Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0115-KDIT2.4011.437.2025.4.ENB

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 15 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.437.2025.4.ENB

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 sierpnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji Dyrektora / członka zarządu w białoruskiej spółce. Odpowiadając na wezwania uzupełnił go Pan 10 i 25 września oraz 3 października 2025 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jest Pan osobą fizyczną, która posiada miejsce zamieszkania dla celów podatkowych na terytorium Polski, w związku z czym podlega tam nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT). Zamierza Pan w przyszłości podjąć zatrudnienie na stanowisku Prezesa (dyrektora) jako członka zarządu Spółki handlowej (spółki z ograniczoną odpowiedzialnością) prawa białoruskiego na zasadach umowy o pracę. Zgodnie z prawem Republiki Białorusi stanowisko członka zarządu odpowiada stanowisku określanemu jako „Dyrektor”, natomiast zgodnie z prawem Rzeczypospolitej Polskiej — jako „Prezes”. W praktyce stosowania prawa w Republice Białorusi przyjęto, że działalność polegająca na zarządzaniu spółką oraz pobieranie wynagrodzenia z tego tytułu stanowią stosunek pracy, który wymaga obowiązkowego zawarcia umowy o pracę (lub kontraktu). Dlatego też z członkiem zarządu, oprócz protokołu z decyzją wspólników, zawierana jest dodatkowo umowa o pracę. W związku z tym chce Pan z wyprzedzeniem ustalić, czy w świetle ustawy o PIT oraz Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Białoruś w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, podpisanej w Mińsku dnia 18 listopada 1992 r. (dalej: UPO), wynagrodzenie członka zarządu rezydenta podatkowego Rzeczypospolitej Polskiej będzie opodatkowane na Białorusi, aby móc prawidłowo ustalić zakres obowiązków podatkowych w Polsce oraz uniknąć ryzyka podwójnego opodatkowania dochodu otrzymywanego z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu w spółce prawa białoruskiego.

Uzupełniając wniosek wyjaśnił Pan, że spółka, w której będzie Pan pełnił funkcję członka zarządu, ma swoją siedzibę na terytorium Republiki Białorusi.

Wynagrodzenie na podstawie umowy o pracę będzie wypłacane Panu z tytułu pełnienia funkcji zarządczych/nadzorczych w spółce.

Spółka z siedzibą na Białorusi, w której planuje Pan zostać członkiem zarządu, będzie posiadała osobowość prawną. Forma prawna działalności gospodarczej będzie odpowiadać polskiemu odpowiednikowi spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

Spółka ta będzie podlegała opodatkowaniu na Białorusi z uwagi na siedzibę zarządu albo inne kryterium o podobnym charakterze.

Pana wynagrodzenie będzie wypłacane za pełnienie funkcji dyrektora ustanowionego organu zarządzającego (zarządu) spółki (pomimo że w celu wykonywania tej funkcji, zgodnie z przepisami prawa Republiki Białorusi, została zawarta umowa o pracę), a zatem – w opinii Pana – wynagrodzenie będzie wypłacane „z tytułu członkostwa w radzie zarządzającej lub w innym analogicznym organie osoby prawnej” w rozumieniu prawa białoruskiego, o którym mowa w art. 16 Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Białorusi w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku z dnia 18 listopada 1992 r. (Dz.U. 1993 Nr 120, poz. 534).

Do kompetencji Zarządu/dyrektora należy prowadzenie bieżącego zarządzania działalnością Spółki. Dyrektor w granicach swoich kompetencji działa w imieniu Spółki bez pełnomocnictwa: reprezentuje jej interesy (w tym w organach innych osób prawnych, w których Spółka jest uczestnikiem), dokonuje czynności prawnych w imieniu Spółki oraz wykonuje inne działania.

Dyrektor:

·rozporządza majątkiem Spółki, w tym jej środkami pieniężnymi, w granicach nieprzekraczających postanowień umowy Spółki oraz warunków umowy o pracę (kontraktu) (w przypadkach przewidzianych w umowie Spółki – wyłącznie po podjęciu odpowiedniej uchwały przez Zgromadzenie);

·zawiera (zmienia, rozwiązuje) umowy, dokonuje innych czynności prawnych w zakresie określonym w umowie Spółki oraz warunkami umowy o pracę (kontraktu);

·jest uprawnionym organem Spółki (pracodawcy), któremu przysługuje prawo podejmowania decyzji wynikających ze stosunków pracy i stosunków z nimi związanych wobec pracowników Spółki oraz samego siebie, z wyjątkiem spraw należących do kompetencji Zgromadzenia wspólników zgodnie z umową Spółki i/lub przepisami prawa;

·zatwierdza regulamin organizacyjny i strukturę etatową Spółki;

·udziela pełnomocnictw w imieniu Spółki oraz je odwołuje;

·otwiera (przerejestrowuje, zamyka) rachunki bankowe i inne rachunki Spółki;

·zwołuje Zgromadzenie wspólników i podejmuje decyzje związane z jego przygotowaniem i przeprowadzeniem;

·reprezentuje Spółkę w relacjach z organami państwowymi, innymi organizacjami (zarówno posiadającymi, jak i nieposiadającymi osobowości prawnej), a także osobami fizycznymi we wszystkich sprawach działalności Spółki w granicach kompetencji określonych w umowie Spółki;

·organizuje prowadzenie rachunkowości i tworzy niezbędne warunki dla jej prawidłowego prowadzenia;

·zatwierdza kwartalne i inne bieżące sprawozdania finansowe, statystyczne i inne Spółki, jak również sprawozdania finansowe, statystyczne i inne oddziałów i przedstawicielstw Spółki (jeśli istnieją);

·regularnie (nie rzadziej niż raz w roku) składa sprawozdania Zgromadzeniu wspólników, a także udostępnia dokumenty i informacje dotyczące działalności Spółki;

·rozstrzyga wszelkie inne kwestie związane z działalnością Spółki, które nie zostały przypisane do kompetencji Zgromadzenia wspólników przez przepisy prawa Republiki Białorusi lub niniejszą umowę Spółki.

Dyrektor zobowiązany jest uzyskać zgodę Zgromadzenia, o ile umowa Spółki nie stanowi inaczej, na dokonanie transakcji istotnych oraz transakcji, w których występuje konflikt interesów osób powiązanych ze Spółką, a także innych transakcji wymagających zgody Zgromadzenia wspólników zgodnie z umową Spółki i/lub przepisami prawa.

Dyrektor jest uprawniony do wydawania (przyjmowania), podpisywania, zatwierdzania, uzgadniania (wizowania) wewnętrznych aktów prawnych regulujących stosunki pracy i stosunki z nimi związane powstające pomiędzy pracownikami a Spółką, jak również innych wewnętrznych aktów prawnych Spółki.

Proces zarządzania w spółce oparty będzie na jasno określonym podziale kompetencji, kontroli i odpowiedzialności pomiędzy siedmioma zastępcami Dyrektora, z których każdy będzie nadzorował odrębny obszar działalności operacyjnej.

Zastępcy będą podejmowali decyzje operacyjne na bieżąco, koordynują działania pomiędzy działami i zapewniają ciągłość działalności operacyjnej spółki na terytorium Republiki Białorusi. W związku z tym efektywne zarządzanie spółką odbywa się w całości w Białorusi, niezależnie od miejsca pobytu dyrektora (Prezesa). Strategiczne decyzje (budżet, inwestycje, partnerstwa, sprawy prawne) są sformalizowane i podpisywane na Białorusi. W podejmowaniu decyzji również uczestniczą zastępcy i kluczowi menedżerowie, którzy znajdują się fizycznie na Białorusi lub logują się z białoruskich adresów IP. Niemniej jednak wskazana kadra kierownicza (zastępcy, kierownicy działów, kluczowi menedżerowie) nie będzie wchodzić w skład zarządu Spółki, lecz będzie zatrudniona jako pracownicy etatowi, wykonujący swoje obowiązki na podstawie stosunku pracy. Dyrektor ponosi odpowiedzialność za terminowość i rzetelność informacji przekazywanych i ujawnianych o Spółce, jeżeli odpowiedzialność ta nie została nałożona na innego pracownika Spółki zgodnie z zakresem jego obowiązków. Czynności w ramach pełnionej funkcji będą częściowo wykonywane przez Pana zdalnie z terytorium Polski, jednak część obowiązków będzie wykonywana również na terytorium Białorusi.

Pytanie

1)Czy w sytuacji, gdy będąc rezydentem podatkowym Rzeczpospolitej Polski otrzyma Pan wynagrodzenie z pełnienia funkcji członka zarządu Spółki prawa białoruskiego na podstawie umowy o pracę zdalnie z terytorium Polski, można uznać, że na podstawie art. 16 UPO, wynagrodzenie z tego tytułu podlega opodatkowaniu wyłącznie na Białorusi?

2)Czy w świetle zaprezentowanego stanu faktycznego/przyszłego i zdarzenia prawidłowe jest stwierdzenie, że Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku wykazania przychodu z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu na podstawie umowy o pracę w deklaracji rocznej PIT-36?

Pana stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o PIT osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (tzw. nieograniczony obowiązek podatkowy). Stosownie do treści art. 3 ust. 1a ww. ustawy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Uzyskiwane przez Pana przychody w przyszłości z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu należy zaklasyfikować do przychodów określonych w art. 13 pkt 7 ustawy o PIT:

Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Stosownie do treści art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Zgodnie z treścią art. 16 UPO:

Wynagrodzenia dyrektorów i inne podobne należności, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje z tytułu członkostwa w radzie zarządzającej lub w innym analogicznym organie osoby prawnej mającej siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, podlegają opodatkowaniu w tym drugim Umawiającym się Państwie.

Analogicznie jak w przepisie art. 201 ustawy z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2024 r. poz. 18, ze zm., dalej: KSH):

„§ 1. Zarząd prowadzi sprawy spółki i ją reprezentuje.

§ 2. Zarząd składa się z jednego albo większej liczby członków”.

Zgodnie z białoruskim ustawodawstwem – w szczególności ustawą „O gospodarczych spółkach” (w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 15 lipca 2010 r. nr 168-З) – w spółce również funkcjonuje organ wykonawczy, który może mieć postać organu kolegialnego (zarząd lub dyrekcja) i/lub organu jednoosobowego (dyrektor lub dyrektor generalny). Oznacza to, że zgodnie z ww. przepisami, wynagrodzenie osób mających miejsce zamieszkania w Polsce z tytułu członkostwa w zarządzie spółki mającej siedzibę na Białorusi podlega opodatkowaniu na Białorusi. Również na stronie internetowej Urzędu Marszałkowskiego Województwa, w Przewodniku po rynku – Białoruś, opracowanym przez Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Mińsku (https://cig.wzp.pl/przystan-eksportera/informacje-o-rynkachzagranicznych), na stronie 24 wskazano, że: „Władze spółki stanowią: (...) organ wykonawczy spółki – kolegialny organ wykonawczy (zarząd lub dyrekcja) i (lub) jednoosobowy organ wykonawczy (dyrektor lub dyrektor generalny) – zgodnie ze statutem.” Na stronie 52, w poz. 69 tego samego przewodnika, zapisano: „Wynagrodzenia dyrektorów i inne podobne należności, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Polsce otrzymuje z tytułu członkostwa w zarządzie lub w innym analogicznym organie osoby prawnej mającej siedzibę na Białorusi, podlegają opodatkowaniu na Białorusi (art. 16 Umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania).” W analogicznym duchu wypowiedział się także Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 9 grudnia 2022 r., sygn. 0112-KDWL.4011.1039.2022.1.WS, w której stwierdził, że: „Wynagrodzenie osób mających miejsce zamieszkania w Białorusi z tytułu członkostwa w zarządzie spółki mającej siedzibę w Polsce podlega opodatkowaniu w Polsce.”

Oznacza to, że w sytuacji odwrotnej – gdy członek zarządu mieszka w Polsce, a spółka ma siedzibę na Białorusi – wynagrodzenie powinno podlegać opodatkowaniu w Białorusi. Podsumowując, w Pana opinii, ponieważ Spółka, w której zostanie Pan powołany do pełnienia funkcji członka zarządu, ma siedzibę na terytorium Białorusi, wynagrodzenie z tytułu pełnienia tej funkcji – na podstawie umowy o pracę – będzie podlegać opodatkowaniu wyłącznie na Białorusi, zgodnie z art. 16 UPO.

Ad. 2

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o PIT osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (tzw. nieograniczony obowiązek podatkowy). Uzyskiwane przez Pana przychody w przyszłości z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu należy zaklasyfikować do przychodów określonych w art. 13 pkt 7 ustawy o PIT:

Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Te przychody podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych zgodnie z art.27 ustawy o PIT.

Stosownie do treści art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Zgodnie z treścią art. 23 ust. 1 UPO:

1. Jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym Umawiającym się Państwie osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej umowy może być opodatkowany w drugim Umawiającym się Państwie, to pierwsze Umawiające się Państwo zwolni taki dochód lub majątek od opodatkowania z uwzględnieniem postanowienia ustępu 2.

2. Jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym Umawiającym się Państwie osiąga dochód, który zgodnie z postanowieniami artykułów 10 i 11 może być opodatkowany w drugim Umawiającym się Państwie, wtedy pierwsze Umawiające się Państwo zezwoli na potrącenie od podatku dochodowego tej osoby kwoty równej podatkowi dochodowemu zapłaconemu w drugim Umawiającym się Państwie. Jednakże takie potrącenie nie może przekroczyć kwoty podatku pierwszego Umawiającego się Państwa, jaka została obliczona od takiego dochodu zgodnie z jego ustawodawstwem i przepisami.

W związku z tym, że zgodnie z art. 16 UPO:

Wynagrodzenia dyrektorów i inne podobne należności, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje z tytułu członkostwa w radzie zarządzającej lub w innym analogicznym organie osoby prawnej mającej siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, podlegają opodatkowaniu w tym drugim Umawiającym się Państwie, należy uznać, że przepis ten w sposób jednoznaczny określa miejsce opodatkowania wynagrodzenia — wyłącznie w państwie siedziby osoby prawnej.

Brak sformułowania w art. 16 UPO „może być opodatkowany” (jak w art. 23 ust. 1) oznacza, że w tym przypadku dochód nie podlega opodatkowaniu w obu państwach, a wyłącznie w jednym – w państwie, w którym siedzibę ma Spółka.

W konsekwencji nie zachodzi podwójne opodatkowanie, co prowadzi do wniosku, że:

·nie istnieje obowiązek wykazania tego dochodu w rocznej deklaracji PIT-36, oraz

·nie stosuje się w tym przypadku metody unikania podwójnego opodatkowania.

Podsumowując, w Pana opinii, ponieważ Spółka, w której będzie Pan powołany do pełnienia funkcji członka zarządu, ma siedzibę na Białorusi, to uzyskiwane w przyszłości wynagrodzenie z tego tytułu — na podstawie umowy o pracę — będzie podlegać opodatkowaniu wyłącznie na Białorusi i nie powinno być wykazywane w deklaracji podatkowej PIT-36.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 4a ww. ustawy:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Ustalenie miejsca zamieszkania podatnika decyduje o zakresie ciążącego na nim obowiązku podatkowego. Inaczej mówiąc, od miejsca zamieszkania zależy czy podatnik podlega nieograniczonemu, czy ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce.

Nieograniczonym obowiązkiem podatkowym objęci są podatnicy, którzy w Polsce mają miejsce zamieszkania. Podlegają oni obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów.

We wniosku wskazał Pan, że posiada miejsce zamieszkania dla celów podatkowych na terytorium Polski, w związku z czym podlega tam nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Zamierza Pan w przyszłości podjąć zatrudnienie na stanowisku Prezesa (dyrektora) jako członka zarządu Spółki handlowej (spółki z ograniczoną odpowiedzialnością) prawa białoruskiego na zasadach umowy o pracę. Zgodnie z prawem Republiki Białorusi stanowisko członka zarządu odpowiada stanowisku określanemu jako „Dyrektor”, natomiast zgodnie z prawem Rzeczypospolitej Polskiej — jako „Prezes”. W praktyce stosowania prawa w Republice Białorusi przyjęto, że działalność polegająca na zarządzaniu spółką oraz pobieranie wynagrodzenia z tego tytułu stanowią stosunek pracy, który wymaga obowiązkowego zawarcia umowy o pracę (lub kontraktu). Dlatego też z członkiem zarządu, oprócz protokołu z decyzją wspólników, zawierana jest dodatkowo umowa o pracę. Spółka, w której będzie Pan pełnił funkcję członka zarządu, ma swoją siedzibę na terytorium Republiki Białorusi. Wynagrodzenie na podstawie umowy o pracę będzie wypłacane Panu z tytułu pełnienia funkcji zarządczych/nadzorczych w spółce.

Spółka, w której będzie Pan pełnił funkcję członka zarządu, ma swoją siedzibę na terytorium Republiki Białorusi.

Wynagrodzenie na podstawie umowy o pracę będzie wypłacane Panu z tytułu pełnienia funkcji zarządczych/nadzorczych w spółce.

Spółka z siedzibą na Białorusi, w której planuje Pan zostać członkiem zarządu, będzie posiadała osobowość prawną. Forma prawna działalności gospodarczej będzie odpowiadać polskiemu odpowiednikowi spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

Spółka ta będzie podlegała opodatkowaniu na Białorusi z uwagi na siedzibę zarządu albo inne kryterium o podobnym charakterze.

Pana wynagrodzenie będzie wypłacane za pełnienie funkcji dyrektora ustanowionego organu zarządzającego (zarządu) spółki (pomimo że w celu wykonywania tej funkcji, zgodnie z przepisami prawa Republiki Białorusi, została zawarta umowa o pracę), a zatem – w opinii Pana – wynagrodzenie będzie wypłacane „z tytułu członkostwa w radzie zarządzającej lub w innym analogicznym organie osoby prawnej” w rozumieniu prawa białoruskiego, o którym mowa w art. 16 Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Białorusi w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku z dnia 18 listopada 1992 r. (Dz.U. 1993 Nr 120, poz. 534).

Do kompetencji Zarządu/dyrektora należy prowadzenie bieżącego zarządzania działalnością Spółki. Dyrektor w granicach swoich kompetencji działa w imieniu Spółki bez pełnomocnictwa: reprezentuje jej interesy (w tym w organach innych osób prawnych, w których Spółka jest uczestnikiem), dokonuje czynności prawnych w imieniu Spółki oraz wykonuje inne działania.

Dyrektor:

·rozporządza majątkiem Spółki, w tym jej środkami pieniężnymi, w granicach nieprzekraczających postanowień umowy Spółki oraz warunków umowy o pracę (kontraktu) (w przypadkach przewidzianych w umowie Spółki – wyłącznie po podjęciu odpowiedniej uchwały przez Zgromadzenie);

·zawiera (zmienia, rozwiązuje) umowy, dokonuje innych czynności prawnych w zakresie określonym w umowie Spółki oraz warunkami umowy o pracę (kontraktu);

·jest uprawnionym organem Spółki (pracodawcy), któremu przysługuje prawo podejmowania decyzji wynikających ze stosunków pracy i stosunków z nimi związanych wobec pracowników Spółki oraz samego siebie, z wyjątkiem spraw należących do kompetencji Zgromadzenia wspólników zgodnie z umową Spółki i/lub przepisami prawa;

·zatwierdza regulamin organizacyjny i strukturę etatową Spółki;

·udziela pełnomocnictw w imieniu Spółki oraz je odwołuje;

·otwiera (przerejestrowuje, zamyka) rachunki bankowe i inne rachunki Spółki;

·zwołuje Zgromadzenie wspólników i podejmuje decyzje związane z jego przygotowaniem i przeprowadzeniem;

·reprezentuje Spółkę w relacjach z organami państwowymi, innymi organizacjami (zarówno posiadającymi, jak i nieposiadającymi osobowości prawnej), a także osobami fizycznymi we wszystkich sprawach działalności Spółki w granicach kompetencji określonych w umowie Spółki;

·organizuje prowadzenie rachunkowości i tworzy niezbędne warunki dla jej prawidłowego prowadzenia;

·zatwierdza kwartalne i inne bieżące sprawozdania finansowe, statystyczne i inne Spółki, jak również sprawozdania finansowe, statystyczne i inne oddziałów i przedstawicielstw Spółki (jeśli istnieją);

·regularnie (nie rzadziej niż raz w roku) składa sprawozdania Zgromadzeniu wspólników, a także udostępnia dokumenty i informacje dotyczące działalności Spółki;

·rozstrzyga wszelkie inne kwestie związane z działalnością Spółki, które nie zostały przypisane do kompetencji Zgromadzenia wspólników przez przepisy prawa Republiki Białorusi lub niniejszą umowę Spółki.

Dyrektor zobowiązany jest uzyskać zgodę Zgromadzenia, o ile umowa Spółki nie stanowi inaczej, na dokonanie transakcji istotnych oraz transakcji, w których występuje konflikt interesów osób powiązanych ze Spółką, a także innych transakcji wymagających zgody Zgromadzenia wspólników zgodnie z umową Spółki i/lub przepisami prawa.

Dyrektor jest uprawniony do wydawania (przyjmowania), podpisywania, zatwierdzania, uzgadniania (wizowania) wewnętrznych aktów prawnych regulujących stosunki pracy i stosunki z nimi związane powstające pomiędzy pracownikami a Spółką, jak również innych wewnętrznych aktów prawnych Spółki.

Proces zarządzania w spółce oparty będzie na jasno określonym podziale kompetencji, kontroli i odpowiedzialności pomiędzy siedmioma zastępcami Dyrektora, z których każdy będzie nadzorował odrębny obszar działalności operacyjnej.

Zastępcy będą podejmowali decyzje operacyjne na bieżąco, koordynują działania pomiędzy działami i zapewniają ciągłość działalności operacyjnej spółki na terytorium Republiki Białorusi. W związku z tym efektywne zarządzanie spółką odbywa się w całości w Białorusi, niezależnie od miejsca pobytu dyrektora (Prezesa). Strategiczne decyzje (budżet, inwestycje, partnerstwa, sprawy prawne) są sformalizowane i podpisywane na Białorusi. W podejmowaniu decyzji również uczestniczą zastępcy i kluczowi menedżerowie, którzy znajdują się fizycznie na Białorusi lub logują się z białoruskich adresów IP. Niemniej jednak wskazana kadra kierownicza (zastępcy, kierownicy działów, kluczowi menedżerowie) nie będzie wchodzić w skład zarządu Spółki, lecz będzie zatrudniona jako pracownicy etatowi, wykonujący swoje obowiązki na podstawie stosunku pracy. Dyrektor ponosi odpowiedzialność za terminowość i rzetelność informacji przekazywanych i ujawnianych o Spółce, jeżeli odpowiedzialność ta nie została nałożona na innego pracownika Spółki zgodnie z zakresem jego obowiązków. Czynności w ramach pełnionej funkcji będą częściowo wykonywane przez Pana zdalnie z terytorium Polski, jednak część obowiązków będzie wykonywana również na terytorium Białorusi.

Mając na uwadze, że będzie Pan pełnił funkcję Dyrektora / członka zarządu w spółce z siedzibą na Białorusi należy odwołać się do przepisów Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Białoruś w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, z dnia 18 listopada 1992 r. (Dz. U. 1993 Nr 120, poz. 534).

Zasady opodatkowania wynagrodzeń dyrektorów regulują postanowienia art. 16 tej Umowy:

Wynagrodzenia dyrektorów i inne podobne należności, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje z tytułu członkostwa w radzie zarządzającej lub w innym analogicznym organie osoby prawnej mającej siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, podlegają opodatkowaniu w tym drugim Umawiającym się Państwie.

W doktrynie wskazuje się, że użyte w angielskim brzmieniu art. 16 MK OECD określenie "board of directors”, jest rozumiane w prawie angielskim jako główny organ odpowiadający za zarządzanie spółką. Organ ten może delegować swoje kompetencje w zakresie kierowania działalnością gospodarczą spółki na jej innych pracowników, jednakże nie może im przekazać związanej z tym odpowiedzialności. Użyte we francuskim brzmieniu art. 16 MK OECD określenie "member du conseil d’administration” podobnie wskazuje na organ pełniący funkcję zarówno zarządczą jak i nadzorczą (Klaus Vogel on Double Taxation Convention A commentary to the OECD -, UN-, US Model Conventions for the Avoidance of Double Taxation on Income and Capital With Particular Reference to German Treaty Practise, Third Edition, Kluwer Law International, strona 956, Nb 11).

Zawarcie z członkiem organu spółki dodatkowego stosunku obligacyjnego, na podstawie którego jest on zobowiązany do wykonywania innych czynności niż sprawowanie funkcji, do pełnienia której został powołany powoduje, iż wynagrodzenie otrzymywane z tytułu zawartego stosunku zobowiązaniowego podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, tj. w państwie miejsca faktycznego wykonywania czynności. Dla opodatkowania przychodów na mocy ww. art. 16 Konwencji decydujące znaczenie ma zakres obowiązków wynikający z zawartego stosunku obligacyjnego. Ważne jest czy wykonywane czynności wykraczają poza te, do pełnienia których członek organu jest zobowiązany na mocy powołania. Nie liczy zatem się podstawa prawna, ale istota funkcji wykonywanych przez danego podatnika.

Analiza brzmienia art. 16 MK OECD prowadzi bowiem do wniosku, że znajduje on zastosowanie do każdego wynagrodzenia członka zarządu z tytułu pełnienia przez niego tej funkcji, bez względu na podstawę prawną stosunku łączącego go ze spółką, w której pełni powyższą funkcję. Oznacza to, że art. 16 MK OECD jest przepisem szczególnym w odniesieniu do art. 15 MK OECD, regulującego opodatkowanie dochodów z pracy najemnej. Uznanie, że wynagrodzenie członka zarządu spółki otrzymywane przez niego z tytułu pełnienia tej funkcji na podstawie umowy o pracę podlega opodatkowaniu w oparciu o art. 15 MK OECD, byłoby możliwe jedynie wówczas, gdyby z brzmienia przepisu art. 16 MK OECD wynikało wprost, że nie ma zastosowania do takiego dochodu. Ponadto, doktryna wskazuje, że funkcja członka zarządu nie może być utożsamiana z pracą w charakterze zwykłego pracownika, konsultanta, itp. w komentarzu do art. 16 MK (Klaus Vogel on Double Taxation Conventions, Third Editio, str. 957-958) stwierdza, iż art. 16 MK obejmuje wyłącznie wynagrodzenie wypłacane w zamian za nadzór nad zarządzaniem spółką. Jeżeli osoba, będąc członkiem organu spółki wykonuje zarówno funkcje nadzorcze jak i wykonawcze, może powstać wątpliwość która część wynagrodzenia podlega opodatkowaniu na zasadach art. 16 MK, a która, jako zwykłe wynagrodzenie, będzie opodatkowana na zasadach np. dochodu z pracy najemnej (art. 15 MK).

Skoro zatem zamierza Pan podjąć zatrudnienie na stanowisku Dyrektora / członka zarządu w spółce będącej osobą prawną mającej siedzibę na Białorusi, i będzie Pan otrzymywał na podstawie umowy o pracę wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji zarządczych/nadzorczych w spółce, to pomimo, iż działalność polegającą na zarządzaniu spółką jako członek zarządu będzie Pan wykonywał w ramach stosunku pracy – zgodnie z białoruskimi przepisami – to zgodzić się z Panem należy, że do uzyskiwanego wynagrodzenia znajdzie zastosowanie ww. art. 16 umowy polsko-białoruskiej.

W konsekwencji uzyskane przez Pana dochody będą podlegały opodatkowaniu na Białorusi.

Jednocześnie jednak, zgodnie z art. 23 ust. 1 Umowy:

Jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym Umawiającym się Państwie osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej umowy może być opodatkowany w drugim Umawiającym się Państwie, to pierwsze Umawiające się Państwo zwolni taki dochód lub majątek od opodatkowania z uwzględnieniem postanowienia ustępu 2.

Powyższe oznacza, że dochód który zgodnie z Umową może podlegać opodatkowaniu na Białorusi, jest jednocześnie zwolniony z opodatkowania w Polsce. Jednakże mając na uwadze, że art. 23 ust. 1 Umowy odnosi się do dochodów które mogą być opodatkowane na Białorusi, to zasadnym jest uznanie, że dotyczy on również dochodów które – zgodnie z Umową – na Białorusi opodatkowaniu podlegają. Stwierdzenie, że dochody mogą być opodatkowane, oznacza w praktyce, że umawiające się państwo ma prawo opodatkować taki dochód. Następnie kwestia opodatkowania (w tym również brak opodatkowania, wyłączenia, zwolnienia z opodatkowania, itp.) jest regulowana w ustawodawstwie wewnętrznym tego państwa. Skoro zatem uzyskane przez Pana dochody będą podlegały opodatkowaniu na Białorusi to zasadnym jest również przyjęcie, że dochody te będą zwolnione w Polsce z opodatkowania, na podstawie art. 23 ust. 1 Umowy.

W takiej sytuacji zastosowanie znajduje art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:

Jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, oprócz dochodów podlegających opodatkowaniu, zgodnie z ust. 1, osiągał również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych - podatek określa się w następujący sposób:

1)do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali określonej w ust. 1;

2)ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów;

3)ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

W konsekwencji uzyskane przez Pana dochody z tytułu pełnienia funkcji Dyrektora / członka zarządu w spółce białoruskiej będą w Polsce zwolnione z opodatkowania, jednak będą miały wpływ na ustalenie stopy procentowej mającej zastosowanie do Pana ewentualnych dochodów opodatkowanych w Polsce według skali podatkowej.

Oznacza to, że w przypadku uzyskiwania również innych dochodów opodatkowanych według skali podatkowej będzie Pan zobowiązany w PIT-36 wykazać dochody uzyskane z tytułu pełnienia funkcji Dyrektora w białoruskiej spółce jako dochody osiągnięte za granicą, o które jest zwiększona podstawa obliczenia podatku do ustalenia stopy procentowej.

Odnosząc się do kwalifikacji wskazanego we wniosku dochodu do właściwego źródła przychodu, należy zauważyć, że źródła przychodów zostały wymienione w art. 10 ust. 1 ustawy. Przyporządkowanie przychodu do właściwego źródła ma istotne znaczenie dla ustalenia właściwego sposobu opodatkowania. Dochód z tego samego tytułu może być opodatkowany tylko raz i może być, zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 10 ust. 1 Ustawy o PIT, przyporządkowany tylko do jednego źródła przychodów. Jeżeli ustawodawca chce zaliczyć dany rodzaj przychodów do innego źródła niż to, na które wskazywałby charakter przychodu, stanowi o tym wyraźnie w przepisie.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 cytowanej wyżej ustawy, źródłami przychodów jest:

·stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta (pkt 1),

·działalność wykonywana osobiście (pkt 2).

Na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy:

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

W myśl natomiast art. 13 pkt 7 ustawy:

Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Mając zatem na uwadze, że zgodnie z prawem białoruskim będzie Pan zatrudniony na stanowisku Dyrektora w oparciu o umowę o pracę, a nie na podstawie powołania, to na tle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Pana wynagrodzenia powinny zostać zakwalifikowane do przychodów ze stosunku pracy, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.