Prawo do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pn.: Modernizacja świetlicy wiejskiej. - Interpretacja - 0112-KDIL2-1.4012.596.2017.1.MG

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 23.01.2018, sygn. 0112-KDIL2-1.4012.596.2017.1.MG, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Prawo do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pn.: Modernizacja świetlicy wiejskiej.

NTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 grudnia 2017 r. (data wpływu 7 grudnia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pn.: Modernizacja świetlicy wiejskiej jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 grudnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pn.: Modernizacja świetlicy wiejskiej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Ochotnicza Straż Pożarna na realizację projektu pn.: Modernizacja świetlicy wiejskiej zamierza przeznaczyć środki własne oraz pozyskane na operacje w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej, objętych Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 2020. Wnioskodawca zakłada, iż projekt pn.: Modernizacja świetlicy uzyska dofinansowanie w ramach poddziałania 19.2 Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 - 2020. Projekt obejmuje zdarzenie przyszłe polegające na modernizacji świetlicy wiejskiej. Celem projektu pn.: Modernizacja świetlicy jest wzrost aktywności i współpracy mieszkańców. W ramach robót budowlanych planuje się: wymianę tynków wewnętrznych, wykonanie nowych podłóg, remont wewnętrznej instalacji elektrycznej, wymianę wewnętrznej stolarki drzwiowej, wymianę stopni i balustrad schodowych, wykonanie robót malarskich, renowację drzwi wejściowych stylizowanych. Jest to obiekt wolnostojący dwukondygnacyjny z dachem stromym dwuspadowym, bez podpiwniczenia. Efektem powyższych prac będzie modernizacja dwóch pomieszczeń świetlicy wiejskiej w celu przystosowania ich do pełnienia funkcji Izby Pamięci i Tradycji, która wyposażona będzie w zbiory/eksponaty już zgromadzone oraz pozyskiwane w czasie funkcjonowania Izby. Z pewnością można stwierdzić, iż przedmiotowy projekt skierowany jest do grup defaworyzowanych i odpowiada na potrzeby społeczności lokalnej, która wskazuje pilną potrzebę zwiększenia miejsc aktywności i współpracy mieszkańców. Eksponaty/zbiory zakupione w wyniku realizacji projektu pozostaną własnością Ochotniczej Straży Pożarnej. Sprzęt, wartości niematerialne i prawne zakupione w wyniku realizacji projektu pn.: Modernizacja świetlicy wiejskiej nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Wnioskodawca, Ochotnicza Straż Pożarna jest niezarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji projektu wystawione będą na Wnioskodawcę, czyli Ochotniczą Straż Pożarną.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy możliwe jest pomniejszenie podatku należnego o podatek naliczony od poniesionych przez Wnioskodawcę nakładów?

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku d towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, 846, 960, 1052, 1206, 1228, 1579, 1948) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy odliczenia tego dokonuje podatnik od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W przedmiotowej sprawie związek z czynnościami opodatkowanymi nie istnieje. Tym samym nie jest spełniony warunek dający Ochotniczej Straży Pożarnej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług związanych z realizowanym projektem. W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2016 r., poz. 814, 1579, 1948), OSP wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy, OSP wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy - działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie na realizację projektu pn.: Modernizacja świetlicy wiejskiej. OSP zamierza przeznaczyć środki własne oraz pozyskane na operacje w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej, objętych programem. Wnioskodawca zakłada, iż projekt uzyska dofinansowanie w ramach poddziałania 19.2 Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 - 2020. Projekt obejmuje zdarzenie przyszłe polegające na modernizacji świetlicy wiejskiej na Izbę Pamięci i Tradycji. Celem jest wzrost aktywności i współpracy mieszkańców. W ramach robót budowlanych planuje się: wymianę tynków wewnętrznych, wykonanie nowych podłóg, remont wewnętrznej instalacji elektrycznej, wymianę wewnętrznej stolarki drzwiowej, wymianę stopni i balustrad schodowych, wykonanie robót malarskich, renowację drzwi wejściowych stylizowanych. Jest to obiekt wolnostojący dwukondygnacyjny z dachem stromym dwuspadowym, bez podpiwniczenia. Efektem powyższych prac będzie modernizacja dwóch pomieszczeń świetlicy wiejskiej w celu przystosowania ich do pełnienia funkcji Izby Pamięci i Tradycji, która wyposażona będzie w zbiory/eksponaty już zgromadzone oraz pozyskiwane w czasie funkcjonowania Izby. Z pewnością można stwierdzić, iż przedmiotowy projekt skierowany jest do grup defaworyzowanych i odpowiada na potrzeby społeczności lokalnej, która wskazuje pilną potrzebę zwiększenia miejsc aktywności i współpracy mieszkańców. Eksponaty/zbiory zakupione w wyniku realizacji projektu pozostaną własnością Ochotniczej Straży Pożarnej. Sprzęt, wartości niematerialne i prawne zakupione w wyniku realizacji rzeczowego projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Wnioskodawca, jest niezarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji projektu wystawione będą na Wnioskodawcę, czyli Ochotniczą Straż Pożarną.

Zgodnie z powołanymi w wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do w wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W przedstawionej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, ponieważ Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a nabyte towary w związku z realizacją projektu, nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pn.: Modernizacja świetlicy wiejskiej.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej