P o s t a n o w i e n i e - Interpretacja - ULP-I/443-32/1/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 20.10.2005, sygn. ULP-I/443-32/1/05, Urząd Skarbowy w Lęborku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P o s t a n o w i e n i e

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity z 2005r Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm. ) po rozpatrzeniu wniosku nr 1 Burmistrza Miasta zawartego w piśmie z dnia 12.08.2005r nr GN(D)72/KO/191/2005 ( data wpływu 16.08.2005r ), uzupełnionego pismem z dnia 23.09.2005r nr GN(D)72/KO/191/2/2005, o udzielenie pisemnej interpretacji odnośnie zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w sprawie opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży nieruchomości na rzecz samorządu powiatowego w szczególnym trybie przewidzianym w art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r o gospodarce nieruchomościami ( tekst jednolity z 2000r Dz. U. Nr 46, poz. 543 ze zm. ), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lęborku stwierdza, iż stanowisko przedstawione we wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

U z a s a d n i e n i e

Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego wynika, iż prawo własności nieruchomości stanowiącej działkę nr 156/5 położonej w obrębie 7 miasta gmina nabyła z mocy prawa, na podstawie decyzji komunalizacyjnej w roku 1991. Nieruchomość zabudowana jest budynkiem gospodarczym i budynkiem garażowym. Wartość początkowa obiektów wynosiła 48.482,78zł , a na ulepszenie tych obiektów w okresie 5 lat poniesione zostały nakłady w wysokości 20.383,50zł. Orientacyjna wartość rynkowa nieruchomości wynosi 50.000,-zł.

Gmina zamierza sprzedać nieruchomość na rzecz samorządu powiatowego w trybie art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r o gospodarce nieruchomościami tj. za cenę obniżoną.

W związku z powyższym Podatnik zwrócił się z zapytaniem, czy sprzedaż nieruchomości na rzecz samorządu powiatowego, dokonywana przez gminę w szczególnym trybie przewidzianym w art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r o gospodarce nieruchomościami tj. z obniżeniem ceny, czy po niższej wartości nieruchomości , podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Czy w takim przypadku, podstawą naliczenia podatku VAT będzie wartość nieruchomości , czy też za podstawę opodatkowania powinna być przyjęta cena obniżona.

Zdaniem podatnika , budynków usytuowanych na przedmiotowym gruncie nie można uznać za towar używany , bowiem wydatki poniesione na ulepszenie tych obiektów stanowią 42,042% ich wartości początkowej. Sprzedaż nieruchomości w szczególnym trybie , powoduje obowiązek naliczenia podatku VAT w wysokości 22% od ceny obniżonej. Obniżenie ceny ( wartości ) jest zdaniem podatnika prawnie dopuszczalnym upustem - w rozumieniu art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług , co oznacza, że podstawą opodatkowania będzie obniżona cena sprzedaży tj. kwota 25.000,-zł.

Po rozpatrzeniu wniosku Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lęborku stwierdza: Przedmiotowy zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług został określony w art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. ). W ust. 1 pkt. 1 tego artykułu określono, iż opodatkowaniu podatkiem towarów i usług, zwanym dalej podatkiem, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W art. 2 pkt. 6 ustawodawca określił, iż pod pojęciem towaru należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Przepis art. 7 ust. 1 wskazanej ustawy stanowi natomiast, że przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Stawki podatku zostały określone w art. 41 ustawy o podatku VAT. Zgodnie z treścią ust. 1 podstawowa stawka podatkowa w tym podatku wynosi 22%. Odstępstwa od tej stawki zostały wymienione w dalszej treści art. 41, w art. 42 oraz w treści ustawy i rozporządzeniach wykonawczych do ustawy. Dostawa wszelkich gruntów zabudowanych i gruntów niezabudowanych kwalifikowanych jako tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę podlega opodatkowaniu stawką podstawową 22%.

W art. 43 ust. 1 pkt. 2 ustawy o podatku VAT określono zakres i zasady zwolnienia od podatku dostawy towarów używanych. Przez towary używane dla celów zwolnienia od podatku rozumie się budynki i budowle lub ich części - jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej 5 lat. Zgodnie z art. 43 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług , zwolnienia o których mowa w ust. 1 pkt. 2, nie stosuje się do dostawy towarów wymienionych w ust. 2 pkt. 1, jeżeli przed wprowadzeniem ich do ewidencji środków trwałych lub w trakcie użytkowania wydatki poniesione przez podatnika na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej, a podatnik :

  1. miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych wydatków;
  2. użytkował te towary w okresie krótszym niż 5 lat w celu wykonywania czynności opodatkowanych.

Art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług4 ( Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. ) stanowi, iż podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę ( kwotę należą ) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o podatku VAT, obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont ) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r o gospodarce nieruchomościami (tekst jednolity z 2000r Dz. U. Nr 46, poz. 543 ze zm. ) stanowi, iż: ?Nieruchomości stanowiące przedmiot własności Skarbu Państwa mogą być sprzedawane jednostkom samorządu terytorialnego za cenę niższą niż ich wartość rynkowa lub oddawane tym jednostkom w użytkowanie wieczyste bez pobierania pierwszej opłaty. Nieruchomości stanowiące przedmiot własności jednostek samorządu terytorialnego mogą być sprzedawane Skarbowi Państwa lub innym jednostkom samorządu terytorialnego za cenę niższą niż wartość rynkowa nieruchomości albo oddawane im w użytkowanie wieczyste bez pobierania pierwszej opłaty.?

Zgodnie z art. 14 ust. 5 ustawy o gospodarce nieruchomościami ?

?Zawarcie umów w sprawach , o których mowa w ust. 1-4, wymaga uprzedniej zgody wojewody w odniesieniu do nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa albo zgody odpowiednio rady lub sejmiku w odniesieniu do nieruchomości stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego."

W związku z powyższym, do ustalenia podstawy opodatkowania może być przyjęta wartość niższa niż wartość rynkowa nieruchomości. Dostawa ta będzie opodatkowana stawką podatku VAT w wysokości 22%.

Zatem, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lęborku uważa za prawidłowe stanowisko podatnika wyrażone w piśmie z dnia 12.08.2005r.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Urząd Skarbowy w Lęborku