
Temat interpretacji
Na podstawie art. 216 oraz art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U.z 2005 r Nr 8, poz. 60 ze zm.) w związku z wystąpieniem z dnia 04 października 2005 r. (wpłynęło do urzędu w dniu 07 października 2005 r.) uzupełnionym w dniu 26 października 2005 r., w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług dotyczących opodatkowania bonusów - premii otrzymanych przy zakupie towarów - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Otwocku nie podziela stanowiska podatnika.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że firma prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu artykułami spożywczymi i przemysłowymi. Zakupów dokonuje między innymi w M. S.A. Co pewien czas otrzymuje od tej firmy nagrody - premie pieniężne w formie bonusów, zależnych od wartości dokonanych w Makro zakupów, do wykorzystania przy następnych zakupach. Uzyskane nagrody - premie nie zmniejszają ceny jednostkowej towaru i nie dotyczą żadnej konkretnej dostawy, są jedynie uzależnione od wielkości zakupów w Makro.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Wypłacone nagrody - premie nie mają charakteru dobrowolnego, nie są związane z konkretną dostawą towaru, lecz jej przyznanie wiąże się z osiągnięciem określonej wartości zakupów. W takich przypadkach należy uznać, że wypłacona premia jest związana z
określonymi zachowaniami nabywcy, zatem nasuwa się wniosek, iż pomiędzy stronami zaistniała relacja zobowiązaniowa, którą można uznać za świadczenie usługi za wynagrodzeniem. Zatem premia w tym przypadku jest formą wynagrodzenia za wykonane czynności tj. stałą współpracę, realizowanie obrotu o określonej wielkości. Nie powoduje ona zmniejszenia ceny jednostkowej towaru, jednakże efektywnie powoduje zmniejszenie ostatecznej kwoty do zapłaty.
Otrzymane przez Spółkę premie (bony towarowe) od dostawcy towaru, uzależnione od wartości zakupionego towaru, są premiami za świadczone usługi.
W myśl przepisów art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (...). W oparciu o przepisy art. 41 ust. 1 w/w ustawy takie usługi opodatkowane są stawką podstawową w wysokości 22%.
W związku z powyższym postanowiono jak w sentencji.
