu udzielania fachowych zaleceń, opinii czy rekomendacji. Jego działalność jest ściśle osadzona w ramach istniejących procedur i wytycznych banku X, a jej celem jest zapewnienie prawidłowego przebiegu procesów wewnętrznych związanych z zarządzaniem kosztami i zakupami IT. W chwili obecnej Wnioskodawca opodatkowuje usługi korzystając ze stawki 15% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, prowadząc opisaną ustawą ewidencję przychodu.

Uzupełnienie

Na podstawie szczegółowej analizy przedstawionego zakresu świadczonych usług, ich faktyczny charakter jest administracyjny, operacyjny i wspierający, a nie doradczy, zarządczy czy związany z projektowaniem i rozwojem oprogramowania, pozwala to wysunąć następujące wnioski:

·Kluczowym jest, że Wnioskodawca nie podejmuje decyzji strategicznych ani biznesowych, nie zarządza zespołami, nie kreuje polityk wewnętrznych banku, ani nie świadczy usług doradczych w rozumieniu udzielania fachowych zaleceń czy rekomendacji. Działania Wnioskodawcy koncentrują się na weryfikacji kosztów IT, przygotowywaniu raportów sprawozdawczych, identyfikacji i korekcie zgłoszeń sprzętu IT, weryfikacji dostawców oraz koordynacji procesów zakupowych i komunikacji między działami. Wszystkie te czynności są ściśle osadzone w istniejących procedurach banku, dla którego Wnioskodawca pracuje za pośrednictwem Y.

·Z uwagi na powyższe, usługi te nie kwalifikują się do Działu 62 PKWiU („Usługi związane z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki i usługi powiązane”), który obejmuje usługi programistyczne, projektowe czy specjalistyczne doradztwo IT. Zamiast tego, najbardziej adekwatne są grupowania z Działu 82 PKWiU („Usługi związane z administracyjną obsługą biura i pozostałe usługi wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej”), tj. PKWiU 82.11.10.0 Usługi związane z administracyjną obsługą biura oraz PKWiU 82.19.13.0 Usługi przygotowywania dokumentów i pozostałe specjalistyczne usługi wspomagające prowadzenie biura. Czynności wykonywane przez Wnioskodawcę wpisują się w zakres obu tych kategorii, obejmując zarówno ogólne wsparcie administracyjne, jak i przygotowywanie oraz weryfikację dokumentacji. Usługi sklasyfikowane pod kodami PKWiU 82.11.10.0 i 82.19.13.0 podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%.

·Niezwykle istotne jest to, że Wnioskodawca świadczy „wsparcie operacyjne, administracyjne oraz koordynację procesów wewnętrznych związanych z zarządzaniem kosztami i zakupami w obszarze technologii informatycznych”. Jest to ogólne wsparcie administracyjne, które ma na celu usprawnienie codziennych operacji biurowych w kontekście IT. Obsługuje zapytania wewnętrznych klientów banku dotyczące procedur zakupu sprzętu IT, statusu zamówień oraz dostępnych opcji sprzętowych, udzielając informacji proceduralnych. Wnioskodawca pełni również funkcję koordynatora i łącznika między działami biznesowymi a specjalistami IT, ułatwiając komunikację i zapewniając sprawny przebieg procesów zakupowych. Te czynności są typowe dla administracyjnej obsługi biura, polegającej na zarządzaniu przepływem informacji i wspieraniu procesów. Interpretacje indywidualne Dyrektora KIS potwierdzają, że usługi takie jak „kontakt z klientami, dostawcami, podwykonawcami” czy „wsparcie administracyjne online” kwalifikują się do PKWiU 82.11.10.0. (0112-KDSL1-2.4011.602.2024.3.MO). Wnioskodawca jest odpowiedzialny za systematyczną weryfikację poprawności kosztów IT, ich zgodności z procedurami, budżetem i dokumentacją źródłową (faktury, umowy). W ramach tych czynności Wnioskodawca przygotowuje raporty, zestawienia i analizy dotyczące wydatków IT, które mają charakter sprawozdawczy, kontrolny i informacyjny. Te działania są bezpośrednio związane z przygotowywaniem, przeglądem i aktualizacją dokumentacji. Zadania polegające na sprawdzaniu poprawności formalnej i proceduralnej zgłoszeń dotyczących zapotrzebowania na sprzęt IT również wpisują się w przygotowywanie i weryfikację dokumentacji. Wnioskodawca prowadzi weryfikację dostawców sprzętu i usług IT pod kątem zgodności z wewnętrznymi regulacjami banku oraz przekazuje wyniki odpowiednim działom - to także forma przygotowywania i weryfikacji dokumentacji w celu wsparcia procesów biznesowych. Interpretacje indywidualne Dyrektora KIS wielokrotnie potwierdzały, że usługi takie jak „aktualizacja dokumentacji administracyjnej oraz automatyzacja przetwarzania dokumentów”, „kontrola obiegu dokumentów, składanie podpisów elektronicznych”, „zarządzanie dokumentacją elektroniczną”, „przygotowywanie raportów” oraz „wprowadzanie danych” kwalifikują się do PKWiU 82.19.13.0. (KDSL1-2.4011.602.2024.3.MO, 0112-KDSL1-2.4011.211.2025.3.PR). Wszystkie opisane czynności Wnioskodawcy mają charakter wspierający i administracyjny, co jest zgodne z przeznaczeniem Działu 82 PKWiU i zdaniem Wnioskodawcy implikuje zastosowanie stawki ryczałtu 8,5%.

W ramach świadczonych usług Wnioskodawca nie przygotowuje i nie będzie przygotowywał wytycznych dla programistów.

Pytanie

Czy opisana przedmiotowym wnioskiem działalność gospodarcza spełnia kryteria do opodatkowania jej stawką 8,5% ryczałtu, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt. 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pana stanowisko

Wnioskodawca, świadcząc usługi jako IT Business Manager w banku X, wykonuje czynności o charakterze operacyjnym, wspierającym i koordynacyjnym, które w świetle przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz ugruntowanej linii interpretacyjnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, kwalifikują się do opodatkowania stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, stawką 15% ryczałtu opodatkowane są m.in. usługi firm centralnych (head offices) i holdingów (PKWiU 70.10) oraz usługi doradztwa związane z zarządzaniem (PKWiU 70.22.1). Pozostałe usługi z Działu 70 PKWiU, które nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy, podlegają opodatkowaniu stawką 8,5%. Kluczowe dla prawidłowej klasyfikacji jest zatem precyzyjne rozróżnienie charakteru świadczonych usług.

Działalność Wnioskodawcy, obejmująca weryfikację poprawności kosztów, przygotowywanie analiz, korygowanie błędnych zgłoszeń zakupowych, pełnienie funkcji łącznika i koordynatora oraz obsługę zapytań dotyczących zakupu sprzętu, nie spełnia definicji usług zarządczych ani doradczych, które podlegają wyższej stawce opodatkowania. Wnioskodawca nie sprawuje funkcji zarządczych, nie podejmuje strategicznych decyzji biznesowych, nie kreuje polityk wewnętrznych banku ani nie zarządza zespołami pracowników. Jego rola jest ściśle osadzona w ramach istniejących procedur i wytycznych banku, co wyklucza kwalifikację usług jako „head office” (PKWiU 70.10). Usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie polegają na udzielaniu fachowych zaleceń, opinii ani rekomendacji. Jak wielokrotnie podkreśla Dyrektor KIS, usługi operacyjnego wsparcia nie są kwalifikowane jako doradztwo, jeśli ich charakter nie obejmuje porad, opinii ani rekomendacji, które są definiujące dla doradztwa. Wnioskodawca nie doradza w kwestii wyboru konkretnego sprzętu, technologii czy konfiguracji, a jedynie dba o poprawność administracyjną procesów, przekazuje informacje proceduralne i koordynuje komunikację.

Czynności wykonywane przez Wnioskodawcę doskonale wpisują się w definicję usług „back office” oraz operacyjnego wsparcia. Interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 19 lutego 2024 r., sygn. 0114-KDIP1-2.4012.470.2023.4.AGM, definiuje usługi „back office” jako szeroki zakres usług pomocniczych, administracyjnych i wspierających, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania danego podmiotu. Wśród przykładów wymienia się wsparcie informatyczne (np. rozwiązywanie problemów, rozwój oprogramowania), przygotowywanie materiałów, dokumentów, prezentacji, zestawień i kalkulacji. Wszystkie opisane czynności Wnioskodawcy – weryfikacja kosztów, przygotowywanie analiz, korygowanie zgłoszeń, weryfikacja kontrahentów, obsługa zapytań – są zgodne z tą definicją.

Rola Wnioskodawcy jako łącznika i koordynatora pomiędzy działami biznesowymi a specjalistami IT, ułatwiająca przepływ informacji i zapewniająca sprawne procesy zakupowe, może być porównywana do usług zarządzania projektami. Dyrektor KIS w interpretacji z 24 czerwca 2024 r., sygn. 0112- KDSL1-2.4011.250.2024.2.JN, stwierdził, że świadczenie usług zarządzania projektami (sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.20.0), które nie mają charakteru doradczego, podlega opodatkowaniu stawką 8,5%. To potwierdza, że czynności koordynacyjne, pozbawione elementu doradczego, kwalifikują się do niższej stawki. Ponadto, Wnioskodawca, poprzez analizę kosztów i weryfikację procesów zakupowych IT, wykonuje czynności związane z wykorzystaniem technologii informatycznych. Interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 16 grudnia 2022 r., sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.863.2022.2.KD, wskazuje na możliwość zastosowania 8,5% ryczałtu dla działalności związanej z wykorzystaniem technologii informatycznych na potrzeby modelowania biznesowego, o ile nie jest to tworzenie oprogramowania.

Podsumowując, charakter świadczonych przez Wnioskodawcę usług jest wyraźnie operacyjny, wspierający i koordynacyjny, bez elementów zarządczych czy doradczych. W związku z tym, w oparciu o przytoczone interpretacje indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, zasadne jest zastosowanie stawki 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla opisanej działalności.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o:

działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 i pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

-działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3,

-działalność usługowa w zakresie handlu – sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ustawy i zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU, przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej. Ponadto, zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) wskazanymi w pkt 5.3.2, każdą usługę należy zaliczać do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu PKD, pod którym został zaklasyfikowany w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON podmiot gospodarczy wykonujący usługę.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Z treści wniosku wynika, że w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi ogólnego wsparcia administracyjnego, które mają na celu usprawnienie codziennych operacji biurowych w kontekście IT oraz świadczy usługi weryfikacji poprawności kosztów IT, ich zgodności z procedurami, budżetem i dokumentacją źródłową (faktury, umowy), dla których wskazał następujące grupowania PKWiU: 82.11.10.0 – Usługi związane z administracyjną obsługą biura oraz PKWiU 82.19.13.0 – Usługi przygotowywania dokumentów i pozostałe specjalistyczne usługi wspomagające prowadzenie biura.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że jeśli faktycznie uzyskuje Pan przychody ze świadczenia usług mieszczących się w grupowaniach 82.11.10.0 i 82.19.13.0, zastosowanie znajdzie stawka ryczałtu w wysokości 8,5%, określona w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pana rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem stanu faktycznego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Odnośnie powołanych interpretacji indywidualnych należy zauważyć, że wydane zostały w indywidualnych sprawach, w związku z czym nie można nadać im waloru uniwersalnego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.