Odpowiadając na przedstawione w piśmie z dnia 20.09.2004r. zapytanie Naczelnik Urzędu Skarbowego w Siedlcach, w trybie art. 14a ustawy z dnia 29 sierp... - Interpretacja - US-26/PP/443/106/04

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 20.10.2004, sygn. US-26/PP/443/106/04, Urząd Skarbowy w Siedlcach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Odpowiadając na przedstawione w piśmie z dnia 20.09.2004r. zapytanie Naczelnik Urzędu Skarbowego w Siedlcach, w trybie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) wyjaśnia.

W obecnym stanie prawnym zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 54, poz. 535) podatnikami tego podatku są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel i rezultat tej działalności.

Bez znaczenia jest fakt, że prowadzona przez GOK działalność w zakresie kultury jest działalnością statutową. W przedmiotowej sprawie należy rozważyć, czy usługi świadczone przez Ośrodek podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ustawa o podatku od towarów i usług określa dwa rodzaje zwolnień dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą.

Jednym z nich jest zwolnienie podmiotowe wynikające z art. 113 ust. 1 ww. ustawy, zgodnie z którym zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10000 euro (na rok 2004 jest to kwota 45.700 PLN). Natomiast podatnicy rozpoczynający wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu w trakcie roku podatkowego są zwolnieni od podatku jeżeli przewidywana przez podatnika wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej sprzedaży ww. kwoty (art. 113 ust. 9 ustawy). Do wartości sprzedaży, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Ponadto ustawodawca w art. 43 ustawy VAT przewidział zwolnienia przedmiotowe, które dotyczą podmiotów świadczących wyłącznie czynności zwolnione od tego podatku.

W załączniku nr 4 do ustawy stanowiącym "wykaz usług zwolnionych od podatku" pod poz. 11 wymienione są usługi z grupowania PKWiU ex 92 usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem - z pewnymi wyłączeniami.

Ze zwolnień przewidzianych ww. przepisem wyłączone są:

  1. usługi związane z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,
  2. usługi związane z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,
  3. usługi w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),
  4. wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10) świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki i cyrki (PKWiU 92.33 i PKWiU 92.34.11) oraz wstępu na imprezy sportowe
  5. usługi wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12,22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5)
  6. działalność agencji informacyjnych
  7. usługi wydawnicze
  8. usługi radia i telewizji (PKWiU 92.2) z zastrzeżeniem usług z poz. 12.


Od 1 maja 2004r. stosownie do regulacji zawartej w art. 29 ust.1 ww. ustawy podstawą opodatkowania dostawy towarów lub świadczenia usług jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.

Z regulacji tej wynika, że w sytuacji gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług otrzymuje od innego podmiotu jakiekolwiek dofinansowanie (dotację, subwencję) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, jako np. pokrycie części ceny lub rekompensata z powodu obniżenia ceny tzw. dotację przedmiotową - tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia usług. Do stwierdzenia że dana subwencja (dotacja) zwiększa podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług, niezbędne jest ustalenie czy tego typu dofinansowanie wiąże się ściśle z ceną konkretnego świadczenia lub czy stanowi rekompensatę z tytułu wykonywania określonego świadczenia po cenach obniżonych. W takim przypadku otrzymana subwencja (dotacja) zaliczana jest do podstawy opodatkowania podatkiem VAT. Właściwą stawką opodatkowania dotacji jest zawsze ta sama stawka podatku VAT, która dotyczy dotowanych usług lub towarów.

W świetle powołanych wyżej regulacji prawnych zdaniem tutejszego organu otrzymane przez GOK w roku 2004 dotacje mające na celu dofinansowanie działalności np. instytucji kultury, nie uzależnione od ilości i wartości świadczonych usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, jeżeli Gminny Ośrodek Kultury z.s. w X. świadczy wyłącznie usługi, które mieszczą się w katalogu usług zwolnionych od podatku VAT to Jednostka może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego przewidzianego ww. przepisami, bez względu na kwotę osiągniętego obrotu. Natomiast przy sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej zwolnienie może być stosowane do przekroczenia kwoty uprawniającej do zwolnienia podmiotowego przewidzianego art. 113 ustawy VAT.

Urząd Skarbowy w Siedlcach