P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - ZP/443-345/1/05

Shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 21.11.2005, sygn. ZP/443-345/1/05, Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu, działając na podstawie przepisów:

- art. 14 a § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.),

po rozpatrzeniu wniosku, w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, postanawia uznać za prawidłowy pogląd Podatnika, wyrażony w złożonym wniosku, w części dotyczącej uznania za import usług, opodatkowany stawką podatku 22% - usług sklasyfikowanych w PKWiU 63.40.20-00.00 "Usługi wspomagające i pomocnicze na rzecz transportu, pozostałe", dotyczących transportu wewnątrzwspólnotowego.

U Z A S A D N I E N I E

Z przedstawionego w złożonym wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskująca świadczy m.in. usługi wewnątrzwspólnotowego transportu towarów. Usługi te polegają na świadczeniu usług przewozowych własnymi środkami transportowymi oraz podzlecaniu wykonania usług przewozu innym przewoźnikom. Spółka podnosi, że zawarła umowy z zleceniobiorcami z Austrii i z Szwajcarii w zakresie świadczenia usług polegających m.in. na: poszukiwaniu ładunków (zwłaszcza powrotnych), poszukiwaniu nowych kontrahentów (przewoźników, dostawców i odbiorców towarów), oraz na doradztwie i wspieraniu w organizowaniu spedycji i transportu. Usługi te wykonywane są przez zleceniobiorców na terenie Polski, Unii Europejskiej i poza Unią i dotyczą wewnątrzwspólnotowego transportu towarów. Wynagrodzenie za świadczone usługi ustalone jest ryczałtowo za okresy miesięczne i płatne jest na podstawie rachunków nie zawierających kwoty podatku VAT wystawionych przez zleceniobiorcę. Wnioskująca wyjaśnia, że w celu udokumentowania przedmiotowych czynności, podaje swoim zleceniobiorcom zarówno z Austrii jak i ze Szwajcarii swój NIP UE.

Ponadto Spółka podnosi, że Urząd Statystyczny w Łodzi zaklasyfikował ww. usługi do grupowania PKWiU 63.40.20-00.00 "Usługi wspomagające i pomocnicze na rzecz transportu, pozostałe"

W związku z powyższym, Wnioskująca zwróciła się o wyjaśnienie, czy świadczone na Jej rzecz usługi, stanowią dla Niej import usług i czy podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 22% ?

Spółka traktuje świadczone na Jej rzecz usługi, jako import usług i nalicza 22% podatek VAT.

Ustosunkowując się do przedstawionej powyżej kwestii, stwierdza się co następuje;

Naczelnik tut. Urzędu Skarbowego udzielając odpowiedzi w niniejszej sprawie nie badał zasadności wskazanej przez Podatnika klasyfikacji nabywanej przez Niego usługi. Odpowiedzialność w tym zakresie ciąży na Podatniku. Poniższa interpretacja opiera się zatem na wskazanej we wniosku klasyfikacji świadczonej usługi jako "Usługi wspomagające i pomocnicze na rzecz transportu, pozostałe", o symbolu PKWiU 63.40.20-00.00.

Zgodnie z art. 2 ust. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 4 w/w ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju. Natomiast, zgodnie z ust. 4 przywoływanego artykułu, w przypadkach wymienionych w art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 przepis ust. 1 pkt 4 stosuje się, jeżeli usługobiorcą jest podmiot zarejestrowany jako podatnik VAT UE, zgodnie z art. 97.

Z regulacji art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. b przywoływanej ustawy wynika, że w przypadku świadczenia usług pomocniczych do usług transportowych, takich jak załadunek, rozładunek, przeładunek i podobne czynności - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28.

Z kolei, przepisem art. 28 ust. 1 ww. ustawy uregulowano, że w przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich, zwanego dalej "wewnątrzwspólnotową usługa transportu towarów", miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna, z zastrzeżeniem ust. 3. Przepis ten zaś stanowi, iż w przypadku gdy nabywca usługi, o której mowa w ust. 1 i 2, podał dla tej czynności świadczącemu wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer. Natomiast, zgodnie z ust. 4 tegoż artykułu, przepis ust. 3 stosuje się również odpowiednio do usług, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. b, jeżeli usługi te są bezpośrednio związane z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów.

Należy jednakże wskazać, że decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania przedmiotowych usług, ma przepis art. 17 ust. 2 przywoływanej ustawy, stanowiący, że przepisów ust. 1 pkt 4 i 5 (art. 17 ustawy), nie stosuje się w przypadku świadczenia usług i dostawy towarów, od których podatek należny został rozliczony przez usługodawcę lub dokonującego dostawy towarów na terytorium kraju, z wyłączeniem świadczenia usług określonych w art. 27 ust. 3 lub art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 oraz dostawy gazu w systemie gazowym lub energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca lub nabywca towarów.

Uwzględniając powyższe unormowania, należy stwierdzić, że jeżeli usługi pomocnicze do usług transportowych są bezpośrednio związane z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów, to niezależnie od faktu - czy nabywca tej usługi podał dla tych czynności świadczącemu te usługi numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu, czy też nie podał tego numeru, podatnikiem z tytułu świadczenia tych usług jest usługobiorca.

Powyższe oznacza, że Wnioskująca jako usługobiorca przedmiotowych usług zobowiązana jest do ich opodatkowania, dla której, usługi te stanowią import usług. Usługi te, jako nie wymienione w załącznikach do ww. ustawy, wśród wykazu usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 3% i 7%, oraz w rozporządzeniu wykonawczym do ustawy (rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), podlegają opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 22%, stosownie do przepisów art. 41 ust. 1 przywoływanej ustawy podatkowej.

W związku z powyższym, stanowisko Podatnika należało uznać za prawidłowe i orzec, jak w sentencji.

Przedmiotowa interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskującą i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu