
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a par. 4 w związku z par. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja Podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr. 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny
postanawia:
uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe.
Uzasadnienie
Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego wynika, że jej celem jest przede wszystkim zagospodarowywanie mienia Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa, w tym w formie jego nieodpłatnego przekazania uprawnionym jednostkom. Wykonując czynności związane z zagospodarowaniem ww. mienia, w tym przekazując je uprawnionym jednostkom, Strona wykonuje jedynie zadania ustawowe w powyższym zakresie (nie są to więc ani darowizny, ani inne nieodpłatne przekazania nie związane z działalnością Strony). Strona nie otrzymuje przy tym żadnej rekompensaty z tytułu przeniesienia prawa własności nieruchomości na rzecz innych podmiotów.
W związku z powyższym Strona zwróciła się o potwierdzenie stanowiska, że w przypadku gdy nieodpłatne przekazanie składników mienia do innych jednostek jest związane z ustawową działalnością Strony w zakresie zagospodarowania tego mienia (czyli jest związane z "prowadzonym przedsiębiorstwem"), czynności te nie podlegają w żadnym przypadku ustawie o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 5 ust 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowią dostawy towarów. Na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:
1)przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
2)wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny - jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.
Zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.
Mając na uwadze zasadę powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług oraz wykładnię funkcjonalną przepisów art. 7 ust. 2 i 3 ustawy stwierdzić należy, że opodatkowaniu podlega każde przekazanie towarów, w tym również na cele niezwiązane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem, z wyjątkiem przekazania towarów wymienionych w art. 7 ust. 3 ustawy.
Wskazać ponadto w tym miejscu należy, iż na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Jednakże w ocenie Naczelnika Urzędu Skarbowego sam fakt, iż zadania Strony w ww. zakresie określone zostały w ustawie, nie przesądza jeszcze, iż w tym zakresie działa Ona jako organ władzy publicznej realizujący zadania z zakresu władztwa publicznego. Przy tym, co należy podkreślić, nieodpłatne przekazanie składników mienia Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa pozostawione zostało uznaniu (ocenie) Strony, która - mając na uwadze racjonalność gospodarowania powierzonym jej mieniem - może ale nie musi dokonać takiego przekazania (vide art. 6, 24 ust. 4a i ust. 5 ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa). Ponadto zgodnie z ww. przepisami przekazanie to w każdym przypadku odbywa się "w drodze umowy", którą jest umową prawa cywilnego.
