
Temat interpretacji
D E C Y Z J A
Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie, po rozpoznaniu odwołania Spółki z dnia 14 października 2005 r. (data wpływu do Izby Skarbowej 19.10.2005 r.) od decyzji Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie nr PP-3/i/4407/230/05 z dnia 29 września 2005 r., zmieniającej z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nowym Targu nr PP/443/23/Int-44/05 z dnia 2 czerwca 2005 r. działając na podstawie art. 266 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (jednolity tekst. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) utrzymuje w mocy decyzję organu pierwszej instancji.
U Z A S A D N I E N I E
Pismem z dnia 12 maja 2005 r. Spółka zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nowym Targu z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego zgodnie z przepisem art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka zajmuje się produkcją masy betonowej oraz wykonywaniem robót ogólnobudowlanych związanych ze wznoszeniem budynków. Beton ten jest sprzedawany wraz z usługą, która polega na wylaniu fundamentów bądź stropu w budynkach m. in. budownictwa mieszkaniowego. Beton towarowy jest transportowany na plac budowy, podawany pompą do betonu oraz układany w przygotowanym przez inwestora miejscu.
Wszystkie w/w czynności wykonywane są przez własnych pracowników i przy pomocy własnego sprzętu.
Spółka stoi na stanowisku, iż za materiały, w tym masę betonową winna wystawiać faktury obciążone stawkę 22% VAT. Natomiast za wykonanie usług budowlanych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego prawidłowe jest fakturowanie tych usług jako robót budowlanych z zastosowaniem obniżonej stawki w podatku VAT w wysokości 7%.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nowym Targu działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 Ordynacji podatkowej wydał postanowienie nr PP/443/23/Int-44/05 a dnia 2 czerwca 2005 r., w którym stwierdził, że przedstawione we wniosku stanowisko Spółki jest prawidłowe.
Powyższe postanowienie zostało z urzędu, z uwagi na fakt rażącego naruszenia prawa, zmienione decyzją Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie nr PP-3/i/ 4407/230/05 z dnia 29 września 2005 r.
W przedmiotowej decyzji stwierdzono, iż czynność - wykonywana przez producenta - polegającą na zalaniu wyprodukowaną masą betonową fundamentów, ław, stropów w obiektach budownictwa mieszkaniowego nie stanowi odrębnej usługi budowlanej i traktowane jest jako dostawa towaru (betonu), a tym samym podlega
opodatkowaniu, niezależnie od obiektu, w którym jest wykonana, stawką podatku w wysokości 22% - zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).
Od powyższej decyzji Spółka wniosła odwołanie z dnia 14 października 2005 r. żądając uchylenia wydanej decyzji. W przedmiotowym piśmie Spółka podnosi, iż stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie jest dla niej niekorzystne i ewidentnie wynika z różnorodności interpretacji nieklarownego polskiego prawa podatkowego, co powinno skutkować interpretowaniem go z korzyścią dla Podatnika.
Po zapoznaniu sie z aktami sprawy Dyrektor Izby Skarbowej stwierdza:
Na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w okresie od dnia przystąpienie Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. Stosuje sie stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano - montażowych oraz
remontów i robót konserwatorskich związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.
Roboty, o których mowa powyżej są klasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - wprowadzonej w życie z dniem 1 lipca 1997 r. na mocy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42 poz. 264 ze zm.) - jako usługi w poszczególnych grupowaniach tej klasyfikacji. Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.
W świetle powyższego przepisu organ podatkowy jest obowiązany do uznania za usługi - tu: za roboty budowlane - tylko tych czynności, które są usługami w rozumieniu wyżej powołanej klasyfikacji statystycznej.
W klasyfikacji tej, czynności producentów towarów polegające na dostarczeniu, zamontowaniu, zainstalowaniu itp. wyprodukowanych przez siebie
towarów są klasyfikowane jako dostawa towarów.
Beton wg PKWiU klasyfikowany jest jako towar o symbolu PKWiU 26.63. Tym samym dostarczenie przez Spółkę - jako producenta - betonu poprzez zalanie wskazanych przez odbiorcę elementów konstrukcyjnych, jest dostawą towaru opodatkowaną stawką 22%, gdyż nie stanowi roboty budowlanej - usługi - o której mowa w cyt. wyżej art. 146 ust. 1 pkt 2a ustawy o podatku od towarów i usług.
W odwołaniu Spółka podnosi iż, prócz dostarczania betonu wykonuje także prace związane z przygotowaniem fundamentów, szalunków, położenia zbrojenia z prętów tj. kompleksową usługę budowlano - montażową. Powyższe czynności nie zostały przedstawione we wniosku Spółki z dnia 12 maja 2005 r. o udzielenie interpretacji w zakresie podatku od towarów i usług, dlatego też nie były przedmiotem oceny prawnej zaskarżonej decyzji, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie odniósł się wyłącznie do dokonywanej przez Spółkę dostawy wyprodukowanego betonu.
Z w/w względów Dyrektor Izby Skarbowej orzekł jak w sentencji.
Decyzja niniejsza jest ostateczna.
Na decyzję służy prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Topolowa 5 z powodu jej niezgodności z prawem.
Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie w terminie 30 dni od dnia doręczenia decyzji.
