Brak prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją zadania. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.687.2023.2.RG

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 20 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.687.2023.2.RG

Temat interpretacji

Brak prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją zadania.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 października 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 29 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją zadania pn.  „…”.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 11 grudnia 2023 r. (data wpływu 15  grudnia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Archidiecezja … z siedzibą w … jest beneficjentem Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020, Numer i nazwa Osi priorytetowej: Kultura i dziedzictwo …, Nr Priorytetu Inwestycyjnego: Zachowanie, ochrona, promowanie i rozwój dziedzictwa naturalnego i kulturowego, Numer i nazwa Działania: … Infrastruktura kultury, Numer i nazwa Poddziałania: … Instytucje kultury, i  realizuje zadanie pn. „…”, w ramach którego została podpisana umowa o  dofinansowanie … dnia 28.09.2022 r. pomiędzy Województwem … z siedzibą w … (Instytucja Zarządzająca …), reprezentowanym przez Marszałka Województwa Pana … oraz Wicemarszałka Województwa Pana … a Archidiecezją … reprezentowaną przez ….

Zadanie obejmuje opracowanie studium wykonalności dla przedmiotowego projektu oraz zakup niezbędnych sprzętów do rozszerzenia działalności kulturalnej w A i  B w ramach kategorii kosztów „środki trwałe i wartości niematerialne i prawne”:

·A: Meble (- Stoły konferencyjne - 30 szt. - Stół prezydialny - 1 szt. - Krzesła - 150 szt.); Sprzęt multimedialny (- Projektor - 3 szt. - Ekran - 3 szt. - Nagłośnienie – 1  kpl - Tablica interaktywna - 1 szt. - Komputer - 3 szt.) Sale konferencyjne (- Rolety zaciemniające - do 1 pomieszczenia - Klimatyzator - 5 szt.) Gabloty ekspozycyjne – 8  szt.,

·B: - Gabloty ekspozycyjne - 3 szt.; - Namiot przenośny eventowy - 1 szt., - Kiosk multimedialny zewnętrzny z oprogramowaniem - 1 szt.; - Zestaw urządzeń audioprzewodników z nagraniami w 3 językach -10 szt.; - Makieta ... - 1 szt.; -System obsługi ruchu turystycznego -1 kpl.

Celem głównym projektu jest zwiększenie liczby osób korzystających z oferty Domu Rekolekcyjnego w A oraz ... w B, które budują tożsamość regionalną w województwie w okresie do XII.2024 r.

Cele szczegółowe:

1.Wzmocnienie funkcji regionotwórczej Archidiecezji … poprzez działania mające na celu wykreowanie nowej oferty kulturalnej i włączenie jej do oferty turystycznej woj. … w okresie do XII.2023 r.,

2.Wsparcie Archidiecezji … w tworzeniu nowej oferty kulturalnej stanowiącej nowe produkty turystyczne województwa … w  okresie do XII.2023 r.,

3.Wykorzystanie dziedzictwa kulturowego do budowania świadomości i tożsamości regionalnej oraz edukacji mieszkańców regionu … poprzez wykreowanie nowej oferty kulturalnej w okresie do XII.2023 r.

Projekt przyczyni się bezpośrednio do realizacji celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020, tj. celu tematycznego 6 - Zachowanie i ochrona środowiska oraz promowanie efektywnego gospodarowania zasobami oraz priorytetu inwestycyjnego 6c - Zachowanie, ochrona, promocja i rozwój dziedzictwa naturalnego i kulturowego oraz celu szczegółowego Działania 6.1.2 - Więcej ludzi korzystających z oferty instytucji kultury budujących tożsamość regionalną w województwie. Przedmiotem planowanej inwestycji jest wzmocnienie funkcji regionotwórczej Archidiecezji ….

Etapy projektu:

-przeprowadzenie procedur zamówieniowych, wybór wykonawców i podpisanie umów,

-zakup wyposażenia,

-podpisanie protokołów odbioru i zakończenie inwestycji.

Dzięki realizacji projekt pozwoli na włączenie przez Archidiecezję …. nowej oferty kulturalnej do wachlarza produktów turystycznych województwa.

Projekt jest zgodny ze Strategią rozwoju społeczno-gospodarczego województwa …. do roku 2025 oraz wpisuje się … 2014-2020, gdyż  przyczynia się do realizacji zaplanowanych ww. dokumentach celów, wskaźników i  rezultatów, jest zgodny z możliwymi do dofinansowania formami wsparcia oraz typem beneficjentów. Projekt realizuje cel Działania 6.1.2 - Więcej ludzi korzystających z oferty instytucji kultury budujących tożsamość regionalną w województwie.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo:

W dniu złożenia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Archidiecezja … nie  była zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Aktualnie jest, a status ten uzyskała 6 grudnia 2023 roku.

Faktury dokumentujące wydatki związane z realizacją zadania pn. „…” są i będą wystawione na  Archidiecezję …

Towary i usługi nabyte w związku z realizowanym zadaniem pn. „…” będą wykorzystywane do czynności służących prowadzeniu nieodpłatnej oferty kulturalnej, takiej jak spotkania, prezentacje, eventy, wystawy w trzech salach w A i na ... w B oraz zliczaniu osób korzystających ze ścieżek edukacyjnych w … dla potrzeb statystycznych (system obsługi ruchu turystycznego), tj. wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Pytanie

(ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku) Czy Archidiecezja … z siedzibą w …, w świetle przepisów prawa podatkowego ma możliwość czy nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w zakresie wydatków ponoszonych na rozszerzenie działalności kulturalnej, opisanej w części opisu stanu faktycznego G.61.?

Państwa stanowisko w sprawie

(ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku) Archidiecezja …. z siedzibą w  … jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT od 6 grudnia 2023 r. Przedsięwzięcie jest realizowane przez Archidiecezję … z siedzibą w …, która jest kościelną osobą prawną na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1347 z późn. zm.), prowadzącą działalność gospodarczą. Forma prawna: Kościół Katolicki, PKD: S.94.91.Z Działalność organizacji religijnych.

Państwa zdaniem, nie przysługuje Państwu prawo do odliczenia lub zwrotu podatku VAT naliczonego związanego z wydatkami na realizację projektu, ponieważ obiekty, do których zakupywane są towary/usługi objęte projektem, nie generują i nie będą generowały przychodów w rozumieniu podatkowym.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art.  119  ust.  4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy:

W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o  tę  różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Tak skonstruowana zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie  są  w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich  wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go, dla tej czynności, za  podatnika podatku od towarów i usług.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że w dniu złożenia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Archidiecezja nie była zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, status ten uzyskała 6 grudnia 2023 roku. Realizują Państwo zadanie pn. „…”. Zadanie obejmuje opracowanie studium wykonalności dla przedmiotowego projektu oraz zakup niezbędnych sprzętów do rozszerzenia działalności kulturalnej w A i B w ramach kategorii kosztów „środki trwałe i wartości niematerialne i prawne”. Towary i usługi nabyte w związku z realizowanym zadaniem będą wykorzystywane wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Faktury dokumentujące wydatki związane z realizacją zadania są i będą wystawione na  Archidiecezję ….

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i  usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ – jak wynika z  okoliczności sprawy – towary i usługi nabyte w związku z realizowanym zadaniem będą wykorzystywane wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od  towarów i usług. Tym samym, z tego tytułu nie będzie przysługiwało Państwu prawo do  zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowych wydatków nie będą mieli Państwo również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (t.  j.  Dz.  U.  z 2023 r., poz. 1008). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ nie  spełniają Państwo tego warunku, nie będą mieli zatem Państwo możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Zatem, nie będą mieli Państwo prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. „…”, ponieważ towary i usługi nabyte w związku z realizowanym zadaniem będą służyły Państwu do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od  towarów i  usług.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm. dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).