Stan faktyczny - Interpretacja - PI/005-1642/04/CIP

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 28.09.2004, sygn. PI/005-1642/04/CIP, Izba Skarbowa w Gdańsku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Stan faktyczny

Podatnik dokonuje dostaw towarów dla podmiotu unijnego w miejsce wskazane przez odbiorcę towarów, którym jest państwo siedziby odbiorcy oraz inne państwo członkowskie.

Nabywca towarów jest zarejestrowanym podatnikiem VAT UE zarówno w państwie członkowskim (siedziby odbiorcy) jak i na terytorium Polski.

Ocena prawna stanu faktycznego

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), zwanej dalej ustawą, przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

Art. 13 ust. 2 ustawy stanowi, iż "Przepis ust. 1 ustawy stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest:

  1. podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju (...)".

Zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku VAT 0% na warunkach określonych w ustawie. Jednym z warunków zastosowania zerowej stawki podatku jest w myśl art. 42 ust. 1 pkt 1 ustawy, aby podatnik dokonujący wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, wystawiając fakturę dokumentującą tę dostawę, podał na niej numer, pod którym jest zidentyfikowany dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych oraz właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej.

Ze stanu faktycznego sprawy wynika, iż polski podatnik dokonuje dostaw towarów do krajów Wspólnoty, a nabywca towarów jest zarejestrowanym podatnikiem dla potrzeb handlu wewnątrzwspólnotowego na terenie państw Unii Europejskiej tj.:

  • na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, oraz
  • na terytorium kraju.

Mając na uwadze powyższe przepisy podatkowe, warunkiem koniecznym zastosowania przez podatnika stawki 0% z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów jest, aby m.in. nabywca towarów był podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Dla uznania dostawy za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów i zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT 0% bez znaczenia jest fakt czy towar wysyłany jest do państwa członkowskiego, w którym odbiorca towarów zarejestrowany jest dla potrzeb handlu wewnątrzwspólnotowego czy też na terytorium innego państwa Wspólnoty (wskazanego przez nabywcę towarów). Istotnym jest, aby zostały spełnione łącznie warunki zawarte w w/cyt. art. 13 ustawy, tj. by wywóz towarów nastąpił z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju oraz by nabywca towarów był podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Natomiast w przypadku, kiedy nabywca towarów poda numer identyfikacji podatkowej poprzedzony kodem PL, wówczas przedmiotowa transakcja nie będzie stanowić zgodnie z w/cyt. art. 13 ustawy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i tym samym polski podatnik nie będzie miał prawa do zastosowania stawki podatku VAT 0%. Warunek, aby nabywca towarów był podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowany na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, nie zostanie spełniony.

W takim przypadku na podatniku ciążyć będzie obowiązek wykazania przedmiotowej sprzedaży w deklaracji VAT-7 jako krajowej i opodatkowania wg stawki właściwej dla sprzedaży tego towaru w kraju np. stawką 22%.

Izba Skarbowa w Gdańsku