
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych stanów faktycznych w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
W dniu 14 maja 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 14 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 20 lipca 2025 r. (wpływ 20 lipca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanów faktycznych
Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą rozlicza Pan podatek dochodowy z tytułu osiągniętych dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej na zasadach ogólnych. Prowadzi Pan ewidencję w formie podatkowej księgi przychodów i rozchodów.
Przeważająca działalność gospodarcza to 85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane. Prowadzi Pan także inne:
-66.19.Z Pozostała działalność wspomagająca usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych,
-70.22.Z Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania,
-82.11.Z Działalność usługowa związana z administracyjną obsługą biura,
-90.03.Z Artystyczna i literacka działalność twórcza,
-96.09.Z Pozostała działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana.
Pana działalność ma charakter zarobkowy. Pana firma realizuje i wnioskuje o realizację kolejnych projektów finansowanych z Funduszy Europejskich w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Plus. Obecnie realizuje Pan dwa projekty w ramach programu Fundusze Europejskie. Umowy na realizację projektów zawarł Pan w 2024 i 2025 r. Projekty, które Pan realizuje, koncentrują się głównie na tematach społecznych, a nie inwestycyjnych. Ich celem jest m.in. aktywizacja społeczna i zawodowa osób w trudnej sytuacji na rynku pracy, np. osób bezrobotnych, osób korzystających z pomocy społecznej, osób niepełnosprawnych, kobiet. W ramach projektów realizuje Pan działania, które mają pomóc uczestnikom w powrocie na rynek pracy, poprzez np. szkolenia i kursy zawodowe, staże, warsztaty aktywnego poszukiwania pracy, doradztwo zawodowe oraz pomoc w poszukiwaniu pracy.
Na realizację projektów otrzymuje Pan dofinansowanie w wysokości 95% wydatków kwalifikowalnych projektu, z następujących źródeł:
1)ze środków europejskich w wysokości 70% wydatków kwalifikowalnych projektu, które przekazywane są z Banku Gospodarstwa Krajowego na zlecenie Zarządu Województwa,
2)ze środków dotacji celowej w wysokości 25% wydatków kwalifikowalnych projektu.
Pozostałe 5% wydatków kwalifikowalnych stanowi wkład własny, który musi Pan wnieść ze swojej działalności gospodarczej.
Projekty realizowane w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, w tym oba realizowane przez Pana, składają się z dwóch rodzajów wydatków:
1)kosztów bezpośrednich, tzn. kosztów realizacji zadań określonych w projekcie, np. kosztów organizacji szkoleń, staży, warsztatów, porad zawodowych, pomocy w poszukiwaniu staży,
2)kosztów pośrednich, tzn. kosztów administracyjnych związanych z techniczną obsługą realizacji projektu, np. kosztów obsługi administracyjnej projektu, kosztów materiałów biurowych do obsługi administracyjnej, kosztów zarządzania projektem.
Koszty bezpośrednie są, w projektach Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, rozliczane na dwa sposoby:
a)na podstawie faktycznie poniesionych wydatków, tzn. dokumentując każdy pojedynczy wydatek w ramach projektu i rozliczając go we wnioskach o płatność do instytucji finansującej, np. fakturą za szkolenie, listą płac z wynagrodzeniami, fakturami za wynajem sal itp.,
b)na podstawie tzw. kwot ryczałtowych, tzn. kwot określonych we wniosku o dofinansowanie za zrealizowanie poszczególnych zadań. W przypadku kwot ryczałtowych projektodawca nie dokumentuje każdego pojedynczego wydatku i nie rozlicza go we wnioskach o płatność do instytucji finansującej. Istotą kwot ryczałtowych jest zrealizowanie zadania, tzn. realizator projektu otrzymuje kwotę na realizację zadania, np. zrealizowanie 50 szkoleń zawodowych dla 50 osób. Wobec instytucji finansującej projekt nie rozlicza się za pomocą faktur, ale za pomocą dokumentacji merytorycznej, która potwierdzi wykonanie zadań. Przykładowo, beneficjent na realizację 50 szkoleń dla 50 osób otrzymuje kwotę x zł. Beneficjent jest zobowiązany za przyznaną kwotę zrealizować szkolenia, niezależnie od tego ile realnie zapłaci. Istotne jest zrealizowanie danego zadania. Wówczas przyznaną beneficjentowi kwotę ryczałtową uznaje się za poniesioną.
Koszty pośrednie, z kolei, rozlicza się stawką ryczałtową określoną w umowie o dofinansowanie w wysokości od 10 do 25% wartości poniesionych kosztów bezpośrednich, w zależności od wartości projektu. W projektach, które obecnie Pan realizuje, koszty pośrednie wynoszą 20 i 25% kosztów bezpośrednich. Koszty pośrednie projektu EFS+ stanowią koszty administracyjne związane z techniczną obsługą realizacji projektu.
Jako realizator projektu, a jednocześnie osoba, która może wykonywać w ramach projektu określone zadania lub pełnić określone funkcje, może Pan uzyskiwać przychody w następujący sposób:
1.Otrzymywać wynagrodzenie za pracę wykonaną na rzecz projektu, np. (…). (…). Kwota wynagrodzenia za pracę wykonaną na rzecz projektu jest przelewana z rachunku projektu, na którym znajdują się środki dofinansowania, na Pana prywatny rachunek bankowy po przedłożeniu noty księgowej oraz innego dokumentu potwierdzającego wykonanie pracy, np. miesięcznej karty czasu pracy.
2.Otrzymać przychód z tytułu oszczędności uzyskanych w ramach realizacji projektu z kosztów pośrednich lub z tytułu realizacji projektu rozliczanego na podstawie tzw. kwot ryczałtowych. W ramach kosztów pośrednich, jako beneficjent, jest Pan zobowiązany zapewnić obsługę projektu na odpowiednim poziomie, w tym np. (…). (…).
Uzupełnienie wniosku
Kiedy otrzymał Pan środki na realizację projektów, o których mowa we wniosku?
Poniżej podaje Pan informację nt. terminów otrzymania środków na realizację projektów, o których mowa we wniosku.
Projekt nr 1: Nazwa projektu „a”.
Na realizację projektu otrzymuje Pan dofinansowanie w wysokości 95% wydatków kwalifikowalnych projektu, z następujących źródeł:
1)ze środków europejskich w wysokości 70% wydatków kwalifikowalnych projektu, które przekazywane są z Banku Gospodarstwa Krajowego na zlecenie Wojewódzkiego Urzędu Pracy,
2)ze środków dotacji celowej w wysokości 25% wydatków kwalifikowalnych projektu. Pozostałe 5% wydatków kwalifikowalnych stanowi wkład własny, który musi Pan wnieść ze swojej działalności gospodarczej.
Środki finansowe są wypłacane w transzach. W tym projekcie zostały podzielone na 2 transze. Każda z transz jest wypłacana z dwóch źródeł, które wskazał Pan powyżej.
1.transza:
Kwota środków: x zł, w tym:
-środki europejskie, przekazywane z Banku Gospodarstwa Krajowego: x zł, w dniu xx.xx.2024 r.,
-środki dotacji celowej, w wysokości x zł, w dniu xx.xx.2025 r.
2transza:
Data wypłaty:
Kwota dofinansowania: x zł, w tym:
-środki europejskie, przekazywane z Banku Gospodarstwa Krajowego: x zł, w dniu xx.xx.2025 r.
-środki dotacji celowej, w wysokości x zł, w dniu xx.xx.2025 r.
Jest to całość środków otrzymanych na realizację projektu „a”.
Projekt nr 2: Nazwa projektu „b”.
Na realizację projektu otrzymuje Pan dofinansowanie w wysokości 95% wydatków kwalifikowalnych projektu, z następujących źródeł:
1)ze środków europejskich w wysokości 70% wydatków kwalifikowalnych projektu, które przekazywane są z Banku Gospodarstwa Krajowego na zlecenie Wojewódzkiego Urzędu Pracy,
2)ze środków dotacji celowej w wysokości 25% wydatków kwalifikowalnych projektu. Pozostałe 5% wydatków kwalifikowalnych stanowi wkład własny, który musi Pan wnieść ze swojej działalności gospodarczej.
Środki finansowe są wypłacane w transzach. W tym projekcie zostały podzielone na 5 transz, które otrzyma Pan w latach 2025 i 2026. Każda z transz jest wypłacana z dwóch źródeł, które wskazał Pan powyżej.
1.transza:
Kwota środków: x zł, w tym:
-środki europejskie, przekazywane z Banku Gospodarstwa Krajowego: x zł, w dniu xx.xx.2025 r.
-środki dotacji celowej, w wysokości x zł, w dniu xx.xx.2025 r.
Dotychczas nie otrzymał Pan kolejnych transz na realizację tego projektu. Otrzyma je Pan dopiero po rozliczeniu obecnych i realizowaniu zadań w ramach projektu.
Powyżej podał Pan informację dotyczącą realizowanych przez Pana projektów. Niemniej jednak w ramach interpretacji indywidualnej interesuje Pana ustalenie interpretacji dotyczącej wszystkich projektów, które potencjalnie może Pan realizować, i które są finansowane z takich samych źródeł jak te powyższe.
Czy otrzymane dofinansowanie ma charakter dotacji w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych; jeśli tak – proszę wskazać, czy dofinasowanie otrzymał/otrzymuje Pan z budżetu państwa lub z budżetu jednostek samorządu terytorialnego?
Zgodnie z ustawą o finansach publicznych w budżecie państwa wyodrębniono budżet środków europejskich (środki z Europejskiego Funduszu Społecznego+) oraz przyjęto zasadę, iż płatności ze środków europejskich będą dokonywane na rzecz Beneficjentów (w tym Pana) przez Bank Gospodarstwa Krajowego.
Beneficjenci otrzymują płatności kolejnych transz dofinansowania w dwóch przelewach: tzw. płatność z budżetu środków europejskich w części dotyczącej współfinansowania z EFS+ (70%) przekazywanej przez BGK na podstawie zlecenia płatności wystawionego przez Wojewódzki Urząd Pracy oraz dotację celową z budżetu państwa w części dotyczącej współfinansowania krajowego (do 25%) przekazywanej przez WUP.
Zatem, na realizację projektu otrzymuje Pan dofinansowanie w wysokości 95% wydatków kwalifikowalnych projektu, z następujących źródeł:
1)ze środków europejskich w wysokości 70% wydatków kwalifikowalnych projektu, które przekazywane są z Banku Gospodarstwa Krajowego na zlecenie Wojewódzkiego Urzędu Pracy,
2)ze środków dotacji celowej w wysokości 25% wydatków kwalifikowalnych projektu.
Odpowiadając na pytanie zawarte w wezwaniu w punkcie b, w Pana ocenie, w podziale na źródła dofinansowania:
1)środki europejskie, w wysokości 70% wydatków kwalifikowalnych projektu, które przekazywane są z Banku Gospodarstwa Krajowego, nie są dotacją w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. Środki wymienione w punkcie 1 nie są, w Pana opinii, dotacją celową, w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych. Ta część płatności jest przekazywana z rachunku Banku Gospodarstwa Krajowego.
2)ze środków dotacji celowej w wysokości 25% wydatków kwalifikowalnych projektu, są dotacją w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.
Środki wymienione w punkcie 2 są, w Pana opinii, dotacją celową, na podstawie art. 127 ust. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych („Dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich”).
Ta część płatności to środki budżetu państwa.
Podstawy prawnej, na podstawie której otrzymał/otrzymuje Pan wskazane we wniosku środki finansowe, nazwę aktu/aktów prawnego/prawnych (ustaw wykonawczych wynikających z zawartej umowy/umów o dofinansowanie, w tym konkretnych przepisów prawa będących podstawą przyznania tych środków?
Najważniejsze akty prawne, które są także wskazane w podpisanych przez Pana umowach o dofinansowanie i które są podstawą do realizacji projektów:
·Ustawa z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 (Dz. U. z 2022 r., poz. 1079) zwana „ustawą wdrożeniową”;
·Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2024 r., poz. 1530 i 1572);
·Program Fundusze Europejskie (…).
Poniżej podaje Pan przepisy, które dotyczą sposobu finansowania projektów.
Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2014 r. poz. 1530 z późn. zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich – rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5d.
Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych:
Środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).
W myśl art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych:
Do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji, Europejskiego Funduszu Rybackiego, Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b, tj.: środki przeznaczone na realizację:
a)programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna oraz celu Europejska Współpraca Terytorialna (Interreg),
b)programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz.Urz.UE.L 310 z 09.11.2006, str. 1) oraz programów Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa,
Zgodnie z art. 117 ust. 1 ustawy o finansach publicznych:
Budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej oraz środków, o których mowa w art. 4 ust. 2 rozporządzenia nr 1306/2013 oraz w art. 5 ust. 3 rozporządzenia 2021/2116.
Stosownie do art. 117 ust. 2 ustawy o finansach publicznych:
W budżecie środków europejskich ujmuje się:
1)dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
2)wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.
W myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ustawy o finansach publicznych:
Wydatkami budżetu państwa są: wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich.
Ponadto zgodnie z art. 126 ustawy o finansach publicznych:
Dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.
Natomiast na podstawie art. 127 ust. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych:
Dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.
Stosownie do art. 186 ust. 2 ustawy o finansach publicznych:
Wydatki na realizację programów i projektów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.
W myśl art. 187 ustawy o finansach publicznych:
Za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej „płatnościami”, odpowiada Minister Finansów.
Na podstawie art. 188 ust. 1 ustawy o finansach publicznych:
Podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności (...).
Przepis art. 200 ust. 1 ustawy o finansach publicznych stanowi, że:
Obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów.
Zgodnie z art. 202 ust. 1 ustawy o finansach publicznych:
Środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych.
W myśl natomiast z art. 204 ustawy o finansach publicznych:
Środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, są przeznaczone wyłącznie na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy.
Zgodnie z powyżej opisanymi przepisami ustawy o finansach publicznych, środki z Unii Europejskiej pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak, zgodnie z przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, wydatki z budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.
Ustawa o finansach publicznych określa również sposób dystrybucji środków finansowych na realizację ww. programów, wprowadzając odrębny podmiot – płatnika dokonującego płatności na rzecz beneficjentów. Płatnikiem tym ustanowiono Bank Gospodarstwa Krajowego, który otrzymuje środki z budżetu państwa (z Ministerstwa Finansów), a następnie przekazuje płatność beneficjentowi. Nowy obieg środków na finansowanie programów przedstawia się następująco: budżet państwa (Ministerstwo Finansów) – Bank Gospodarstwa Krajowego – beneficjent.
Czy beneficjentem dofinansowania jest Pan czy inny podmiot (kto); jeśli Pan – proszę żeby Pan podał:
·kto dokładnie przyznał Panu te środki, tj. jaki podmiot,
·kto dokładnie wypłaca przyznane Panu środki, tj. jaki podmiot?
Realizacja projektów odbywa się na podstawie umowy o dofinansowanie zawartej pomiędzy poniżej wymienionymi stronami:
Zarządem Województwa
a
Wnioskodawcą, tzw. „Beneficjentem”.
W związku z powyższym to Pan, jako osoba prowadząca działalność gospodarczą, jest beneficjentem dofinansowania i wykorzystując to dofinansowanie, realizuje Pan projekty.
Środki na realizację projektów zostały przyznane przez Zarząd Województwa, działający w imieniu i na rzecz Województwa, w imieniu którego bezpośrednio umowę zwarł z Panem Wojewódzki Urząd Pracy.
Środki na realizację projektów otrzymuje Pan zawsze w dwóch przelewach:
1)tzw. płatność z budżetu środków europejskich w części dotyczącej współfinansowania z EFS+ (70%) przekazywanej przez Bank Gospodarstwa Krajowego, na podstawie zlecenia płatności wystawionego przez Wojewódzki Urząd Pracy,
2)dotację celową z budżetu państwa w części dotyczącej współfinansowania krajowego (do 25%) przekazywanej przez WUP.
Czyli każda kolejna transza dofinansowanie projektu jest przekazywana w podziale na dwa osobne przelewy, z dwóch powyższych źródeł.
Czy zamierza Pan złożyć/złożył Pan do właściwego naczelnika urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie, o którym mowa w art. 21 ust. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Uprzejmie Pan wyjaśnia, że nie składał i nie zamierza składać Oświadczenia, o którym mowa w art. 21 ust. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Art. 21 ust. 42a jest przepisem uchylonym.
Dodatkowo wyjaśnia Pan, że nie wypłaca należności lub świadczeń, które zostały wskazane w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dlatego nie składał Pan i nie zamierza składać również oświadczenia, o którym mowa w art. 42a ustawy.
Poniżej przesyła Pan numer interpretacji indywidualnej, która obejmuje kwestie analogiczne do tej, w której się Pan zwraca.
Pismo z dnia 23 kwietnia 2025 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-2.4011.183.2025.2.KP Skutki podatkowe wynagrodzenia z projektów współfinansowanych ze środków unijnych.
Pytania
Pytania nr 1 – dotyczące otrzymywania wynagrodzenia za pracę wykonaną na rzecz projektu:
Czy Pana wynagrodzenie otrzymywane za pracę wykonywaną na rzecz projektu, w części finansowanej z udziałem środków europejskich, będzie zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie punktu art. 21. ust. 1 pkt 136 Uopdoof?
Czy Pana wynagrodzenie otrzymywane za pracę wykonywaną na rzecz projektu, w części finansowanej z dotacji celowej, nie będzie zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie punktu art. 21. ust. 1 pkt 129 Uopdoof, przy uwzględnieniu zapisów ust. 36?
Pytania nr 2 – dotyczące otrzymywania przychodu z tytułu oszczędności uzyskanych w ramach realizacji projektu z kosztów pośrednich lub z tytułu realizacji projektu rozliczanego na podstawie tzw. kwot ryczałtowych:
Czy środki, które pozostaną na rachunku bankowym projektu w wyniku oszczędności kosztów pośrednich lub projektów rozliczanych za pomocą kwot ryczałtowych, w części finansowanej z udziałem środków europejskich, będą zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie punktu art. 21. ust. 1 pkt 136 Uopdoof?
Analogicznie, czy środki, które pozostaną na rachunku bankowym projektu w wyniku oszczędności kosztów pośrednich lub projektów rozliczanych za pomocą kwot ryczałtowych w części finansowanej z dotacji celowej, będą zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie punktu art. 21. ust. 1 pkt 129 Uopdoof?
Pana stanowisko w sprawie
Pana stanowisko dot. pytania nr 1 – otrzymywanie wynagrodzenia za pracę wykonaną na rzecz projektu.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych (Uopdoof): art. 21. ust. 1. Wolne od podatku dochodowego są: (…)
129) dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 36;
136) płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.
Analizując treść przepisów należy wziąć pod uwagę ust. 36.
36. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 129, nie ma zastosowania do tej części dotacji otrzymanej na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, która została przeznaczona, na podstawie odrębnych przepisów, na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej tę działalność.
Analizując powyżej cytowane przepisy, należy uznać, że Pana wynagrodzenie otrzymywane za pracę wykonywaną na rzecz projektu, w części finansowanej z udziałem środków europejskich, będzie zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie punktu art. 21. ust. 1 pkt 136 Uopdoof. Natomiast Pana wynagrodzenie otrzymywane za pracę wykonywaną na rzecz projektu, w części finansowanej z dotacji celowej, nie będzie zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie punktu art. 21. ust. 1 pkt 129 Uopdoof, przy uwzględnieniu zapisów ust. 36.
Pana stanowisko dot. pytania nr 2 – otrzymywanie przychodu z tytułu oszczędności uzyskanych w ramach realizacji projektu z kosztów pośrednich lub z tytułu realizacji projektu rozliczanego na podstawie tzw. kwot ryczałtowych.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych (Uopdoof): art. 21. ust. 1. Wolne od podatku dochodowego są: (…)
129) dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 36;
136) płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.
Analizując treść przepisów, należy wziąć pod uwagę ust. 36.
36. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 129, nie ma zastosowania do tej części dotacji otrzymanej na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, która została przeznaczona, na podstawie odrębnych przepisów, na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej tę działalność. Analizując powyżej cytowane przepisy, należy uznać, że środki oszczędności, które pozostaną na rachunku bankowym projektu w wyniku oszczędności kosztów pośrednich lub projektów rozliczanych za pomocą kwot ryczałtowych, w części finansowanej z udziałem środków europejskich, będą zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie punktu art. 21. ust. 1 pkt 136 Uopdoof.
Analogicznie, w części finansowanej z dotacji celowej, będą zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie punktu art. 21. ust. 1 pkt 129 Uopdoof, ponieważ oszczędności te nie stanowią Pana wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 36.
Interpretacje, które dotyczyły podobnych kwestii jak Pana zapytanie: sygnatura: 0113-KDIPT2-1.4011.56.2023.2.AP.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Ten przepis ustanawia generalną zasadę opodatkowania podatkiem dochodowym, zgodnie z którą opodatkowaniu tym podatkiem podlegają wszelkie uzyskane przez podatnika w danym roku korzyści majątkowe, z wyjątkiem tych, które na mocy ustawy wyłączone zostały z tego opodatkowania (np. przez wprowadzenie ustawowego zwolnienia z opodatkowania, czy też zaniechanie poboru podatku).
W myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.
W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.
Z przytoczonego przepisu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymania dotacji, dopłat i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:
-świadczenia te otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych – nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej,
-dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych – zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wolne od podatku dochodowego są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.
Przy czym zgodnie z art. 21 ust. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 136, nie ma zastosowania do przychodów określonych w art. 12 ust. 1.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych. W ramach działalności gospodarczej realizuje Pan i wnioskuje o realizację kolejnych projektów finansowanych z Funduszy Europejskich w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Plus. Obecnie realizuje Pan dwa projekty w ramach programu Fundusze Europejskie 2021-2027. Umowy na realizację projektów zawarł Pan w 2024 r. i w 2025 r. Projekty, które Pan realizuje, koncentrują się głównie na tematach społecznych, a nie inwestycyjnych. Na realizację projektów otrzymuje Pan dofinansowanie w wysokości 95% wydatków kwalifikowanych projektu z następujących źródeł:
-ze środków europejskich w wysokości 70% wydatków kwalifikowanych projektu, które przekazywane są z Banku Gospodarstwa Krajowego na zlecenie Wojewódzkiego Urzędu Pracy,
-ze środków dotacji celowej w wysokości 25% wydatków kwalifikowanych projektu.
Pozostałe 5% wydatków kwalifikowanych stanowi wkład własny, który musi Pan wnieść ze swojej działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1530 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich – rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5d.
Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych:
Środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).
W myśl art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych:
Do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji, Europejskiego Funduszu Rybackiego, Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b, tj.: środki przeznaczone na realizację:
a)programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna oraz celu Europejska Współpraca Terytorialna (Interreg),
b)programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz.Urz. UE L 310 z 09.11.2006, str. 1) oraz programów Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa,
Zgodnie z art. 117 ust. 1 ustawy o finansach publicznych:
Budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej oraz środków, o których mowa w art. 4 ust. 2 rozporządzenia nr 1306/2013 oraz w art. 5 ust. 3 rozporządzenia 2021/2116.
Stosownie do art. 117 ust. 2 ustawy o finansach publicznych:
W budżecie środków europejskich ujmuje się:
1)dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
2)wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.
W myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ustawy o finansach publicznych:
Wydatkami budżetu państwa są: wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich.
Ponadto zgodnie z art. 126 ustawy o finansach publicznych:
Dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.
W myśl art. 127 ust. 1 ustawy o finansach publicznych:
Dotacje celowe są to środki przeznaczone na:
1)finansowanie lub dofinansowanie:
a)zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,
b)ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,
c)bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,
d)zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b,
e)zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym,
f)kosztów realizacji inwestycji;
2)dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.
Natomiast na podstawie art. 127 ust. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych:
Dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.
Stosownie do art. 186 ust. 2 ustawy o finansach publicznych:
Wydatki na realizację programów i projektów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.
W myśl art. 187 ustawy o finansach publicznych:
Za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej „płatnościami”, odpowiada Minister Finansów.
Na podstawie art. 188 ust. 1 ustawy o finansach publicznych:
Podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności (…).
Przepis art. 200 ust. 1 ustawy o finansach publicznych stanowi, że:
Obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów.
Zgodnie z art. 202 ust. 1 ustawy o finansach publicznych:
Środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych.
W myśl natomiast z art. 204 ustawy o finansach publicznych:
Środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, są przeznaczone wyłącznie na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy.
Podkreślam, że w świetle przytoczonych wyżej przepisów ustawy o finansach publicznych środki z Unii Europejskiej pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak, zgodnie z przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, wydatki z budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.
Ustawa o finansach publicznych określa również sposób dystrybucji środków finansowych na realizację ww. programów, wprowadzając odrębny podmiot – płatnika dokonującego płatności na rzecz beneficjentów. Płatnikiem tym ustanowiono Bank Gospodarstwa Krajowego, który otrzymuje środki z budżetu państwa (z Ministerstwa Finansów), a następnie przekazuje płatność beneficjentowi. Nowy obieg środków na finansowanie programów przedstawia się następująco: budżet państwa (Ministerstwo Finansów) – Bank Gospodarstwa Krajowego – beneficjent.
Zatem jednym z warunków koniecznych do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jest wypłata przyznanych środków przez Bank Gospodarstwa Krajowego.
Na podstawie przedstawionego opisu sprawy oraz przywołanych regulacji prawnych wskazuję, że otrzymane przez Pana wynagrodzenie za pracę wykonaną na rzecz projektu w części sfinansowanej ze środków pochodzących z Unii Europejskiej przekazanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, podlegający zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Podsumowanie: Pana wynagrodzenie otrzymane w ramach opisanego projektu w części sfinansowanej ze środków pochodzących z Unii Europejskiej przekazanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego, korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Odnosząc się natomiast do Pana wynagrodzenia otrzymanego za pracę wykonywaną na rzecz projektu w części finansowanej z dotacji celowej wskazuję, co następuje:
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 36.
Z kolei w myśl art. 21 ust. 36 omawianej ustawy:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 129, nie ma zastosowania do tej części dotacji otrzymanej na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, która została przeznaczona, na podstawie odrębnych przepisów, na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej tę działalność.
Ustawą z dnia 16 sierpnia 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem rynku finansowego oraz ochrony inwestorów na tym rynku (Dz.U. z 2023 r. poz. 1723 ze zm.) na podstawie art. 2 pkt 2 do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w art. 21 dodano ust. 42a w brzmieniu:
Podatnik może nie stosować zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 129, w odniesieniu do określonych dotacji, jeżeli do upływu terminu złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym je otrzymał, określonego w art. 45 ust. 1, złoży właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o rezygnacji ze stosowania tego zwolnienia w odniesieniu do wskazanych w nim dotacji. Do wydatków i kosztów, w tym do odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, sfinansowanych z dotacji, których dotyczy to oświadczenie, przepisów art. 23 ust. 1 pkt 45 i 56 nie stosuje się.
Przepis ten obowiązuje od 1 stycznia 2024 r. i ma zastosowanie do środków otrzymanych po dniu 31 grudnia 2023 r.
Jak wskazał Pan w opisie sprawy w ramach prowadzonej działalności realizuje Pan projekty, na które jako beneficjent otrzymuje Pan środki pochodzące również z budżetu państwa.
Z punktu widzenia przedstawionych powyżej przepisów podatkowych i tym samym konsekwencji podatkowych otrzymanego przez Pana dofinansowania, kluczowe znaczenie ma źródło finansowania, pochodzenie otrzymanych środków (budżet państwa, środki europejskie), ale również w przypadku zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 129, z uwagi na zastrzeżenie wynikające z art. 21 ust. 36 tej ustawy, także cel przeznaczenia otrzymanej dotacji.
Zatem, dofinansowanie otrzymane przez Pana za pracę w projektach w części stanowiącej dotację z budżetu państwa, stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej niekorzystający ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129, z uwagi na wyłączenie wskazane w art. 21 ust. 36 ww. ustawy.
Podsumowując: dofinansowanie otrzymane przez Pana za pracę w projektach opisanych we wniosku, w części stanowiącej dotację celową otrzymaną z budżetu państwa, przeznaczone na Pana wynagrodzenie, stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej niekorzystający ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129, z uwagi na wyłączenie wskazane w art. 21 ust. 36 ww. ustawy.
W opisie sprawy wskazał Pan również, że na Pana rachunku bankowym pozostaną środki z tytułu oszczędności uzyskanych w ramach realizacji projektu z kosztów pośrednich lub z tytułu realizacji projektu rozliczanego na podstawie tzw. kwot ryczałtowych.
Jak już wskazałem, środki otrzymane w związku z realizacją projektów finansowanych ze środków opisanego we wniosku dofinansowania stanowią dla Pana przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej. Z analizy przywołanych regulacji prawnych wynika, że w odniesieniu do środków, które pozostaną na rachunku bankowym projektu w wyniku oszczędności kosztów pośrednich lub projektów rozliczanych za pomocą kwot ryczałtowych:
-w części sfinansowanej z udziałem środków europejskich otrzymanych z Banku Gospodarstwa Krajowego – są spełnione warunki uprawniające do zwolnienia ich z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
-w części finansowanej z dotacji celowej – są spełnione warunki uprawniające do zwolnienia ich z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy.
Podsumowanie: środki, które pozostaną na rachunku bankowym projektu w wyniku oszczędności kosztów pośrednich lub projektów rozliczanych za pomocą kwot ryczałtowych, będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – w odniesieniu do części sfinansowanej z udziałem środków europejskich oraz ze zwolnienia wskazanego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy – w części finansowanej z dotacji celowej.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanów faktycznych, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanów faktycznych i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
