POSTANOWIENIE:Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa(Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, ze zm.), Naczelnik... - Interpretacja - PP/443/1/79/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 07.12.2005, sygn. PP/443/1/79/05, Urząd Skarbowy w Legnicy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE:
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa
(Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Legnicy stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 26.10.2005 r. który wpłynął w dniu
02.11.2005 r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej braku obowiązku wystawiania faktur VAT mieszkańcom gminy partycypujących w kosztach budowy infrastruktury kanalizacyjnej i wodociągowej w gminie, w części dotyczącej kosztów budowy przyłączy do budynków stanowiących ich własność, bowiem w tej sytuacji nie następuje sprzedaż, jest prawidłowe.
UZASADNIENIE:
W dniu 02.11.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Legnicy wpłynął wniosek znak: PD/2/2005 z dnia 26.10.2005 r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. W ślad za przedmiotowym wnioskiem, w dniu 08.11.2005 r. wpłynęło pismo znak : Fn II 3327/3/2005 r. z dnia 08.11.2005 r. w którym sprostowano wynikłe omyłki we wniosku, a także uzupełniono wniosek.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14 a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
W piśmie przedstawiono następujący stan faktyczny i własne stanowisko w sprawie :
Mieszkańcy Gminy, wspólnoty mieszkaniowe i podmioty gospodarcze partycypują w kosztach budowy infrastruktury kanalizacyjnej i wodociągowej w gminie, w części dotyczącej kosztów budowy przyłączy do budynków stanowiących ich własność, na okoliczność czego zawierane są umowy w sprawie udziału w kosztach budowy tejże infrastruktury.
Zgodnie ze stanem faktycznym przedstawionym we wniosku, uzupełnionym pismem znak : Fn II 3327/3/2005 r. z dnia 08.11.2005 r., stronami umowy o realizację całego zadania inwestycyjnego jest Gmina i wybrany w przetargu wykonawca. Natomiast umowa między Gminą a mieszkańcami oraz podmiotami gospodarczymi działającymi na terenie Gminy dotyczy partycypacji tylko w niewielkiej części generalnych kosztów inwestycji, tj. 30% wartości przyłączy w przypadku sieci wodociągowych oraz 30% wartości przykanalików, rozumianych jako odcinek od ściany budynku do sieci głównej, w przypadku sieci kanalizacyjnych. Z tytułu budowy infrastruktury sieci wodociągowych i kanalizacyjnych w Gminie, za całość zadania zapłaciła w 100% Gmina na okoliczność zawartej umowy z wybranym w drodze przetargu wykonawcą, w tym również za część, w której partycypują wspólnoty mieszkaniowe i podmioty gospodarcze, również w 100% zapłaciła Gmina.
Właścicielem całej inwestycji jak również przyłączy sieci wodociągowych i kanalizacyjnych
(tj. odcinka od sieci głównej do ściany budynku) jest Gmina.
W związku z powyższym, Gmina wystąpiła z zapytaniem, czy w sytuacji opisanej powyżej, zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, następuje sprzedaż i Gmina, w przypadku zapłaty przez mieszkańców ich części kosztów, ma obowiązek wystawiania (wspomnianym mieszkańcom Gminy, wspólnotom mieszkaniowym i podmiotom gospodarczym) faktur VAT.
Zdaniem Gminy, w sytuacji jak wyżej, nie następuje sprzedaż, a zatem Gmina nie ma obowiązku wystawiania faktur VAT, gdyż za wykonanie całego zadania (a zatem również za tę część, której wartość pokrywana jest przez mieszkańców) płaci Gmina. Gmina uważa, że w opisanej sytuacji nie ma zastosowania przepis art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Mając na uwadze wyżej przedstawiony stan faktyczny, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Legnicy wyjaśnia, co następuje:
Z ustaleń przedmiotowej sprawy wynika, że Gmina nie świadczy w rzeczywistości usługi na rzecz mieszkańców Gminy, wspólnot mieszkaniowych i podmiotów gospodarczych partycypujących w kosztach budowy infrastruktury kanalizacyjnej i wodociągowej w Gminie, w części dotyczącej kosztów budowy przyłączy do budynków stanowiących ich własność, tzn. nie dokonuje czynności sprzedaży usług bądź ich odprzedaży.
Definicję umowy sprzedaży zawiera art. 535 Kodeksu cywilnego, zgodnie z którym przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę. Istotą umowy sprzedaży jest zatem zmiana właściciela towaru ze sprzedawcy na kupującego w zamian za zapłatę ceny, czyli wymiana towaru, usługi na pieniądz oraz, że czynność sprzedaży dokonywana jest we własnym imieniu i na własny rachunek.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, "opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Uwzględniając znaczenie "sprzedaży" w cywilistycznym rozumieniu jak i administracyjnym, określonym w art. 7 i art. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535, ze zm.), zgodnie z którym "przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:...." / art. 7 ust. 1, /, "przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:...." / art. 8 ust. 1/ należy stwierdzić, iż dopiero w tak zaistniałych okolicznościach można wystawić fakturę VAT, która jest podstawowym dokumentem dla celów VAT, potwierdzającym dokonanie sprzedaży.
W myśl art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, "podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy......"
W zaistniałej sytuacji ustalono, że Gmina wykonując zadanie w zakresie infrastruktury kanalizacyjnej i wodociągowej, wykonuje je we własnym imieniu i na własny rachunek (cała inwestycja jest własnością Gminy), jak również nie następuje przeniesienie tej własności w całości bądź w części na uczestnika inwestycji, a jedynie mieszkańcy Gminy, wspólnoty mieszkaniowe i podmioty gospodarcze partycypują w kosztach budowy wnosząc udział, zatem nie występuje tu żaden z elementów sprzedaży, o której mowa w art. 535 Kodeksu cywilnego.
W tym stanie rzeczy należy stwierdzić, że z tytułu udziału w kosztach inwestycyjnych (świadczenia pieniężnego) polegającego na wypełnieniu przez użytkowników sieci kanalizacyjnej i wodociągowej zobowiązania przyjętego umową, nie znajduje zastosowania art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535, ze zm.), a także nie może być wystawiona faktura VAT.
Bowiem do wystawienia faktury konieczne jest przeniesienie własności rzeczy poprzez dokonanie stosownej czynności prawnej np. sprzedaży, darowizny, świadczenia usług, powodującej, iż przyłączona infrastruktura staje się własnością udziałowca z mocy prawa.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku
Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uzupełnienia.
Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu Ośrodek Zamiejscowy w Legnicy w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia.
Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.
Zażalenie podlega opłacie skarbowej.

Urząd Skarbowy w Legnicy