Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 roz... - Interpretacja - ILPP1/443-50/07-2/GZ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 19.10.2007, sygn. ILPP1/443-50/07-2/GZ, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani B. D., przedstawione we wniosku z dnia 15 lipca 2007 r. (data wpływu 23 lipca 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości niezabudowanej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 23 lipca 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości niezabudowanej.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


W 1994 r. Zainteresowany zakupił 7,24 ha gruntu rolnego, który do dnia dzisiejszego jest tak wykorzystywany.

W roku 2004 teren ten został podzielony na 46 działek, które dalej figurowały jako grunty rolne. Podatnik zamierzał sprzedać 11 działek, wobec czego wystąpił o warunki zabudowy na te działki - i je otrzymał.

W związku z zamiarem sprzedaży posiadanych działek Wnioskodawca wystąpił do właściwego dla siebie urzędu skarbowego o wiążącą interpretację. W postanowieniu Naczelnik wskazał, że sprzedaż działek podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Dlatego też Zainteresowany zarejestrował się jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, i odprowadził podatek VAT od 7 działek, które już sprzedał. W 2006 roku pozostały teren został objęty planem zagospodarowania przestrzennego gminy z przeznaczeniem pod zabudowę mieszkaniową i rekreacyjną. Wnioskodawca zamierza dokonać sprzedaży części pozostałego terenu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż działek, będących majątkiem osobistym, przez osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zmiana przeznaczenia posiadanego gruntu z rolnego na przeznaczony pod zabudowę nie powinna oznaczać, że przy odsprzedaży części posiadanego terenu automatycznie Zainteresowany staje się handlującym, bowiem zamiarem Wnioskodawcy nigdy nie był handel ziemią.

Podatnik uznał, iż w świetle nowych orzeczeń sądowych, posiadana przez niego interpretacja ulega dezaktualizacji.


Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdza się, co następuje.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust.1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Pod pojęciem towary zgodnie z art. 2 pkt 6 wyżej cytowanej ustawy, rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Art. 15 ust. 1 ustawy wskazuje, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Przez działalność gospodarczą, na podstawie zapisu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Oznacza to, że zgodnie z powołaną definicją działalności gospodarczej podatnikami będą również osoby, które wykonały czynności jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania ich w sposób częstotliwy.

Kryterium prowadzenia działalności nie wyłącza z grona podatników osoby fizyczne, jeśli dokonują one dostawy towarów w sposób stały, zorganizowany i powtarzalny.

Na podstawie przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego uznać należy, iż sprzedaż 46 działek nie jest czynnością jednorazową. Oznacza to, że z tytułu sprzedaży gruntów przeznaczonych pod zabudowę, Zainteresowany uzyskał status podatnika podatku od towarów i usług, już przy dokonaniu pierwszej dostawy gruntów po 1 maja 2004 r.

Dlatego też słusznym było zarejestrowanie się Wnioskodawcy jako czynnego podatnika podatku od towarów i usług.

W sprawie będącej przedmiotem wniosku istotne jest również to, że sprzedawane grunty służyły działalności rolniczej.

Biorąc pod uwagę wcześniej przytoczoną definicję działalności gospodarczej uznać należy, iż rolnik ryczałtowy, w świetle ustawy o podatku od towarów i usług, posiada status podatnika prowadzącego działalność gospodarczą (działalność rolniczą). Jednakże na mocy art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy korzysta tylko ze zwolnienia od podatku w zakresie dostaw produktów rolnych pochodzących z własnej działalności oraz w zakresie świadczenia usług rolniczych. Jeśli więc osoba taka wykonuje inne czynności mieszczące się w zakresie przedmiotowym opodatkowania podatkiem od towarów i usług, brak jest podstaw prawnych do uznania, iż nie podlegają one opodatkowaniu.

Także skala planowanego przedsięwzięcia (sprzedaż 46 działek) oraz podjęte przez sprzedawcę działania (wydzielenie przed sprzedażą działek z gruntu rolnego oraz wystąpienie o warunki zabudowy dla części z nich) wskazują na zamiar dokonywania sprzedaży w sposób częstotliwy, a więc w okolicznościach przesądzających o prowadzeniu działalności gospodarczej.

W chwili obecnej Zainteresowany dokonuje dostawy pozostałych działek pod zabudowę jako zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług, co zobowiązuje go do odprowadzania 22% podatku VAT zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Należy również zauważyć, iż wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego, który został w uzasadnieniu stanowiska przez Wnioskodawcę powołany zapadł w indywidualnej sprawie i nie jest źródłem powszechnie obowiązującego prawa.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Zainteresowanego wyrażone w złożonym zapytaniu jest nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu