Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0114-KDIP4-2.4012.548.2025.5.MŻA

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 3 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.548.2025.5.MŻA

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 28 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący opodatkowania paczek wydanych w ramach kampanii reklamowej. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 4 września 2025 r. (wpływ 4 września 2025 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca w swojej działalności prowadzi sprzedaż towarów, kosmetyków i wyrobów medycznych oraz przeprowadza szkolenia z zakresu zabiegów kosmetycznych.

Wnioskodawca zamierza przeprowadzić kampanię reklamową polegającą na przekazywaniu paczek z produktami o wartości do 700 zł brutto. Paczki z produktami mają być opatrzone logo firmy i przekazane do losowo wybranych osób fizycznych, które nie są jego klientami ani kontrahentami. Na zawartość paczki mają składać się pełnowartościowe towary handlowe i dodatkowo gadżety takie jak np. klamra do włosów, pomadka itd. Celem jest promocja firmy, zwiększenie świadomości marki oraz pozyskiwanie przyszłych klientów.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

Na pytanie 1: Czy są i będą Państwo na dzień przekazania paczek z produktami zarejestrowani jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, odpowiedzieli Państwo: Tak.

Na pytanie 2: Czy paczki z produktami będą przez Państwa przekazywane nieodpłatnie, odpowiedzieli Państwo: Tak.

Na pytanie 3: Czy w zamian za przekazanie paczek otrzymają Państwo jakiekolwiek wynagrodzenie lub osoby obdarowane zobowiązane będą do wykonania określonych czynności? Jeśli tak, proszę wskazać jakich czynności, odpowiedzieli Państwo: Nie.

Na pytanie 4: Czy w odniesieniu do przekazywanych towarów przysługiwało Państwu/będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu ich nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych, odpowiedzieli Państwo: Tak.

Na pytanie 5: Czy przekazanie paczek z produktami w ramach kampanii reklamowej nastąpi wyłącznie na cele związane z Państwa działalnością gospodarczą, odpowiedzieli Państwo: Tak.

Na pytanie 6: Czy przekazywane produkty będą związane z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą? W jaki sposób, odpowiedzieli Państwo: Tak, są to towary handlowe nabywane w celu dalszej odsprzedaży. Dodatkowo paczki będą zawierały gadżety takie jak klamra do włosów, pomadka. Z naszych towarów handlowych i dodatkowych gadżetów będzie przygotowywana paczka PR-owa.

Na pytanie 7: Jaką funkcję pełnią przekazywane produkty, np. funkcję promocyjną, informacyjną, itp., odpowiedzieli Państwo: Przekazywane produkty mają pełnić funkcję promocyjną, zwiększyć świadomość marki i pozyskać przyszłych klientów.

Na pytanie 8: Czy przekazywane produkty mają wartość konsumpcyjną lub też użytkową dla konsumentów, odpowiedzieli Państwo: Tak.

Na pytanie 9: Czy będą Państwo prowadzili ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości odbiorców, odpowiedzieli Państwo: Nie.

Na pytanie 10: Czy na paczki z produktami będą się składały prezenty o małej wartości, tj. przekazywane jednej osobie towary:

1)łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł (bez podatku), jeżeli prowadzą Państwo ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości obdarowanych osób;

2)których przekazania nie ujęto w ewidencji, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 20 zł,

odpowiedzieli Państwo: Nie.

Na pytanie 11: Czy produkty przekazywane w paczkach będą stanowiły próbki, przez które należy rozumieć egzemplarz towaru lub jego niewielką ilość, które pozwalają na ocenę cech i właściwości towaru w jego końcowej postaci? Czy ewentualne przekazanie próbki będzie miało na celu promocję tego towaru, odpowiedzieli Państwo: Nie.

Na pytanie 12: Czy przekazywana próbka nie będzie służyła zasadniczo zaspokojeniu potrzeb odbiorcy końcowego w zakresie przekazywanego towaru? A jeśli będzie, to czy zaspokojenie potrzeb tego odbiorcy jest nieodłącznym elementem promocji tego towaru i ma skłaniać tego odbiorcę do zakupu promowanego towaru, odpowiedzieli Państwo: Nie będą to próbki.

Pytanie

Czy przekazanie paczek w ramach opisanej kampanii reklamowej stanowi dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Nie podlega opodatkowaniu VAT, ponieważ przekazanie następuje w celach związanych z działalnością gospodarczą – reklamowych. Towary nie mają charakteru reprezentacyjnego ani konsumpcyjnego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1)przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2) wszelkie inne darowizny

– jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Art. 7 ust. 3 ustawy stanowi, że:

Przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.

Zgodnie z art. 7 ust. 4 ustawy:

Przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

1)łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł (bez podatku), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;

2) których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 20 zł.

Zgodnie z art. 7 ust. 7 ustawy:

Przez próbkę, o której mowa w ust. 3, rozumie się identyfikowalne jako próbka egzemplarz towaru lub jego niewielką ilość, które pozwalają na ocenę cech i właściwości towaru w jego końcowej postaci, przy czym ich przekazanie (wręczenie) przez podatnika:

1)ma na celu promocję tego towaru oraz

2) nie służy zasadniczo zaspokojeniu potrzeb odbiorcy końcowego w zakresie danego towaru, chyba że zaspokojenie potrzeb tego odbiorcy jest nieodłącznym elementem promocji tego towaru i ma skłaniać tego odbiorcę do zakupu promowanego towaru.

W świetle przywołanych uregulowań, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług – co do zasady – podlega każde nieodpłatne przekazanie towarów należących do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych. Wyjątek stanowi przekazanie towarów stanowiących zdefiniowane w art. 7 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług prezenty o małej wartości lub próbki, o których mowa w art. 7 ust. 7 tej ustawy.

Z powołanych przepisów wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie podlega przekazanie prezentów o małej wartości czyli towarów, których jednostkowa cena nabycia (bez podatku), a jeśli nie ma ceny nabycia jednostkowy koszt wytworzenia, w momencie przekazania, nie przekracza 20 zł. Nie jest również opodatkowane przekazanie prezentów, których wartość mieści się w przedziale od 20,01 zł do 100 zł, jednak pod warunkiem prowadzenia dodatkowej ewidencji osób obdarowanych. Jeżeli wartość przekazanego towaru przekracza 100 zł podatnik ma obowiązek opodatkować wartość nieodpłatnego świadczenia.

Podkreślić w tym miejscu należy, że konstrukcja przewidziana w art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy zakłada, że jeżeli wartość jednostkowa wydawanego towaru nie przekracza 20 zł, jego wydanie nie będzie podlegać opodatkowaniu niezależnie od tego komu zostały wydane towary i czy podatnik prowadzi ewidencję obdarowanych, o której mowa w pkt 1 analizowanego przepisu.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że zamierzają Państwo przeprowadzić kampanię reklamową polegającą na nieodpłatnym przekazywaniu paczek z produktami o wartości do 700 zł brutto. Paczki z produktami mają być opatrzone logo firmy i przekazane do losowo wybranych osób fizycznych, które nie są Państwa klientami ani kontrahentami. Na zawartość paczki mają składać się pełnowartościowe towary handlowe i dodatkowo gadżety takie jak np. klamra do włosów, pomadka itd. Przekazywane produkty mają wartość konsumpcyjną lub też użytkową dla konsumentów. Celem jest promocja firmy, zwiększenie świadomości marki oraz pozyskiwanie przyszłych klientów. W odniesieniu do przekazywanych towarów przysługiwało Państwu/będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu ich nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych. Nie będą Państwo prowadzili ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości odbiorców paczek. Na paczki z produktami nie będą się składały prezenty o małej wartości. Produkty przekazywane w paczkach nie będą stanowiły próbek.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy przekazanie paczek w ramach opisanej kampanii reklamowej stanowi dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości powtórzyć należy, że opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatna czynność z nią zrównana po spełnieniu warunków zawartych w art. 7 ust. 2 ustawy, tj. jeżeli dokonującym nieodpłatnego przekazania jest podatnik podatku od towarów i usług, przekazane towary należą do jego przedsiębiorstwa oraz przedmiotem nieodpłatnego przekazania jest towar, w stosunku do którego podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tego towaru lub jego części składowych.

W świetle powołanym przepisów, należy stwierdzić, że w okolicznościach niniejszej sprawy nieodpłatne przekazanie paczek w ramach kampanii reklamowej, w stosunku do których przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy ich nabyciu, stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Tym samym, przekazanie paczek, na które nie będą się składały prezenty o małej wartości oraz próbki, a przekazywane produkty mają/będą miały wartość konsumpcyjną lub też użytkową dla konsumentów, przy których nabyciu przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Zatem, przekazanie paczek w ramach opisanej kampanii reklamowej stanowi dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Tym samym, Państwa stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja dotyczy wniosku wyłącznie w zakresie podatku od towarów i usług. W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku dochodowego od osób prawnych zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.