Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 lutego 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 7 lutego 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych na realizację Inwestycji pn. „(…)”. Uzupełnili go Państwo pismem z 11 marca 2025 r. (wpływ 11 marca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina (...) (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: podatek lub VAT).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 609, ze zm.; dalej: ustawa o samorządzie gminnym), Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jednocześnie w myśl art. 6 ust. 1 cytowanej ustawy, do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych Gminy należą m.in. zadania w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty, obejmujących sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym.

Ponadto, zgodnie z treścią art. 3 ust. 2 pkt 5 i 6 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (dalej: ustawa o utrzymaniu czystości) do zadań Gminy należy ustanawianie selektywnego zbierania odpadów komunalnych oraz tworzenie punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych w sposób zapewniający łatwy dostęp dla wszystkich mieszkańców Gminy.

Gospodarka odpadami na terenie Gminy jest realizowana poprzez spółkę komunalną, tj. (...) Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych sp. z o.o. (dalej: Spółka), w której Gmina posiada 100% udziałów.

Spółka prowadzi obecnie na terenie Gminy jeden Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych, który znajduje się na nieruchomości, którą Gmina odpłatnie dzierżawi od osoby prywatnej. Gmina za prowadzenie ww. punktu uiszcza na rzecz Spółki wynagrodzenie finansowane z opłat pobieranych przez Gminę od mieszkańców za gospodarowanie odpadami.

Mając na uwadze powyższe, Gmina w latach (...) zrealizowała inwestycję pn. „(…)” (dalej: Inwestycja).

W ramach Inwestycji został wybudowany na trzech działkach należących do Gminy nowy Punkt Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (dalej: PSZOK), w skład którego wchodzi m.in. kontener administracyjny, rampa najazdowa, magazyny, ogrodzenie, monitoring, oświetlenie etc.

Zakres Inwestycji obejmował w szczególności następujące elementy:

(...).

W ramach wyposażenia PSZOK zakupiono w szczególności wyposażenie kontenera socjalno-biurowego wraz z Punktem Przyjmowania Odpadów, (...). Na realizację Inwestycji Gmina pozyskała dofinansowanie w formie dotacji ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Dotacja została przyznana Gminie do wartości netto nakładów inwestycyjnych. VAT nie stanowił kosztu kwalifikowanego w tym projekcie.

W związku z realizacją Inwestycji, Gmina poniosła wydatki udokumentowane wystawionymi na Wnioskodawcę fakturami VAT, z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego – na fakturach wskazane zostały dane Gminy jako nabywcy, w tym numer NIP Gminy.

Gmina nie dokonała dotychczas odliczenia VAT od wydatków związanych z realizacją Inwestycji.

Prace budowlane związane z Inwestycją zostały zakończone i PSZOK został przyjęty jako środek trwały dla celów księgowych dokumentem OT nr (...).

Pierwotnie, zamiarem Gminy było administrowanie powstałym w ramach Inwestycji PSZOK samodzielnie poprzez odpowiedni referat Urzędu Miejskiego. Zamiar ten Gmina potwierdziła również w Zarządzeniu Burmistrza Gminy z dnia 14 czerwca 2022 r. nr (…). Gmina planowała wówczas samodzielnie administrować PSZOK, który byłby wykorzystywany do świadczenia usług publicznoprawnych związanych z gospodarowaniem odpadami oraz do sprzedaży opodatkowanej VAT w postaci odpłatnego przyjmowania ponadgabarytowych odpadów oraz odpadów z terenów niezamieszkanych.

Jednakże jeszcze przed oddaniem Inwestycji do użytkowania, Gmina podjęła decyzję, że PSZOK zostanie odpłatnie udostępniony Spółce na podstawie zawartej w tym zakresie umowy dzierżawy. Ww. umowa dzierżawy pomiędzy Gminą a Spółką została zawarta w drodze aktu notarialnego w dniu 13 listopada 2024 r. (dalej: umowa dzierżawy).

Od momentu przyjęcia Inwestycji na stan majątku Gminy na podstawie OT (...) do czasu zawarcia Umowy dzierżawy ze Spółką PSZOK nie był oddany do faktycznego użytkowania i nie był w żaden sposób wykorzystywany, tj. nie była na nim prowadzona jakakolwiek działalność, ani przez Gminę ani przez Spółkę.

Od momentu wydzierżawienia, PSZOK nadal nie jest jeszcze użytkowany przez Spółkę, jako że prowadzenie działalności z wykorzystaniem PSZOK wymaga stosownych zezwoleń i wydania odpowiednich decyzji środowiskowych. O zezwolenie na prowadzenie PSZOK Spółka mogła natomiast wystąpić dopiero po zawarciu Umowy dzierżawy. Posiadanie tytułu prawnego do dysponowania przedmiotową infrastrukturą było bowiem warunkiem koniecznym dla Spółki na potrzeby wystąpienia o zezwolenie na prowadzenie PSZOK.

W związku z powyższym, Infrastruktura powstała w ramach Inwestycji, została oddana do użytkowania Spółce w drodze Umowy dzierżawy zawartej notarialnie w dniu 13 listopada 2024 r., jednakże dotychczas nie jest jeszcze prowadzona przez Spółkę działalność z wykorzystaniem PSZOK. Spółka oczekuje na wydanie przez Starostę (...) zezwolenia na prowadzenie PSZOK.

Gmina pragnie zaznaczyć, iż wydzierżawienie PSZOK do Spółki było podyktowane względami organizacyjnymi, prawnymi i ekonomicznymi.

Spółka jest podmiotem, który na terenie Gminy zajmuje się gospodarką odpadami. Posiada w tym obszarze działalności właściwe doświadczenie oraz odpowiednie zasoby.

Gmina nie posiada wystarczających zasobów ludzkich i technicznych do samodzielnej obsługi powstałej infrastruktury. Jednocześnie Spółka na potrzeby uzyskania zezwolenia na prowadzenie PSZOK musi dysponować odpowiednim tytułem prawnym do tego obiektu. Umowa dzierżawy zapewnia Spółce tytuł prawny do tego obiektu.

Dzierżawa PSZOK jest zatem uzasadnionym gospodarczo działaniem Gminy.

Z tytułu świadczenia usług dzierżawy PSZOK powstałego w efekcie Inwestycji, Gmina pobiera od Spółki czynsz dzierżawny, udokumentowany wystawianymi na Spółkę fakturami VAT oraz rozlicza VAT należny z tego tytułu.

Wysokość miesięcznego czynszu dzierżawy uzależniona jest od dwóch składowych łącznie:

a)wysokości ostatecznie poniesionych przez Gminę wydatków na środki trwałe powstałe w ramach Inwestycji, tj. całkowitej wartości netto powstałych w ramach Inwestycji środków trwałych;

b)wysokości przyjętych stawek amortyzacyjnych dla środków trwałych stanowiących przedmiot dzierżawy, ustalonych z uwzględnieniem okresu zużycia danego środka trwałego.

Gmina przy tym podkreśliła, że przepisy ustawy o VAT nie zawierają wytycznych dotyczących metodologii kalkulacji cen, w tym wysokości czynszu dzierżawnego z tytułu odpłatnego udostępnienia środka trwałego. Gmina pomocniczo posługuje się zatem przepisami ustawy o CIT, które stanowią istotną wskazówkę w zakresie kwotowego przedstawienia stopnia eksploatacji danego majątku.

Gmina, jako że nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, dokonuje/będzie dokonywać wyłącznie dla celów rachunkowych odpisów amortyzacyjnych od powstałego majątku (odpisy te nie stanowią/nie będą stanowić kosztu uzyskania przychodu w Gminie).

Podsumowując, miesięczny czynsz dzierżawny skalkulowany został w następujący sposób:

Miesięczny czynsz dzierżawny =

= całkowita wartość netto nakładów inwestycyjnych poniesionych przez Gminę na środki trwałe powstałe w ramach Inwestycji x roczna stawka amortyzacji (2.5%:4.5%:18% i 20% w zależności od rodzaju elementu wchodzącego w skład PSZOK) /12 (miesięcy).

Szczegółowe wyliczenie czynszu dzierżawnego z podziałem na poszczególne środki trwałe wchodzące w skład Umowy dzierżawy, stawki amortyzacji oraz przewidywany okres zwrotu nakładów prezentuje poniższa tabela:

(...)

Strony Umowy dzierżawy postanowiły ustalić wysokość czynszu dzierżawnego na (...) tys. PLN netto miesięcznie. Ww. kwota czynszu dzierżawnego ma zapewnić Gminie zwrot nakładów inwestycyjnych na środki trwałe będące przedmiotem dzierżawy w okresie ich amortyzacji (osobno dla każdego środka trwałego).

Gmina wskazała, że obrót z tytułu wynagrodzenia należnego Gminie, wynikającego z przedmiotowej umowy dzierżawy PSZOK będzie znaczący dla budżetu Gminy. Roczna wartość czynszu dzierżawnego netto należnego Gminie w stosunku do wartości netto środków trwałych przekazanych w dzierżawę wynosi ok. 6,5% (...).

Umowa dzierżawy została zawarta na czas nieoznaczony. Strony przewidziały w Umowie dzierżawy, że ww. kwota czynszu dzierżawnego może być waloryzowana w lutym każdego roku na podstawie jednostronnego oświadczenia Gminy złożonego Spółce w formie pisemnej. Waloryzacja odbywać się będzie w oparciu o średnioroczny wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych ogłaszany w styczniu każdego roku przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni.

Podsumowując zatem, powstały w ramach Inwestycji PSZOK jest przez Gminę wykorzystywany do odpłatnej dzierżawy na rzecz Spółki, którą to czynność Gmina traktuje jako podlegająca opodatkowaniu według 23% stawki VAT (z tytułu świadczenia usługi dzierżawy PSZOK, Gmina dokonuje stosownego rozliczenia VAT należnego).

Końcowo Gmina wskazała, iż uzyskała interpretację indywidualną (...), w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał stanowisko Gminy za prawidłowe w zakresie uznania aportu PSZOK, dokonanego przed upływem dwóch lat od wydzierżawienia PSZOK, tj. wniesienia majątku powstałego w ramach Inwestycji do Spółki, za czynność opodatkowaną VAT, niekorzystającą ze zwolnienia od VAT oraz prawa do odliczenia VAT naliczonego od wydatków poniesionych na realizację Inwestycji w pełnej wysokości w trybie art. 86 ust. 1 i 13 ustawy o VAT.

Jednakże Gmina wskazała, iż z uwagi na zaistniałe po wydaniu ww. interpretacji indywidualnej, kwestie organizacyjne oraz zobowiązania Gminy wynikające z umowy o dofinansowanie, Gmina podjęła decyzję o odstąpieniu od zamiaru wniesienia Inwestycji aportem do Spółki.

Z uwagi na powyższe, Gmina zamierza kontynuować dzierżawę przedmiotowego majątku na rzecz Spółki w okresie funkcjonowania PSZOK (umowa dzierżawy ze Spółką została zawarta na czas nieoznaczony i Gmina nie zamierza w innej formie niż dzierżawa udostępniać PSZOK Spółce).

W związku z powyższym, Gmina zwraca się z niniejszym wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie prawa Gminy do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z budową PSZOK, w związku z jego wydzierżawieniem do Spółki na wskazanych powyżej warunkach.

Doprecyzowanie i uzupełnienie opisu stanu faktycznego

Pismem z 11 marca 2025 r. Wnioskodawca odpowiedział na wezwanie z 5 marca 2025 r. i doprecyzował opis stanu faktycznego, udzielając odpowiedzi na zadane pytania.

Pytanie nr 1

Kiedy dokładnie podjęli Państwo decyzję o odpłatnym udostępnieniu PSZOK na rzecz Spółki na podstawie zawartej umowy dzierżawy? Jakie dokumenty i kiedy sporządzone potwierdzają ten fakt.

Odpowiedź Gminy:

Z uwagi na fakt, iż na terenie Gminy działalność w zakresie utrzymania czystości, odbioru odpadów komunalnych oraz prowadzenia PSZOK realizowana jest wyłącznie przez Spółkę, na podstawie zawartej z Gminą umowy – Gmina nie prowadzi samodzielnie, w tym za pośrednictwem własnej jednostki organizacyjnej działalności w tym zakresie – jeszcze na etapie realizacji Inwestycji Gmina planowała, że po jej zakończeniu, powstały obiekt PSZOK udostępni ona Spółce na potrzeby prowadzonej przez Spółkę działalności w tym obszarze.

Jak zostało to wskazane w treści wniosku o wydanie interpretacji, Gmina jeszcze przed oddaniem Inwestycji do użytkowania, podjęła decyzję, że PSZOK zostanie odpłatnie udostępniony Spółce na podstawie zawartej w tym zakresie umowy dzierżawy. Sama umowa dzierżawy pomiędzy Gminą a Spółką została zawarta w drodze aktu notarialnego w dniu 13 listopada 2024 r., jednakże już w pierwszej połowie 2024 r. Gmina podejmowała stosowne ustalenia wewnętrzne oraz prowadziła rozmowy ze Spółką odnośnie właściwej formy udostępnienia obiektu PSZOK Spółce.

Gmina rozważała w pierwszej kolejności wydzierżawienie PSZOK Spółce, bądź wniesienie tego obiektu aportem do Spółki. Warunkiem bowiem uzyskania przez Spółkę pozwolenia na użytkowanie PSZOK było posiadanie przez Spółkę odpowiedniego tytułu prawnego do dysponowania tym obiektem. Jeszcze zatem przed oddaniem PSZOK do użytkowania, na początku marca 2024 r. Gmina zleciła kancelarii prawniczej przeprowadzenie analizy prawnej w zakresie właściwej formy udostępnienia PSZOK Spółce na potrzeby prowadzenia działalności.

Od sierpnia 2024 r. Gmina prowadziła również korespondencję w formie wiadomości e-mail z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (dalej: NFOŚiGW) celem uzyskania potwierdzenia możliwości udostępnienia PSZOK Spółce, w tym przeniesienia prawa własności obiektu w formie aportu PSZOK do Spółki, po wcześniejszym jego wydzierżawieniu Spółce.

We wrześniu 2024 r. Gmina zwróciła się z oficjalnym pismem do NFOŚiGW, w którym wskazała, iż zamierza wydzierżawić PSZOK Spółce, a następnie ewentualnie wnieść go aportem do Spółki, jeżeli instytucja finansująca wyrazi na to zgodę. Celem Gminy było uzyskanie dodatkowego potwierdzenia, iż dzierżawa PSZOK i ewentualnie późniejszy aport PSZOK nie stanowi naruszenia umowy o dofinansowanie. W drodze wiadomości e-mail z dnia 15 października 2024 r. Gmina uzyskała odpowiedź od NFOŚiGW na złożone pismo, potwierdzającą możliwość wydzierżawienia PSZOK Spółce.

We wrześniu 2024 r. Gmina wystąpiła również z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej celem potwierdzenia m.in. iż czynność wniesienia PSZOK aportem do Spółki w okresie krótszym niż dwa lata od oddania obiektu do użytkowania będzie stanowiło czynność opodatkowaną VAT i Gminie – w związku z wydzierżawieniem PSZOK w pierwszej kolejności i późniejszym wniesieniem tego obiektu aportem do Spółki – będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT od wydatków związanych z budową PSZOK.

Gmina uzyskała w tym zakresie interpretację indywidualną (...), potwierdzającą stanowisko Gminy.

Mając na uwadze powyższe, decyzja o odpłatnym udostępnieniu PSZOK na rzecz Spółki w formie dzierżawy została podjęta już w marcu 2024 r. Przy czym w międzyczasie, jak i już po zawarciu umowy dzierżawy, Gmina rozważała również wniesienie PSZOK aportem do Spółki. Na ten moment jednakże, Gmina zamierza pozostać przy dzierżawie PSZOK, dlatego też Gmina wystąpiła z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej, którego dotyczy niniejsze wezwanie.

Pytanie nr 2

Jaka jest całkowita wartość Inwestycji pn. „(…)” – sfinansowana zarówno ze środków własnych, jak i środków pozyskanych z zewnątrz – należy wskazać kwotę netto.

Odpowiedź Gminy:

Całkowita wartość netto Inwestycji pn. „(…)” – sfinansowana zarówno ze środków własnych, jak i środków pozyskanych z zewnątrz wyniosła (...) zł. Taka wartość wskazana jest również w dokumencie OT Inwestycji. PSZOK został bowiem przyjęty do ewidencji środków trwałych Gminy jako jeden środek trwały – Inwestycja.

Jednocześnie Gmina wskazuje, że łączna wartość poszczególnych elementów PSZOK przekazanych Spółce w dzierżawę, w odniesieniu do których Gmina ustaliła wysokość czynszu dzierżawnego według właściwych dla tych środków trwałych stawek amortyzacyjnych wynosi – tak jak zostało to wskazane we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej – (...) zł netto.

W tym miejscu Gmina dodatkowo wyjaśniła, iż w ramach Inwestycji Gmina poniosła nakłady, które wchodzą w wartość Inwestycji, ale nie są odrębnymi środkami trwałymi, które można by wyszczególnić dla potrzeb ustalenia właściwej dla nich stawki amortyzacji. Dotyczy to w szczególności kosztów robót ziemnych i przygotowania terenu pod budowę, dokumentacji, kosztów trawników i zieleni, przygotowania broszur i ulotek na potrzeby edukacji ekologicznej, do przeprowadzenia której Spółka będzie zobowiązana jako podmiot prowadzący PSZOK.

Gmina zwróciła uwagę, iż dokonane przez nią wyodrębnienie poszczególnych środków trwałych wchodzących w skład PSZOK miało na celu umożliwienie jej ustalenia czynszu dzierżawnego według właściwych dla poszczególnych środków trwałych stawek amortyzacyjnych.

Gdyby Gmina zastosowała jedną właściwą dla budowli, jaką jest PSZOK, stawkę amortyzacji 4,5% w odniesieniu do całkowitej wartości netto inwestycji, wówczas miesięczna wartość czynszu dzierżawnego wyniosłaby (...).

W związku z powyższym, zdaniem Gminy, określony w zawartej umowie czynsz dzierżawny w kwocie (...) zł netto został ustalony również z uwzględnieniem całkowitej wartości netto Inwestycji.

Pytanie nr 3

Jaka jest kwota netto dofinansowania w formie dotacji ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na realizacji ww. Inwestycji?

Odpowiedź Gminy:

Kwota pozyskanego dofinansowania w formie dotacji ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na realizacji ww. Inwestycji to (...) zł. Kwota ta została udzielona do wartości netto kosztów kwalifikowanych. VAT nie został sfinansowany z otrzymanej dotacji (był kosztem niekwalifikowanym).

Pytanie nr 4

Jaka jest wysokość Państwa wkładu własnego na realizację przedmiotowej Inwestycji? Proszę podać wartość netto.

Odpowiedź Gminy:

Wartość netto wkładu własnego Gminy to (...) zł.

Pytanie nr 5

Czy wynagrodzenie należne Państwu z tytułu dzierżawy przedmiotowej Inwestycji będzie niższe od wartości rynkowej, równe wartości rynkowej, czy wyższe od tej wartości?

Odpowiedź Gminy:

Zdaniem Gminy, z uwagi na specyfikę przedmiotu dzierżawy, wysokość czynszu dzierżawnego kalkulowana w oparciu o wartość poszczególnych elementów, powstałych w ramach Inwestycji i okres ich amortyzacji jak również w oparciu o całkowitą wartość netto Inwestycji stanowi w tym przypadku uwzględnienie realiów rynkowych. Brak jest bowiem lokalnego rynku dzierżaw takich obiektów jak będące efektem Inwestycji, którym Gmina mogłaby posłużyć się celem porównania stawek czynszu dzierżawy. Nie każda sąsiadująca z Gminą jednostka samorządu terytorialnego dysponuje nowo wybudowanym punktem selektywnej zbiórki odpadów o podobnych parametrach i dzierżawi bądź planuje go wydzierżawiać Spółce.

W odniesieniu do przedmiotowej Inwestycji Gmina uznała zatem, iż najbardziej odpowiednie będzie ustalenie czynszu dzierżawnego w oparciu o całkowitą wartość netto Inwestycji i okres jej amortyzacji i odpowiednio w oparciu o wartość netto poszczególnych elementów wchodzących w skład Inwestycji i właściwą dla nich stawkę amortyzacji.

Mając na uwadze powyższe tj. fakt, iż nie jest znana Gminie konkretna wartość wynagrodzenia z tytułu dzierżawy Inwestycji, którą obiektywnie mogłaby określić jako „rynkowa”, Gmina nie jest w stanie jednoznacznie stwierdzić czy ustalone przez nią wynagrodzenie będzie niższe od wartości rynkowej, równe wartości rynkowej, czy wyższe od tej wartości. Niemniej jednak, ustaloną wysokość czynszu dzierżawnego Gmina traktuje jako wartość odpowiadającą wartości rynkowej.

Pytanie nr 6

W opisie sprawy wskazali Państwo, że:

Pierwotnie, zamiarem Gminy było administrowanie powstałym w ramach Inwestycji PSZOK samodzielnie poprzez odpowiedni referat Urzędu Miejskiego. Zamiar ten Gmina potwierdziła również w Zarządzeniu Burmistrza Gminy (...). Gmina planowała wówczas samodzielnie administrować PSZOK, który byłby wykorzystywany do świadczenia usług publicznoprawnych związanych z gospodarowaniem odpadami oraz do sprzedaży opodatkowanej VAT w postaci odpłatnego przyjmowania ponadgabarytowych odpadów oraz odpadów z terenów niezamieszkałych.

Równocześnie wskazali Państwo w tabeli dotyczącej środków trwałych wchodzących w skład Umowy dzierżawy m.in.:

-Kontener z salką edukacyjną oraz

-Place utwardzone wraz ze ścieżką edukacyjną i tablicami informacyjnymi, parking.

W związku z powyższym proszę o wyjaśnienie:

1)w jaki sposób pierwotnie (w sytuacji, gdy Gmina nie oddałaby w dzierżawę ww. Inwestycji) miały być wykorzystywane przez Gminę ww. środki trwałe (Kontener z salką edukacyjną oraz Place utwardzone wraz ze ścieżką edukacyjną i tablicami informacyjnymi, parking), tj. do jakich czynności, w tym, czy do realizacji zadań własnych Gminy (jakich?), czy do działalności gospodarczej Gminy (jakiej?)? Informacji należy udzielić odrębnie dla każdego z ww. składników.

2)do jakich czynności pierwotnie miały być wykorzystywane przez Gminę ww. środki trwałe, tj. czynności:

a)opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (jakich?),

b)zwolnionych od podatku od towarów i usług (jakich?),

c)niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (jakich?)?

Informacji należy udzielić odrębnie dla każdego z ww. składników.

3)w jaki sposób będą wykorzystywane ww. środki trwałe przez Spółkę po oddaniu ich w dzierżawę (należy opisać), w tym do jakich czynności:

a)opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (jakich?),

b)zwolnionych od podatku od towarów i usług (jakich?),

c)niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (jakich?)?

Informacji należy udzielić odrębnie dla każdego z ww. składników.

4)w związku z odpowiedziami na ww. pytania nr 1)-3) proszę wskazać, w jaki sposób planowała Gmina pierwotnie wykorzystywać całą Inwestycję PSZOK (w tym poszczególne elementy, które ją obejmowały, wymienione we wniosku), w tym wskazać:

a)do jakich czynności, w tym, czy do zadań własnych Gminy (jakich?), czy do działalności gospodarczej Gminy (jakiej?)?

b)do jakich czynności pierwotnie miała być wykorzystywana przez Gminę Inwestycja PSZOK, tj. czy do czynności:

-opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (jakich?),

-zwolnionych od podatku od towarów i usług (jakich?),

-niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (jakich?)?

Informacji należy udzielić odrębnie dla każdego z elementów Inwestycji.

c)jaki pierwotnie przewidywaliście Państwo szacunkowy udział poszczególnych ww. czynności w wykorzystaniu ww. Inwestycji PSZOK?

Odpowiedź Gminy:

Gmina pierwotnie, z uwagi na pozyskane dofinansowanie z NFOŚiGW i brak pewności odnośnie możliwości udostępnienia majątku PSZOK operatorowi rozważała samodzielne administrowanie PSZOK (w tym kontenerem z salką edukacyjną, placami utwardzonymi wraz ze ścieżką edukacyjną i tablicami informacyjnymi oraz parkingiem), który byłby wykorzystywany w ramach realizacji zadań własnych Gminy do świadczenia usług publicznoprawnych związanych z gospodarowaniem odpadami, w tym do odpłatnego przyjmowania ponadgabarytowych odpadów od mieszkańców Gminy, tj. do czynności, które zdaniem Gminy nie podlegają opodatkowaniu VAT. Jednocześnie Gmina nie wykluczała, że PSZOK mógłby być ewentualnie wykorzystywany do odbioru odpadów z terenów niezamieszkanych, które to czynności zdaniem Gminy mogłyby podlegać opodatkowaniu. Niemniej jednak kwestia opodatkowania tych czynności nie była przedmiotem zapytania Gminy i w tym zakresie Gmina nie dysponuje potwierdzeniem, że czynności w tym zakresie stanowiłyby usługi opodatkowane VAT.

Ponadto Gmina wskazuje, że zgodnie z art. 3 ust. 1 i ust. 2 pkt 8 ustawy z dnia 13 września 1996 r. utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2024 r. poz. 399 ze zm.) utrzymanie czystości i porządku w gminach należy do obowiązkowych zadań własnych gminy. Gminy zapewniają czystość i porządek na swoim terenie i tworzą warunki niezbędne do ich utrzymania, a w szczególności prowadzą działania informacyjne i edukacyjne w zakresie prawidłowego gospodarowania odpadami komunalnymi, w szczególności w zakresie selektywnego zbierania odpadów komunalnych. Działania te mogą być realizowane w różnej formie np. w formie odpłatnych i nieodpłatnych wydarzeń, akcji o tematyce ekologicznej, warsztatów dla dzieci i młodzieży.

W każdą działalność związaną z gospodarowaniem odpadami wpisane jest zatem obowiązkowo prowadzenie działań edukacyjnych w szczególności w zakresie selektywnego zbierania odpadów. Niezależnie od tego, czy działalność w zakresie prowadzenia PSZOK realizowana byłaby samodzielnie przez Gminę czy będzie ona prowadzona poprzez Spółkę, podmiot prowadzący PSZOK zobowiązany jest do prowadzenia działań informujących i edukacyjnych w zakresie prawidłowego gospodarowania odpadami komunalnymi.

Nie jest to przy tym odrębna działalność, lecz aktywność nieodłącznie związana z działalnością podstawową jaką jest gospodarka odpadami komunalnymi w ramach prowadzenia PSZOK.

W ocenie Gminy zatem:

−  kontener z salką edukacyjną wykorzystywany byłby tak samo jak pozostała infrastruktura PSZOK do realizacji zadań własnych Gminy w zakresie gospodarki odpadami, jak i ewentualnej działalności gospodarczej PSZOK, związanej z odbiorem odpadów z terenów niezamieszkałych,

−  place utwardzone wraz ze ścieżką edukacyjną i tablicami informacyjnymi – wykorzystywane byłyby tak samo jak pozostała infrastruktura PSZOK do realizacji zadań własnych Gminy w zakresie gospodarki odpadami jak i ewentualnej działalności gospodarczej PSZOK związanej z odbiorem odpadów z terenów niezamieszkałych,

−  parking byłby wykorzystywany tak jak pozostała infrastruktura PSZOK do realizacji zadań własnych Gminy w zakresie gospodarki odpadami, jak i ewentualnej działalności gospodarczej PSZOK związanej z odbiorem odpadów z terenów niezamieszkałych

Gmina przy tym wyjaśniła, iż pierwotny zamiar samodzielnego prowadzenia PSZOK wynikał tylko z braku pewności co do możliwości powierzenia majątku PSZOK, dofinansowanego ze środków NFOŚiGW, Spółce na gruncie zapisów umowy o dofinansowanie. Gmina nie chciała naruszyć postanowień umowy o dofinansowanie.

Działalność w zakresie gospodarowania odpadami jest na terenie Gminy prowadzona wyłącznie przez Spółkę. Gmina nie dysponuje zasobami i doświadczeniem w samodzielnym prowadzeniu działalności w tym obszarze, dlatego też najbardziej efektywne, zdaniem Gminy, jest udostępnienie PSZOK Spółce celem prowadzenia przez nią działalności w zakresie prowadzenia PSZOK.

Gmina wskazała, że pierwotnie:

−  kontener z salką edukacyjną, tak samo jak pozostała infrastruktura PSZOK, miał być wykorzystywany do czynności niepodlegających VAT w ramach realizacji zadań własnych Gminy związanych z gospodarowaniem odpadami oraz opodatkowanych podatkiem VAT. Jak to bowiem zostało wskazane powyżej, Gmina nie wykluczała, że PSZOK mógłby być ewentualnie wykorzystywany do odbioru odpadów z terenów niezamieszkanych, które to czynności zdaniem Gminy mogłyby podlegać opodatkowaniu. Niemniej jednak kwestia opodatkowania tych czynności nie była przedmiotem zapytania Gminy i w tym zakresie Gmina nie dysponuje potwierdzeniem, że czynności w tym zakresie stanowiłyby usługi opodatkowane VAT,

−  place utwardzone wraz ze ścieżką edukacyjną i tablicami informacyjnymi, tak samo jak pozostała infrastruktura PSZOK, miały być wykorzystywane do czynności niepodlegających VAT w ramach realizacji zadań własnych Gminy związanych z gospodarowaniem odpadami oraz opodatkowanych podatkiem VAT. Jak to bowiem zostało wskazane powyżej, Gmina nie wykluczała, że PSZOK mógłby być ewentualnie wykorzystywany do odbioru odpadów z terenów niezamieszkanych, które to czynności zdaniem Gminy mogłyby podlegać opodatkowaniu. Niemniej jednak kwestia opodatkowania tych czynności nie była przedmiotem zapytania Gminy i w tym zakresie Gmina nie dysponuje potwierdzeniem, że czynności w tym zakresie stanowiłyby usługi opodatkowane VAT,

−  parking, tak samo jak pozostała infrastruktura PSZOK, miał być wykorzystywany zarówno do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT (w ramach realizacji zadań własnych Gminy związanych z gospodarowaniem odpadami) oraz opodatkowanych podatkiem VAT w ramach realizacji zadań własnych Gminy związanych z gospodarowaniem odpadami. Jak to bowiem zostało wskazane powyżej, Gmina nie wykluczała, że PSZOK (w tym parking) mógłby być ewentualnie wykorzystywany do odbioru odpadów z terenów niezamieszkanych, które to czynności zdaniem Gminy mogłyby podlegać opodatkowaniu. Niemniej jednak kwestia opodatkowania tych czynności nie była przedmiotem zapytania Gminy i w tym zakresie Gmina nie dysponuje potwierdzeniem, że czynności w tym zakresie stanowiłyby usługi opodatkowane VAT.

Gmina przy tym wyjaśniła, iż pierwotny zamiar samodzielnego prowadzenia PSZOK wynikał tylko z braku pewności co do możliwości powierzenia majątku PSZOK, dofinansowanego ze środków NFOŚiGW, Spółce na gruncie zapisów umowy o dofinansowanie. Gmina nie chciała naruszyć postanowień umowy o dofinansowanie. Działalność w zakresie gospodarowania odpadami jest na terenie Gminy prowadzona przez Spółkę. Gmina nie dysponuje zasobami i doświadczeniem w samodzielnym prowadzeniu działalności w tym obszarze, dlatego też najbardziej efektywne, zdaniem Gminy, jest udostępnienie PSZOK Spółce celem prowadzenia przez nią działalności w tym obszarze.

Ww. środki trwałe, tj. kontener z salką edukacyjną oraz place utwardzone wraz ze ścieżką edukacyjną i tablicami informacyjnymi oraz parking będą wykorzystywane przez Spółkę zasadniczo, tak jak pozostała infrastruktura PSZOK, wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, tj. związanych z przyjmowaniem selektywnie zebranych odpadów komunalnych pochodzących od mieszkańców uprawnionych do składowania odpadów na PSZOK, w ramach uiszczanych przez nich opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Za realizację usług w tym zakresie Spółka będzie obciążała Gminę, stosownie do zawartej z Gminą umowy określającej zasady prowadzenia PSZOK i z tego tytułu będzie wystawiała na Gminę fakturę VAT. Gmina będzie finansowała tę usługę z pobieranych od mieszkańców opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

W ramach umowy na prowadzenie PSZOK Spółka, jako podmiot prowadzący PSZOK, będzie prowadziła różnego rodzaju działania edukacyjne wśród dzieci i młodzieży oraz ewentualnie inne wydarzenia o tematyce ekologicznej, których celem będzie edukowanie w zakresie przede wszystkim selektywnego zbierania odpadów. Akcje edukacyjne polegać będą m.in. na przekazywaniu ulotek, udostępnianiu kolorowanek grupom uczniów i przedszkolaków w ramach organizowanych warsztatów informacyjnych oraz korzystanie ze ścieżki i tablic informacyjnych.

Gmina pierwotnie planowała samodzielnie administrować PSZOK (w tym poszczególnymi elementami stanowiącymi infrastrukturę PSZOK), który byłby wykorzystywany w ramach realizacji zadań własnych Gminy do świadczenia usług publicznoprawnych związanych z gospodarowaniem odpadami, w tym do odpłatnego przyjmowania ponadgabarytowych odpadów od mieszkańców Gminy, tj. do czynności, które zdaniem Gminy nie podlegają opodatkowaniu VAT.

Jednocześnie Gmina nie wykluczała, że PSZOK mógłby być ewentualnie wykorzystywany do odbioru odpadów z terenów niezamieszkanych, które to czynności, zdaniem Gminy, mogłyby podlegać opodatkowaniu. Niemniej jednak kwestia opodatkowania tych czynności nie była przedmiotem zapytania Gminy i w tym zakresie Gmina nie dysponuje potwierdzeniem, że czynności w tym zakresie stanowiłyby usługi opodatkowane VAT.

Niemniej jednak, jak już Gmina wskazała powyżej, pierwotny zamiar samodzielnego prowadzenia PSZOK przez Gminę wynikał tylko z braku pewności co do możliwości powierzenia Spółce majątku PSZOK, dofinansowanego ze środków NFOŚiGW, na gruncie zapisów umowy o dofinansowanie. Gmina nie chciała naruszyć postanowień umowy o dofinansowanie. Z uwagi, iż działalność w zakresie gospodarowania odpadami jest na terenie Gminy prowadzona przez Spółkę i Gmina nie dysponuje zasobami i doświadczeniem w samodzielnym prowadzeniu działalności w tym obszarze, zdaniem Gminy, w sytuacji kiedy nie stanowi to naruszenia umowy o dofinansowanie, najbardziej efektywnym rozwiązaniem jest udostępnienie PSZOK Spółce celem prowadzenia przez nią działalności w tym obszarze.

W związku z powyższym, Gmina wyjaśnia, iż nie przewidywała szacunkowego udziału poszczególnych czynności (opodatkowanych VAT i niepodlegających VAT) w wykorzystaniu Inwestycji PSZOK. Gmina nie dokonywała dotychczas szacunków w tym zakresie, bowiem był to wyłącznie wstępny zamiar, od którego Gmina odstąpiła już bezpośrednio po wstępnych analizach prawnych i konsultacjach z instytucją finansującą.

Pytanie nr 7

W jaki sposób ww. Inwestycja będzie wykorzystywana przez Spółkę (należy opisać), w tym wskazać, do jakich czynności:

-opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (jakich?),

-zwolnionych od podatku od towarów i usług (jakich?),

-niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (jakich?)?

Informacji należy udzielić odrębnie dla każdego z elementów Inwestycji.

Odpowiedź Gminy:

Gmina wskazuje, że Inwestycja będzie wykorzystywana przez Spółkę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Na nowo wybudowanym PSZOK, Spółka będzie przyjmowała selektywnie zebrane odpady komunalne pochodzące od mieszkańców uprawnionych do składowania odpadów na PSZOK, w ramach uiszczanych przez nich opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Za realizację usług w tym zakresie Spółka będzie obciążała Gminę, stosownie do zawartej z Gminą umowy określającej zasady prowadzenia PSZOK i z tego tytułu będzie wystawiała na Gminę fakturę VAT. Gmina będzie finansowała tę usługę z pobieranych od mieszkańców opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Ponadto, Spółka rozważa możliwość odpłatnego przyjmowania na nowy PSZOK odpadów pochodzących z terenów niezamieszkałych, tj. w szczególności z działalności gospodarczej prowadzonej przez podmioty gospodarcze zlokalizowane na terenie Gminy. Opłaty z tytułu usług świadczonych w tym zakresie Spółka dokumentowałaby wystawianymi na podmioty zewnętrzne fakturami VAT z wykazanymi kwotami VAT należnego.

Na terenie PSZOK Spółka będzie również prowadziła podlegającą opodatkowaniu VAT działalność w zakresie sprzedaży odpadów pochodzących z recyklingu. Spółka będzie dysponowała sprzętem umożliwiającym jej sortowanie i sprzedaż odpadów szklanych, a w przyszłości zamierza również odsprzedawać inne rodzaje odpadów składowanych na PSZOK. Celem Inwestycji jest bowiem również zwiększenie odzysku i recyklingu odpadów na terenie Gminy, ograniczenie ilości odpadów niebezpiecznych na składowiskach oraz zwiększenie świadomości ekologicznej mieszkańców w zakresie prawidłowej selektywnej zbiórki odpadów.

Pytanie nr 8

Jaki będzie poszczególny szacunkowy udział tych czynności w działalności PSZOK?

Odpowiedź Gminy:

Jak zostało to wskazane powyżej, PSZOK będzie wykorzystywany przez Spółkę wyłącznie do czynności opodatkowanych VAT.

Pytanie nr 9

Kto będzie pokrywał koszty utrzymywania w odpowiednim stanie technicznym ww. Inwestycji oddanej w dzierżawę?

Odpowiedź Gminy:

Koszty utrzymywania w odpowiednim stanie technicznym majątku oddanego w dzierżawę będzie ponosiła Spółka – dzierżawca Inwestycji.

Pytanie nr 10

Czy po oddaniu w dzierżawę przedmiotowej Infrastruktury, będą Państwo korzystali w jakikolwiek sposób z tej Inwestycji? Jeśli tak, to należy wskazać, na jakich zasadach będą Państwo z niej korzystali, na podstawie jakiej umowy oraz czy odpłatnie, czy nieodpłatnie? Informacji należy udzielić odrębnie dla każdego z elementów Inwestycji.

Odpowiedź Gminy:

Gmina nie będzie korzystała z Inwestycji poprzez samodzielne prowadzenie PSZOK, tj. nie będzie prowadziła na nim działalności w zakresie odbierania selektywnie zebranych odpadów komunalnych.

Na nowo wybudowanym PSZOK, Spółka będzie przyjmowała selektywnie zebrane odpady komunalne pochodzące od mieszkańców uprawnionych do składowania odpadów na PSZOK, w ramach uiszczanych przez nich na rzecz Gminy opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Za realizację usług w tym zakresie Spółka będzie obciążała Gminę, stosownie do zawartej z Gminą umowy wykonawczej określającej zasady prowadzenia PSZOK i z tego tytułu będzie wystawiała na Gminę fakturę VAT. Gmina będzie finansowała tę usługę z pobieranych od mieszkańców opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Ponadto Gmina będzie mogła odpłatnie oddać na PSZOK selektywnie zebrane odpady pochodzące z terenów niezamieszkałych, stanowiących własność Gminy np. z budynku Urzędu Gminy (podobnie jak inne podmioty zewnętrzne w zakresie odpadów pochodzących z ich terenu). Za realizację takich usług Spółka będzie wystawiała na Gminę jako nabywcę i na daną jednostkę organizacyjną (scentralizowaną z Gminą dla celów VAT) jako odbiorcę, faktury dokumentujące tę usługę i jednostki będą uiszczały na rzecz Spółki odpłatność za tę usługę. Jednostki organizacyjne będą finansowały te usługi z własnych środków.

Pytanie nr 11

Czy po oddaniu w dzierżawę przedmiotowej Inwestycji będą z niej korzystały Państwa jednostki organizacyjne? Jeśli tak, to należy wskazać, na jakich zasadach Państwa jednostki organizacyjne będą korzystały z ww. Inwestycji, na podstawie jakiej umowy oraz czy odpłatnie, czy nieodpłatnie? Informacji należy udzielić odrębnie dla każdego z elementów Inwestycji.

Odpowiedź Gminy:

Jednostki organizacyjne nie będą korzystały z ww. Inwestycji poprzez samodzielne prowadzenie PSZOK, tj. nie będą prowadziły na nim działalności w zakresie odbierania selektywnie zebranych odpadów komunalnych.

Jednostki organizacyjne jednakże będą mogły odpłatnie oddać na PSZOK selektywnie zebrane odpady pochodzące z terenów niezamieszkałych np. z budynków szkół. Za realizację takich usług Spółka będzie wystawiała na Gminę jako nabywcę i na daną jednostkę organizacyjną (scentralizowaną z Gminą dla celów VAT) jako odbiorcę, faktury dokumentujące tę usługę i jednostki będą uiszczały na rzecz spółki odpłatność za tę usługę. Jednostki organizacyjne będą finansowały te usługi z własnych środków.

Pytanie

Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki poniesione na realizację Inwestycji?

Państwa stanowisko w sprawie

W Państwa ocenie, Gminie przysługuje prawo do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki poniesione na realizację Inwestycji.

Uzasadnienie stanowiska Gminy

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Prawo to przysługuje podatnikowi pod warunkiem, że nie zachodzą przesłanki negatywne, sprecyzowane w art. 88 ustawy o VAT.

Celem odliczenia podatku VAT konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

·wydatek musi zostać poniesiony przez podatnika VAT,

·wydatek musi mieć związek z dokonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi VAT,

·nie występują przesłanki negatywne, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT.

Innymi słowy, nie jest możliwe obniżenie podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przez podmiot, który nie występuje w tym zakresie w charakterze podatnika VAT. Nie jest również możliwe obniżenie podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wydatków poniesionych przez podatnika w związku z wykonywaniem czynności pozostających poza zakresem ustawy o VAT, bądź czynności zwolnionych z tego podatku.

Gmina pragnie zaznaczyć, że Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: TSUE) wielokrotnie wskazywał, że w celu przyznania podatnikowi prawa do odliczenia podatku naliczonego, co do zasady konieczne jest istnienie bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku należnego, a transakcją lub kilkoma transakcjami objętymi podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia.

Jednocześnie, prawo do odliczenia VAT ma charakter niezwłoczny, tzn., że podatnik nie musi zwlekać z jego realizacją do momentu, w którym poniesione przez niego wydatki wygenerują podatek należny – wystarczający jest w tym zakresie zamiar przeznaczenia tych nakładów do celów działalności gospodarczej występujący na etapie ich ponoszenia.

Gmina jako podatnik VAT

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Nie uznaje się jednak za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy o VAT).

Oznacza to, że jednostki samorządu terytorialnego mogą być uznane za podatników VAT wówczas, gdy dokonują czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zatem mając na uwadze, że umowa dzierżawy, na podstawie której została udostępniony PSZOK powstały w ramach Inwestycji, jest niewątpliwie umową cywilnoprawną, w opinii Gminy, wykonywanie czynności na podstawie umowy dzierżawy oznacza działanie Gminy w charakterze podatnika VAT.

Wykonywanie czynności opodatkowanych

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT.

Jak wskazano wyżej, warunkiem uzyskania prawa do odliczenia VAT jest związek ponoszonych przez podatnika wydatków z dokonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi VAT.

Biorąc pod uwagę powyższe, należy stwierdzić, że w przedmiotowym stanie faktycznym przesłanki określone w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT będą spełnione, ponieważ jeszcze przed oddaniem tego majątku do użytkowania Gmina podjęła decyzję o zamiarze odpłatnego udostępnienia go do Spółki i tym samym w tym zakresie działała jako podatnik VAT. Istnieje zatem bezpośredni związek pomiędzy wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT w postaci odpłatnej dzierżawy PSZOK, a wydatkami, które zostały poniesione w związku z Inwestycją.

Ponadto, przedmiotowa czynność nie jest również zwolniona z VAT, gdyż przepisy nie przewidują w takim przypadku zwolnienia.

Skoro zatem Gmina występuje w charakterze podatnika VAT oraz wykorzystuje poniesione wydatki do czynności podlegających opodatkowaniu (dzierżawa). Gminie przysługuje prawo do odliczenia VAT od wydatków na Inwestycje.

Związek zakupionych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Związek pomiędzy zakupionymi przez Gminę towarami i usługami na potrzeby opisanej infrastruktury, a wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych, wydaje się być bezpośredni i oczywisty.

Umowa dzierżawy powstałej w wyniku Inwestycji infrastruktury zawarta ze Spółką, stanowi umowę cywilnoprawną. Istnieje zatem bezpośredni związek pomiędzy wydatkami na przedmiotową infrastrukturę z wykonywaniem czynności opodatkowanych w postaci usługi jej dzierżawy.

Gdyby Gmina nie poniosła ww. wydatków, nie powstałby przedmiot dzierżawy i tym samym nie miałaby w ogóle możliwości świadczenia ww. usługi, podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.

W konsekwencji, w związku z dzierżawą PSZOK powstałego w ramach Inwestycji na rzecz Spółki. Gminie powinno przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją Inwestycji.

Stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie w szczególności w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: Dyrektor KIS) z dnia 20 września 2023 r. sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.359.2023.2.JM, w której organ wskazał, że „(...) w związku z zamiarem wydzierżawienia na rzecz Spółki PSZOK, przysługuje/będzie przysługiwało Państwu – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawo do odliczenia podatku naliczonego w pełnej wysokości od wydatków budowlanych poniesionych PSZOK i wydatków poniesionych na czynsz na grunt, na którym powstanie PSZOK, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, wskazanych w art. 88 ustawy”.

Dyrektor KIS zaprezentował podobne stanowisko w interpretacji z dnia 29 lipca 2021 r. o sygn. 0112-KDIL1-3.4012.202.2021.2.NK, stwierdzając, iż, z uwagi na fakt, że dzierżawa jest niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (nie natomiast publicznoprawną), w związku z czynnością odpłatnej dzierżawy PSZOK, Gmina będzie występowała w charakterze podatnika podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a ww. czynność – jako usługa zdefiniowana w art. 8 ust. 1 ustawy – będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jednocześnie czynność ta nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku, gdyż ani ustawa o podatku od towarów i usług, ani też rozporządzenia wykonawcze do niej nie przewidują w takim przypadku zwolnienia od podatku. Mając zatem na uwadze powołane przepisy należy stwierdzić, że w niniejszym przypadku warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, będą spełnione i Wnioskodawca będzie miał prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację inwestycji budowy PSZOK, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek wskazanych w art. 88 ustawy”.

Podobnie wskazał również w interpretacji indywidualnej z dnia 3 września 2021 r. o sygn. 0114-KDIP4-1.4012.337.2021.2. PS stwierdzając, że „Gmina, będąca czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesione wydatki w ramach projektu „Rozwój form selektywnej zbiórki zagospodarowania odpadów w gminie (...)” związane z budową i wyposażeniem PSZOK, a więc związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, tj. oddaniem PSZOK do eksploatacji na podstawie umowy dzierżawy (...) Sp. z o.o”.

Analogiczne stanowisko Dyrektor KIS zaprezentował w interpretacji indywidualnej z dnia 10 października 2019 r. o sygn. 0112-KDIL4.4012.377.2019.2.AR, wskazując, iż „W powyższym zakresie obydwa warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy będą spełnione, ponieważ Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT, a wydatki inwestycyjne na budowę PSZOK, będą miały związek – jak wskazał Zainteresowany – z wykonywanymi przez Wnioskodawcę wyłącznie czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, tj. z odpłatnym udostępnieniem przez Gminę wybudowanego Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych na rzecz Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (...) w oparciu o umowę dzierżawy (czynsz dzierżawny będzie ustalany z uwzględnieniem przedmiotu, celu i powierzchni zajmowanej z uwzględnieniem cen rynkowych i skalkulowany z uwzględnieniem realiów rynkowych)”.

Ponadto, Wnioskodawca pragnie podkreślić, że stanowisko odmienne od przestawionego powyżej pozostawałoby w sprzeczności z fundamentalną zasadą opodatkowania VAT, jaką jest zasada neutralności tego podatku, podkreślana wielokrotnie w orzecznictwie TSUE oraz polskich sądów administracyjnych. Przykładowo, w orzeczeniu TSUE w sprawie C-37/95 Ghent Coal stwierdzono, iż „Prawo do odliczenia zostało wprowadzone, aby całkowicie uwolnić przedsiębiorcę od kosztów VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w toku jego działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej konsekwentnie zapewnia, że każda działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu i efektu, pod warunkiem, że sama podlega VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny”.

Zdaniem Gminy, nie powinna być ona traktowana inaczej/mniej korzystnie niż inne podmioty gospodarcze, dokonujące sprzedaży opodatkowanej VAT i korzystające w związku z tym z prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów/usług niezbędnych w celu wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Skoro bowiem Gmina, jako czynny podatnik VAT, zobowiązana jest uiszczać VAT należny z tytułu świadczonych na rzecz Spółki odpłatnych usług udostępniania majątku Inwestycji na podstawie umowy dzierżawy, Gmina powinna mieć jednocześnie prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków warunkujących możliwość świadczenia tej usługi.

Zgodnie ze stanowiskiem Dyrektora KIS (choć również on dopuszcza inne metody wyliczeń czynszu), kwota czynszu może być m.in. skalkulowana w oparciu o roczne stawki amortyzacji dla danego rodzaju inwestycji. Stanowisko takie potwierdzają w szczególności:

·   interpretacja indywidualna z dnia 8 lipca 2020 r., sygn. akt 0113-KDIPT1-1.4012.366.2020.1.RG – „Po oddaniu Inwestycji do użytkowania, Spółka będzie uiszczać do Gminy czynsz dzierżawny z tytułu przekazanej jej na podstawie umowy dzierżawy Inwestycji. Roczna wartość czynszu zostanie skalkulowana w wysokości odpowiadającej wartości Inwestycji przemnożonej przez stawkę amortyzacji infrastruktury zrealizowanej w ramach Inwestycji. Zgodnie z założeniami, wynagrodzenie z tytułu dzierżawy Infrastruktury w ramach przedmiotowego zadania umożliwi zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych”;

·   interpretacja indywidualna z dnia 20 września 2019 r., sygn. akt 0112-KDIL2-1.4012.283.2019.2.AP – „(...) w toku ustalania wysokości czynszu dzierżawnego Gmina będzie zmierzać do tego, by relacja czynszu dzierżawnego do wydatków inwestycyjnych kształtowała się na jak najwyższym poziomie - co będzie zapewnione poprzez uwzględnienie w kalkulacji wysokości ostatecznego czynszu m.in. poniesionych kosztów Inwestycji oraz wartości stawki amortyzacyjnej dla przedmiotu dzierżawy”;

·   interpretacja indywidualna z dnia 19 sierpnia 2019 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.350.2019.2.MSU „Gmina od momentu oddania Inwestycji do użytkowania wykorzystuje ją w prowadzonej działalności gospodarczej. Wysokość czynszu z tytułu przekazanej Inwestycji na podstawie umowy dzierżawy zawartej pomiędzy Gminą, a Spółką wynosi miesięcznie 2.825,00 zł brutto. Przewidywany roczny obrót z tytułu przedmiotowej dzierżawy wynosi 33.900,00 zł brutto. Wysokość czynszu dzierżawnego w analizowanym przypadku została skalkulowana przy uwzględnieniu wartości Inwestycji oraz jej stawki amortyzacji”;

·   interpretacja indywidualna z dnia 11 lipca 2019 r. sygn. akt 0115-KDIT1-1.4012.341.2019.2.DM – „Gmina rozważa ustalenie czynszu dzierżawnego na podstawie kwoty amortyzacji. Stawka amortyzacji dla tego typu obiektów to 2,5%, zatem czynsz dzierżawny mógłby wynosić dla amortyzacji na poziomie 2,5% ok. 360 tys. zł w skali roku, tj. 30 tys. zł w skali miesiąca. [...] Wobec faktu, że na rynku lokalnym będzie to jedyny tego typu obiekt, ustalona cena na podstawie stawki amortyzacji będzie miała znamiona ceny rynkowej”;

·   interpretacja indywidualna z dnia 8 marca 2019 r., sygn. 0114-KDIP4.4012.2.2019.3.KM – „Mając na uwadze obecne warunki ekonomiczne, roczny czynsz dzierżawny przewidziany w umowie, którym obciążany będzie GOKiS, zostanie określony na poziomie 201 250,00 zł netto powiększony o należny podatek VAT (z zastosowaniem podstawowej, 23% stawki podatku). Wysokość czynszu płatnego w okresach miesięcznych zostanie skalkulowana na podstawie obiektywnych kryteriów, biorąc za podstawę stawkę amortyzacji w wysokości 2,5% wartości początkowej Inwestycji”;

·   interpretacja indywidualna z dnia 19 września 2018 r., sygn. 0112-KDIL1-1.4012.498.2018.2.MR – „wysokość opłaty pobierana z tytułu udostępniania infrastruktury jak wskazał Wnioskodawca skalkulowana będzie przy uwzględnieniu realiów rynkowych, a czynsz dzierżawny będzie stanowić równowartość rocznych odpisów amortyzacyjnych. Gmina również wskazała, że w związku z kalkulacją czynszu na poziomie rocznych odpisów amortyzacyjnych (stawka amortyzacji 2,5%) okres zwrotu nakładów wynosi 40 lat”;

·   interpretacja indywidualna z dnia 31 lipca 2018 r., sygn. akt 0111-KDIB3-2.4012.473.2018.1.AZ – „Jako że dla infrastruktury przyjęto stawkę amortyzacji w wysokości 2,5% (stawka zgodna z zapisami w złożonym wniosku o dofinansowanie) należy uznać zdaniem Gminy, że wysokość czynszu dzierżawnego infrastruktury ustalona jest w wysokości amortyzacji”.

Reasumując, zdaniem Gminy, przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją Inwestycji.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Jak wskazano powyżej, najistotniejszym warunkiem umożliwiającym czynnemu podatnikowi VAT realizację prawa do odliczenia, jest związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Jednocześnie oceny, czy związek ten istnieje lub będzie istniał w przyszłości należy dokonać w momencie realizowania zakupów, zgodnie z zasadą niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik – aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego – nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

-podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

-podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) – tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Natomiast art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym stanowi, że:

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Z powyższych konstrukcji prawnych jednoznacznie wynika, że Gmina, wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy, działa w charakterze podatnika podatku VAT.

Państwa wątpliwości w analizowanej sprawie dotyczą wskazania, czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego zawartego na fakturach dokumentujących wydatki poniesione na realizację Inwestycji pn. „(…)”.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Analiza przywołanego art. 8 ust. 1 ustawy prowadzi do stwierdzenia, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu. Przy czym, do uznania czynności za usługę, konieczne jest istnienie odbiorcy usługi. Tak więc usługą jest tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący z niego korzyść.

W tym miejscu należy wskazać, że w myśl art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.):

Przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Należy zauważyć, że umowa dzierżawy jest umową dwustronnie zobowiązującą i wzajemną. Odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, jest świadczenie dzierżawcy polegające na płaceniu umówionego czynszu. Zatem umowa dzierżawy jest cywilnoprawną umową nakładającą na strony – zarówno wydzierżawiającego, jak i dzierżawcę – określone przepisami obowiązki.

Z powyższego wynika, że umówiony między stronami czynsz jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej rzeczy i stanowi świadczenie wzajemne należne za używanie rzeczy przez jej dzierżawcę.

W związku z tym należy uznać, że dzierżawa stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Analiza okoliczności sprawy i ww. przepisów prowadzi do stwierdzenia, że odpłatne udostępnianie przez Gminę Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK) objętej zakresem wniosku na rzecz Spółki, na podstawie umowy dzierżawy, za które Gmina będzie pobierała wynagrodzenie, będzie stanowiło czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT (będzie czynnością cywilnoprawną).

Zatem – w odniesieniu do tej czynności – Gmina nie będzie działać jako organ władzy publicznej i w konsekwencji nie będzie mogła skorzystać z wyłączenia, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy.

W analizowanym przypadku Gmina będzie występować w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a ww. czynność dzierżawy – jako usługa zdefiniowana w art. 8 ust. 1 ustawy – będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

Należy zauważyć, że wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Wskazać należy, że ani przepisy ustawy, ani też rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zwolnienia od podatku dla usługi polegającej na odpłatnym udostępnianiu (dzierżawie) Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK) na rzecz Spółki, za które Gmina będzie pobierała wynagrodzenie, w związku z czym, usługa ta nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT, lecz będzie opodatkowana według właściwej stawki podatku.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego są spełnione, gdyż – jak wynika z opisu sprawy – Gmina jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, a Infrastruktura powstała w ramach Inwestycji, została oddana do użytkowania Spółce w drodze Umowy dzierżawy zawartej notarialnie w dniu 13 listopada 2024 r. Wysokość miesięcznego czynszu dzierżawy uzależniona jest od dwóch składowych łącznie:

a) wysokości ostatecznie poniesionych przez Gminę wydatków na środki trwałe powstałe w ramach Inwestycji, tj. całkowitej wartości netto powstałych w ramach Inwestycji środków trwałych;

b) wysokości przyjętych stawek amortyzacyjnych dla środków trwałych stanowiących przedmiot dzierżawy, ustalonych z uwzględnieniem okresu zużycia danego środka trwałego.

Strony Umowy dzierżawy postanowiły ustalić wysokość czynszu dzierżawnego na (...) PLN netto miesięcznie. Ww. kwota czynszu dzierżawnego ma zapewnić Gminie zwrot nakładów inwestycyjnych na środki trwałe będące przedmiotem dzierżawy w okresie ich amortyzacji (osobno dla każdego środka trwałego). Umowa dzierżawy została zawarta na czas nieoznaczony. Strony przewidziały w Umowie dzierżawy, że ww. kwota czynszu dzierżawnego może być waloryzowana w lutym każdego roku na podstawie jednostronnego oświadczenia Gminy złożonego Spółce w formie pisemnej. Powstały w ramach Inwestycji PSZOK jest przez Gminę wykorzystywany do odpłatnej dzierżawy na rzecz Spółki, którą to czynność Gmina traktuje jako podlegająca opodatkowaniu według 23% stawki VAT (z tytułu świadczenia usługi dzierżawy PSZOK, Gmina dokonuje stosownego rozliczenia VAT należnego).

Wobec powyższego, w rozpatrywanej sprawie obydwa warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy są spełnione, ponieważ Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a wydatki na realizację Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK) – jak wynika z wniosku – będą służyły wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy należy stwierdzić, że w niniejszym przypadku warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, są spełnione i mają Państwo prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją inwestycji polegającej na wybudowaniu nowego Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK), pod warunkiem niezaistnienia przesłanek wskazanych w art. 88 ustawy.

Podsumowując, Gminie przysługuje na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, prawo do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację Inwestycji pn. „(…)”. Prawo to przysługuje pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·   w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·   w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.