Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4013.174.2025.3.MAZ

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie opodatkowania nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych oraz obowiązków związanych z tym nabyciem, wpłynął 25 czerwca 2025 r. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwania - pismami, które wpłynęły 28 lipca 2025 r. oraz 29 sierpnia 2025 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego (skorygowany w uzupełnieniu wniosku)

Spółka XXXX (dalej jako: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) zajmuje się sprzedażą narzędzi do obróbki drewna i aluminium oraz serwisem tych narzędzi, tj. ostrzenie, regeneracja, wyważanie. W procesie tym wykorzystuje specjalistyczne maszyny. Nabywa dielektryki, tj. niepalne izolatory elektryczne służące do chłodzenia narzędzi diamentowych w maszynach, podczas ich ostrzenia, tj. kod CN 2710 19 44 od 2025 r., wcześniej 2710 19 43.

Biały olej mineralny o kodzie CN 2710 19 85 służy do chłodzenia narzędzi z węglikiem.

Olej o kodzie CN 3403 99 00 służy do chłodzenia narzędzi z węglikiem.

Maszyny, do których używają Państwo zakupione preparaty to bardzo drogie specjalistyczne maszyny, dlatego zależy Państwu na tym, by produkty używane do nich były najwyższej jakości, aby nie miały wpływu na awaryjność maszyn.

Preparaty te nie służą do celów opałowych ani paliwowych (napędowych), nie są odsprzedawane. Chłodziwa te wykorzystywane są na własne potrzeby przez zużywający podmiot gospodarczy. Wyroby te nabywane są z Niemiec na podstawie WNT.

Spółka jest zarejestrowana jako:

- podmiot akcyzowy pod numerem …;

- zużywający podmiot gospodarczy;

- uprawniony odbiorca pod numerem akcyzowym: … .

Spółka jest wpisana do rejestru podmiotów przywożących pod nr … w Urzędzie Regulacji Energetyki.

Preparaty nabywane są na podstawie dokumentu e-SAD i faktury, przewóz zarejestrowany w systemie SENT. Nie prowadzą Państwo składu opałowego. Wyroby w trakcie przemieszczania w ramach WNT dokonywanego do Wnioskodawcy nie będą objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Spółka prowadzi ewidencję zużycia ww. preparatów.

W uzupełnieniu wniosku z 28 lipca 2025 r. Spółka podała, że:

 a) Kody wyrobów akcyzowych nabywanych i planowanych do nabycia z Niemiec:

- CN 2710 19 44 (wcześniej 2710 19 43) - preparaty: …;

- CN 2710 19 85 - Biały olej mineralny;

- CN 3403 99 00 - Olej ...

 b) Spółka nie prowadzi składu podatkowego. Nabywa produkty jedynie na własne potrzeby, jako uprawniony odbiorca, zużywający podmiot gospodarczy. Nabywane preparaty wykorzystuje do maszyn jako dielektryki, chłodziwo.

 c) Spółka została wpisana do rejestru podmiotów przywożących w dniu … r. pod numerem … . Rodzaje preparatów będące przedmiotem wpisu do rejestru podmiotów przywożących to kody CN 2710 19 44 i CN 2710 19 85.

Przeznaczenie przywożonych preparatów - nabywane dielektryki

- kod CN: 2710 19 44; służą do chłodzenia narzędzi diamentowych w maszynach podczas ich ostrzenia;

- kod CN: 2710 19 85 olej biały ... służy do chłodzenia narzędzi z węglikiem.

 d) Pytanie nr 3 we wniosku o interpretację dotyczy kodu CN 2710 19 44, który jest wymieniony w załączniku nr 2 do ustawy z dnia 06.12.2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U z 2025 r. poz. 126, ze zm.).

 e) Wyroby akcyzowe o kodach CN 2710 19 44 (wcześniej 2710 19 43) oraz CN 2710 19 85 były i są przeznaczone do celów:

- innych niż opałowe, jako dodatki i domieszki do paliw opałowych,

- innych niż do napędu siników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

   f) Nabywane wyroby akcyzowe kodach CN 2710 19 44 (wcześniej 2710 19 43) nie są i nie będą zabarwione na czerwono i nie są oznaczone znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi.

 g) Olej o kodzie CN 3403 99 00, którego dotyczy pytanie nr 5, nie jest smarem plastycznym, jest cieczą. Jako potwierdzenie zostaje dołączona karta charakterystyki tego preparatu i oświadczenie producenta, tj. firmy … z dnia 15.07.2025 r.

W uzupełnieniu wniosku z 29 sierpnia 2025 r. Spółka podała, że:

  1. Prawidłowa nazwa wyrobu akcyzowego: biały olej mineralny ... .

  2. Prawidłowa nazwa wyrobu akcyzowego: olej szlifierski kod CN 3403 99 00; we wniosku o wydanie interpretacji zapomniano dodać w nazwie produktu określenia „szlifierski”.

  3. Oświadczyli Państwo, że wyroby akcyzowe o kodzie CN 2710 19 44 (od 2025r., wcześniej kod CN 2710 19 43) nie spełniają wymagań jakościowych przewidzianych dla oleju napędowego określonych w odrębnych przepisach, co potwierdzają Państwu oświadczenia i zapewnienia producentów oraz informacje zawarte w kartach charakterystyk danych produktów przedstawiające cechy chemiczne i fizykalne preparatów oraz sposób ich wykorzystania.

Nadmienili Państwo ponownie, że preparaty te nie są wykorzystywane do celów paliwowych ani opałowych.

  4. Nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych o kodach CN 2710 19 85 i CN 3403 99 00 Spółka nie przemieszcza na podstawie dokumentu e-SAD zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 16a lit. a [ustawy o podatku akcyzowym].

Art. 2 ust. 1 pkt 16a lit. a ustawy o podatku akcyzowym stanowi, że: e-SAD oznacza elektroniczny uproszczony dokument administracyjny, na podstawie którego przemieszcza się, w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy.

Wyroby akcyzowe o kodzie CN 2710 19 85 i CN 3403 99 00 nie są wymienione w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym, w związku z tym wewnątrzwspólnotowe nabycie ich nie wymaga przemieszczania na podstawie dokumentu e-SAD.

Pytania

  1. Czy będące/mające być przedmiotem nabycia wewnątrzwspólnotowego chłodziwa, klasyfikowane w Nomenklaturze Scalonej pod kodem CN 2710 19 44 od 2025 r., wcześniej 2710 19 43, przeznaczone do wykorzystania przez Wnioskodawcę jako niepalne izolatory elektryczne, służące do chłodzenia narzędzi diamentowych w maszynach podczas ich ostrzenia, należy uznać za wyrób akcyzowy inny niż określony w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy o podatku akcyzowym?

  2. Czy możliwe będzie/jest zastosowanie przez Wnioskodawcę zerowej stawki akcyzy dla oleju klasyfikowanego w Nomenklaturze Scalonej pod kodem CN 2710 19 44 od 2025 r., wcześniej 2710 19 43, nabywanego wewnątrzwspólnotowo na podstawie dokumentu e-SAD i faktury, jeżeli wyroby te zostaną przez Wnioskodawcę wykorzystane jako niepalne izolatory elektryczne, służące do chłodzenia narzędzi diamentowych w maszynach podczas ich ostrzenia [na podstawie] art. 89 ust. 2 pkt 4 [ustawy o podatku akcyzowym]?

  3. Czy w związku z nabywaniem wyrobów wymienionych w załączniku nr 2 jako uprawniony odbiorca ze stawką „0”, Spółka nie będzie miała obowiązku składania zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym wyrobów akcyzowych oraz nie będzie miała obowiązku wpłacania zabezpieczenia i obowiązku składania uproszczonej miesięcznej AKC-UA deklaracji, a będzie miała obowiązek złożyć kwartalną deklarację AKC-KZ do urzędu skarbowego [na podstawie] art. 78 ust. 1 [ustawa o podatku akcyzowym]?

  4. Czy nabywany na podstawie WNT olej mineralny o kodzie CN 2710 19 85 Spółka prawidłowo nabywa ze stawką „0”, [na podstawie] art. 89 ust. 2c i art. 89 ust. 1 pkt 11 lit. a [ustawy o podatku akcyzowym] i nie ma obowiązku składania żadnej deklaracji z tytułu jego WNT?

  5. Czy stawka akcyzy do zapłacenia dla nabywanego na podstawie WNT oleju smarowego ... kod CN 3403 99 00, zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 11 lit. c [ustawy o podatku akcyzowym], wynosi 1180 zł/1000 l?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sprecyzowane w uzupełnieniu wniosku)

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1.

Nabywane preparaty (dielektryki) o kodzie CN 2710 19 44 od 2025 r., wcześniej kod CN 2710 19 43, które są i będą wykorzystywane jako dielektryki, tj. niepalne izolatory elektryczne, służące do chłodzenia narzędzi diamentowych w maszynach podczas ich ostrzenia, należy uznać za wyrób akcyzowy inny niż określony w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy o podatku akcyzowym.

Wnioskodawca posiada od producenta firmy … potwierdzenie, że nabywane produkty kod CN 2710 19 44 (wcześniej 2710 19 43) nie podlegają normie DINEN 590 (europejska norma określająca wymagania jakościowe dla oleju napędowego) i mają zastosowanie wyłącznie do obróbki metalowej narzędzi.

… preparaty o kodzie CN 2710 19 44 od 2025 r. (wcześniej 2710 19 43) będą nabywane wewnątrzwspólnotowo na podstawie dokumentu handlowego, faktury i e-SAD lub na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego.

Nabywane wewnątrzwspólnotowo przez Wnioskodawcę preparaty nie będą przedmiotem odsprzedaży. Wnioskodawca zamierza ww. chłodziwa nabywane wewnątrzwspólnotowo zużywać tylko i wyłącznie do własnych celów, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Nabywany wewnątrzwspólnotowo olej mineralny nie będzie zabarwiony na czerwono, ani też nie będzie oznaczony znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi, dotyczącymi barwienia i znakowania paliw opałowych.

W art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy o podatku akcyzowym określone zostały stawki podatku akcyzowego dla wyrobów energetycznych wskazanych w poszczególnych punktach tego artykułu. Olej o kodzie CN 2710 19 44 od 2025 r., wcześniej CN 2710 19 43, jest wyrobem energetycznym, ponieważ został objęty zakresem wyrobów określonych jako energetyczne na podstawie art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym.

Przy ustalaniu stawek podatku akcyzowego właściwych dla wyrobów energetycznych określonych w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy o podatku akcyzowym, prawodawca odwołuje się bezpośrednio do ich kodów klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN).

Na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku akcyzowym, stawka podatku akcyzowego dla olejów napędowych o kodzie CN 2710 19 44 od 2025 r. wcześniej 2710 19 43, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, wynosi 1160 zł/1000 litrów.

Należy zauważyć, że art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku akcyzowym odnosi się do olejów napędowych. Oleje napędowe uznać należy za paliwa silnikowe w rozumieniu art. 86 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym. Zgodnie z tym przepisem, paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych.

Wnioskodawca ma zamiar wykorzystywać preparaty niepalne jako izolatory elektryczne służące do chłodzenia narzędzi diamentowych w maszynach podczas ich ostrzenia. Nie będą/nie są one zatem przeznaczone do użycia [do] napędu silników, nie będą oferowane na sprzedaż. Przedmiotowych dielektryków nie można zatem uznać za paliwo silnikowe.

Ponadto należy zauważyć, że art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku akcyzowym odnosi się do olejów napędowych [z] zaznaczeniem „spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach”.

Nabywane chłodziwa, zgodnie z oświadczeniem otrzymanym od producenta, nie spełniają wymagań jakościowych przewidzianych dla oleju napędowego. Z powyższych względów nie można ww. preparatów potraktować jako wyrób energetyczny wymieniony w art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku akcyzowym.

Dodatkowo olej mineralny, który Wnioskodawca ma zamiar nabywać wewnątrzwspólnotowo, nie może być uznany również za wyrób energetyczny wskazany w art. 89 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym. Na podstawie ww. artykułu stawka akcyzy dla olejów napędowych przeznaczonych do celów opałowych o kodach CN od 2710 19 44 od 2025 r., wcześniej 2710 19 43, do 2710 19 48 i od 2710 20 11 do 2710 20 19, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi, wynosi 232,00 zł/1000 litrów. Stawka powyższa znajduje zastosowanie jedynie w odniesieniu do olejów napędowych, które zgodnie z przepisami szczególnymi zostały zabarwione na czerwono i oznaczone znacznikiem. Oznaczenie takie jest stosowane w związku z przeznaczeniem opałowym wskazanych wyrobów energetycznych.

Za paliwa opałowe, na gruncie art. 86 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym, uznaje się wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych. Jako, że olej mineralny o kodzie CN 2710 19 44 (wcześniej 2710 19 43) wykorzystywany w działalności Wnioskodawcy nie będzie przeznaczony do szeroko rozumianych celów opałowych, nie będzie zabarwiony na czerwono, ani też nie będzie oznaczony znacznikiem.

Mając powyższe na uwadze, zasadne jest twierdzenie, że będące i mające być przedmiotem nabycia wewnątrzwspólnotowego preparaty o kodzie CN 2710 19 44 (wcześniej 2710 19 43), które będą i są przez Wnioskodawcę wykorzystywane jako dielektryki, tj. niepalne izolatory elektryczne służące do chłodzenia narzędzi diamentowych w maszynach podczas ich ostrzenia, stanowią wyroby inne niż wyroby określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy o podatku akcyzowym.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2.

Art. 89 ust. 2 ustawy [o podatku] akcyzowym - zgodnie z jego treścią stawka akcyzy na wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł, jeżeli wyroby te są: pkt 4) nabywane wewnątrzwspólnotowo na podstawie e-SAD lub dokumentu handlowego przez zużywający podmiot gospodarczy.

Dielektryki nabywane wewnątrzwspólnotowo nie są i nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do celów opałowych (ich wykorzystanie nie będzie wiązało się z procesem spalania). Nabywane wewnątrzwspólnotowo dielektryki nie będą zużywane przez Wnioskodawcę do napędu silników spalinowych, ani nie będą używane jako dodatki/domieszki do paliw opałowych, ani też nie będą wykorzystywany jako dodatki/domieszki do paliw silnikowych.

Preparaty o kodzie CN 2710 19 44 od 2025 r., wcześniej 2710 19 43, Spółka zamierza nabyć wewnątrzwspólnotowo, dielektryki są objęte zakresem pozycji 20 załącznika nr 2 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 06.12.2008 r. (Dz.U. z 2025 r. poz. 126).

Chłodziwa, które Wnioskodawca będzie wykorzystywał w swojej działalności gospodarczej nie zostały określone w art. 89 ust 1 pkt 1-13 ustawy o podatku akcyzowym (co zostało szczegółowo uzasadnione w stanowisku Wnioskodawcy w zakresie pytania 1).

Nabywane wewnątrzwspólnotowo chłodziwa o kodzie CN 2710 19 44 od 2025 r., wcześniej 2710 19 43, które będą i są wykorzystywane jako dielektryki, tj. niepalne izolatory elektryczne służące do chłodzenia narzędzi diamentowych w maszynach podczas ich ostrzenia.

Podkreślić należy, że w przedmiotowym przypadku istotne jest/będzie faktyczne przeznaczenie mającego być przedmiotem nabyć wewnątrzwspólnotowych chłodziwa, tj. zużycie na własne potrzeby w działalności (jako zużywający podmiot gospodarczy), wykorzystywane jako dielektryki, tj. niepalne izolatory elektryczne służące do chłodzenia narzędzi diamentowych w maszynach podczas ich ostrzenia.

W Państwa ocenie opisane wyżej zastosowanie pozwala na zastosowanie zerowej stawki akcyzy dla nabywanych dielektryków o kodzie CN 2710 19 44 (wcześniej 2710 19 43).

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3.

Z dniem 13 lutego 2023 r. weszły w życie kolejne systemowe zmiany, wprowadzone na mocy ustawy z dnia 9 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r. poz. 2427), mające na celu implementację dyrektyw unijnych art. 35 ust. 2 dyrektywy Rady (UE) 2020/262 z dnia 19 grudnia 2019 r. ustanawiającej ogólne zasady dotyczące podatku akcyzowego (przekształcenie; Dz.U. UE. L 2020 Nr 58, str. 4). Między innymi zmiany te odnoszą się do wewnątrzwspólnotowego nabycia niektórych wyrobów akcyzowych, znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, określonych w załączniku nr 2 do u.p.a.

Zmiany w szczególności dotyczą art. 78 u.p.a., bowiem został uchylony pkt 1 ust. 1 tegoż przepisu, który regulował obowiązek dokonywania zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 u.p.a., znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

W świetle powyższego Spółka nie ma obowiązku składania zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym wyrobów akcyzowych w przypadku nabycia wyrobów akcyzowych ze stawką „0”.

Jak stanowi art. 78 ust. 1 ustawy [o podatku] akcyzowym:

W przypadku gdy uprawniony odbiorca nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, znajdujące się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, na potrzeby wykonywanej na terytorium kraju działalności gospodarczej, jest obowiązany:

  1) (uchylony)

  2) (uchylony)

2a) (uchylony)

  3) bez wezwania organu podatkowego, złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklarację uproszczoną, według ustalonego wzoru, oraz obliczyć akcyzę i dokonać jej zapłaty na terytorium kraju, na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w terminie 10 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, w przypadku gdy nabywane wyroby są opodatkowane na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa;

3a) złożyć zabezpieczenie akcyzowe, przed wyprowadzeniem wyrobów akcyzowych z miejsca wysyłki na terytorium państwa członkowskiego przez uprawnionego wysyłającego na terytorium państwa członkowskiego, w przypadku gdy nabywane wyroby są objęte na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa.

Spółka nabywając wyroby wymienione w załączniku nr 2 jako uprawniony odbiorca ze stawką „0” nie ma obowiązku wpłacania zabezpieczenia i obowiązku składania uproszczonej deklaracji do urzędu skarbowego. Nie składają Państwo uproszczonej deklaracji AKC-UA. Spółka ma obowiązek składania deklaracji kwartalnej AKC-KZ.

W piśmie z 28 lipca 2025 r. Wnioskodawca przedstawił uzupełnienie stanowiska w zakresie pytania nr 3.

Spółka nabywa wewnątrzwspólnotowo na podstawie dokumentu e-SAD wyroby wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Preparat z załącznika nr 2 o kodzie CN 2710 19 44 nabywa jako uprawniony odbiorca, zużywający podmiot gospodarczy na podstawie art. 89 ust. 2 pkt b [winno być: pkt 4 ustawy - przypis Organu] ze stawką „0”.

Art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku akcyzowym odnosi się do olejów napędowych o kodzie CN 2710 19 44 (wcześniej 2710 19 43) z zaznaczeniem „spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach”.

Nabywane chłodziwa, dielektryki zgodnie z oświadczeniami otrzymanymi od producenta firmy ... z dnia 08.05.2025 r., dostarczone wcześniej oraz z dnia 15.07.2025 r. dołączone jako załącznik do uzupełnienia wniosku, nie spełniają wymagań jakościowych przewidzianych dla oleju napędowego.

Z powyższych względów nie można ww. preparatów o kodzie CN 2710 19 44 potraktować jako wyrób energetyczny wymieniony w art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku akcyzowym, dlatego zastosowano art. 89 ust 2 pkt b [winno być: pkt 4 ustawy - przypis Organu].

Spółka stoi na stanowisku, że nabywając preparaty o kodzie CN 2710 19 44 (wcześniej 2710 19 43); nie ma obowiązku:

- składania zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym do naczelnika urzędu skarbowego art. 78 ust. 1 pkt 3,

- wpłacania zabezpieczenia art. 78 ust. 1 pkt 3a,

- składania uproszczonej deklaracji AKC-UA do urzędu skarbowego art. 78 ust. 1 pkt 3b.

Zgodnie z art. 78 ust. 1 pkt 3, 3a, 3b [ustawy] obowiązki takie występują w przypadku nabywania wyrobów, które są opodatkowane na terytorium kraju stawką inna niż stawka zerowa, a Spółka nabywa preparaty ze stawką „0”.

Spółka ma obowiązek składania deklaracji kwartalnej AKC-KZ.

W uzupełnieniu wniosku z 29 sierpnia 2025 r. Spółka przedstawiła sprostowania dotyczące właściwych przepisów ustawy o podatku akcyzowym, wskazanych w uzupełnieniu z 28 lipca 2025 r.

Prawidłowy przepis ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U z 2025 r. poz. 126, ze zm.; dalej jako „ustawa” lub „ustawa po podatku akcyzowym”) to art. 89 ust. 2 pkt 4, wpisano przez pomyłkę błędnie art. 89 ust. 2 pkt b.

Art. 89 ust. 2 pkt 4 ustawy mówi, że: stawka akcyzy na wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł, jeżeli wyroby te są nabywane wewnątrzwspólnotowo na podstawie e-SAD lub dokumentu handlowego przez zużywający podmiot gospodarczy.

Spółka nabywa wyroby o kodzie CN 2710 19 44 od 2025 r., wcześniej 2710 19 43 na podstawie ww. przepisów ze stawką „0”.

Przepis, z którego wynika brak obowiązku składania deklaracji uproszczonej AKC-UA przez Spółkę to art. 78 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym:

„W przypadku gdy uprawniony odbiorca nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, znajdujące się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, na potrzeby wykonywanej na terytorium kraju działalności gospodarczej, jest obowiązany bez wezwania organu podatkowego, złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklarację uproszczoną, według ustalonego wzoru, oraz obliczyć akcyzę i dokonać jej zapłaty na terytorium kraju, na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w terminie 10 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, w przypadku gdy nabywane wyroby są opodatkowane na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa”.

Zgodnie z zaistniałym stanem faktycznym i zdarzeniem przyszłym nabywane przez Wnioskodawcę preparaty wymienione w załączniku nr 2 o kodzie CN 2710 19 44 od 2025 r. (wcześniej 2710 19 43) objęte są na terytorium kraju zerową stawką akcyzy, dlatego nie ma zastosowania art. 78 ust. 1 pkt 3 [ustawy] i w związku z tym nie ma Spółka obowiązku składania deklaracji uproszczonej AKC-UA.

Spółka ma obowiązek złożyć kwartalną deklarację AKC-KZ zgodnie z art. 78 ust. 1 pkt 3b [ustawy], który dotyczy obowiązku składania deklaracji kwartalnej i stanowi, że w przypadku gdy uprawniony odbiorca nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, znajdujące się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, na potrzeby wykonywanej na terytorium kraju działalności gospodarczej, jest obowiązany bez wezwania organu podatkowego, złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklarację, o której mowa w art. 24e ust. 1 w terminie określonym w tym przepisie, w przypadku gdy nabywane wyroby akcyzowe są objęte na terytorium kraju zerową stawką akcyzy.

Art. 24e ust. 1 pkt 2 [ustawy]:

„W zakresie wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy” - podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru za kwartalny okres rozliczeniowy w terminie do 25. dnia drugiego miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Spółka postępuje zgodnie z wyżej wymienionym przepisami, dlatego składa kwartalną deklarację AKC-KZ.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 4.

Biały olej mineralny o kodzie CN 2710 19 85 służy do chłodzenia narzędzi z węglikiem.

… - olej biały o kodzie CN 2710 19 85, na podstawie art. 89 ust. 2c [ustawy o podatku akcyzowym] stawka akcyzy na wyroby energetyczne niewymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Preparat o kodzie CN 2710 19 85 nie jest wymieniony w załączniku nr 2, przeznaczony jest na cele inne niż opałowe i paliwowe, w związku z tym stawka akcyzy wynosi „0”.

W art. 89 ust. 1 pkt 11 lit. a ustawy [o podatku] akcyzowym (Dz.U z 2025 r. poz. 126) kod CN 2710 19 85 jest wyłączony z akcyzy.

Uważają Państwo, że zgodnie z art. 89 ust. 2c [ustawy o podatku akcyzowym], stawka na olej mineralny o kodzie CN 2710 19 85 wynosi „0”. Spółka nie ma obowiązku, w związku z zakupem oleju mineralnego [o kodzie] CN 2710 19 85, składania miesięcznej uproszczonej deklaracji AKC-UA ani kwartalnej AKC-KZ.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 5.

Spółka zamierza nabyć na podstawie WNT z Niemiec olej ... kod CN 3403 99 00. Olej ... kod CN 3403 99 00, na podstawie art. 86 ust. 1 pkt 5 ustawy [o podatku] akcyzowym (Dz.U. z 2025 r. poz. 126) należy do wyrobów akcyzowych.

Zgodnie art. 89 ust. 1 pkt 11 lit. c [ustawy o podatku akcyzowym] - preparaty smarowe objęte poz. 3403, z wyłączeniem smarów plastycznych objętych tą pozycją, stawka akcyzy wynosi 1180 zł/1000 litrów.

Olej ten zgodnie z kartą charakterystyki jest cieczą, nie jest olejem plastycznym. Olej ... o kodzie CN 3403 nie jest wymieniony w załączniku nr 2, jest on wymieniony w załączniku nr 1, tj. w wykazie wyrobów akcyzowych.

Art. 78 ust. 3 ustawy [o podatku] akcyzowym: W przypadku gdy podatnik nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe niewymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w art. 40 ust. 7, które są objęte na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, na potrzeby wykonywanej na terytorium kraju działalności gospodarczej, jest obowiązany:

  1) przed wprowadzeniem wyrobów akcyzowych na terytorium kraju dokonać zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym do właściwego naczelnika urzędu skarbowego;

  2) złożyć zabezpieczenie akcyzowe;

  3) bez wezwania organu podatkowego, złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklarację uproszczoną, o której mowa w ust. 1 pkt 3, oraz obliczyć akcyzę i dokonać jej zapłaty na terytorium kraju w sposób i terminie określonych w tym przepisie.

Na podstawie art. 78 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. [o podatku] akcyzowym, złożyli Państwo wniosek o przyjęcie zabezpieczenia akcyzowego w związku z obowiązkiem zapłaty akcyzy, wynikającym z planowanego na koniec czerwca 2025 r. zakupu od producenta, firmy … z Niemiec, na podstawie nabycia wewnątrzwspólnotowego, dokonali Państwo wpłaty zabezpieczenia akcyzowego na konto urzędu celnego. Spółka będzie zobowiązana do zapłaty podatku akcyzowego i do złożenia deklaracji uproszczonej AKC-UA.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, w odniesieniu do sformułowanych pytań, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 126, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”):

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych, wyroby nowatorskie, urządzenia do waporyzacji, zestawy części do urządzeń do waporyzacji, saszetki nikotynowe i inne wyroby nikotynowe, wymienione w załączniku nr 1 do ustawy.

Pod pozycją 27 załącznika nr 1 do ustawy, zawierającego wykaz wyrobów akcyzowych, pod kodem CN 2710, zostały wskazane oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe.

Z kolei pod pozycją 37 załącznika nr 1 do ustawy, pod kodem CN 3403, zostały wymienione preparaty smarowe (włącznie z cieczami chłodząco-smarującymi, preparatami do rozluźniania śrub i nakrętek, preparatami przeciwrdzewnymi i antykorozyjnymi, preparatami zapobiegającymi przyleganiu do formy opartymi na smarach) oraz preparaty w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów, z wyłączeniem preparatów zawierających, jako składnik zasadniczy, 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z minerałów bitumicznych.

Natomiast pod pozycją 20 załącznika nr 2 do ustawy, stanowiącego wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG, pod kodami CN od ex 2710 12 do ex 2710 19 68 i od ex 2710 20 11 do ex 2710 20 90, zostały wymienione oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym:

Użyte w ustawie określenie terytorium kraju oznacza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Z kolei w świetle art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy:

Określenie terytorium państwa członkowskiego oznacza terytorium państwa, do którego zgodnie z art. 52 Traktatu o Unii Europejskiej oraz art. 349 i 355 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej mają zastosowanie te Traktaty […].

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 5a ustawy:

Centralny Rejestr Podmiotów Akcyzowych oznacza rejestr podmiotów, o których mowa w art. 16 ust. 1 i 1a.

W rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy:

Określenie nabycie wewnątrzwspólnotowe oznacza przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

Jak wskazano w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy:

Użyte w ustawie określenie procedura zawieszenia poboru akcyzy oznacza procedurę stosowaną podczas produkcji, w tym przetwarzania, lub magazynowania, w tym przechowywania, lub przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

W świetle art. 2 ust. 1 pkt 16a lit. a ustawy o podatku akcyzowym:

Określenie e-SAD oznacza elektroniczny uproszczony dokument administracyjny, na podstawie którego przemieszcza się, w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 16d ustawy:

Określenie uprawniony odbiorca oznacza podmiot posiadający numer akcyzowy, który odbiera w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego wyroby akcyzowe poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-SAD albo dokumentu zastępującego e-SAD, w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, w tym podmiot prowadzący skład podatkowy lub zarejestrowanego odbiorcę.

Jak wskazano w art. 2 ust. 1 pkt 22a ustawy:

Użyte w ustawie określenie zużywający podmiot gospodarczy oznacza podmiot mający miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium kraju lub przedsiębiorcę zagranicznego posiadającego oddział z siedzibą na terytorium kraju, utworzony na warunkach i zasadach określonych w ustawie z dnia 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2022 r. poz. 470 oraz z 2024 r. poz. 1222), którzy dokonali zgłoszenia rejestracyjnego zgodnie z art. 16 i zużywają na terytorium kraju w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, do celów uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy.

Jak wynika z art. 3 ustawy o podatku akcyzowym:

 1. Do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, a także do wiążących informacji akcyzowych, zwanych dalej „WIA”, stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz.Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).

  2. Zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie.

W myśl art. 8 ust. 1 pkt 4 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego.

Jak stanowi art. 8 ust. 3 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą są również ubytki wyrobów akcyzowych lub całkowite zniszczenie wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 20. Wyrób uważa się za całkowicie zniszczony, gdy nie może już zostać wykorzystany jako wyrób akcyzowy.

Stosownie do art. 10 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym:

Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

W świetle art. 10 ust. 4 ustawy:

Obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, dokonanego przez uprawnionego odbiorcę, powstaje z dniem, w którym wyroby akcyzowe zostały wprowadzone do miejsca odbioru wskazanego w e-SAD, na podstawie którego wyroby zostały przemieszczone.

W myśl art. 10 ust. 5 ustawy:

Obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, z wyłączeniem wyrobów węglowych i wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 4a, powstaje z dniem otrzymania tych wyrobów przez podatnika.

Jak wskazano w art. 13 ust. 1 pkt 3a ustawy o podatku akcyzowym:

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot będący uprawnionym odbiorcą - w przypadku ubytków wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 20 lit. f.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Zgłoszenia rejestracyjnego jest obowiązany dokonać podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający:

  a) wykonywać czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą - przed dniem wykonania pierwszej takiej czynności,

  b) wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów,

  c) wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów,

 d) dokonywać nabycia wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej lub dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje, na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego - przed dniem dokonania pierwszego nabycia wewnątrzwspólnotowego tego alkoholu.

W myśl art. 78 ust. 1 ustawy:

W przypadku gdy uprawniony odbiorca nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, znajdujące się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, na potrzeby wykonywanej na terytorium kraju działalności gospodarczej, jest obowiązany:

   1) (uchylony)

   2) (uchylony)

 2a) (uchylony)

  3) bez wezwania organu podatkowego, złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklarację uproszczoną, według ustalonego wzoru, oraz obliczyć akcyzę i dokonać jej zapłaty na terytorium kraju, na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w terminie 10 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, w przypadku gdy nabywane wyroby są opodatkowane na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa;

3a) złożyć zabezpieczenie akcyzowe, przed wyprowadzeniem wyrobów akcyzowych z miejsca wysyłki na terytorium państwa członkowskiego przez uprawnionego wysyłającego na terytorium państwa członkowskiego, w przypadku gdy nabywane wyroby są objęte na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa;

3b) bez wezwania organu podatkowego, złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklarację, o której mowa w art. 24e ust. 1, w terminie określonym w tym przepisie, w przypadku gdy nabywane wyroby akcyzowe są objęte na terytorium kraju zerową stawką akcyzy.

  4) (uchylony).

Jak wynika z art. 78 ust. 1b ustawy:

W przypadku ubytków wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 20 lit. f, przekraczających wysokość określoną w akcie delegowanym Komisji Europejskiej określającym wspólne progi utraty częściowej lub całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 20 lit. f, z wyłączeniem ubytków i całkowitego zniszczenia, o których mowa w art. 30 ust. 3, uprawniony odbiorca na terytorium kraju jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklarację uproszczoną, o której mowa w ust. 1 pkt 3, oraz obliczyć akcyzę i dokonać jej zapłaty na terytorium kraju w sposób i terminie określonych w tym przepisie, w przypadku gdy nabywane wyroby są objęte na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa.

Stosownie do art. 24e ust. 1 pkt 2 ustawy:

W zakresie wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy - podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru za kwartalny okres rozliczeniowy w terminie do 25. dnia drugiego miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Jak wskazano w art. 78 ust. 3 ustawy:

W przypadku gdy podatnik nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe niewymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w art. 40 ust. 7, które są objęte na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, na potrzeby wykonywanej na terytorium kraju działalności gospodarczej, jest obowiązany:

  1) przed wprowadzeniem wyrobów akcyzowych na terytorium kraju dokonać zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym do właściwego naczelnika urzędu skarbowego;

  2) złożyć zabezpieczenie akcyzowe;

  3) bez wezwania organu podatkowego, złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklarację uproszczoną, o której mowa w ust. 1 pkt 3, oraz obliczyć akcyzę i dokonać jej zapłaty na terytorium kraju w sposób i terminie określonych w tym przepisie.

Jak stanowi art. 86 ust. 1 pkt 2 i 5 ustawy:

Do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:

2) objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 271;

5) objęte pozycją CN 3403.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 ustawy:

Paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych.

Natomiast w świetle art. 86 ust. 3 ustawy:

Paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2.

W rozumieniu art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy:

Stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla olejów napędowych o kodzie CN 2710 19 43 i 2710 20 11 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych olejów z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - 1160 zł/1000 litrów.

Jak wskazano w art. 89 ust. 1 pkt 9 ustawy:

Stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla olejów napędowych przeznaczonych do celów opałowych o kodach CN od 2710 19 43 do 2710 19 48 i od 2710 20 11 do 2710 20 19, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1000 litrów.

Stosownie do art. 89 ust. 1 pkt 11 lit. a ustawy:

Stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99 - 1180,00 zł/1000 litrów.

W świetle art. 89 ust. 1 pkt 11 lit. c ustawy:

Stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla preparatów smarowych objętych pozycją CN 3403, z wyłączeniem smarów plastycznych objętych tą pozycją - 1180,00 zł/1000 litrów.

Zgodnie z art. 89 ust. 2 pkt 4 ustawy:

Stawka akcyzy na wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł, jeżeli wyroby te są nabywane wewnątrzwspólnotowo na podstawie e-SAD lub dokumentu handlowego przez zużywający podmiot gospodarczy.

W myśl art. 89 ust. 2c ustawy:

Stawka akcyzy na wyroby energetyczne niewymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Wyrażona przez Państwa w pytaniu nr 1 wątpliwość dotyczy uznania nabywanego wewnątrzwspólnotowo chłodziwa o kodzie CN 2710 19 44 (od 2025 r., wcześniej 2710 19 43), przeznaczonego do wykorzystania jako niepalne izolatory elektryczne, służące do chłodzenia narzędzi diamentowych w maszynach podczas ich ostrzenia, za wyrób akcyzowy inny niż określony w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy.

Państwa wątpliwość związana jest z brzmieniem art. 89 ust. 2 ustawy, który określa stawkę akcyzy na wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, na poziomie 0 zł. Wyrób o kodzie CN 2710 19 44 (od 2025 r., wcześniej 2710 19 43) jest wyrobem energetycznym wskazanym w art. 86 ust. 1 pkt 2, a przy tym został wymieniony pod poz. 20 załącznika nr 2 do ustawy. Z kolei stawki akcyzy określone zostały w art. 89 ust. 1 ustawy i dotyczą wyrobów energetycznych w tym przepisie wymienionych. W przypadku wyrobu o kodzie CN 2710 19 44 (wcześniej kod CN 2710 19 43), stawki akcyzy dotyczą przypadku, gdy ten wyrób jest olejem napędowym spełniającym wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach (art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy) lub olejem napędowym przeznaczonym do celów opałowych, zabarwionym na czerwono i oznaczonym znacznikiem (art. 89 ust. 1 pkt 9 ustawy).

Odnosząc powyższe do opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego - jak podał Wnioskodawca - wyroby akcyzowe o kodzie CN 2710 19 44 (wcześniej kod CN 2710 19 43) były i są przeznaczony do celów innych niż opałowe, jako dodatki i domieszki do paliw opałowych, innych niż do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Spółka podała, że te wyroby akcyzowe wykorzystuje jako niepalne izolatory elektryczne, służące do chłodzenia narzędzi diamentowych w maszynach podczas ich ostrzenia. Wyroby akcyzowe o kodzie CN 2710 19 44 (od 2025 r., wcześniej kod CN 2710 19 43) nie spełniają wymagań jakościowych przewidzianych dla oleju napędowego, określonych w odrębnych przepisach. Wyroby te nie są i nie będą zabarwione na czerwono i nie są oznaczone znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi. Należy zatem uznać, że opisane chłodziwa o kodzie CN 2710 19 44 są wyrobami akcyzowymi, innymi niż wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy o podatku akcyzowym.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 należy uznać za prawidłowe.

Państwa wątpliwość wyrażona w pytaniu nr 2 dotyczy możliwości zastosowania zerowej stawki akcyzy - na podstawie art. 89 ust. 2 pkt 4 ustawy - dla oleju o kodzie CN 2710 19 44 (od 2025 r., wcześniej 2710 19 43), nabywanego wewnątrzwspólnotowo na podstawie dokumentu e-SAD i faktury, wykorzystanego przez Wnioskodawcę jako niepalne izolatory elektryczne, służące do chłodzenia narzędzi diamentowych w maszynach podczas ich ostrzenia.

Możliwość zastosowania stawki akcyzy 0 zł, na podstawie art. 89 ust. 2 ustawy, dotyczy wyrobów energetycznych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, innych niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczonych do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Przy czym niezbędne jest, aby w odniesieniu do tych wyrobów zaistniały okoliczności wymienione w art. 89 ust. 2 pkt 1-8 ustawy.

Zastosowanie stawki akcyzy 0 zł na podstawie art. 89 ust. 2 pkt 4 ustawy wymaga, aby wyroby energetyczne - spełniające warunki co do ich przeznaczenia, wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, będące innymi wyrobami niż wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy - były nabywane wewnątrzwspólnotowo na podstawie e-SAD lub dokumentu handlowego przez zużywający podmiot gospodarczy. Określenie „zużywający podmiot gospodarczy” zostało zdefiniowane w art. 2 ust. 1 pkt 22a ustawy i dotyczy podmiotu mającego siedzibę na terytorium kraju, który dokonał zgłoszenia rejestracyjnego zgodnie z art. 16 ustawy, zużywający na terytorium kraju w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, do celów uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy. Z kolei dokument e-SAD został zdefiniowany w art. 2 ust. 1 pkt 16a ustawy i oznacza elektroniczny uproszczony dokument administracyjny, na podstawie którego przemieszcza się, w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy.

Spółka podała, że wyroby akcyzowe o kodzie CN 2710 19 44 (wcześniej kod CN 2710 19 43) nabywa wewnątrzwspólnotowo poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, na podstawie e-SAD i faktury. Spółka jest zarejestrowana jako zużywający podmiot gospodarczy. Tym samym Wnioskodawca - jako zużywający podmiot gospodarczy - nabywając wewnątrzwspólnotowo, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyroby energetyczne o kodach CN 2710 19 44 (wcześniej kod CN 2710 19 43), przemieszczane na podstawie e-SAD, będzie spełniał łącznie warunki uprawniające do zastosowania stawki akcyzy wynoszącej 0 zł, na podstawie art. 89 ust. 2 pkt 4 ustawy. Przedmiotem nabycia wewnątrzwspólnotowego są/będą bowiem - jak wskazano w ocenie stanowiska Spółki w zakresie pytania nr 1 - wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy, przeznaczone (zgodnie z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego) do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Zatem możliwe jest/będzie zastosowanie stawki 0 zł dla nabywanych wyrobów o kodzie CN 2710 19 44 (wcześniej kod CN 2710 19 43), na podstawie art. 89 ust. 2 pkt 4 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 należy uznać za prawidłowe.

Państwa wątpliwość wyrażona w pytaniu nr 3 - związana z nabywaniem wyrobów akcyzowych o kodzie CN 2710 19 44 (wcześniej kod CN 2710 19 43), wymienionych w załączniku nr 2 jako uprawniony odbiorca, ze stawką 0 zł - dotyczy braku obowiązku składania zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym wyrobów akcyzowych, wpłacania zabezpieczenia i składania uproszczonej deklaracji miesięcznej AKC-UA, natomiast obowiązku złożenia kwartalnej deklaracji AKC-KZ na podstawie art. 78 ust. 1 ustaw.

Zauważyć należy, że art. 78 ust. 1 pkt 1 ustawy, obowiązujący do 12 lutego 2023 r. stanowił:

W przypadku gdy podatnik nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, znajdujące się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, na potrzeby wykonywanej na terytorium kraju działalności gospodarczej, jest obowiązany przed wprowadzeniem wyrobów akcyzowych na terytorium kraju dokonać zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym do właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

Na podstawie art. 1 pkt 44 lit. a tiret drugi ustawy z dnia 9 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r. poz. 2427, ze zm.) uchylony został m.in. art. 78 ust. 1 pkt 1 ustawy. Zmiana ta weszła w życie 13 lutego 2023 r. i stanowi implementację art. 35 ust. 2 dyrektywy Rady (UE) 2020/262 z dnia 19 grudnia 2019 r. ustanawiającej ogólne zasady dotyczące podatku akcyzowego (przekształcenie; Dz.Urz. UE. L 2020 Nr 58, str. 4).

Powyższe oznacza, że Wnioskodawca - jako uprawniony odbiorca - nie będzie miał obowiązku dokonania zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnąrzwspólnotowym opisanych we wniosku wyrobów akcyzowych o kodzie CN 2710 19 44 (wcześniej kod CN 2710 19 43). Spółka nie będzie miała również obowiązku składania zabezpieczenia akcyzowego, składania deklaracji uproszczonej, a także obliczania akcyzy i jej zapłaty na rachunek właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Wynika to z regulacji zawartych w art. 78 ust. 1 pkt 3 i 3a ustawy, dotyczących nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa. Gdy tymczasem w przedstawionych przez Spółkę okolicznościach sprawy przedmiotem nabycia wewnątrzwspólnotowego są wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2, objęte na terytorium kraju stawką akcyzy wynosząca 0 zł.

Natomiast Spółka jest i będzie zobowiązana, bez wezwania organu podatkowego, do składania właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracji podatkowych według ustalonego wzoru, za kwartalny okres rozliczeniowy w terminie do 25. dnia drugiego miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy. Obowiązek ten wynika z art. 78 ust. 1 pkt 3b, w zw. z treścią art. 24e ust. 1 pkt 2 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 należy uznać za prawidłowe.

Państwa wątpliwość wyrażona w pytaniu nr 4 - związana z nabywanym wewnątrzwspólnotowo olejem mineralnym o kodzie CN 2710 19 85 - dotyczy zastosowania stawki 0 zł na podstawie art. 89 ust. 2c i art. 89 ust. 1 pkt 11 lit. a ustawy oraz braku obowiązku składania deklaracji podatkowej związanej z tym nabyciem.

Prawo do zastosowania stawki akcyzy wynoszącej 0 zł na podstawie art. 89 ust. 2c ustawy dotyczy wyrobów energetycznych niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, innych niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczonych do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

Z kolei regulacja zawarta w art. 89 ust. 1 pkt 11 lit. a ustawy, do które odwołuje się Spółka w pytaniu nr 4 i swoim stanowisku w sprawie, wskazuje na wyłączenie wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) od opodatkowania stawką akcyzy podaną w tym przepisie.

Wnioskodawca podał, że nabywa i planuje nabywać wewnątrzwspólnotowo, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, biały olej mineralny o kodzie CN 2710 19 85. Wskazany wyrób akcyzowy, będący wyrobem energetycznym w rozumieniu art. 86 ust. 1 pkt 2, nie został wymieniony w załączniku nr 2 do ustawy. Olej ten jest wyrobem energetycznym innym niż wyroby określone w art. 86 ust. 1 pkt 1-13, co wynika z art. 89 ust. 1 pkt 11 lit. a ustawy. Spółka podała, że ten olej jest przeznaczony do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Powyższe oznacza, że Spółka jest uprawniona do nabycia wewnątrzwspólnotowego oleju o kodzie CN 2710 19 85 z zastosowaniem stawki akcyzy 0 zł, na podstawie art. 86 ust. 2c ustawy.

W związku z nabyciem wewnątrzwspólnotowym oleju o kodzie CN 2710 19 85 Spółka nie będzie zobowiązana do składania deklaracji podatkowych z tym związanych. Wprawdzie art. 78 ust. 3 ustawy dotyczy nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, jednak ma on związek z wyrobami objętymi na terytorium kraju stawką inną niż stawka zerowa. Zatem w niniejszej sprawie ten przepis nie znajduje zastosowania.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 4 należy uznać za prawidłowe.

Państwa wątpliwość wyrażona w pytaniu nr 5 dotyczy opodatkowania nabywanego wewnątrzwspólnotowo oleju smarowego o kodzie CN 3403 99 00, stawką wynoszącą 1180 zł/1000 l, zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 11 lit. c ustawy.

Spółka podała, że przedmiotem nabycia wewnątrzwspólnotowego jest olej o kodzie CN 3403 99 00. Wyrób o kodzie CN 3403 jest wyrobem energetycznym, wymienionym w załączniku nr 1 do ustawy. Wskazany olej nie jest smarem plastycznym i nie został wymieniony w załączniku nr 2 do ustawy. Zatem stawka akcyzy na nabywany wewnątrzwspólnotowo olej o kodzie CN 3403 99 00 wynosi 1180 zł/1000 l, zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 11 lit. c ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 5 należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanych pytań) Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, którego częścią była klasyfikacja objętych wnioskiem wyrobów i ich status akcyzowy. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy.

Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku, nie mogą być rozpatrzone - zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111, ze zm.; dalej jako: „Ordynacja podatkowa”).

Interpretacja dotyczy:

-         stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym;

-         zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

   - Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb Ordynacji podatkowej. Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

   - Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

   - Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach

wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935, ze zm.; dalej jako: „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

   - w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

   - w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.