W odpowiedzi na pismo z dnia 18.10.2004r. uzupełnione pismem z dnia 02 listopada 2004r. w sprawie interpretacji przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004... - Interpretacja - PPDE/443-56/2004

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 17.11.2004, sygn. PPDE/443-56/2004, Urząd Skarbowy w Biłgoraju

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W odpowiedzi na pismo z dnia 18.10.2004r. uzupełnione pismem z dnia 02 listopada 2004r. w sprawie interpretacji przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Biłgoraju działając na podstawie art. 14a par. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926, ze zm.) uprzejmie wyjaśnia.

Wnioskodawca tj. Zrzeszenie ... jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, a wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem rozpoczął w miesiącu lipcu bieżącego roku. Zrzeszenie powołując się na fakt, iż służy określonej grupie rolników (członków Zrzeszenia) oraz, że nie jest nastawione na czerpanie zysków - stosując minimalną marżę - wnosi o wyjaśnienie czy może stosować przedstawiony we wniosku sposób rozliczenia podatku należnego VAT. Zrzeszenie uważa, że cały należny podatek VAT może określać w oparciu o miesięczne zestawienia faktur sprzedaży VAT, gdyż całość sprzedaży odbywa się tylko na zasadzie sprzedaży fakturowanej.

W tym przypadku ma zastosowanie art. 109 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) w którym postanowiono, że podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, czyli podatnicy obowiązani do zarejestrowania się jako podatnicy VAT czynni, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą:- kwoty określone w art. 90 ustawy, czyli kwoty, które podatnik obowiązany jest ewidencjonować do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których przysługuje mu prawo do obniżania kwot podatku należnego,- dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania,- wysokość podatku należnego,- kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz,- kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu,- inne dane służące do prawidłowego sporządzania deklaracji podatkowych,- a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne dla prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Powołany wyżej przepis jest bezwzględnie obowiązujący i dlatego samo zestawienie faktur sprzedaży nie można uznać za wypełnienie przez podatnika dyspozycji ustawowej w przedmiocie prowadzenia ewidencji dla potrzeb VAT.

Ponadto zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych są obowiązani prowadzić ewidencje obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Przepis ten w szczególności dotyczy wnioskodawcy bowiem Zrzeszenie prowadzi sprzedaż środków produkcji rolnej na rzecz swych członków będących posiadaczami gospodarstw rolnych. W ustawie nie określono zwolnień dla podatników VAT z obowiązku stosowania kas rejestrujących. Natomiast w oparciu o delegację ustawową zwolnienia te określone zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2002r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 234, poz. 1971. ze zm.). W przypadku wnioskodawcy należy wskazać na uregulowania par. 4 tegoż rozporządzenia, który stanowi, że podatnicy rozpoczynający w 2004r. działalność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT zwolnieni są z obowiązku stosowania kas rejestrujących do dnia przekroczenia obrotów w wysokości 20.000 zł z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność w formie indywidualnych gospodarstw rolnych. Zwolnienie to ma zastosowanie w przedmiotowej sprawie.

Podsumowując: Zrzeszenie dla celów określenia należnego podatku VAT do momentu przekroczenia w roku bieżącym kwoty obrotu 20.000 zł z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność w formie indywidualnych gospodarstw rolnych, kwotę podatku należnego ustala w oparciu o rejestry sprzedaży prowadzone zgodnie art. 109 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku VAT. Podstawą wpisów do rejestru będą faktury sprzedaży, bowiem jak wyjaśniono w zapytaniu Zrzeszenie całość sprzedaży dokumentuje fakturami VAT. Po przekroczeniu w roku bieżącym kwoty obrotu 20.000 zł z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność w formie indywidualnych gospodarstw rolnych, kwotę podatku należnego ustala się w oparciu o odrębną ewidencję sprzedaży prowadzoną dla sprzedaży towarów i usług podmiotom gospodarczym prowadzącym pozarolniczą działalność gospodarczą (art. 109 ust. 3 ustawy) oraz w oparciu o raporty z zapisów kasy fiskalnej prowadzonej dla sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność w formie indywidualnych gospodarstw rolnych (art. 111 ust. 1 ustawy). Przepisy podatkowe nie przewidują możliwości zwolnienia z obowiązku prowadzenia kas rejestrujących przez zrzeszenia producenckie przy dostawach towarów na rzecz swych członków.

W związku z powyższym przedstawiony przez wnioskodawcę sposób obliczania należnego podatku VAT nie można uznać za prawidłowy.

Urząd Skarbowy w Biłgoraju