Odpowiedź: - Interpretacja - US15/POIII/29/443/AG/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 04.08.2005, sygn. US15/POIII/29/443/AG/05, Urząd Skarbowy w Ostrołęce

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Odpowiedź:

Stan faktyczny:- Gmina jako Beneficjent programu Sapard nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT jest Urząd Gminy. Faktury dokumentujące poniesienie kosztów kwalifikowanych dotyczących realizacji inwestycji współfinansowanej ze środków Sapard wystawione były na Urząd Gminy . Za koszty kwalifikowane uznano wartości netto z faktur VAT, podatek VAT był rozliczony zgodnie z art. 19 ust.1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług i podatku akcyzowym/Dz.U. nr 11,poz. 50 ze zm./. Płatności na rzecz wykonawców dokonywał Urząd Gminy. Czy w tej sytuacji można skorygować faktury VAT z Urzędu Gminy na Gminę oraz czy należy dokonać zgłoszenia rejestracyjnego podatnika podatku od towarów i usług dla Gminy.Czy w przypadku zmiany nabywcy z Urzędu Gminy na Gminę rozliczony wcześniej podatek VAT wynikający z faktur VAT dot. programu Sapard będzie rozliczeniem prawidłowym i w czy w tym przypadku należy skorygować deklaracje VAT-7 za miesiące w których obniżono podatek należny o podatek naliczony wynikający z tych faktur

Stanowisko podatnika: Urząd Gminy stoi na stanowisku, że numer NIP winien być jednakowy dla Urzędu Gminy jak i Gminy ,a także możliwa jest korekta faktur, ponieważ mogą być wystawiane również na Gminę.

Ocena prawna stanowiska podatnika:Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostrołęce, po przeanalizowaniu stanu faktycznego i prawnego, stwierdza co następuje: Do wystawiania faktur VAT uprawnieni są podatnicy zarejestrowani zgodnie z art. 96 ustawy z dn.11.III.2004r. o podatku VAT posiadający numer identyfikacji podatkowej.NIP podatnika zarejestrowanego nie może być używany w oderwaniu od nazwy podmiotu, która wystąpiła w decyzji administracyjnej o nadaniu NIP. Zgodnie z art.2 ustawy z dn. 8 marca o samorządzie gminnym /Dz.U. nr 142,poz. 1591 ze zm./ Gmina posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Na podstawie art.30 ustawy o samorządzie gminnym, zadania gminy określone przepisami prawa wykonuje wójt, będący organem gminy. Wójt w oparciu o art.31 tejże ustawy kieruje bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentuje ją na zewnątrz, w oparciu zaś o art. 46 cyt. ustawy, składa on w imieniu gminy oświadczenia woli w zakresie zarządu mieniem komunalnym .Z art. 33 ustawy o samorządzie gminnym wynika, że wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy, któremu sam w drodze zarządzenia określa regulamin organizacyjny . Na podstawie art.9 ustawy o samorządzie gminnym, gmina może w celu wykonywania zadań tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym organizacjami pozarządowymi, może również prowadzić działalność gospodarczą w zakresie zadań o charakterze użyteczności publicznej, którymi są zadania własne określone w art. 7 ust. 1 tejże ustawy, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych.

Z treści wyżej podniesionych unormowań zawartych w ustawie o samorządzie gminnym, jednoznacznie wynika, że to gmina, jako osoba prawna w ramach wykonywania zadań publicznych w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez nią samą, a więc nie za pomocą utworzonych przez nią jednostek organizacyjnych, wykonuje samodzielnie działalność gospodarczą zdefiniowaną w art. 15 ust.2 ustawy o VAT, tym samym zgodnie z art. 15 ust.1 ustawy o VAT jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Gminy nie są uznawane za podatników wyłącznie w zakresie realizowanych przez nie zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa dla realizacji, których gminy zostały powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych/art.15,ust.6 ustawy o VAT/.

Urząd gminy nie jest jednostką organizacyjną gminy w rozumieniu w/w art. 9 ustawy o samorządzie terytorialnym, jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Biorąc pod uwagę tak przedstawiający się na gruncie ustawy o samorządzie gminnym zakres kompetencji /zadań/ przynależnych urzędowi gminy i wynikające z tej ustawy nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy.Urząd nie ma możliwości prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej dot. rozliczeń podatku VAT dla samorządowych osób prawnych /gmin/ oraz dla ich urzędów obsługujących od strony techniczno-organizacyjnej gminę.

W związku z powyższym Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostrołęce stoi na stanowisku, że Gmina i Urząd gminy powinny stosować jednakowe oznaczenie /numer/ NIP , a w związku z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi powinno być wystawione jedno rozliczenie deklaracyjne. Takie też stanowisko zawarł w piśmie nr OS5-065-171-MG/2633/05 z dnia 18.V.2005r. Minister Finansów.Po przeanalizowaniu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostrołęce uznaje stanowisko Podatnika za prawidłowe.

Urząd Skarbowy w Ostrołęce