POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1472/RPP1/443-288/05/TM

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 25.05.2005, sygn. 1472/RPP1/443-288/05/TM, Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

W związku z wnioskiem Strony, który wpłynął do tutejszego Urzędu 28.02.2005r., w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. nr 8, poz. 60)

uznaje stanowisko Podatnika za nieprawidłowe.

Uzasadnienie

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że przedmiotem działalności Spółki jest między innymi świadczenie usług hotelowych, motelowych z restauracjami. W tym celu Spółka wydzierżawia lokal z przeznaczeniem na usługi hotelowe. Z tytułu dzierżawy i administrowania lokalem Spółka ponosi miesięcznie zryczałtowane koszty. Firma od której wydzierżawiany jest lokal obciąża Spółkę za dodatkowe usługi gastronomiczne zakupione na rzecz klientów Spółki. Spółka stoi na stanowisku, że przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabywaniu tych usług., gdyż w związku z brakiem jednoznacznej definicji usług turystyki usługi hoteli świadczone przez Spółkę mogą być uznane za usługi turystyki.

Biorąc pod uwagę powyższe Naczelnik tut. Urzędu stwierdza, co następuje.

Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. nr 54, poz. 535 z późn. zm.) obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem przypadków, gdy usługi te zostały nabyte przez podatników świadczących usługi turystyki, jeżeli w skład usługi turystyki, opodatkowanej na zasadach innych niż określone w art.119, wchodzą usługi noclegowe lub gastronomiczne albo jedne i drugie.

Usługi turystyczne zostały zdefiniowane w ustawie z dnia 7 października 1997r. o usługach turystycznych (Dz. U. z 2004r., nr 223, poz. 2268)- art. 3 pkt 1 - jako usługi przewodnickie, usługi hotelarskie oraz wszystkie inne usługi świadczone turystom lub odwiedzającym. Należy jednakże zauważyć, że zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych. W związku z tym należy zauważyć, że dla celów podatku od towarów i usług usługi powinny być klasyfikowane przede wszystkim w oparciu o PKWiU, zaś ustawa o usługach turystycznych nie może stanowić podstawy do stwierdzenia, że w oparciu o definicje zawarte w tej ustawie Stronie przysługuje prawo, o którym mowa w art. 88 ust.1 pkt 4 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.Usługi świadczone przez Spółkę nie mogą być więc zaklasyfikowane do usług turystyki (Spółka jak wynika z wniosku świadczy usługi hotelowe, motelowe z restauracjami), w związku z tym, nie mieszczą się w dyspozycji art. 88 ust.1 pkt 4 lit. a, a zatem Spółka nie będzie uprawniona do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie usługi gastronomicznej.

Jednocześnie Naczelnik tut. Urzędu uprzejmie informuje, że w przedmiotowej sprawie nie odniósł się do załączników przedłożonych przez Stronę. Wskazać należy także, że niniejsza informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego wydana została dla konkretnego stanu faktycznego zawartego we wniosku oraz w oparciu o przepisy prawa obowiązujące w dniu jej udzielenia. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę zakresu praw i obowiązków Podatnika. Zgodnie z art. 14b §1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Niniejsza interpretacja wiąże wskazane powyżej organy jedynie do czasu zmiany przepisów na podstawie których została wydana. Organ podatkowy nie jest zobowiązany przepisami prawa do informowania o zmianach przepisów, na podstawie których została udzielona niniejsza interpretacja. Na niniejsze postanowienie - na podstawie art. 236 §2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa - Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie.

Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie