W dniu 23.09.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Legnicy wpłynął wniosek Podatnika o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowan... - Interpretacja - PP/443/1/78/05

shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 06.12.2005, sygn. PP/443/1/78/05, Urząd Skarbowy w Legnicy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W dniu 23.09.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Legnicy wpłynął wniosek Podatnika o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego.
Jak stanowi art. 14 a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14 a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Ze stanu faktycznego przedstawionego w powyższym piśmie wynika, że we wrześniu 2003 roku w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, dokonała Pani zakupu samochodu, który bezpośrednio przed sprzedażą został zmieniony na samochód ciężarowy, o ładowności do 503 kg i liczby miejsc do 4. Zgodnie z art. 21 ust. 6a ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym wystąpiła Pani do tut. Urzędu Skarbowego o zwrot podatku VAT, który został przez Urząd zwrócony.
Według obecnie obowiązujących przepisów samochód nie kwalifikuje się do samochodu ciężarowego z tytułu którego mogłaby Pani dokonywać zwrotu VAT z tytułu zakupu paliwa. Zmiana kategorii/rodzaju pojazdu samochodowego na osobowy, którą chciałaby Pani dokonać, wynika z częstej potrzeby w ramach prowadzonej działalności gospodarczej przewozu 5 osób, a czego nie może Pani czynić z uwagi na obowiązujące w tym względzie przepisy o ruchu drogowym dla samochodów ciężarowych.
Zdaniem Pani, przepisy podatkowe nie zawierają zapisów, które zabraniałyby dokonanie zmiany kategorii/rodzaju samochodu z ciężarowego na osobowy.
W nawiązaniu do powyższego stanu faktycznego wyjaśnia się co następuje:
Zgodnie z art. 25 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2003 roku, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosowało się do nabywanych przez podatnika samochodów osobowych oraz innych samochodów o dopuszczalnej ładowności do 500 kilogramów, z wyjątkiem przypadków, gdy odprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie na podstawie umów leasingu tych samochodów stanowiło przedmiot działalności podatnika.
W 2003 roku dokonała Pani obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu przedmiotowego samochodu ciężarowego zgodnie z obowiązującymi przepisami art. 19
ust. 1 cyt. ustawy o VAT z uwzględnieniem art. 20 ust. 2 tej ustawy, który stanowił, iż podatnik może obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, związanych ze sprzedażą opodatkowaną. Na podstawie cyt. powyżej art. 25 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o VAT, w momencie zakupu, rodzaj samochodu przesądzał o możliwości dokonania odliczenia i zgodnie z obowiązującymi ww. przepisami cyt. ustawy o podatku od towarów i podatku akcyzowym podatnik skorzystał z tego prawa.
W związku z powyższym, dokonanie przedstawionych przez podatnika zmian, które powodują przekwalifikowanie rodzaju pojazdu - po zrealizowaniu czynności zakupu i skorzystaniu z przysługującego prawa do odliczenia pod rządami obowiązującej w 2003 roku ustawy o podatku VAT, nie rodzi obowiązku zwrotu odliczonego podatku, zatem stanowisko podatnika w powyższej sprawie jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 14 a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.
Jak stanowi art. 14 b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu O/Z Legnica w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia.
Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.
Zażalenie podlega opłacie skarbowej.

Urząd Skarbowy w Legnicy