
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa ? Śródmieście, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 1997r. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) w związku z pismem Strony z dnia 30.06.2005r. (wpływ do tut. Urzędu w dniu 01.07.2005r.) o udzielenie pisemnej interpretacji w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług
postanawia
uznać stanowisko Strony przedstawione w w/w piśmie z dnia 30.06.2005r. za nieprawidłowe.
Uzasadnienie
Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego wynika, iż prowadzi działalnośćw zakresie sprzedaży suchej karmy dla psów i kotów sprowadzonej z USA. Współpracuje ze Związkiem Kynologicznym w Warszawie, który jest organizatorem wielu wystaw dla psów, na których Strona może zaprezentować swoje towary. W/w targi lub wystawy mają charakter otwartyi może na nie przyjść każdy zainteresowany. Udział Strony w takim przedsięwzięciu wiąże sięz poniesieniem określonych kosztów. Aby posiadać możliwość udziału w takiej imprezie Strona staje się sponsorem tych wystaw poprzez zakup nagród prezentów np. pucharów, koszulek, czapeki innych gadżetów. Wszystkie w/w nagrody opatrzone są logo firmy. W zamian za informacjeo firmie i oferowanych przez nią produktach zamieszczane są na folderach wystawowych wydawanych przez Związek Kynologiczny. Strona informuje, iż wartość prezentów przekazanych jednej osobie nie przekracza 100zł. Strona nie posiada jednak informacji oraz nie ma żadnego wpływu na to, kto jest potencjalnym odbiorcą nagród (nie jest w stanie prowadzić ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości osób otrzymujących prezenty), bowiem prezenty te przekazywane są Związkowi Kynologicznemu. Strona uważa więc, że nie jest w stanie spełnić warunku odnośnie prowadzenia ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości osób otrzymujących prezenty.
Zdaniem Strony przysługuje jej możliwość odliczenia VAT naliczonego związanegoz zakupem towarów przekazywanych w zamian za umieszczenie firmy w folderze wystawowym, przy jednoczesnym wyłączeniu tych towarów z opodatkowania podatkiem VAT.
Zgodnie z art. 5 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. (Dz. U. nr 54 poz. 535 z późn. zm.) o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m. in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zapis art. 7 ust. 2 pkt. 2 w/w ustawy mówi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, m. in. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny - jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części. Przepisów wyżej cytowanego art. 7 ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych , prezentów o małej wartości i próbek (art. 7 ust. 3) Należy zatem stwierdzić, że co do zasady podatek z tytułu przekazania towarów na cele reprezentacji i reklamy powinien być naliczany zawsze, gdy podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi czynnościami, a przekazywane w tej formie towary nie mają statusu prezentówo małej wartości lub próbek. Zgodnie z zapisami ustawy o podatku od towarów i usług (art. 7 ust. 4) przez prezentyo małej wartości rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób; których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia przekazanego towaru nie przekracza 5 zł. Natomiast przez próbkę rozumie się niewielką ilość towaru reprezentującą określony rodzaj lub kategorię towarów, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy 9 art. 7 ust. 7 w/w ustawy). W przedmiotowej sprawie Strona dokonuje przekazania prezentów Związkowi Kynologicznemu, który to dalej rozdysponowuje je do wielu osób biorących udział w danej imprezie. Tożsamość w/w osób nie jest jednak określona. Ponieważ Strona nie przekazuje bezpośrednio prezentów osobom biorącym udział w danej wystawie, tylko przekazuje je na rzecz organizatora tej wystawy (który w zamian oferuje zamieszczenie informacji o firmie i jej produktach w folderach reklamowych) należy stwierdzić, że podmiotem odbierającym prezenty jest Związek Kynologiczny, a dopiero w następstwie tego odbioru, prezenty przekazywane są nieokreślonym uczestnikom wystawy. Biorąc pod uwagę stan faktyczny zaprezentowany przez Stronę w przedmiotowym wniosku należy uznać, że w konsekwencji łączna wartość przekazanych przez Stronę prezentów Związkowi Kynologicznemu przekracza kwotę 100 zł, zatem nie można zakwalifikować tych prezentów do kategorii prezentów o małej wartości w rozumieniu art. 7 ust 4 ustawy o podatku od towarów i usług. W przedmiotowej sprawie ponadto należy zaznaczyć, że umowa zawarta między Stroną a Związkiem Kynologicznym opiera się na ekwiwalentności świadczeń - Strona ponosi pewne koszty (wynikające z przekazania pewnych przedmiotów na cel związany z organizacją imprezy) w zamian za korzyści jakie płyną z zamieszczenia jej logo w folderach wystawowych oraz na zakupionych przez nią nagrodach, jest to więc pewna forma sponsoringu, który podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 22%. Biorąc powyższe pod uwagę oraz fakt, że wydatki na reklamę zostały przez Stronę zakwalifikowane do kosztów uzyskania przychodów Strona będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Jednakże towary przekazane przez Stronę jako sponsora wystawy nie mogą być wyłączone z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym tut. organ podatkowy postanowił jak w sentencji.
Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcęi stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszego postanowienia. Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4 jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.W myśl § 2 w/w artykułu interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji w trybie określonym w § 5.
Pouczenie
Na postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia(art. 236 Ordynacji podatkowej). Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
