brak prawa do obni?enia kwoty podatku nale?nego o kwote podatku naliczonego przy projekcie - Interpretacja - 2461-IBPP3.4512.760.2016.1.KS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 12.01.2017, sygn. 2461-IBPP3.4512.760.2016.1.KS, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

brak prawa do obni?enia kwoty podatku nale?nego o kwote podatku naliczonego przy projekcie

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporz1dzenia Ministra Finansów w sprawie upowa?nienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 22 kwietnia 2015 r. (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach dzia3aj1cy w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, ?e stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 20 paYdziernika 2016 r. (data wp3ywu 28 paYdziernika 2016 r.), uzupe3nionym pismem z 12 grudnia 2016 r. (data wp3ywu 27 grudnia 2016 r.) oraz pismem z 3 stycznia 2017 r. (data wp3ywu 10 stycznia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotycz1cej podatku od towarów i us3ug w zakresie braku prawa do obni?enia kwoty podatku nale?nego o kwote podatku naliczonego przy projekcie jest prawid3owe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 paYdziernika 2016 r. wp3yn13 ww. wniosek, o wydanie interpretacji prawa podatkowego dotycz1cej podatku od towarów i us3ug w zakresie braku prawa do obni?enia kwoty podatku nale?nego o kwote podatku naliczonego przy projekcie . Wniosek zosta3 uzupe3niony pismem z 12 grudnia 2016 r. (data wp3ywu 27 grudnia 2016 r.) oraz pismem z 3 stycznia 2017 r. (data wp3ywu 10 stycznia 2017 r.).

W przedmiotowym wniosku uzupe3nionym pismem z 12 grudnia 2016 r. przedstawiono nastepuj1ce zdarzenie przysz3e:

Gmina (Wnioskodawca) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Gmina zamierza zrealizowaa w 2017 roku projekt pn. . Uchwa31 Rady Powiatu Gmina przeje3a zadanie do realizacji. Orodki finansowe na ww. projekt bed1 pochodzia ze orodków unijnych z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Wartooa dofinansowania unijnego nie przekroczy 63,63% kosztów. Przy realizacji inwestycji mieszkancy nie bed1 partycypowaa w kosztach.

Wybudowana infrastruktura bedzie ogólnodostepna dla wszystkich u?ytkowników i poprawi bezpieczenstwo mieszkanców gminy. W wyniku realizacji inwestycji zwiekszy sie dostepnooa komunikacyjna miejscowooci O. i Z. poprzez podwy?szenie parametrów u?ytkowych i eksploatacyjnych drogi nr . (granica powiatu) na odcinku 1 663 mb. Wszystkie poniesione wydatki na inwestycje zwi1zan1 z przebudow1 drogi powiatowej i budow1 chodnika bed1 dokumentowane fakturami wystawionymi na rzecz Gminy. Wszystkie faktury zakupowe zap3aci Gmina. Rozbudowana droga i wybudowany chodnik bed1 ogólnodostepne i nie bed1 generowaa dochodu. Nabywane towary i us3ugi zwi1zane z realizacj1 zadania nie bed1 s3u?y3y czynnoociom opodatkowanym.

Po realizacji zadania droga bedzie zarz1dzana przez Gmine i Powiat.

Ponadto Wnioskodawca w piomie z 12 grudnia 2016 r., stanowi1cym uzupe3nienie wniosku, wskaza3, ?e dokonywane na potrzeby realizacji projektu zakupy bed1 zakupami inwestycyjnymi zwi1zanymi z realizacj1 budowy chodnika. Bedzie to inwestycja o charakterze publicznym i niekomercyjnym z tytu3u udostepniania jej efektów Gmina nie otrzyma ?adnych op3at od u?ytkowników drogi i chodnika. Gmina przeje3a do realizacji zadanie na podstawie uchwa3y Rady Powiatu ... Wspólne przedsiewziecie ma charakter publiczny i niekomercyjny. Przejecie zadania nie ma charakteru cywilnoprawnego. W ramach rozbudowy drogi powiatowej zostanie wybudowany chodnik wraz z zjazdami, ociekiem przykrawe?nikowym, rowem krytym, kratami ociekowymi, zatokami przystankowymi oraz 2 zbiornikami infiltracyjno-odparowuj1cymi.

W zwi1zku z powy?szym zadano nastepuj1ce pytanie:

Czy Gminie bedzie przys3ugiwa3o prawo do obni?enia kwoty podatku nale?nego o kwote podatku naliczonego przy projekcie ?

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko skorygowane w piomie z 3 stycznia 2017 r.) nie bedzie przys3ugiwa3o mu prawo do obni?enia podatku nale?nego o kwote podatku naliczonego przy projekcie .

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i us3ug (Dz. U. j.t. z 2016, poz. 710) nie uznaje sie za podatnika organów w3adzy publicznej oraz urzedów obs3uguj1cych te organy w zakresie realizowanych zadan na3o?onych odrebnymi przepisami prawa, do realizacji których zosta3y one powo3ane z wy31czeniem czynnooci wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Gmina nie bedzie zawieraa umów z mieszkancami o partycypowaniu w kosztach budowy chodnika.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 i art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. samorz1dzie gminnym (Dz. U. j.t. z 2016, poz. 446) zadania w3asne gminy obejmuj1 sprawy gminnych dróg, ulic, placów oraz organizacji ruchu drogowego.

W owietle obowi1zuj1cego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przysz3ego jest prawid3owe.

Podstawowe zasady dotycz1ce odliczania podatku naliczonego zosta3y sformu3owane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i us3ug (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustaw1. W myol tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i us3ugi s1 wykorzystywane do wykonywania czynnooci opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przys3uguje prawo do obni?enia kwoty podatku nale?nego o kwote podatku naliczonego, z zastrze?eniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwote podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikaj1cych z faktur otrzymanych przez podatnika z tytu3u nabycia towarów i us3ug.

Ustawodawca stworzy3 podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spe3nienia przez niego zarówno tzw. przes3anek pozytywnych, m.in. tego, ?e zakupy bed1 wykorzystywane do wykonywania czynnooci opodatkowanych oraz niezaistnienia przes3anek negatywnych, okreolonych w art. 88 ustawy.

Prawo do obni?enia kwoty podatku nale?nego o kwote podatku naliczonego przys3uguje wówczas, gdy zostan1 spe3nione okreolone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i us3ug oraz gdy towary i us3ugi, z których nabyciem podatek zosta3 naliczony, s1 wykorzystywane do wykonywania czynnooci opodatkowanych. Warunkiem umo?liwiaj1cym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsprzeczny zwi1zek zakupów z wykonanymi czynnoociami opodatkowanymi.

Przedstawiona wy?ej zasada wyklucza mo?liwooa dokonania odliczenia podatku naliczonego zwi1zanego z towarami i us3ugami, które nie s1 wykorzystywane do czynnooci opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynnooci zwolnionych od podatku oraz niepodlegaj1cych temu podatkowi.

Na zakres prawa do odliczen w sposób bezpooredni wp3ywa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i us3ug wykonuj1cego czynnooci opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika zwi1zany jest z prowadzeniem przez dany podmiot dzia3alnooci gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami s1 osoby prawne, jednostki organizacyjne niemaj1ce osobowooci prawnej oraz osoby fizyczne, wykonuj1ce samodzielnie dzia3alnooa gospodarcz1, o której mowa w ust. 2, bez wzgledu na cel lub rezultat takiej dzia3alnooci.

Dzia3alnooa gospodarcza w myol art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelk1 dzia3alnooa producentów, handlowców lub us3ugodawców, w tym podmiotów pozyskuj1cych zasoby naturalne oraz rolników, a tak?e dzia3alnooa osób wykonuj1cych wolne zawody. Dzia3alnooa gospodarcza obejmuje równie? czynnooci polegaj1ce na wykorzystywaniu towarów lub wartooci niematerialnych i prawnych w sposób ci1g3y dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje sie za podatnika organów w3adzy publicznej oraz urzedów obs3uguj1cych te organy w zakresie realizowanych zadan na3o?onych odrebnymi przepisami prawa, dla realizacji których zosta3y one powo3ane, z wy31czeniem czynnooci wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z treoci powo3anych przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i us3ug wynika, ?e za podatnika podatku VAT bedzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynnooci zmierzaj1cych do wykorzystania nabytych towarów i us3ug do celów dzia3alnooci gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Zatem jednostka samorz1du terytorialnego dzia3a w charakterze podatnika wykonuj1c we w3asnym imieniu i na w3asny rachunek czynnooci spe3niaj1ce definicje dzia3alnooci gospodarczej, okreolone w art. 15 ust. 2 ustawy.

Z ca3ooci unormowan zawartych w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorz1dzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 446 ze zm.), w tym zw3aszcza z art. 2 ust. 1 (Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu w3asnym i na w3asn1 odpowiedzialnooa), art. 6 ust. 1 (Do zakresu dzia3ania gminy nale?1 wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrze?one ustawami na rzecz innych podmiotów) oraz art. 9 ust. 2 (Gmina oraz inna gminna osoba prawna mo?e prowadzia dzia3alnooa gospodarcz1 wykraczaj1c1 poza zadania o charakterze u?ytecznooci publicznej wy31cznie w przypadkach okreolonych w odrebnej ustawie) trzeba wyprowadzia wniosek, ?e w dzia3alnooci gminy nale?y wyró?nia wykonywanie dzia3an publicznych i wykraczaj1c1 poza te dzia3ania dzia3alnooa gospodarcz1.

O publicznym charakterze dzia3ania gminy przes1dza to, ?e wykonywanie zadan publicznych odbywa sie na podstawie przepisów powszechnie obowi1zuj1cych i ?e przez te dzia3ania zaspokajane s1 zbiorowe potrzeby wspólnoty samorz1dowej.

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty nale?y do zadan w3asnych gminy. W szczególnooci zadania w3asne obejmuj1 sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2). Wykonywanie zadan publicznych mo?e bya realizowane w drodze wspó3dzia3ania miedzy jednostkami samorz1du terytorialnego (art. 10 ust. 1).

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach okreolonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i us3ugi by3y wykorzystywane do wykonywania czynnooci opodatkowanych podatkiem od towarów i us3ug. Analizuj1c okolicznooci przedmiotowej sprawy w kontekocie przywo3anych przepisów prawa nale?y stwierdzia, ?e Gmina realizuj1c opisany projekt nie dzia3a3a w charakterze podatnika. W okolicznoociach przedmiotowej sprawy istotny jest fakt, ?e Gmina nie przeznacza wybudowanego chodnika wraz z zjazdami, ociekiem przykrawe?nikowym, rowem krytym, kratami ociekowymi, zatokami przystankowymi oraz 2 zbiornikami infiltracyjno-odparowuj1cymi do celów dzia3alnooci gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Jak wynika z opisu sprawy rozbudowana droga i wybudowany chodnik bed1 ogólnodostepne i nie bed1 generowaa dochodu. Wnioskodawca jednoznacznie wskaza3, ?e inwestycja ta ma charakter publiczny i niekomercyjny z tytu3u udostepniania jej efektów Gmina nie otrzyma bowiem ?adnych op3at od u?ytkowników drogi i chodnika. Nabywane towary i us3ugi zwi1zane z realizacj1 zadania nie bed1 s3u?y3y czynnoociom opodatkowanym. Zatem Wnioskodawca nie ma prawa do obni?enia kwoty podatku nale?nego o kwote podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i us3ug nabywanych przy realizacji projektu .

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawid3owe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przysz3ego przedstawionego przez Wnioskodawce i stanu obowi1zuj1cego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczenia wymaga, ?e interpretacja traci wa?nooa w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przysz3ego lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto Organ informuje, ?e zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotycz1cych ochrony prawnej wynikaj1cej z zastosowania sie Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje sie, je?eli stan faktyczny lub zdarzenie przysz3e przedstawione we wniosku stanowi1 element czynnooci bed1cych przedmiotem decyzji wydanej w zwi1zku

z wyst1pieniem nadu?ycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i us3ug, tj. czynnooci dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spe3nienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, mia3y zasadniczo na celu osi1gniecie korzyoci podatkowych, których przyznanie by3oby sprzeczne z celem, któremu s3u?1 te przepisy.

Stronie przys3uguje prawo do wniesienia skargi na niniejsz1 interpretacje przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodnooci z prawem. Skarge wnosi sie do , po uprzednim wezwaniu na piomie organu, który wyda3 interpretacje w terminie 14 dni od dnia, w którym skar?1cy dowiedzia3 sie lub móg3 sie dowiedziea o jej wydaniu do usuniecia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postepowaniu przed s1dami administracyjnymi Dz.U. z 2016 r., poz. 718). Skarge do WSA wnosi sie (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doreczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usuniecia naruszenia prawa, a je?eli organ nie udzieli3 odpowiedzi na wezwanie, w terminie szeoadziesieciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednoczeonie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemn1 interpretacje przepisów prawa podatkowego wydan1 w indywidualnej sprawie mo?e bya oparta wy31cznie na zarzucie naruszenia przepisów postepowania, dopuszczeniu sie b3edu wyk3adni lub niew3aociwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. S1d administracyjny jest zwi1zany zarzutami skargi oraz powo3an1 podstaw1 prawn1.

Skarge wnosi sie za poorednictwem organu, którego dzia3anie lub bezczynnooa s1 przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Bia3ej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Bia3a.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach