
Temat interpretacji
Działając na podstawie art. 14a, art. 14b § 1-4, art. 14c oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) w związku z wnioskiem Strony z dn. 14.04.2005r. (data wpływu 15.04.2005r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego postanawiam uznać za prawidłowe przedstawione we wniosku stanowisko Strony w zakresie stosowania przepisu art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.). w zakresie otrzymanych przez Klub dotacji przeznaczonych na cele ogólne
UZASADNIENIE
Ze skierowanego do tut. Organu pisma wynika, że Klub otrzymał od Urzędu Miasta dotacje "na działalność w zakresie realizacji zadania publicznego - prowadzenie zajęć szkoleniowych, organizacja i udział w zawodach dla dzieci i młodzieży biorących udział w państwowym systemie współzawodnictwa sportowego z piłki nożnej - z przeznaczeniem na wynagrodzenie szkoleniowców, opłat delegacji sędziowskich, transportu na zawody ligowe, wynajmu obiektów sportowych". Z opisanego przez Stronę stanu faktycznego wynika, że zajmuje się ona głównie szkoleniem zawodników piłkarskich (poprzez różne formy szkoleń, treningów, obozów szkoleniowych, sparingów i turniejów). Strona wskazuje, iż jest to jej działalność statutowa podlegająca zwolnieniu od podatku VAT, a otrzymana dotacja na cele ogólne nie powinna być opodatkowana podatkiem VAT. Pytanie Klubu dotyczy prawidłowości zastosowanej interpretacji przepisów podatkowych, a także wpływu nowelizacji tych przepisów na prawidłowość jej opinii.
- W odpowiedzi na powyższe tut. Organ wyjaśnia, że:
- Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podstawą opodatkowania jest obrót .... Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. - (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 maja 2005r.)Jak wynika z powyższego przepisu nie każda dotacja podlega opodatkowaniu.Dla stwierdzenia czy dana dotacja podlega opodatkowaniu podatkiem VAT istotne znaczenie ma ustalenie jej przeznaczenia, które najczęściej wynika ze szczegółowych warunków jej przyznaniaW związku z powyższym wyjaśniam, że obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT powiększają jedynie dotacje bezpośrednio związane z dokonywaną dostawą lub świadczoną usługą, a więc dotacje które stanowią pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub są rekompensatą za wykonanie świadczenia po obniżonych cenach (mają wpływ na obniżenie kosztów, które są następnie elementem kalkulacji ceny towaru lub usługi). Pozostałe dotacje, nie związane z dostawą towarów lub świadczeniem usług, a przyznawane na całokształt działalności, mające na celu finansowanie całości lub części ogólnych kosztów działalności statutowej (m.in. dotacje do zakupów sprzętu sportowego dla członków Klubu, dotacje do wynagrodzeń i delegacji dla trenerów, sędziów i pracowników, do usług transportowych związanych z wyjazdami na zawody sportowe itp.) nie uzależnione od ilości i wartości świadczonych usług, jak również dotacje celowe na inwestycje nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, a tym samym wykazaniu w deklaracji podatkowej VAT-7 (ze względu na fakt, iż nie są obrotem w rozumieniu cyt. ustawy o VAT).Nowelizacja przepisów od dnia 1 czerwca 2005r. precyzuje jedynie rodzaj dotacji zaliczanych do obrotu nie zmieniając zasad opodatkowania wskazanych uprzednio. W myśl znowelizowanego przepisu art .29 ust. 1 w/w ustawy o VAT "podstawa opodatkowania jest obrót ... . Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku".Wobec powyższego uznaje za prawidłowe stanowisko Strony w zakresie uznania za nie podlegające opodatkowaniu otrzymanych z Urzędu Miejskiego dotacji na cele ogólnej działalności.
Uwzględniając powyższe postanawiam jak w sentencji. Jednocześnie informuję, że zgodnie z art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1 nie jest wiążąca dla podatnika (...). Jeżeli jednak podatnik (...) zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o których mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja (...) jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, przez organ odwoławczy. W myśl art. 14c ustawy Ordynacja podatkowa zastosowanie się podatnika (...) do interpretacji, (...) nie może mu szkodzić. W zakresie wynikającym z zastosowania się do interpretacji podatnikowi (...) nie określa się albo nie ustala zobowiązania podatkowego za okres do wywarcia skutku, o którym mowa w art. 14b § 5 zdanie drugi, a także nie ustala się dodatkowego zobowiązania w rozumieniu przepisów o podatku VAT, nie wszczyna się postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe, a postępowania wszczęte w tych sprawach umarza się, nie stosuje się innych sankcji wynikających z prawa podatkowego i przepisów karnych skarbowych.. Na niniejsze postanowienie służy Stronie prawo złożenia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za moim pośrednictwem w terminie 7 dni od doręczenia niniejszego postanowienia (art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 w związku z art. 14a § 4 -ustawy Ordynacja podatkowa).
