
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 sierpnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 17 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Przedmiotem działalności Spółki jest rolnictwo i sadownictwo. Spółka jest opodatkowana na zasadach ogólnych – prowadzi Księgę Handlową. Jest zwolniona z podatku CIT, gdyż jest płatnikiem podatku rolnego a dochody uzyskuje z działalności rolniczo-sadowniczej.
Spółka prowadzi działalność rolniczą, o której mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Spółka uzyskała przychody z zakresu wykonywanych usług o charakterze rolnym wykonywanych na rzecz Spółki powiązanej, której udziałowcami są te same podmioty.
Polegają one na (…).
Przychody uzyskiwane z tego tytułu przez Spółkę stanowią wyłącznie rekompensatę poniesionych nakładów (…). Spółka nie stosuje żadnych dodatkowych narzutów na wykonywane prace.
Wynik jest o charakterze neutralnym.
Spółka powiązana uzyskuje przychody wyłącznie z sadownictwa – (…).
Spółka nie świadczy żadnych zarówno rolnych jak i innych usług na rzecz innych podmiotów w których nie jest udziałowcem.
Spółka uzyskuje przychody wyłącznie z działalności rolniczej.
Pytania
1.Czy Spółka X zobowiązana jest do złożenia deklaracji CIT-8 i wykazania w niej dochodów opodatkowanych jak również dochodów zwolnionych z opodatkowania?
2.Czy ewentualne dochody, które Spółka uzyskuje z wykonywanych usług rolnych są zwolnione z opodatkowania czy jednak podlegają pod zakres podatku dochodowego od osób prawnych?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy, przychody/dochody są zwolnione z podatku od osób prawnych i wobec tego zwolnione ze składania deklaracji CIT 8, gdyż mają one charakter typowo rolny i są realizowane przez spółkę rolną na rzecz spółki rolnej reprezentowanej przez tych samych udziałowców.
Są to usługi „dla siebie” nie realizowane na rzecz podmiotów „trzecich”.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2025 r., poz. 278 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):
Przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej oraz dochodów opodatkowanych ryczałtem od dochodów spółek.
Pojęcie działalności rolniczej dla celów podatku dochodowego od osób prawnych zostało określone w art. 2 ust. 2 ustawy o CIT, zgodnie z którym:
Działalnością rolniczą w rozumieniu ust. 1 pkt 1 jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:
1) miesiąc - w przypadku roślin,
2) 16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi i kaczek,
3) 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
4) 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt
- licząc od dnia nabycia.
Z kolei z treści art. 2 ust. 3 ustawy o CIT wynika, że:
Działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.
Ponieważ ustawodawca zdefiniował pojęcie działalności rolniczej, to tylko w granicach wyznaczonych zakresem owej definicji można mówić o przychodzie z tego tytułu.
Zakresu wyłączenia przedmiotowego określonego w art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, nie stosuje się natomiast do przychodów wynikających z działalności związanej z działalnością rolniczą lub produkcją rolniczą. Do przychodów z działalności rolniczej zalicza się przychody pochodzące (a nie „związane”) z działalności wymienionej w art. 2 ust. 2 ww. ustawy.
Wyłączenie nie ma więc zastosowania do przychodów pochodzących, np. z działalności przetwórczej płodów rolnych czy świadczenia usług związanych z działalnością rolniczą. Przychody z takich rodzajów działalności, jako przychody pochodzące z innej niż rolnicza działalności, podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Podkreślenia wymaga, że w myśl definicji zawartej w art. 2 ust. 2 ustawy, działalnością rolniczą dla potrzeb tej ustawy, jest wszelka produkcja roślinna i zwierzęca (z zastrzeżeniem ust. 3) w stanie nieprzetworzonym, określonym tu jako naturalny, wykorzystująca materiał roślinny lub zwierzęcy pochodzący z własnych upraw, hodowli, chowu oraz wykorzystująca materiał roślinny i zwierzęcy nabyty od innych producentów.
Przez wytwarzanie należy rozumieć działalność, która skutkuje powstaniem produktów roślinnych lub zwierzęcych. Ustawa wymaga, aby produkty te były w stanie nieprzetworzonym.
Produkt przetworzony to taki, który na skutek zastosowania względem niego określonych procesów technologicznych nabrał nowych cech, właściwości. Stan nieprzetworzony to taki stan produktu, który nie różni się zasadniczo od stanu, w jakim produkt znajdował się bezpośrednio po jego wytworzeniu.
Produkt zwierzęcy lub roślinny ma pochodzić z własnej uprawy, hodowli lub chowu. Przez „własną” należy rozumieć w tym wypadku samodzielną i na swój rachunek prowadzoną uprawę, hodowlę lub chów.
Ponieważ ustawodawca zdefiniował pojęcie działalności rolniczej, to tylko w granicach wyznaczonych zakresem owej definicji można mówić o przychodzie z tego tytułu.
W oparciu o powyższe, stwierdzić należy, że przychody z działalności rolniczej – poza dochodami z działów specjalnych produkcji rolnej – nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Natomiast naruszenie zakresu działalności rolniczej oraz sposobu w jaki winna być wykonywana, stanowi o konieczności poddania zakresowi przedmiotowemu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodów z czynności, wykraczających poza ustawowy zakres działalności rolniczej. W konsekwencji, działalność pozarolnicza (w tym działy specjalne produkcji rolnej) objęta została podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Podkreślenia wymaga, że powyższe potwierdzają także wyroki sądów administracyjnych. Przykładowo Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w prawomocnym wyroku z 21 lutego 2013 r., sygn. akt I SA/Go 20/13 podniósł, że: „(…) podzielić należy zaprezentowany przez organ pogląd, że regulacja art. 2 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy wskazuje, iż przychody z działalności rolniczej, z wyjątkiem dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej zostały wyłączone z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Taki pogląd wynika z użytego przez ustawodawcę zwrotu „przychodów z działalności rolniczej” który odwołuje się do efektów działalności rolniczej (jej przychodów). Przepis ten reguluje zwolnienie przedmiotowe, jego zakresu nie można interpretować rozszerzająco, objęte są nim tylko te działalności, które zostały wprost wymienione w art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (tak NSA w wyroku z dnia 6 sierpnia 2010 r., sygn. akt II FSK 746/09 LEX nr 784860). Przychody uzyskane z czynności wykraczających poza ustawowo zdefiniowany zakres działalności rolniczej należy traktować jako „pozarolnicze” i tym samym podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych według zasad określonych w ustawie. Zatem, sprzedaż kombajnu zbożowego, pomimo że był związany z wykonywaną przez skarżącą spółkę działalnością rolniczą, nie stanowi przychodu z działalności rolniczej, lecz jedynie przychód z tą działalnością związany. Przymiot „związania” na co słusznie zwrócił uwagę organ, z określonym źródłem przychodu nie oznacza pochodzenia z tego źródła. Oznacza to, iż nie można uznać przychodu uzyskanego ze sprzedaży kombajnu zbożowego jako przedmiotowo wyłączonego na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przychód ze sprzedaży środka trwałego skarżącej spółki nie jest efektem sprzedaży produktów rolnych wymienionych w tym przepisie, a zatem nie jest on wyłączony z podatku dochodowego, podlegając opodatkowaniu tym podatkiem jako osiągnięty z tytułu działalności pozarolniczej (patrz wyrok NSA z dnia 11 czerwca 2003 r., sygn. akt I SA/Wr 3236/00, LEX nr 84025). Zatem przychód uzyskany ze sprzedaży kombajnu zbożowego podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych”.
Zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 ustawy o CIT:
Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
Z art. 7 ust. 2 ustawy o CIT wynika, że:
Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT:
Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.
Zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o CIT:
Za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii ustalenia, czy:
-Spółka X zobowiązana jest do złożenia deklaracji CIT-8 i wykazania w niej dochodów opodatkowanych jak również dochodów zwolnionych z opodatkowania;
-ewentualne dochody, które Spółka uzyskuje z wykonywanych usług rolnych są zwolnione z opodatkowania czy jednak podlegają pod zakres podatku dochodowego od osób prawnych.
Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że przedmiotem działalności Spółki jest rolnictwo i sadownictwo Spółka jest opodatkowana na zasadach ogólnych – prowadzi Księgę Handlową. Spółka jest zwolniona z podatku CIT, gdyż jest płatnikiem podatku rolnego a dochody uzyskuje z działalności rolniczo-sadowniczej. Spółka prowadzi działalność rolniczą, o której mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o CIT. Spółka uzyskała przychody z zakresu wykonywanych usług o charakterze rolnym wykonywanych na rzecz Spółki powiązanej, której udziałowcami są te same podmioty. Polegają one na (…). Przychody uzyskiwane z tego tytułu przez Spółkę stanowią wyłącznie rekompensatę poniesionych nakładów (…). Spółka nie stosuje żadnych dodatkowych narzutów na wykonywane prace. Wynik jest o charakterze neutralnym. Spółka powiązana uzyskuje przychody wyłącznie z sadownictwa – (…). Spółka nie świadczy żadnych zarówno rolnych jak i innych usług na rzecz innych podmiotów w których nie jest udziałowcem. Spółka uzyskuje przychody wyłącznie z działalności rolniczej.
Biorąc pod uwagę powyższe, należy stwierdzić, że przychody osiągnięte przez Państwa z tytułu wykonywanych usług o charakterze rolnym na rzecz Spółki powiązanej, polegające na (…) pomimo ich związku z wykonywaną przez Państwa działalnością rolniczą, nie zaliczają się do przychodów z działalności rolniczej i w konsekwencji, wbrew Państwa twierdzeniu, podlegają pod zakres ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Powyższe oznacza więc, że nie można potraktować ww. przychodów jako przychodów z działalności rolniczej, wyłączonych z przedmiotowego zakresu ustawy o CIT na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT. Do przychodów z działalności rolniczej, jak już wskazano powyżej, zalicza się jedynie przychody pochodzące (a nie „związane”) z działalności wymienionej w art. 2 ust. 2 ustawy o CIT.
Dodatkowo zauważyć należy, że uzyskane przez Państwa Spółkę przychody ze świadczonych ww. usług nie mieszczą się w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartych w art. 17 ustawy o CIT.
Tym samym ww. przychody będą przychodami podatkowymi uwzględnianymi przy ustalaniu dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Ponadto, zauważyć należy, że w myśl art. 27 ust. 1 ustawy o CIT:
Podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 1d i 1da, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a oraz przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani, z zastrzeżeniem ust. 2a, składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu osiągniętego (straty poniesionej) w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą zapłaconych zaliczek za okres od początku roku.
Stosownie do art. 27 ust. 1c ustawy o CIT:
Zeznanie, o którym mowa w ust. 1, składa się za pomocą środków komunikacji elektronicznej zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej.
Co do zasady, do złożenia zeznania CIT w formie elektronicznej obowiązani są podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych. Zeznanie CIT-8 składają osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, a które są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych – CIT. Podatnicy CIT, po zakończeniu roku podatkowego, składają zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu lub poniesionej straty – CIT-8.
Zauważyć należy, że w zeznaniu CIT-8 należy wykazywać zarówno dochody opodatkowane, jak i te, które są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych.
W drodze wyjątku, jak wynika z art. 27a ustawy o CIT:
Zeznanie, o którym mowa w art. 27 ust. 1, może być składane w postaci papierowej przez podatników, którzy osiągają wyłącznie dochody wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 oraz nie są obowiązani do sporządzenia deklaracji lub informacji, o których mowa w art. 35 ust. 10, art. 38 ust. 1a i 1b, art. 39 ust. 1-4, art. 42 ust. 1a-4, art. 42a ust. 1 i art. 42e ust. 5 i 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości, zauważyć należy, że skoro jak wskazano powyżej, przychody osiągnięte przez Państwa z tytułu wykonywanych usług o charakterze rolnym na rzecz Spółki powiązanej, polegające na (…) pomimo ich związku z wykonywaną przez Państwa działalnością rolniczą, nie zaliczają się do przychodów z działalności rolniczej, a także nie są objęte zwolnieniem przedmiotowym z art. 17 ust. 1 ustawy o CIT, to w konsekwencji stanowią przychód podatkowy, który należy wykazać w zeznaniu podatkowym CIT-8 składanym po zakończonym roku podatkowym.
Biorąc pod uwagę powyższe wyjaśnienia i odnosząc się do przedstawionego przez Państwa opisu stanu faktycznego, stwierdzić należy, że nie można podzielić Państwa stanowiska wskazującego, że przychody/dochody są zwolnione z podatku od osób prawnych i wobec tego zwolnione z składania deklaracji CIT-8, gdyż mają one charakter typowo rolny i są realizowane przez spółkę rolną na rzecz spółki rolnej reprezentowanej przez tych samych udziałowców.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania Nr 1 i Nr 2 jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
