
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
28 kwietnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 27 marca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy w związku z posiadaniem na terenie Polski biura, Spółka posiada w Polsce zakład podatkowy w rozumieniu art. 4a pkt 11 Ustawy o CIT oraz art. 5 Konwencji polsko-niderlandzkiej, a także ustalenia momentu powstania zagranicznego zakładu.
Uzupełnili go Państwo pismem z 30 kwietnia 2025 r. (data wpływu tego samego dnia) oraz na wezwanie organu pismem z 6 czerwca 2025 r. (data wpływu tego samego dnia).
Treść wniosku jest następująca.
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca (A. z siedzibą w Holandii) jest (...). W kraju siedziby Spółka jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.
A. dostarcza wszechstronne, innowacyjne i zrównoważone rozwiązania offshore, (...) na świecie. Większość zleceń Spółki pochodzi z rynku (...).
Spółka obecnie nie jest podmiotem zarejestrowanym na potrzeby VAT w Polsce. Nie posiada również na terytorium Polski oddziału (filii).
Wnioskodawca został wybrany przez B. sp. z o.o. (dalej: „Zleceniodawca”) do wsparcia przy budowie morskiej farmy wiatrowej B. (dalej: “B.”) na Morzu (…). B. powstanie w (…), pomiędzy C a D.
Zakres projektu realizowanego przez Spółkę na rzecz Zleceniodawcy (dalej: “Projekt”) będzie obejmował transport i instalację 107 kabli wewnętrznych oraz czterech kabli eksportowych dla B. Ponadto, A. przeprowadzi prace przygotowawcze dna morskiego, w tym wyrównywanie dna, wykopywanie rowów oraz relokacja głazów. Po zakończeniu prac związanych z instalacją kabli, Spółka wykona również prace związane z ochroną i stabilizacją systemu ochrony kabli (CPS) poprzez umieszczenie skał.
Obecnie zakłada się, że prace przygotowawcze rozpoczną się w lipcu 2025 roku, a działania związane z transportem i instalacją okablowania - w 2027 roku. Do wykonania wskazanego Projektu dla Zleceniodawcy, A. ma przeznaczyć kilka statków ze swojej floty. Wśród nich będą m.in. kablowiec (CLV, cable laying vessel) i jednostka wspomagająca (CSV, construction support vessel).
Przedmiot i kluczowe warunki umowy
Prace związane z przygotowaniem dna morskiego oraz położeniem okablowania podzielono na wskazane poniżej etapy, tj.:
1.Etap prac przygotowawczych
Zakłada się, że etap prac przygotowawczych odbędzie się w okresie od lipca 2025 r. do listopada 2026 r. i obejmie poniżej wskazane etapy:
(...)
Wraz z rozpoczęciem prac przygotowawczych (tj. zgodnie z obecnym planem od lipca 2025 r.) powołany zostanie zespół wspierający składający się z ok. 10 oddelegowanych pracowników Wnioskodawcy do pracy w biurze agenta portowego w porcie E. Pracownicy Spółki będą oddelegowani do Polski (tj. do E.) na okres trwania Projektu. Będą to pierwsi pracownicy Spółki oddelegowani do Polski, tj. żaden personel Spółki nie będzie pracował w Polsce przed rozpoczęciem tego etapu.
Kolejno, w czwartym kwartale 2026 roku powstanie również biuro budowy w C. (dalej: “Biuro”), które będzie utrzymane planowo do końca listopada 2027 r. Do wskazanego biura w C., Spółka zamierza oddelegować ok. 30 osób składających się z pracowników Spółki oraz pracowników podwykonawców Spółki biorących udział Projekcie.
W związku z przeprowadzaniem wskazanych prac przygotowawczych Spółka będzie angażować aktywa A., które będą obecne na terytorium Polski podczas wykonywania prac (przykładowo - statek do usuwania głazów, statek do wstępnych wykopów czy specjalistyczna pogłębiarka). Spółka zaznacza jednak, że żadne aktywa A. nie będą obecne w Polsce przed rozpoczęciem prac przygotowawczych (tj. przed lipcem 2025 roku).
1.Etap prac instalacyjnych
Zakłada się, że etap prac instalacyjnych odbędzie się w okresie od grudnia 2026 r. do sierpnia 2027 r. i będzie obejmował poniżej wskazane etapy:
(...)
Poszczególne prace realizowane zarówno w etapie prac przygotowawczych, jak i instalacyjnych mogą odbywać się równolegle z innymi pracami lub nachodzić na siebie w czasie. Każdy etap prac może trwać od kilku do kilkunastu miesięcy.
Ramy czasowe projektu
Przewiduje się, że realizacja przez Spółkę Projektu potrwa od lipca 2025 roku do końca 2027 roku.
Powyżej wskazane ramy czasowe Projektu opierają się na obecnych założeniach. A. podkreśla jednak, że w trakcie realizacji Projektu harmonogram prac może ulec zmianie w wyniku różnorodnych czynników, niezależnych od Spółki, takich jak warunki pogodowe, dostępność materiałów, czy nieprzewidziane wyzwania techniczne, które mogą wpływać na tempo i organizację prac.
Niezależnie od powyższego, Spółka pragnie podkreślić, że Projekt ma tymczasowy charakter, co oznacza, że nie planuje się zapewnienia stałego i nieograniczonego czasowo wsparcia dla B.
Wynagrodzenie
Po ukończeniu każdego ustalonego etapu prac Spółka wystawi fakturę za część wykonanych usług. Przewidywane zakończenie pierwszego takiego etapu planowane jest na październik 2025 r., jednak termin ten może ulec zmianie w zależności od przebiegu procesu realizacji Projektu i jego poszczególnych etapów.
Zasoby ludzkie
Jak wskazano powyżej, wraz z rozpoczęciem prac przygotowawczych powołany zostanie zespół wspierający składający się z ok. 10 oddelegowanych pracowników Wnioskodawcy do pracy w biurze agenta portowego w porcie E. Kolejno, w czwartym kwartale 2026 roku powstanie również Biuro w C., do którego będzie oddelegowanych ok. 30 osób - w tym pracowników Spółki oraz pracowników podwykonawców Spółki biorących udział Projekcie. Pracownicy obecni we E. lub w Biurze w C. nie będą posiadali uprawnień do podejmowania niezależnych decyzji z ramienia Wnioskodawcy.
Osobami autoryzowanymi przez Spółkę do podejmowania decyzji w imieniu Wnioskodawcy w zakresie Projektu będą tzw. Kierownicy Projektu, którzy będą odpowiedzialni za przebieg prac na wybrzeżu Polski. Spółka jednak zaznacza, że Ci pracownicy nie będą oddelegowani do Polski - będą oni pracować zdalnie z (…), w Holandii. Planowane są w tym zakresie jedynie ewentualne, okazjonalne i krótkoterminowe podróże na spotkania lub wizyty w Polsce.
Zakłada się, że na terenie Polski nie będą przebywać żadni pracownicy ani pełnomocnicy Spółki uprawnieni do podejmowania samodzielnych decyzji w jej imieniu, w tym do negocjowania i zawierania umów. Projekt co do zasady będzie zarządzany z terytorium Holandii.
Zakłada się również, że po zakończeniu Projektu pracownicy Wnioskodawcy oddelegowani do prac przy Projekcie opuszczą terytorium Polski.
Pozostałe zasoby
Wykorzystane do realizacji Projektu statki, sprzęt czy narzędzia będą należały do Wnioskodawcy, jej podmiotów powiązanych (spółki z grupy A.) lub podwykonawców Spółki. Obecnie nie jest planowane wykorzystywanie na terytorium Polski innych niż wyżej wskazanych zasobów Spółki.
Spółka nie planuje nabywać nieruchomości na terenie Polski. W celu wykonywania codziennych obowiązków pracownicy Spółki zlokalizowani w E. będą korzystać z biura agenta portowego w porcie E., a lokal, w którym tymczasowo będzie funkcjonować Biuro w C., zostanie wynajęty przez Wnioskodawcę.
Jak wskazano powyżej, przed rozpoczęciem Projektu, żadne aktywa Wnioskodawcy nie będą znajdowały się na terytorium Polski. Zakłada się również, że po zakończeniu Projektu Wnioskodawca nie będzie posiadał żadnych aktywów na terytorium Polski.
Zakres odpowiedzialności Spółki
Spółka będzie odpowiedzialna za przeprowadzenie kompleksowego zakresu Projektu, w tym m.in. zapewnienie zarządzania, wsparcia technicznego i kompetentnej siły roboczej, nadzoru, statków, sprzętu, narzędzi, materiałów, materiałów eksploatacyjnych, prac tymczasowych i wszelkich innych zasobów niezbędnych do realizacji Projektu. Szczegółowy zakres prac i wymagania wobec Wnioskodawcy zostały określone w umowie zawartej ze Zleceniodawcą.
Spółka wyjaśnia również, że - poza wyżej wskazanym Projektem - obecnie nie planuje realizować na terytorium Polski innych zleceń. Jednak z uwagi na możliwość ogłoszenia przetargów, w wyniku których Spółka potencjalnie mogłaby zostać wybrana jako partner do współpracy, Wnioskodawca nie może całkowicie wykluczyć pojawienia się nowych projektów realizowanych w Polsce w przyszłości.
Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego
W piśmie uzupełniającym z 6 czerwca 2025 r., wskazali Państwo, że projekt realizowany przez A. jest złożonym i szczegółowym projektem, polegającym na wsparciu rozwoju morskiej farmy wiatrowej B.
Zadania wykonywane przez pracowników Spółki obecnych w Polsce będą dotyczyć bieżącej działalności związanej z niektórymi pracami przygotowawczymi, a także instalacją kabli wewnętrznych i eksportowych – jak szczegółowo opisano we wniosku. Czynności wykonywane przez pracowników będą również obejmować bieżące zarządzanie projektem. W szczególności będą one obejmować nadzorowanie i zarządzanie bieżącymi lokalnymi operacjami, statkami, załogami i zespołami instalacyjnymi (projekt obejmuje zarówno prace na morzu, jak i na lądzie związane z instalacją kabli elektrycznych), a także obsługę lokalnych spraw administracyjnych w porozumieniu z holenderską siedzibą Spółki. Spółka jest zaangażowana w instalację kabli wewnętrznych i eksportowych w związku z morską farmą wiatrową B. Wszelkie inne prace budowlane oraz inne pozostałe zakresy prac (np. instalacja fundamentów, instalacja turbin i łopat, itp.) nie są podzlecane Spółce (A.). Zakres umowy nie obejmuje takich prac. Prace te zostaną wykonane przez strony trzecie, z którymi klient (B. sp. z o. o.,) będzie miała zawarte odrębne umowy.
W związku z realizacją prac zleconych Spółce, A. zatrudni kilku podwykonawców zewnętrznych, którzy wykonają bardzo ograniczony zakres prac związanych z instalacją kabli. Ponadto, w projekt będzie zaangażowanych kilku podwykonawców z grupy A., ale będą to głównie dostawcy statków, którzy czarterują swoje statki Spółce na podstawie umowy czarteru na czas niezbędny, aby wykonywać prace instalacyjne i wspierające na morzu.
Spółka nie będzie sprawować bezpośredniej kontroli nad personelem i zasobami technicznymi podwykonawców. W opinii Spółki, obecność jej własnego personelu będzie wystarczająca, aby utworzyć stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce.
Pytania
1.Czy w związku planowaną realizacją Projektu, Spółka będzie posiadać na terytorium Polski stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów Ustawy o VAT?
2.W przypadku uznania stanowiska Spółki w zakresie pytania nr 1 za prawidłowe - czy w związku planowaną realizacją Projektu, Spółka będzie posiadać na terytorium Polski stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów Ustawy o VAT od momentu rozpoczęcia prac przygotowawczych?
3.W przypadku uznania stanowiska Spółki w zakresie pytania nr 1 za prawidłowe - czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym usługi świadczone przez Wnioskodawcę w ramach Projektu nie mogą być objęte mechanizmem odwrotnego obciążenia?
4.Czy w przedmiotowym zdarzeniu przyszłym, w związku z posiadaniem na terenie Polski biura należy uznać, że Spółka posiada w Polsce zakład podatkowy w rozumieniu art. 4a pkt 11 Ustawy o CIT oraz art. 5 Konwencji polsko-niderlandzkiej?
5.W przypadku uznania stanowiska Spółki w zakresie pytania nr 4 za prawidłowe - czy w związku planowaną realizacją Projektu, Spółka będzie posiadać na terytorium Polski zakład podatkowy w rozumieniu przepisów Ustawy o CIT od momentu rozpoczęcia Etapu przygotowawczego?
Niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź na pytania nr 4-5 w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.
Odnośnie pytań nr 1-3 w zakresie podatku od towarów i usług, wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.
Państwa stanowisko w sprawie
Ad 4. Zdaniem Spółki, w związku z posiadaniem na terenie Polski biura, Spółka będzie posiadać zakład podatkowy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 278 ze zm., dalej: „Ustawy o CIT”).
Ad 5. Jeśli stanowisko Spółki w zakresie pytania 4. zostanie uznane za prawidłowe tj., jeśli tut. Organ uzna, że Spółka posiada na ternie Polski zakład podatkowy, zdaniem Spółki, Wnioskodawca będzie posiadać stały w Polsce począwszy od rozpoczęcia Etapu przygotowawczego.
Uzasadnienie stanowiska
W zakresie Pytania nr 4
Uwagi ogólne
W myśl art. 3 ust. 2 Ustawy o CIT, podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Zgodnie z art. 3 ust. 3 Ustawy o CIT, za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2, uważa się w szczególności dochody (przychody) z:
1)wszelkiego rodzaju działalności prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład;
2)położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości lub praw do takiej nieruchomości, w tym ze zbycia jej w całości albo w części lub zbycia jakichkolwiek praw do takiej nieruchomości;
3)papierów wartościowych oraz pochodnych instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi, dopuszczonych do publicznego obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach regulowanego rynku giełdowego, w tym uzyskane ze zbycia tych papierów albo instrumentów oraz z realizacji praw z nich wynikających;
4)tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji) w spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną lub tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, instytucji wspólnego inwestowania lub innej osobie prawnej i praw o podobnym charakterze lub z tytułu należności będących następstwem posiadania tych udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw - jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tej spółki, spółki niebędącej osobą prawną, tego funduszu inwestycyjnego, tej instytucji wspólnego inwestowania lub osoby prawnej, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości;
4a)tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw o podobnym charakterze w spółce nieruchomościowej;
5)tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia;
6)niezrealizowanych zysków, o których mowa w rozdziale 5a.
Zgodnie z definicją zagranicznego zakładu zawartą w art. 4a pkt 11 Ustawy o CIT pojęcie to oznacza:
a)stałą placówkę, poprzez którą podmiot mający siedzibę lub zarząd na terytorium jednego państwa wykonuje całkowicie lub częściowo działalność na terytorium innego państwa, a w szczególności oddział, przedstawicielstwo, biuro, fabrykę, warsztat albo miejsce wydobywania bogactw naturalnych,
b)plac budowy, budowę, montaż lub instalację, prowadzone na terytorium jednego państwa przez podmiot mający siedzibę lub zarząd na terytorium innego państwa,
c)osobę, która w imieniu i na rzecz podmiotu mającego siedzibę lub zarząd na terytorium jednego państwa działa na terytorium innego państwa, jeżeli osoba ta ma pełnomocnictwo do zawierania w jego imieniu umów i pełnomocnictwo to faktycznie wykonuje - chyba że umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, stanowi inaczej.
Definicja ta ma zatem zastosowanie tylko w przypadku, gdy właściwa umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania, której stroną jest Polska, nie stanowi inaczej.
Stosownie bowiem do art. 91 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 1997 r. Nr 78, poz. 483), ratyfikowana umowa międzynarodowa, po jej ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, stanowi część krajowego porządku prawnego i jest bezpośrednio stosowana, chyba że jej stosowanie jest uzależnione od wydania ustawy.
W przedmiotowej sprawie siedziba Wnioskodawcy znajduje się na terytorium Holandii, dlatego też analiza czy Wnioskodawca posiada zakład w Polsce powinna zostać przeprowadzona na gruncie postanowień Konwencji podpisanej w Warszawie dnia 13 lutego 2002 r. między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, (Dz.U. 2003 r. poz. 2120; zwana dalej: UPO PL-NL) oraz podpisanego w Warszawie dnia 29 października 2020 r. Protokołu między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów o zmianie Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanego w Warszawie dnia 13 lutego 2002 r., który wszedł w życie z dniem 1 stycznia 2023 r. (Dz.U. 2022 r. poz. 906).
Stosowanie do art. 7 ust. 1 Konwencji polsko-niderlandzkiej, zyski przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność gospodarczą w drugim Umawiającym się Państwie poprzez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób, to zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim Państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi.
Zgodnie z ust. 2 ww. artykułu, dla celów niniejszego artykułu oraz artykułu 23, zyskami które można przypisać w każdym Umawiającym się Państwie zakładowi, o którym mowa w ustępie 1, są zyski, które mógłby on osiągnąć, w szczególności - w transakcjach z innymi częściami przedsiębiorstwa, gdyby był samodzielnym i niezależnym przedsiębiorstwem zaangażowanym w taką samą lub podobną działalność prowadzoną w takich samych lub podobnych warunkach, biorąc pod uwagę wykonywane funkcje, zaangażowane środki oraz ryzyka ponoszone przez przedsiębiorstwo poprzez zakład oraz poprzez inne części przedsiębiorstwa.
Definicja zakładu zawarta została w art. 5 ust. 1 Konwencji polsko-niderlandzkiej, zgodnie z którym w rozumieniu niniejszej konwencji, określenie zakład oznacza stałą placówkę, przez którą całkowicie lub częściowo prowadzona jest działalność gospodarcza przedsiębiorstwa.
Artykuł 5 ust. 2 Konwencji polsko-niderlandzkiej wskazuje, że określenie zakład obejmuje w szczególności:
miejsce zarządu,
a)filię,
b)biuro,
c)fabrykę,
d)warsztat i
e)kopalnię, źródło ropy naftowej lub gazu ziemnego, kamieniołom albo inne miejsce wydobywania zasobów naturalnych.
Z ogólnej regulacji zawartej w art. 5 Konwencji polsko-niderlandzkiej, przedsiębiorstwo prowadzi swoją działalność w formie zakładu winny wystąpić łącznie trzy następujące przesłanki tj.
- istnienie miejsca, gdzie działalność jest prowadzona (placówka),
- stały charakter takiej placówki,
- wykonywanie za pośrednictwem placówki działalności gospodarczej, która nie ma przygotowawczego lub pomocniczego charakteru.
Dokonując interpretacji postanowień Konwencji polsko-holenderskiej należy zwrócić uwagę na tekst Modelowej Konwencji stanowiącej wzór umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania zawieranych przez Polskę, jak również brzmienie Komentarza do niej. Zostały one wypracowane w drodze konsensusu przez wszystkie państwa członkowskie OECD, które zobowiązały się tym samym do stosowania zawartych w nich postanowień. Modelowa Konwencja, jak i Komentarz do niej, nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa, natomiast stanowią wskazówkę, jak należy interpretować zapisy umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania. Zatem, obowiązki podatkowe podmiotów z siedzibą w odrębnych państwach należy rozpatrywać z uwzględnieniem postanowień umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania oraz Modelowej Konwencji OECD wraz z Komentarzem.
Zgodnie z Komentarzem do Modelowej Konwencji w sprawie podatku od dochodu i majątku oraz poglądami doktryny prawa określenie placówka obejmuje każde pomieszczenie, środki lub urządzenia wykorzystywane do prowadzenia działalności przedsiębiorstwa, niezależnie od tego, czy są wykorzystywane wyłącznie w tym celu. Sam fakt, że przedsiębiorstwo ma do dyspozycji pewną przestrzeń służącą jego działalności gospodarczej, wystarczy do zaistnienia stałej placówki gospodarczej (placówka może istnieć również wtedy, gdy nie ma żadnych pomieszczeń). Placówka może być także usytuowana w pomieszczeniach innego przedsiębiorstwa. Nie ma znaczenia czy przedsiębiorstwo jest właścicielem czy najemcą lokalu, środków lub urządzeń, czy dysponuje nimi w inny sposób. Nie jest wymagane, by przedsiębiorstwo posiadało formalne prawo do dysponowania taką placówką. Dysponowanie nie należy zatem rozumieć w sensie prawnym, ale czysto faktycznym.
Aby placówka stała się zagranicznym zakładem, przedsiębiorstwo musi prowadzić działalność całkowicie lub częściowo za pośrednictwem tej (stałej) placówki. Zwrot przez którą należy rozumieć szeroko i odnosić je do działalności gospodarczej wykonywanej w określonej lokalizacji, będącej do dyspozycji przedsiębiorstwa. Zgodnie z Komentarzem, prowadzenie działalności poprzez placówkę oznacza, że osoby w określony sposób zależne od przedsiębiorstwa, prowadzą działalność gospodarczą w państwie, w którym stała placówka jest położona (pkt 2, Komentarza do art. 5). Działalność przedsiębiorstwa może być prowadzona przez samego przedsiębiorcę lub osoby zatrudnione przez przedsiębiorstwo na podstawie płatnego stosunku pracy. Personel obejmuje pracowników i inne osoby otrzymujące instrukcje z przedsiębiorstwa, tzw. osoby zależne (pkt 10, Komentarza do art. 5). Z powyższego wynika, że kryterium prowadzenia działalności poprzez placówkę będzie spełnione, jeśli zostaną zrealizowane dwie przesłanki:
- podejmowane przez przedsiębiorcę czynności stanowią działalność gospodarczą,
- przedsiębiorca dysponuje personelem, który prowadzi tę działalność, przy czym mogą być to bądź osoby zatrudnione przez przedsiębiorcę, bądź pozostające z przedsiębiorcą w stosunku zależności.
Zgodnie z definicją placówka musi być stała; musi zatem istnieć więź między placówką a określonym punktem geograficznym.
Ponieważ placówka musi być stała, zakład może istnieć tylko wówczas, gdy placówka ma określony stopień trwałości, tzn. nie ma charakteru tymczasowego. Jednakże stałość nie oznacza, że placówka musi funkcjonować długotrwale, choć tak jest zazwyczaj. Placówka może stanowić zakład nawet wówczas, gdy w rzeczywistości istnieje przez krótki okres, jeśli ze względu na szczególny rodzaj działalności jest prowadzona tylko przez bardzo krótki okres (pkt 6, Komentarza do art. 5).
Zgodnie z Komentarzem do Modelowej Konwencji w przypadku, gdy stała placówka jest wykorzystywana zarówno dla działalności w ramach wyłączeń, jak i dla innej działalności, uznaje się ją za zakład, który podlega opodatkowaniu z tytułu obu rodzajów działalności. Innymi słowy, zakład powstanie, jeżeli oprócz czynności przygotowawczych lub pomocniczych wykonywana jest działalność zasadnicza, nawet w relatywnie niewielkim zakresie.
Z Komentarza do art. 5 Modelowej Konwencji wynika, że często trudno jest odróżnić działalność mającą charakter przygotowawczy lub pomocniczy od działalności, która takiego charakteru nie ma. Wskazuje się w tym zakresie m.in., że działalność placówki nie posiada charakteru przygotowawczego lub pomocniczego, gdy stanowi istotną i znaczącą część działalności przedsiębiorstwa jako całości, gdy istnieje znaczący związek między prowadzoną przez tę placówkę działalnością a uzyskiwanymi przez przedsiębiorstwo dochodami. Ponadto, działalność przygotowawcza lub pomocnicza zagranicznego przedsiębiorstwa prowadzona za pośrednictwem stałej placówki, aby nie była uznana za zakład, musi być wykonywana wyłącznie dla przedsiębiorstwa macierzystego, a także nie ma charakteru przygotowawczego lub pomocniczego jakakolwiek działalność zagranicznego przedsiębiorstwa prowadzona w drugim państwie za pośrednictwem stałej placówki, której cel jest identyczny z celem przedsiębiorstwa jako całości.
Istnienie placówki w Polsce
Jak wskazano powyżej, zgodnie z linią interpretacyjną wynikającą z Komentarza do Konwencji Modelowej OECD placówkę stanowią w szczególności pomieszczenia lub ich części, wyposażenie lub urządzenia wykorzystywane do działalności gospodarczej.
Miejsce prowadzenia działalności gospodarczej może również istnieć w przypadku, gdy nie ma lokalu dostępnego lub wymaganego do prowadzenia działalności przedsiębiorstwa i przedsiębiorstwo posiada pewną ilość miejsca do swojej dyspozycji. Nie ma przy tym znaczenia czy lokale, urządzenia lub instalacje są własnością przedsiębiorstwa, są przez nie wynajmowane, czy też w inny sposób pozostają do jego dyspozycji.
Jak wspomniano powyżej, sam fakt, że przedsiębiorstwo ma do dyspozycji pewną ilość powierzchni, która jest wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej jest wystarczający, aby stanowić miejsce prowadzenia działalności. Zatem na początkowym etapie projektu, gdy pracownicy Spółki będą pracować z biura agenta portowego we Władysławowie - nie będzie wymagany formalny tytuł prawny do korzystania z tego miejsca.
Stały charakter placówki
Zgodnie z przytoczonymi powyżej regulacjami, zakład podatkowy powstaje w sytuacji, gdy dany podmiot posiada w Polsce placówkę i placówka ta ma stały charakter. Innymi słowy w związku z tym, że miejsce prowadzenia działalności musi być stałe, wynika z tego również, że zakład może być uznany za istniejący tylko wtedy, gdy miejsce prowadzenia działalności ma pewien stopień stałości, tj., gdy nie ma charakteru czysto tymczasowego. Regularne prowadzenie działalności przez placówkę - co do zasady - wyczerpuje przesłankę stałego charakteru placówki.
Dodatkowo należy wskazać, że uznanie charakteru stałego placówki determinowany jest poprzez związek między miejscem prowadzenia działalności a określonym punktem geograficznym.
Odnosząc powyższe regulacje w zakresie stałego charakteru placówki do przedmiotowego zdarzenia przyszłego należy wskazać, że placówka posiadana przez A. w Polsce, w C. ma charakter stały w sytuacji, gdy będą w niej przebywać zatrudnieni pracownicy Wnioskodawcy.
Wykonywanie za pośrednictwem placówki działalności gospodarczej, która nie ma pomocniczego ani przygotowawczego charakteru
Biorąc pod uwagę postanowienia art. 5 ust. 1 Konwencji polsko-niderlandzkiej do powstania zakładu podatkowego w Polsce dojdzie w sytuacji, gdy przez stałą placówkę położoną na terenie Polski prowadzona jest całkowicie lub częściowo działalność zagranicznego przedsiębiorstwa.
Co więcej, dla ewentualnego ukonstytuowania zakładu bez znaczenia jest fakt czy działalność wykonywana poprzez placówkę jest wykonywana poprzez samego przedsiębiorcę czy też inne zaangażowane przez niego osoby, np. pracowników czy zleceniobiorców. Istotne jest natomiast to, żeby działalność ta była wykonywana na potrzeby przedsiębiorstwa. Dodatkowo, zgodnie z Komentarzem do Konwencji modelowej OECD, nie jest wymagane, aby stała placówka przyczyniała się bezpośrednio do wypracowywania zysków zagranicznego przedsiębiorstwa.
Odnosząc powyższą regulację do przedmiotowego zdarzenia przyszłego należy wskazać, że poprzez lokal biurowy w E. jest wykonywana częściowo działalność Spółki. Działalność Spółki polega bowiem na świadczeniu usług pogłębiarskich oraz morskich dla portów oraz w regionach przybrzeżnych.
Poprzez stałą placówkę w E. realizowane są natomiast czynności na rzecz Spółki, będące - w opinii Wnioskodawcy - czynnościami przygotowawczym lub pomocniczymi (szczegółowe wyjaśnienia w tym zakresie zostały zawarte poniżej w punkcie 4).
Innymi słowy, czynności wykonywane poprzez pracowników wykonujących swoją pracę w stałej placówce w E. wskazane w opisie zdarzenia przyszłego mają na celu wykonanie usług pogłębiarskich oraz morskich na terenie Polski.
Ponadto, zdaniem Wnioskodawcy, czynności realizowane przez Spółkę nie posiadają przygotowawczego lub pomocniczego charakteru.
W analizowanej sprawie nie można mówić o przygotowawczym lub pomocniczym charakterze działalności biura utworzonego w Polsce w odniesieniu do działalności jednostki macierzystej, gdyż w istocie działalność tego biura w części jest tożsama z działalnością jednostki macierzystej.
Odnosząc powyższe do postanowień umownych zawartych w art. 5 Konwencji polsko-niderlandzkiej należy stwierdzić, że placówka Wnioskodawcy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spełnia wszystkie warunki niezbędne do uznania jej za zakład w rozumieniu tej konwencji bowiem:
1.istnieje miejsce, gdzie działalność jest prowadzona (placówka),
2.ma ona charakter stały,
3.działalność wykonywana w biurze nie ma przygotowawczego lub pomocniczego charakteru.
Biorąc pod uwagę powyższe przepisy i przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że działalność Spółki z siedzibą w Holandii, która będzie prowadziła działalność poprzez biuro w Polsce w zakresie opisanym we wniosku, będzie stanowiła zakład Spółki holenderskiej w Polsce na podstawie art. 5 Konwencji polsko- holenderskiej.
W zakresie pytania nr 5
Zdaniem Wnioskodawcy, w przedmiotowym zdarzeniu przyszłym, zakład powstanie od momentu rozpoczęcia etapu przygotowawczego, bowiem od tego momentu na terytorium kraju znajdować się będą oddelegowani pracownicy Spółki, którzy będą świadczyć swoją pracę w biurze agenta portowego w E.. Już od tego momentu, będzie istniało miejsce, gdzie będzie prowadzona działalność (biuro w E.
Ponadto, zdaniem A., zakład będzie miał charakter stały. Pomimo, że na kolejnym etapie Projektu planowane jest przeniesienie do Biura w C., to do tego czasu działalność będzie regularnie prowadzona z biura w E.
Zakład Spółki również nie będzie mieć pomocniczego ani przygotowawczego charakteru. Rzeczywiście z biura w E. będzie przeprowadzany etap przygotowawczy, jednak jest on typowy dla tego typu projektów. Prace w ramach tego etapu będą polegać m.in. na oczyszczaniu dnia morskiego, przeprowadzeniu wstępnych wykopów oraz badanie i przeszukanie dna.
Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, Spółka będzie posiadać stały w Polsce począwszy od rozpoczęcia Etapu przygotowawczego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie pytań 4-5 dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.
