W odpowiedzi na pismo znak:3040-1/2004 z dnia 20 września 2004 r. (data wpływu - 21 wrzesień br.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Szczytnie, na podsta... - Interpretacja - USVIII/443-65/04

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 27.09.2004, sygn. USVIII/443-65/04, Urząd Skarbowy w Szczytnie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W odpowiedzi na pismo znak:3040-1/2004 z dnia 20 września 2004 r. (data wpływu - 21 wrzesień br.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Szczytnie, na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), udziela pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż Gmina ........ prowadzi cztery inwestycje, współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (SAPARD), a mianowicie:

  • "Przebudowa i rozbudowa Stacji Uzdatniania Wody w ................. wraz z budową sieci wodociągowej .......... - ..........",
  • "Budowa sieci wodociągowej wraz z przyłączami do budynków w miejscowościach: ..., ..., ..., ..., ..., ....,
  • "Przebudowa drogi gminnej Nr .................",
  • "Przebudowa drogi gminnej Nr .................".

Umowy z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, określające warunki i zakres udzielonej pomocy finansowej, zawarto w dniach: 04.05.2004 r., 17.05.2004 r. i 20.05.2004 r.
Zgodnie z postanowieniami tych umów, podatek od towarów i usług stanowił koszt kwalifikowany inwestycji i był objęty refundacją ze strony ARiMR.
Obecnie, pismem z dnia 13.09.2004r., Agencja poinformowała Gminę, iż zgodnie ze stanowiskiem Komisji Europejskiej oraz urzędową wykładnią Ministra Finansów (pismo znak: BC2/033/JO/304/04 z dnia 29.07.2004 r.) - podatek VAT nie może stanowić kosztów kwalifikowanych, jeśli może być odzyskany, refundowany lub kompensowany w jakikolwiek inny sposób.

Ponadto w złożonym piśmie Gmina poinformowała, iż jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Sprzedaż opodatkowana dotyczy głównie sprzedaży majątku komunalnego. Eksploatacją sieci wodociągowej i utrzymaniem dróg gminnych zajmuje się zakład budżetowy Gminy pod nazwą - Zakład Gospodarki Komunalnej w .............., będący odrębnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zatem przychody wynikające ze sprzedaży wody są przychodami tego Zakładu.

W związku z powyższym, zapytanie Wójta Gminy dotyczy możliwości "odzyskania" podatku VAT, zawartego w fakturach dotyczących realizowanych inwestycji.

Po przeanalizowaniu stanu faktycznego oraz mając na uwadze obowiązujący stan prawny, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Szczytnie stwierdza co następuje.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione są od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną.
W rozpatrywanej sprawie, związek ze sprzedażą opodatkowaną nie będzie miał miejsca, zarówno w przypadku przebudowy dróg gminnych, jak również w przypadku przebudowy i rozbudowy Stacji Uzdatniania Wody oraz budowy sieci wodociągowej.
Zatem Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego bądź do zwrotu różnicy podatku, z uwagi na brak związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną (dotyczącą, jak wskazano wyżej, sprzedaży majątku komunalnego).

Ze stanu faktycznego przedstawionego w zapytaniu wynika, iż umowy z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zostały zawarte po dniu 1 maja 2004r.
Stosownie do postanowień § 27a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970, Nr 145, poz. 1541), zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług lub importu towarów i usług przysługuje również podmiotom, które przed dniem 1 maja 2004 r. zawarły z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowy w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (SAPARD) dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu.
Z uwagi na zawarcie umów po dniu 1 maja br., Gmina nie może ubiegać się o zwrot podatku VAT w trybie powołanego § 27a rozporządzenia.

Gmina nie może również zaliczyć nie odliczonego podatku od towarów i usług do kosztów uzyskania przychodu i skompensować go w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych, gdyż jako jednostka budżetowa jest zwolniona od podatku na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (jedn. tekst - Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.).

Reasumując, tutejszy organ podatkowy stoi na stanowisku, że w przypadku wszystkich czterech inwestycji realizowanych przez Gminę w ramach programu pomocowego SAPARD, podatek od towarów i usług nie jest w jakikolwiek sposób "odzyskiwalny", a więc winien stanowić koszt kwalifikowany w programie SAPARD.

Urząd Skarbowy w Szczytnie