Naczelnik Urzędu Skarbowego działając na podstawie art 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r -Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity z 2005... - Interpretacja - 1430/NP/443/2/06/MZ

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 16.03.2006, sygn. 1430/NP/443/2/06/MZ, Urząd Skarbowy w Szydłowcu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Urzędu Skarbowego działając na podstawie art 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r -Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity z 2005r Nr 8 , poz.60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Urzędu Gminy z dnia 07.02.2006r uzupełnionego w dniu 24.02.2006r /data nadania w 22.02.2006/ w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie obowiązku naliczania i odprowadzania podatku VAT od usług wywozu nieczystości stałych stwierdza , że :stanowisko przedstawione we wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

Zapytanie i stanowisko podatnika.

Stan faktyczny w sprawie.Wg stanu faktycznego przedstawionego w piśmie Urząd Gminy wystawia na podstawie art.6 ust.7 ustawy z dnia 13 września 1996r o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U z 1996r , Nr 132,poz.622 z późn. zm.) decyzje gdy właściciele nieruchomości nie udokumentują korzystania z ulg poprzez okazanie umów i dowodów płacenia za takie usługi. Gmina nie wykonuje bezpośrednio usługi wywozu nieczystości stałych lecz zleca powyższe usługi przedsiębiorstwu, które obciąża gminę fakturą.

Czy od kwoty określonej w decyzji Urząd Gminy ma obowiązek naliczenia i odprowadzenia podatek VAT.

Gmina zajmując własne stanowisko w sprawie uważa, że podatek VAT od decyzji administracyjnych nie powinien być odprowadzany, ponieważ Gmina nie wykonuje bezpośrednio usługi wywozu nieczystości stałych lecz zleca powyższe usługi przedsiębiorstwu, które obciąża z kolei gminę fakturą za wykonane usługi.

Urząd Gminy wystawia na podstawie art.6 ust.7 ustawy z dnia 13 września 1996r o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 1996r, Nr 132 poz.622 z późn. zm. ) decyzje w przypadku gdy właściciele nieruchomości nie udokumentują korzystania z usług poprzez okazanie umów i dowodów płacenia za takie usługi.

W załączeniu do złożonego zapytania przesłano uchwałę Nr XXVII/128/05/ Rady gminy z dnia 29.12.2005r w sprawie ustalenia na terenie Gminy górnych stawek opłat za usługi w zakresie usuwania odpadów komunalnych, których obowiązek przejęła gmina .

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego i stanowisko tut organu podatkowego.

Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz stanu prawnego stwierdza się, że wywóz odpadów zorganizowany przez gminę na podstawie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach należy do kategorii spraw z zakresu administracji publicznej za wykonywanie których pobierane są opłaty określone przez Radę Gminy

Wyznaczone Uchwałą nr XXVII/128/2005 Rady Gminy stawki opłat obejmują usługi w zakresie usuwania przez gminę stałych odpadów komunalnych z urządzeń służących do ich gromadzenia tj. worków foliowych do segregacji odpadów stanowiących własność gminy i usytuowanych na terenie gminy.

Zgodnie z § 8 ust.1 pkt.13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 97, poz..970 ze zm.) zwalnia się od podatku od towarów i usług czynności związane z wykonaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z uwagi na fakt, iż wykonywane czynności oraz pobierane za nie opłaty nie wynikają z umów cywilnoprawnych, lecz należą do zadań z zakresu prawa publicznego, do którego gmina została zobligowana przepisami prawa należy uznać że wymienione czynności - mające charakter administracyjny- są zwolnione od podatku od towarów i usług.

Urząd Skarbowy w Szydłowcu