POSTANOWIENIE - Interpretacja - PV/443-414/IV/2005/JD

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 22.12.2005, sygn. PV/443-414/IV/2005/JD, Pomorski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 10.10.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 11.10.2005 r.), uzupełnionego pismami z dnia 19.10.2005 r., 04.11.2005 r. oraz 13.12.2005 r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie rozliczenia podatku VAT z tytułu importu wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towarów, w świetle ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT,

stwierdza, że :

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Podatnik dokonał zakupu usługi transportu towarów z Niemiec do Polski od kontrahenta niemieckiego, zarejestrowanego jako podatnik wewnątrzwspólnotowy. Podatnik podał świadczącemu usługę na potrzeby przedmiotowej transakcji numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od towarów i usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Kontrahent wystawił fakturę zawierającą :

- numer, pod którym jest on zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej - natomiast nie umieścił na niej numeru identyfikacji podatkowej NIP Podatnika,

- wartość wykonanej usługi bez podatku VAT.

Podatnik zwraca się z zapytaniem, czy powinien naliczyć podatek od towarów i usług w przypadku, gdy podmiot świadczący usługę nie podał na fakturze numeru NIP Podatnika (nabywcy usługi).

Zdaniem Podatnika, ponieważ transport rozpoczął się w Niemczech i niemiecki usługodawca nie umieścił na fakturze dokumentującej świadczoną usługę numeru NIP Podatnika - transakcja nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie powinna zostać ujęta w ewidencji VAT.

Po przeanalizowaniu zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego oraz stanowiska wnioskodawcy, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa tut. Organ podatkowy stwierdza, co następuje :

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Podatnik dokonał zakupu usługi transportu towarów z Niemiec do Polski od kontrahenta niemieckiego. Podatnik podał świadczącemu usługę na potrzeby przedmiotowej transakcji numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od towarów i usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Kontrahent wystawił fakturę, na której nie umieścił tego numeru identyfikacji podatkowej NIP Podatnika.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Importem usług w rozumieniu art. 2 pkt 9 ustawy o VAT jest świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4. W przepisie tym określono, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju. Przepisu art. 17 ust. 1 pkt 4, w myśl ust. 2, nie stosuje się m.in. w przypadku świadczenia usług, od którego podatek należny został rozliczony przez usługodawcę na terytorium kraju, z wyłączeniem usług określonych m.in. w art. 28 ust. 3, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca.

Z importem usług mamy więc do czynienia wtedy, gdy łącznie są spełnione poniższe warunki:

- usługę na terytorium kraju (zgodnie z miejscem świadczenia określonym na podstawie przepisów regulujących podatek od towarów i usług) świadczy zagraniczny podatnik,

- usługodawca nie rozliczył w Polsce podatku VAT z tego tytułu,

- usługobiorca jest zobowiązany do rozliczenia podatku VAT od nabycia w/wym. usług.

Ustawa o VAT określa miejsce opodatkowania usług poprzez uznanie, że usługa została wykonana w danym miejscu. Może to być istotne w przypadku usług, których świadczenie odbywa się pomiędzy podmiotami z różnych państw.

Przepis art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT określa miejsce świadczenia usługi transportowej stanowiąc, iż miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28.

Przepis ten nie dotyczy miejsca świadczenia usług transportowych, których przedmiotem są towary, pomiędzy państwami członkowskimi Wspólnoty (tzw. transport wewnątrzwspólnotowy). W przypadku bowiem takich usług szczególne zasady ustalania miejsca świadczenia zostały określone w art. 28 ustawy o VAT.

W myśl art. 28 ust. 1 ustawy o VAT w przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich, zwanego dalej "wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów", miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna, z zastrzeżeniem ust. 3.

W przypadku, gdy nabywca usługi, o której mowa w ust. 1 i 2, podał dla tej czynności świadczącemu wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer (art. 28 ust. 3 ustawy o VAT).

W związku z powyższym, w przypadku podania przez Podatnika świadczącemu usługę numeru, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od towarów i usług na terytorium Polski, wewnątrzwspólnotowa usługa transportu towarów podlega opodatkowaniu na terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer - w Polsce.

A zatem, mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż do rozliczenia podatku z tytułu świadczenia przedmiotowej usługi będzie - w ramach importu usług - Podatnik.

Jednocześnie tut. Organ nadmienia, iż zgodnie z art. 97 ust. 10 ustawy o VAT, posługiwanie się numerem identyfikacji podatkowej poprzedzonym kodem PL stanowi dla określonego grona podatników obowiązek w przypadku dokonywania wewnątrzwspólnotowego nabycia lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub przy nabywaniu usług, o których mowa w art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 ustawy o VAT.

W miejscu tym należy stwierdzić, iż fakt niepodania na fakturze numeru nabywcy usługi przez wystawiającego ten dokument (świadczącego usługę) nie przesądza o wyłączeniu zastosowania art. 28 ust. 3 ustawy o VAT (a w konsekwencji o uznaniu za miejsce świadczenia/opodatkowania terytorium Niemiec). Podkreślenia wymaga fakt, iż o określeniu terytorium kraju jako miejsca świadczenia/opodatkowania decyduje ziszczenie się przesłanki z powołanego w zdaniu poprzednim przepisu - podanie przez nabywcę usługi (co Podatnik w przedmiotowym stanie faktycznym uczynił) swojego numeru NIP.

Natomiast nieumieszczenie tego numeru przez świadczącego usługę na fakturze można byłoby rozpatrywać jedynie w kontekście ewentualnej nieprawidłowości w świetle przepisów dotyczących dokumentacji w zakresie podatku od wartości dodanej obowiązujących na terytorium Niemiec - co nie zmienia faktu, iż zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 28 ust. 3 ustawy o VAT miejscem świadczenia/opodatkowania przedmiotowej usługi jest terytorium kraju.

Pomorski Urząd Skarbowy