
Temat interpretacji
Prawo do odliczenia 100% podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji sieci wodociągowej.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 stycznia 2017 r. (data wpływu), uzupełnionym w dniach 23 i 27 marca 2017 r. (daty wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia pełnej wysokości podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. P. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 31 stycznia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniach 23 i 27 marca 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia pełnej wysokości podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. P.
We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem VAT, posiada własny Numer Identyfikacji Podatkowej, który został nadany decyzją Naczelnika Urzędu Skarbowego z dnia 8 czerwca 2006 r. Potwierdzenie zarejestrowania Gminy jako czynnego podatnika VAT zostało wydane przez ww. Naczelnika w dniu 9 stycznia 2012 r.
Gmina od 1 grudnia 2016 r. rozpoczęła rozliczanie podatku VAT w sposób scentralizowany, tj. łącznie ze wszystkimi swoimi jednostkami budżetowymi i zakładem budżetowym.
Gmina będzie realizowała projekt pn. P., z dofinansowaniem ze środków PROW.
W ramach ww. projektu wykonane będą:
- przebudowa stacji uzdatniania wody w miejscowości S. - etap I - przebudowa obudowy studni głębinowej SW1, przebudowa rurociągu tłocznego,
- budowa sieci wodociągowej w miejscowości N. - długość sieci wodociągowej 327 m z rur PE średnicy 110 mm, przyłącza wodociągowe - 4 szt.,
- budowa kanalizacji sanitarnej w ul. P., N., T., M. i L. w S. - grawitacyjny kanał sanitarny o średnicy 200 mm 1430 m, tłoczny kanał sanitarny o średnicy 110 mm - 247,5 m, tłoczny kanał sanitarny o średnicy 75 mm 675 m, przyłącza kanalizacyjne - 20 szt.
Gmina realizuje swoje zadania poprzez jednostki organizacyjne, tj. jednostki budżetowe i zakład budżetowy. Zadania Gminy w zakresie zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków realizuje powołany w tym celu Z., któremu po wybudowaniu zostanie przekazana ww. infrastruktura i który będzie dokonywał sprzedaży wody i ścieków na tych obiektach.
Z. (zakład budżetowy) wykonuje czynności opodatkowane i niepodlegające VAT:
- Zadania Gminy podlegające ustawie o VAT: sprzedaż wody i ścieków dla mieszkańców, wywóz nieczystości stałych i płynnych od firm - 8%, zakręcenie wody - 23%, instalacja wodomierza - 8% (mieszkalny), - 23% (inny), plombowanie wodomierza - 8%, przebudowa instalacji wodociągowej - 23%, wywóz nieczystości płynnych (domowe) - 8%, udrażnianie kanalizacji - 8%, przyłączenie do sieci wodociągowej - 23%, dzierżawa pojemników na śmieci (osoby fizyczne i firmy) - 23%, wykonanie przyłącza wodociągowego - 23%, zbieranie odpadów segregowanych (Z.) - 8%.
- Zadania Gminy poza ustawą o VAT:
Koszenie trawy, remonty cząstkowe dróg, równanie dróg, czyszczenie rowów przydrożnych, odśnieżanie i zwalczanie śliskości, wyłapywanie, przetrzymywanie i karmienie bezdomnych zwierząt, montaż koszy, ławek, znaków drogowych (załadunek, przewóz), zabezpieczenie budynku byłej przepompowni w S. W., układanie chodnika, zamiatanie ulic, sprzedaż wody i ścieków i wywóz nieczystości stałych dla jednostek Gminy.
Gmina wykonuje zadania wynikające z ustawy o samorządzie gminnym jako niepodlegające ustawie o podatku od towarów i usług oraz wykonuje czynności opodatkowane i zwolnione z VAT. Gmina poprzez swój urząd wykonuje m.in.:
- najem lokali mieszkalnych - zwolnione
- najem lokali użytkowych - 23%
- sprzedaż wody i ścieków najemcom lokali mieszkalnych - 8%
- dzierżawa autobusu - 23%
- sprzedaż monografii Gminy - 5%
- sprzedaż energii cieplnej dla jednostki OSP - 23%
- refakturowanie kosztów energii cieplnej, elektrycznej, usług - 23%
- wieczyste użytkowanie po 2004 r.- 22%
- usługi promocyjne (dożynki gminne) - 23%
- sprzedaż złomu (sporadycznie) - Vat odwrotne obciążenie
- sprzedaż nieruchomości (gruntów) rolnych (sporadycznie) - zwolnione
- sprzedaż nieruchomości (gruntów) pozostałych (sporadycznie) - 23%
- sprzedaż nieruchomości (gruntów) pozostałych z budynkami używanymi (sporadycznie) zwolnione.
Poza powyższymi w ramach podatnika wykonywane są jeszcze czynności opodatkowane i zwolnione przez pozostałe jednostki organizacyjne:
- Miejsko - Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej (jednostka budżetowa): zadania wynikające z ustawy o pomocy społecznej, świadczeniach rodzinnych i funduszu alimentacyjnym, dodatkach mieszkaniowych, o systemie oświaty (stypendia i zasiłki szkolne), o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci - poza ustawą o VAT, usługi opiekuńcze - zwolnione.
- Gimnazjum im. (jednostka budżetowa): zadania wynikające z ustawy o systemie oświaty i sprzedaż obiadów dla MGOPS (dożywianie uczniów) - poza ustawą o VAT, sprzedaż obiadów dla uczniów nauczycieli - zwolnione, osób z zewnątrz - 8%, najem lokali użytkowych (sala gimnastyczna, pomieszczenia na sklepik) - 23%, wydawanie duplikatów dokumentów - zwolnione.
- Szkoła Podstawowa w S. (jednostka budżetowa): zadania wynikające z ustawy o systemie oświaty - poza ustawą o VAT, korzystanie z wychowania przedszkolnego - zwolnione, korzystanie z wyżywienia w jednostkach realizujących zadania z zakresu wychowania przedszkolnego - zwolnione, najem lokali użytkowych (sala gimnastyczna, pomieszczenia na sklepik) - 23%, wydawanie duplikatów dokumentów - zwolnione.
- Szkoła Podstawowa w D. (jednostka budżetowa): zadania wynikające z ustawy o systemie oświaty - poza ustawą o VAT, najem lokali użytkowych (centrala telefoniczna) - 23%, wydawanie duplikatów dokumentów - zwolnione.
- Szkoła Podstawowa w W. (jednostka budżetowa): zadania wynikające z ustawy o systemie oświaty - poza ustawą o VAT, najem lokali mieszkalnych - zwolnione, najem lokali użytkowych (centrala telefoniczna) - 23%, odsprzedaż energii elektrycznej, energii cieplnej (refaktury) - 23%, odsprzedaż wody - 8%, wydawanie duplikatów dokumentów - zwolnione.
Do sieci wodociągowej w miejscowości N. wykonane zostaną 4 przyłącza wodociągowe do mieszkańców. Jednak jak każda sieć wodociągowa i ten odcinek zostanie zakończony hydrantem, z którego może być pobierana woda do celów przeciwpożarowych i koszt tego poboru zgodnie z ustawą o ochronie przeciwpożarowej zobowiązana jest ponosić Gmina. W związku z powyższym zakład budżetowy dokonujący sprzedaży wody obciąży Gminę notą księgową za pobór wody (jeśli zaistnieje sytuacja losowa, w związku z którą jednostka straży pożarnej będzie musiała skorzystać z ww. hydrantu w celu wykonywania swoich zadań ochrony przeciwpożarowej). Gmina nie jest w stanie stwierdzić jednak tego na pewno, ponieważ nie jest w stanie przewidzieć sytuacji losowych. Do kanalizacji sanitarnej w S. w ulicach P., N., T., M. i L. zostanie wykonanych 10 szt. przyłączy do mieszkańców Gminy i 10 szt. przyłączy do znajdujących się przy tych ulicach przedsiębiorstw, które nie są jednostkami Gminy.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy Gmina po centralizacji rozliczeń VAT, realizując inwestycje ma prawo do obniżenia należnego podatku o 100% podatku naliczonego od zrealizowanych robót w ramach ww. projektu?
Zdaniem Wnioskodawcy, budując infrastrukturę wodociągowo-kanalizacyjną, którą przyjmuje na majątek (OT) i przekazując ją (PT) własnemu zakładowi komunalnemu w celu wykonywania zadań własnych, ma prawo do odliczenia 100% podatku naliczonego związanego z sprzedażą wody i ścieków.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L. Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, z późn. zm.), Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Są to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści powołanych przepisów pozwala stwierdzić, że Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w pełnej wysokości w związku z realizacją przedmiotowego projektu, o ile nie zajdą okoliczności wyłączające to prawo wynikające z art. 88 ustawy. Nabyte w trakcie inwestycji towary i usługi będą bowiem służyły do wykonywania czynności opodatkowanych (usługi dostawy wody i odbioru ścieków będą następować na rzecz mieszkańców i podmiotów gospodarczych).
Należy jednakże zastrzec, że w sytuacji, gdy hydrant będący częścią wybudowanej sieci wodociągowej zostanie wykorzystany przez jednostkę straży pożarnej do celów przeciwpożarowych, w zakresie tej części sieci nastąpi zmiana przeznaczenia. W konsekwencji konieczna będzie stosowna korekta części odliczonego uprzednio podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 91 ustawy.
Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
