POSTANOWIENIE - Interpretacja - XII-1/443-95/TZ-49/05/DK

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 16.05.2005, sygn. XII-1/443-95/TZ-49/05/DK, Pierwszy Urząd Skarbowy w Gdyni

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r.-Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku podatnika o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji zamiany nieruchomości niezabudowanych,

stwierdzam, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

Uzasadnienie

Prezydent Miasta jako organ Gminy będącej podatnikiem podatku od towarów i usług wyraził zgodę na zamianę działki o powierzchni 459 m2 stanowiącej własność Gminy na działki o powierzchni 22m2 i 350 m2 stanowiące własność osób fizycznych oraz działkę o powierzchni 8m2 stanowiącej własność Gminy, będącej w użytkowaniu wieczystym tychże osób fizycznych. Wartość działki stanowiącej własność Gminy Miasta ustalona została na kwotę 44.982,- zł, natomiast wartość działek stanowiących własność osób fizycznych ustalona została na kwotę 36.456,- zł, a wartość prawa użytkowania wieczystego została ustalona na kwotę 603,- zł. Zamiana dokonywana jest w stosunku: powierzchnia 459m2 do 380m2 oraz wartość 44.982,- zł do 37.059,- zł.

Jak wynika z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego, przeznaczone do zamiany nieruchomości gruntowe stanowią grunty niezabudowane, dla których brak jest planu zagospodarowania przestrzennego pozwalającego określić ich obecne przeznaczenie. Według zapisów planu zagospodarowania przestrzennego, który wygasł z dniem 31.12.2003r. w/wym. grunty stanowiły "tereny zieleni urządzonej".

Podatnik prosi o wydanie interpretacji, czy transakcja zamiany nieruchomości niezabudowanej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i w jakiej wysokości. Zdaniem Podatnika przedmiotowa zamiana podlega opodatkowaniu 22% stawką podatku.

Zgodnie z art.5 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej podatkiem, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast stosownie do treści art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 pkt 1 w/cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienie prawa do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej.

Definicja towarów została zawarta w art. 2 pkt 6 ustawy stanowiącym, iż przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Ponadto zgodnie z art.43 ust.1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Błędne zatem jest stanowisko wnioskodawcy zawarte w piśmie, iż zamiana przedmiotowych nieruchomości gruntowych niezabudowanych podlega opodatkowaniu 22% stawką podatku.

Mając na uwadze wyżej opisany stan faktyczny, Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdyni wyjaśnia, iż na podstawie zawartej przez Gminę umowy zamiany nieruchomości nastąpi przeniesienie pomiędzy stronami prawa do rozporządzania nieruchomościami gruntowymi jak właściciel. Zgodnie bowiem z art. 155 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz.U. Nr 16 poz. 93 ze zm.) umowa sprzedaży, zamiany, darowizny lub inna umowa zobowiązująca do przeniesienia własności rzeczy co do tożsamości oznaczonej przenosi własność na nabywcę, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej albo strony inaczej postanowiły. A zatem w przypadku zamiany nieruchomości gruntowych, których strony są właścicielami nastąpi dostawa towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy. Jednakże ze względu na przedmiot dostawy, którym są nieruchomości gruntowe niezabudowane, w stosunku do których, po wygaśnięciu planu zagospodarowania przestrzennego, nie zostało określone przeznaczenie uznać należy, iż dostawa ta w myśl w/cyt. art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy korzystać będzie ze zwolnienia od podatku. Ze zwolnienia od podatku korzystać również będzie zamiana nieruchomości w stosunku do której ustanowiono użytkowanie wieczyste. Jak wynika bowiem z wyżej przedstawionego stanu faktycznego grunt ten stanowi własność Gminy, a zatem w momencie zamiany nastąpi wygaśnięcie użytkowania wieczystego z mocy prawa, więc grunt powróci do zasobów Gminy, której przysługują uprawnienia właścicielskie.

Ponadto Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdyni informuje, iż w przypadku, gdy zamiana dokonywana jest między podatnikami podatku od towarów i usług obowiązek podatkowy powstaje u obydwu stron czynności, natomiast podstawę opodatkowana w myśl art. 29 ust. 1 ustawy stanowi obrót będący kwotą należną z tytułu sprzedaży pomniejszoną o kwotę należnego podatku, natomiast kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

Na podstawie art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy podatku od towarów i usług winni dokumentować sprzedaż za pomocą faktur, gdzie podstawą opodatkowania będzie wartość wynikająca z aktu notarialnego. Jednocześnie zauważa się, iż podatnicy nie mają obowiązku wystawiania faktur osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, jednakże na żądanie tych osób są obowiązani do wystawienia faktury, o czym stanowi art. 106 ust. 4 ustawy.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Gdyni