Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.488.2025.2.RK

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 30 lipca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.488.2025.2.RK

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 maja 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 18 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie określenia stawki ryczałtu dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 62.02.30.0. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 27 czerwca 2025 r. (wpływ 30 czerwca 2025 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą od 2 maja 2023 r.

Aktualnie Wnioskodawca korzysta z opodatkowania działalności ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Do wykonywanej działalności nie znajdują zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: ustawa ryczałtowa).

W ocenie Wnioskodawcy, prowadzona działalność spełnia wszystkie cechy działalności usługowej opisanej w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy ryczałtowej. Dodatkowo, działalność ta nie spełnia cech działalności gastronomicznej, działalności usługowej w zakresie handlu, działalności wytwórczej ani sprzedaży towarów.

Na chwilę obecną w profilu CEiDG Wnioskodawcy widnieją następujące kody PKD zaktualizowane zgodnie z klasyfikacją 2025 r.: 62.20.B., 62.10.B., 74.14.Z. Kodem przeważającym jest kod PKD 62.20.B (Pozostała działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki oraz zarządzaniem urządzeniami informatycznymi). W przypadku, gdyby Wnioskodawca świadczył inne usługi o innym charakterze, Wnioskodawca dokona odpowiedniego podziału takich usług i opodatkuje je właściwą stawką podatku.

Wnioskodawca nie świadczył usług na rzecz Jego aktualnych beneficjentów w ramach stosunku pracy w przeszłości. Ponadto, Wnioskodawca nie uzyskiwał z działalności żadnych przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy. Przychody dotychczas nie przekroczyły kwoty 2 000 000 euro, tak samo jak zakładana wysokość przychodów w 2025 r. i 2026 r. nie powinna przekroczyć 2 000 000 euro.

Wnioskodawca posiada na terytorium Polski nieograniczony obowiązek podatkowy w rozumieniu art. 3 ust. 1 w zw. z ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT).

Wnioskodawca obecnie rozlicza się w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i planuje zostać przy takiej formie rozliczania się.

Wnioskodawca świadczy dwa rodzaje usług:

1)usługę programistyczną;

2)testowanie manualne.

Ad. 1

W ramach usługi programistycznej, Wnioskodawca podejmuje się realizacji następujących czynności:

1. projektowania oprogramowania - obejmuje opracowywanie architektury systemów i aplikacji, określenie logiki biznesowej, dobór technologii i struktury danych. Projektowanie to często opiera się na wcześniejszej analizie wymagań klienta oraz charakterystyki docelowego użytkownika. Działania te mogą obejmować przygotowanie makiet, diagramów architektury, schematów baz danych lub flowów aplikacji;

2.implementacji (kodowania) - pisania kodu źródłowego według wcześniej ustalonych specyfikacji funkcjonalnych i technicznych. Praca odbywa się w środowiskach programistycznych z wykorzystaniem języków programowania frameworków i bibliotek dostosowanych do potrzeb projektu;

3.wdrażania rozwiązań - przenoszenia gotowego oprogramowania na środowiska stagingowe i produkcyjne, przygotowania skryptów do deploymentu, integracji z istniejącymi systemami klienta. Wdrażanie obejmuje również konfigurację środowisk i automatyzację procesów wdrożeniowych;

4.utrzymania i rozwoju istniejących rozwiązań - obejmuje bieżące poprawki błędów, aktualizacje oraz dostosowanie systemu do zmieniających się wymagań użytkowników końcowych lub przepisów prawnych. Prace utrzymaniowe mogą również obejmować poprawę wydajności, bezpieczeństwa lub ergonomii użytkowania aplikacji;

5.współpracy z zespołem projektowym - w ramach projektów Wnioskodawca współpracuje z innymi programistami testerami oraz interesariuszami technicznymi. Wymiana informacji odbywa się z wykorzystaniem narzędzi do zarządzania projektami.

Ad. 2

W ramach testowania manualnego, Wnioskodawca realizuje następujące czynności:

1.ręcznego testowania funkcjonalności nowych lub zmodyfikowanych elementów systemu - każda nowa funkcjonalność, aktualizacja lub zmiana w systemie jest testowana manualnie przed wdrożeniem. Testy opierają się na wcześniej przygotowanych założeniach i scenariuszach, a ich celem jest potwierdzanie, że funkcjonalność spełnia wymagania klienta;

2.testowania regresji po zmianach w systemie - po wdrożeniu nowych funkcji sprawdzane jest także, czy wcześniej działające elementy aplikacji nie zostały przypadkowo uszkodzone. Testy regresyjne wykonywane są regularnie przy każdej większej aktualizacji;

3.testów w różnych środowiskach - w celu zapewnienia poprawnego działania aplikacji, testy wykonywane są na różnych środowiskach zarówno lokalnie, jak i na środowiskach testowych, stagingowych. Dzięki temu można wcześnie wykryć różnice w konfiguracjach, które mogłyby wpłynąć na działanie systemu po wdrożeniu;

4.współpracy przy testowaniu zespołowym - w zależności od zakresu testów, Wnioskodawca może angażować także inne osoby (np. użytkowników biznesowych), aby przeprowadzić testy systemowe lub testy akceptacyjne. Wspólnie weryfikowane jest działanie systemu pod kątem końcowego użytkownika;

5.użycia narzędzi wspierających testowanie manualne – w ramach swojej pracy Wnioskodawca korzysta z narzędzi, które wspomagają proces testowania mogą to być programy do rejestrowania błędów, zrzuty ekranów, logi systemowe, a także dokumentacja testowa.

W piśmie z 27 czerwca 2025 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, że świadczone usługi sklasyfikowane są w następujący sposób:

1)usługa programistyczna - PKWiU 62.01.11.0 - Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania;

2)testowanie manualne - PKWiU 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.

Ad. 1

W ramach wyżej opisanych usług, Wnioskodawca realizuje następujące czynności:

- usługę programistyczną:

1.projektowanie oprogramowania - polega na tworzeniu koncepcji i planu działania aplikacji, w tym opracowaniu jej architektury, określeniu logiki biznesowej oraz doborze technologii i struktury danych. Działania te są poprzedzone analizą wymagań klienta i potrzeb końcowego użytkownika. Zakres prac obejmuje przygotowanie makiet interfejsów, diagramów architektury, schematów baz danych oraz przepływów aplikacji. Efektem jest gotowa dokumentacja projektowa, stanowiąca podstawę dalszych prac;

2.implementację (kodowanie) - polega na pisaniu kodu źródłowego aplikacji zgodnie z przygotowaną wcześniej specyfikacją funkcjonalną i techniczną. Prace te wykonywane są w środowiskach deweloperskich z użyciem języków programowania, frameworków i bibliotek dopasowanych do wymagań projektu. Efektem jest działająca aplikacja lub jej część, gotowa do testowania i dalszego wdrażania;

3.wdrażanie rozwiązań - obejmuje publikację gotowego oprogramowania na środowiskach stagingowych i produkcyjnych. Czynności te obejmują przygotowanie skryptów wdrożeniowych, konfigurację środowisk serwerowych oraz integrację aplikacji z innymi systemami używanymi przez klienta. Wnioskodawca może także zautomatyzować procesy wdrożeniowe. Efektem jest w pełni funkcjonalna aplikacja uruchomiona w środowisku klienta;

4.utrzymanie i rozwój istniejących rozwiązań - obejmuje bieżące poprawki błędów, aktualizacje wersji komponentów, dostosowanie systemu do zmieniających się wymagań użytkowników lub przepisów prawa. W ramach tych prac mogą być również realizowane zadania zwiększające wydajność, poprawiające bezpieczeństwo lub ułatwiające użytkowanie. Efektem jest stabilna i aktualna wersja aplikacji;

5.współpracę z zespołem projektowym - polega na bieżącej komunikacji z innymi programistami, testerami oraz interesariuszami po stronie klienta mającej na celu koordynację zadań i wymianę informacji o postępach prac. Wnioskodawca wykorzystuje w tym celu narzędzia do zarządzania projektami i wersjonowania kodu. Efektem jest spójna realizacji projektu, zgodnie z harmonogramem i zakresem ustalonym z klientem.

Ad. 2

- testowania manualnego:

1.testowanie funkcjonalności nowych lub zmodyfikowanych elementów systemu - polega na sprawdzeniu, czy dane funkcje działają zgodnie z założeniami przed ich wdrożeniem na środowisko produkcyjne. Testy te oparte są na wcześniej przygotowanych scenariuszach testowych i mają na celu potwierdzenie zgodności działania systemu z wymaganiami klienta. Efektem tych prac jest identyfikacja ewentualnych błędów i potwierdzenie jakości wdrażanych zmian. Testy są wykonywane fizycznie przez testera (Wnioskodawcę);

2.testowanie regresji po zmianach w systemie - polega na ręcznej weryfikacji istniejących funkcji po wprowadzeniu nowych elementów lub aktualizacji. Czynność ta wykonywana jest cyklicznie, przy okazji każdej większej zmiany systemowej, i ma na celu zapewnienie, że wcześniejsze funkcjonalności nie zostały przypadkowo naruszone. Efektem jest potwierdzenie stabilności aplikacji po modyfikacjach;

3.testy w różnych środowiskach - obejmuje wykonywanie testów w środowiskach lokalnych, testowych i stagingowych. Dzięki temu możliwe jest wychwycenie potencjalnych problemów związanych z konfiguracją, które mogłyby wpłynąć na działanie aplikacji po jej publikacji. Efektem jest zapewnienie poprawności działania systemu niezależnie od środowiska, w którym jest uruchamiany;

4.współpraca przy testowaniu zespołowym - polega na zaangażowaniu dodatkowych osób, takich jak użytkownicy biznesowi, w celu przeprowadzenia testów systemowych lub testów akceptacyjnych. Działania te mają na celu kompleksową weryfikację funkcjonowania systemu z perspektywy końcowego użytkownika. Efektem jest potwierdzenie gotowości systemu do wdrożenia. Jest to czynność suplementowana, nie zawsze ma miejsce przy realizacji testowania;

5.użycie narzędzi wspierających - obejmuje korzystanie z narzędzi służących do dokumentowania wyników testów, takich jak systemy zgłaszania błędów lub generowania zrzutów ekranów. Narzędzia te pełnią jedynie funkcję pomocniczą i służą utrwalaniu rezultatów prac, nie wpływając na manualny charakter wykonywanych testów. Efektem ich użycia jest przejrzysta ewidencja przebiegu i wyników testowania.

Świadczona przez Wnioskodawcę usługa testowania manualnego, będąca przedmiotem wniosku, nie jest usługą związaną z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związaną z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętą grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związaną z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związaną z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) - art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Usługa programistyczna jest usługą związaną z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), ale jak zostało już kilkakrotnie zauważono, usługa ta - nie jest przedmiotem wniosku i została odpowiednio oddzielona od usługi testowania manualnego.

Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office), usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów - art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wnioskodawca spełnia warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów w formie ryczałtu zostało złożone 17 kwietnia 2023 r.

Wnioskodawca prowadzi ewidencję przychodów, w której jest w stanie określić przychód z działalności, opodatkowany różnymi stawkami, zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Na fakturach wystawianych dla klienta wyodrębniane jest wynagrodzenie za usługi według poszczególnych usług, a więc i odpowiednich klasyfikacji PKWiU.

Pytanie

Czy usługa testowania manualnego w zakresie opisanym w Ad. 2 (1-5), mieszcząca się w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0, powinna być opodatkowana stawką ryczałtu 8,5%?

Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy ryczałtowej, osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą i spełniające warunki z art. 6 ust. 4 ustawy ryczałtowej, mogą wybrać opłacanie zryczałtowanego podatku dochodowego w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Wnioskodawca spełnia warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Przychody te są określone w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a stawki ryczałtu zależą od rodzaju działalności, z której Wnioskodawca uzyskuje przychody, co zostało wprost wskazane w art. 12 ust. 1 ustawy ryczałtowej.

Warto zauważyć, że zadane pytanie w ramach niniejszego wniosku dotyczy stawki ryczałtu jedynie do usługi testowania manualnego. Pytanie nie dotyczy usługi programistycznej.

Zdaniem Wnioskodawcy, czynności opisane w Ad. 2 (1-5) - testowanie manualne mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, ponieważ polegają na: weryfikacji jakości oraz poprawności działania systemów informatycznych poprzez manualne testowanie nowych i zmodyfikowanych funkcjonalności, testy regresji, a także przeprowadzanie testów na różnych środowiskach technicznych (lokalnych, testowych i stagingowych). Wnioskodawca przeprowadza testy zgodnie z uprzednio zdefiniowanymi scenariuszami, angażując w razie potrzeby inne osoby, aby uzyskać szerszą perspektywę użytkownika końcowego. Czynności te obejmują również analizę i dokumentację błędów oraz wykorzystanie specjalistycznych narzędzi wspierających proces testowy. Całość działań ma na celu zapewnienie stabilności, bezpieczeństwa i zgodności systemu z wymaganiami klienta, co stanowi integralną część procesu zapewnienia jakości w ramach realizowanych usług informatycznych.

Czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach usługi wskazanej w Ad. 2) stanowią odrębną usługę wydzielaną na fakturach, nie zawierają one elementów chociażby pośrednio związanych z tworzeniem oprogramowania lub doradzaniem informatycznym.

Czynności testowania manualnego, które realizuje Wnioskodawca należy stanowczo odróżnić od testowania automatycznego, które nie jest i nie będzie realizowane. Do tego należy przyjąć, że choć klasa ex 62.02 PKWiU została wprost wymieniona przy stawce 12%, to wzmianka „ex”, umieszczona w treści art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy ryczałtowej, wskazuje na fakt, że tylko czynności wymienione (czyli, związane z doradztwem w zakresie oprogramowania i sprzętu komputerowego - PKWiU 62.02.10.0) są objęte stawką 12%, a pozostałe usługi - stawką przewidzianą w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy ryczałtowej, czyli 8,5% (podobną linię decyzyjną można zauważyć w interpretacjach Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, np.:

·Nr 0115-KDST2-1.4011.42.2025.3.KB z 1 kwietnia 2025 r.,

·Nr 0113-KDIPT2-1.4011.105.2025.1.DJD z 27 marca 2025 r.,

·Nr 0115-KDST2-2.4011.55.2025.2.PS z 24 marca 2025 r.

W związku z powyższym, usługa testowania manualnego, składająca się z czynności opisanych w Ad. 2 (1-5), powinna, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy ryczałtowej, zostać opodatkowana stawką ryczałtu 8,5%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie zaś do art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zgodnie zaś z art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)  uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)  uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) (uchylona)

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) (uchylona)

e) (uchylona)

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony).

Stosownie zaś do art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Stosownie do art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. (…).

Z opisu sprawy wynika, że w ramach prowadzonej działalności świadczy Pan usługę testowana manualnego sklasyfikowaną wg PKWiU 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, w ramach której realizuje Pan opisane w Ad. 2 (1-5) następujące czynności, tj.:

1.ręczne testowanie funkcjonalności nowych lub zmodyfikowanych elementów systemu;

2.testowanie regresji po zmianach w systemie;

3.testy w różnych środowiskach;

4.współpraca przy testowaniu zespołowym;

5.użycie narzędzi wspierających testowanie manualne.

Wskazał Pan też, że świadczona przez Pana usługa testowania manualnego nie jest usługą związaną z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02).

Świadczy Pan też usługę programistyczną sklasyfikowaną wg PKWiU 62.01.11.0 - Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania, ale usługa ta nie stanowi przedmiotu wniosku. Na fakturach wystawianych dla klienta - wyodrębnia Pan wynagrodzenie za usługi według poszczególnych usług, a więc i odpowiednich klasyfikacji PKWiU.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powyższe przepisy prawne wskazać należy, że przychody uzyskiwane przez Pana z usługi testowania manualnego sklasyfikowanej wg PKWiU 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, w ramach której realizuje Pan opisane w Ad. 2 (1-5) ww. czynności, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zastrzec należy, że gdyby jednak wykonywane usługi sklasyfikowane według PKWiU 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego w ramach której realizuje Pan opisane w Ad. 2 (1-5) ww. czynności były usługami związanymi z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), wówczas zastosowanie do tych usług miałaby 12% stawka ryczałtu określona w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi będące przedmiotem wniosku do odpowiedniej klasyfikacji PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Interpretacja dotyczy określenia stawki ryczałtu dla usług wskazanych w pytaniu, nie rozstrzyga natomiast w zakresie pozostałych świadczonych usług przez Pana, gdyż nie stanowiły one przedmiotu wniosku.

Przy wydawaniu interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

W odniesieniu do wskazanych przez Pana interpretacji indywidualnej stwierdzić należy, że zostały one wydane w indywidualnej sprawie innego podmiotu i nie mają zastosowania w sprawie będącej przedmiotem Pana wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.