Działając na podstawie art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa /Dz.U. Nr 137, poz. 926 ze zm./ Naczelnik Urzędu Skarboweg... - Interpretacja - PP-4431/41/JG/04

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 15.11.2004, sygn. PP-4431/41/JG/04, Urząd Skarbowy w Krapkowicach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa /Dz.U. Nr 137, poz. 926 ze zm./ Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krapkowicach w odpowiedzi na pismo nr (...) z dnia 8 września 2004 r. / data wpływu do urzędu 15 wrzesień 2004 r. / w sprawie udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, wyjaśnia co następuje:

Przedmiotem zapytania zawartego w w/w piśmie Strony jest interpretacja § 8 ust.1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 czerwca 2004 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług /Dz.U. nr 145, poz.1541/ oraz opodatkowania dotacji przyznanej przez jednostkę samorządu terytorialnego dla Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej.

Zgodnie z art.5 pkt 2 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych /Dz.u z 2003r. nr 15, poz.148 ze zm./ do sektora finansów publicznych zalicza się jednostki budżetowe, zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych. Burmistrz jest przedstawicielem Gminy, który zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym /Dz.U. z 2001r. nr 142, poz.1591 ze zm./ wykonuje zadania przy pomocy urzędu . Zatem urząd jest jednostką budżetową w myśl art.18 ustawy o finansach publicznych. Z kolei w myśl art.19 ust.1 w/w ustawy, zakładami budżetowymi są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych, które: odpłatnie wykonują wyodrębnione zadania; pokrywają koszty swojej działalności z przychodów własnych.Jednostki samorządu terytorialnego wykonują zadania publiczne. Gmina posiada osobowość prawną jednak w obrocie prawnym działają w jej zastępstwie określone organy lub jednostki organizacyjne. Organami gminy są: rada gminy /organ stanowiący/ oraz wójt, burmistrz, prezydent /organ wykonawczy/ wykonujący zadania przy pomocy aparatu pomocniczego - urzędu gminy. Gminny zakład budżetowy jest tworzony przez organ stanowiący gminy - radę gminy w celu wykonania określonych zadań. Zakład budżetowy jest jednostką organizacyjną sektora finansów publicznych, odpłatnie wykonującą wyodrębnione zadania i pokrywającą koszty swej działalności z przychodów własnych. Z opisanego w zapytaniu stanu faktycznego wynika, iż Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej /zakład budżetowy/ został powołany przez organy władzy samorządowej na podstawie stosownych przepisów do realizacji zadań nałożonych przez te organy. Zgodnie z treścią art.5 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług /Dz.U. nr 54, poz.535/ zwanej w dalszej części "ustawą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zwanym dalej "podatkiem" podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju . Na podstawie art.41 ust.1 ustawy stawka podatku wynosi 22%. Usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi nie zostały wymienione w przepisach ustawy jako usługi objęte obniżoną stawką podatku od towarów i usług lub zwolnieniem przedmiotowym.W wydanym na podstawie przepisów ustawy rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług / Dz.U. nr 97, poz.970 ze zm./ w brzmieniu obowiązującym od 01 maja 2004 r. w katalogu usług zwolnionych nie zostały wymienione usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi.Dopiero w § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 czerwca 2004 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług /Dz.U. nr 145, poz.1541/ do § 8 ust.1 został dodany pkt 14, na mocy którego zostały zwolnione z VAT usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług komunikacji miejskiej oraz usług wymienionych w poz.138 i 153 załącznika do ustawy tj. ;-poz.138, symbol PKWiU 41.00.2 - usługi w zakresie rozprowadzania wody,-poz.153, symbol PKWiU 90.0 - usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usług sanitarnych i pokrewnych.Zgodnie z treścią § 3 wyżej wymienionego rozporządzenia z dnia 23 czerwca 2004 r. - rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia , tj. z dniem 25 czerwca 2004 r..Jednocześnie z uwagi na fakt, iż usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, nie zostały wymienione w przepisach ustawy dnia 11 marca 2004 r. oraz rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w brzmieniu obowiązującym do dnia 24 czerwca 2004 r. jako usługi objęte obniżoną stawką podatku od towarów i usług lub zwolnieniem - w okresie od dnia 01 maja 2004 r. do dnia 24 czerwca 2004 r. podlegały opodatkowaniu stawką podstawową 22% określoną w treści art.41 ust.1 ustawy.Z powyższego wynika, iż od 25 czerwca 2004 r. zwolnieniu podlegają usługi świadczone pomiędzy dwoma jednostkami budżetowymi, dwoma zakładami budżetowymi lub gospodarstwem pomocniczym jednostki budżetowej z inna jednostką budżetową lub zakładem budżetowym.Zgodnie z art.29 ust.1 ustawy obrotem jest także dotacja, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. Wynika z tego, że w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje od innego podmiotu, np. od organu administracji samorządowej, dofinansowanie stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, jako pokrycie części ceny lub rekompensata z powodu obniżenia ceny /a więc jest to dopłata bezpośrednio związana z cena dostarczanych towarów lub usług/ , tego typu dofinansowanie stanowi obok ceny uzupełniający składnik podstawy opodatkowania, z tytułu tej dostawy lub świadczenia usług. Aby jednak dofinansowanie takie mogło być uznane za obrót, musi być ono bezpośrednio związane z dana dostawą towarów lub świadczeniem usług, a zatem musi to być dotacja przedmiotowa.Dotacja przedmiotowa podlega opodatkowaniu według stawki właściwej dla danego towaru /usługi/, którego dotyczy. Moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu otrzymanej dotacji reguluje art.19 ust.21 ustawy. W myśl tego zapisu - obowiązek podatkowy z tytułu należnych na podstawie odrębnych przepisów dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika. W przypadku uznania rachunku bankowego zaliczką z tytułu dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze obowiązek powstaje w tej części.W przypadku gdy podmiot uzyskuje dotację nie do konkretnego produktu, lecz na cele całego przedsiębiorstwa , tzw. dotację podmiotową, to w świetle ustawy o podatku od towarów i usług nie podlega ona opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ustawodawca określając zasady częściowego odliczania podatku od towarów i usług nie posługuje się /tak jak było to przed 1 maja 2004 r./ określeniami : "sprzedaż podlegająca opodatkowaniu" i "sprzedaż zwolniona od podatku", lecz używa zwrotów: "czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego" oraz "czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo", przy czym dotacje niezwiązane z dostawą konkretnych towarów lub świadczeniem konkretnych usług stanowią: "obrót uzyskany z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego".Zgodnie z art.90 ust.7 ustawy, dotacje niezwiązane z dostawa konkretnych towarów lub świadczeniem konkretnych usług /czyli innych niż określone w art.29 ust.1 ustawy/ stanowią obrót uzyskany z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. W związku z tym do ustalenia obrotu nie dającego prawa do odliczenia podatku od towarów i usług, należy wliczać kwotę uzyskanych subwencji /dotacji/ niezwiązanych z dostawą towarów lub świadczeniem usług.Przepis ten jest konsekwencją uregulowań wynikających z art.29 ustawy. Jeśli bowiem podatnik uzyska dotację przedmiotową, związaną ze świadczeniem określonych usług lub dostawą określonych towarów, to kwota tej dotacji zwiększy podstawę opodatkowania, będzie więc zwiększała obrót opodatkowany dając prawo do odliczenia związanego z nim podatku naliczonego. Jeżeli natomiast podatnik otrzyma dotację podmiotową, niezwiązaną z konkretna dostawą towaru lub świadczeniem konkretnej usługi , będzie to dla niego kwota zwiększająca mianownik w ustalonej proporcji obrotu, jako czynność nie dająca prawa do odliczenia VAT naliczonego.

Urząd Skarbowy w Krapkowicach