
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych, zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
15 maja 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 15 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadził Pan jednoosobową działalność gospodarczą, zarejestrowaną w CEIDG. Po jej pierwszym założeniu działalność była formalnie opodatkowana na zasadach ogólnych, jednak w tym okresie nie uzyskał Pan żadnych przychodów.
W późniejszym czasie działalność została przez Pana zawieszona, a następnie odwieszona w dniu 13.06.2022. Odwieszając działalność, planował Pan rozpoczęcie świadczenia usług jako specjalista IT, co wiąże się z wysokimi przychodami i niewielkimi kosztami uzyskania. Z tego względu, w porozumieniu z księgową, zdecydował się Pan na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jako najbardziej odpowiednią i opłacalną formę opodatkowania.
Podczas składania zgłoszenia online w CEIDG był Pan przekonany, że zaznaczył wybór ryczałtu jako nowej formy opodatkowania.
Po odwieszeniu działalności:
-uzyskał Pan pierwszy przychód w czerwcu 2022 r., kiedy rozpoczął Pan świadczenie usług. Faktura dokumentująca ten przychód została wystawiona w lipcu, w którym również otrzymał Pan zapłatę,
-dokonał Pan pierwszej wpłaty zaliczki na podatek z tytułem „PPE” w dniu 19.07.2022, na mikrorachunek urzędu skarbowego,
-prowadził Pan ewidencję przychodów zgodnie z przepisami dotyczącymi ryczałtu.
Złożył Pan zeznanie roczne PIT-28, ponieważ prowadził Pan działalność gospodarczą w przekonaniu, że została ona objęta ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Jednak przy próbie rozliczenia dochodów z tytułu umowy o pracę, system elektroniczny uniemożliwiał złożenie deklaracji PIT-37, wskazując, że należy rozliczyć wszystkie dochody łącznie na formularzu PIT-36. Wówczas dowiedział się Pan, że w systemie brak jest formalnie zarejestrowanego wyboru ryczałtu jako formy opodatkowania Pana działalności gospodarczej.
Zgodnie z przepisami nie miał już Pan możliwości dokonania zmiany formy opodatkowania w trakcie 2023 roku, dlatego był Pan zmuszony kontynuować rozliczenia na zasadach ogólnych również w całym 2023 roku — mimo że od początku zamierzał Pan rozliczać się ryczałtem. Niemniej jednak przez cały okres po odwieszeniu działalności działał Pan w dobrej wierze, będąc przekonanym, że skutecznie wybrał Pan ryczałt i rozliczał się Pan zgodnie z jego zasadami.
Pytanie
Czy w świetle art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, dokonanie przez Pana wpłaty zaliczki z tytułu PPE w ustawowym terminie, a także konsekwentne rozliczanie przychodów według zasad właściwych dla ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych może zostać uznane za skuteczne dokonanie wyboru tej formy opodatkowania po odwieszeniu działalności gospodarczej?
Pana stanowisko w sprawie
W Pana ocenie – Pana działania były zgodne z przepisami dotyczącymi wyboru ryczałtu i wypełniały wszystkie wymagania ustawowe, pozwalające uznać je za skuteczny wybór tej formy opodatkowania.
Dokonał Pan wpłaty zaliczki PPE w ustawowym terminie (do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu uzyskania pierwszego przychodu), prowadził Pan ewidencję i rozliczenia zgodnie z przepisami o ryczałcie.
Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (działalność gospodarcza), są co do zasady opodatkowane na zasadach ogólnych (art. 27), chyba że podatnik złoży właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne oświadczenie o zastosowaniu formy opodatkowania ryczałtem.
Z kolei, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o ryczałcie, oświadczenie o wyborze opodatkowania ryczałtem powinno być sporządzone na piśmie i złożone do naczelnika urzędu skarbowego do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnięto pierwszy przychód.
W Pana przypadku:
-pierwszą zaliczkę PPE wpłacił Pan w terminie (19.07.2022),
-w tytule przelewu wskazał Pan formę PPE,
-Pana działania były zgodne z warunkami ryczałtu, a Urząd Skarbowy przez cały czas nie kwestionował wpłat zaliczek dokonywanych w formie ryczałtu (PPE).
Wykonanie przelewu ze wskazaniem w opisie „PPE” stanowi oświadczenie sporządzone na piśmie w rozumieniu przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Ustawodawca nie zastrzegł dla tego oświadczenia szczególnej formy pisemnej, a „sporządzenie na piśmie” rozumiane jest potocznie jako zapis informacji alfabetem w celu jej utrwalenia – co zostało spełnione przez opis przelewu.
Stanowisko to znajduje również potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z dnia 27 grudnia 2024 r. (sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.805.2024.1.RK), w której wskazano, że wskazanie rodzaju podatku w tytule przelewu może być traktowane jako skuteczne oświadczenie woli w rozumieniu art. 9 ust. 1 ustawy o ryczałcie.
W związku z powyższym wnosi Pan o potwierdzenie, że Pana działania stanowiły skuteczny wybór formy opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych za cały okres od czerwca 2022 roku do końca 2023 roku, tj. od momentu rozpoczęcia świadczenia usług po odwieszeniu działalności do momentu, kiedy umożliwiono Panu w Urzędzie Skarbowym dokonanie zmiany formy opodatkowania po zakończeniu roku 2023.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w brzmieniu obowiązującym w latach 2022-2023 (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 846):
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zgodnie z art. 9 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnik może złożyć oświadczenie, na piśmie, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych lub złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1.
Natomiast w myśl art. 9 ust. 1b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Dokonany wybór formy opodatkowania, o którym mowa w ust. 1, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 1 złoży oświadczenie na piśmie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy opodatkowania albo oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, w terminie określonym w art. 9a ust. 2 tej ustawy.
Jak stanowi art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.
Z tych przepisów jednoznacznie wynika, że podstawową formą opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów z działalności gospodarczej jest opodatkowanie według skali podatkowej. Wymieniona forma opodatkowania przysługuje z mocy ustawy i podatnik nie musi składać oświadczenia o jej wyborze.
Jeśli natomiast podatnik dokona wyboru zryczałtowanej formy opodatkowania, to dotyczy ona również lat następnych, chyba że w ustawowym terminie podatnik złoży oświadczenie na piśmie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy opodatkowania.
Złożenie stosownego oświadczenia, w określonym w przepisach terminie, jest warunkiem koniecznym do wyboru/rezygnacji z ryczałtowej formy opodatkowania.
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nakładają obowiązek złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego na piśmie oświadczenia o wyborze/rezygnacji z tego sposobu opodatkowania do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.
Zaznaczam jednak, że zarówno przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak i ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie określają urzędowego wzoru takiego oświadczenia ani innych wymogów co do jego formy. Z oświadczenia tego ma natomiast jednoznacznie wynikać, jakiego wyboru dokonał podatnik.
Dlatego też, w przypadku gdy podatnik dokonał wpłaty pierwszej zaliczki na zryczałtowany podatek dochodowy w ustawowym terminie przewidzianym dla złożenia oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu i z opisu dokonanej wpłaty (np. tytułu przelewu) wynika, jakiego dokładnie rodzaju podatku dotyczy płatność, taki dowód wpłaty może zostać uznany za złożenie oświadczenia.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadził Pan jednoosobową działalność gospodarczą, która była opodatkowana na zasadach ogólnych – w tym okresie nie uzyskał Pan żadnych przychodów. W późniejszym czasie działalność została przez Pana zawieszona, a następnie odwieszona 13 czerwca 2022 r. Odwieszając działalność, zdecydował się Pan na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jako formę opodatkowania. Podczas składania zgłoszenia online w CEIDG był Pan przekonany, że zaznaczył wybór ryczałtu jako nowej formy opodatkowania. Po odwieszeniu działalności uzyskał Pan pierwszy przychód w czerwcu 2022 r., kiedy rozpoczął Pan świadczenie usług. Faktura dokumentująca ten przychód została wystawiona w lipcu, w którym również otrzymał Pan zapłatę. Pierwszej wpłaty zaliczki na podatek z tytułem „PPE” dokonał Pan 19 lipca 2022 r. na mikrorachunek urzędu skarbowego. Prowadził Pan ewidencję przychodów zgodnie z przepisami dotyczącymi ryczałtu. Złożył Pan zeznanie roczne PIT-28, ponieważ prowadził Pan działalność gospodarczą w przekonaniu, że została ona objęta ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
W pierwszej kolejności zaznaczam, że zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oświadczenie o wyborze w 2022 r. ryczałtu jako formy opodatkowania należało złożyć do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął Pan pierwszy przychód w roku podatkowym, tj. do 20 lipca 2022 r. Po odwieszeniu działalności uzyskał Pan pierwszy przychód w czerwcu 2022 r. Dokonał Pan wpłaty zaliczki na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych 19 lipca 2022 r., a więc w terminie.
Zatem dokonana przez Pana w terminie pierwsza wpłata ryczałtu i wskazanie w przelewie symbolu formularza PPE, który to skrót oznacza ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, oznacza, że skutecznie złożył Pan oświadczenie o wyborze tej formy opodatkowania w 2022 r. W konsekwencji uzyskiwane przez Pana przychody w 2022 r. i w kolejnych latach mogły być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Podsumowanie: w świetle art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, dokonanie przez Pana wpłaty zaliczki z tytułu PPE w ustawowym terminie może zostać uznane za skuteczne dokonanie wyboru tej formy opodatkowania po odwieszeniu działalności gospodarczej.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
