
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
30 kwietnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej.
Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 2 czerwca 2025 r. (data wpływu).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Rezyduje Pan w Polsce i jest zatrudniony bezterminowo na pełen etat na uczelni publicznej (Uniwersytet (...)) jako pracownik naukowo-dydaktyczny (…).
Nie był Pan i nie jest pracownikiem ani urzędnikiem Unii Europejskiej, Europejskiego Banku Inwestycyjnego, nie pracuje Pan i nigdy nie pracował w żadnej unijnej instytucji. Jest Pan zarejestrowanym ekspertem Komisji Europejskiej (nr (...)).
W 2023 r. na podstawie złożonego przez Pana CV zaproponowano Panu udział w projekcie prowadzonym przez (...) pt. (...), w którego realizacji Pan uczestniczył, (...). W konsekwencji dnia (...).2023 zawarł Pan imienną umowę ekspercką (Expert Contract nr (...)) z Unią Europejską, reprezentowaną przez Komisję Europejską, na potrzeby podpisania umowy reprezentowaną przez p. A.B., kierownika jednostki (...). W Umowie zawarto szczegółową specyfikację prac przewidzianych do przeprowadzenia przez Pana w ramach kontraktu oraz opisano zasady ich prowadzenia. Nie była to umowa o pracę, nie była to też umowa zlecenia, lecz kontrakt ekspercki. Umowa określała prawa i obowiązki stron oraz warunki regulujące relacje między Komisją i Panem jako ekspertem oraz podlegała pod prawodawstwo Unii Europejskiej.
W Umowie określono, że prace na rzecz Komisji Europejskiej miały być realizowane w formie zdalnej, w okresie od (...). 2023 r. do najpóźniej (...).2023 r. Określono również, że na prace realizowane w ramach umowy przewidywano przeznaczenie maksymalnie (...) dni roboczych. Wynagrodzenie z tytułu umowy miało charakter ryczałtu (...). Umowa przewidywała również różnego rodzaju zwroty wydatków poniesionych przez Pana w związku z jej realizacją. Podpisanie Umowy było jednoznaczne z zadeklarowaniem stosowania się do reguł pracy eksperta UE (zwłaszcza tych wymienionych w Aneksie nr 1 do Umowy), przewidujących m.in., że pracę miał Pan wykonać samodzielne, zgodnie z najwyższymi standardami profesjonalnym i etycznymi, był Pan zobowiązany zadeklarować brak konfliktu interesów, zobowiązywał się Pan do zachowania poufności.
Zgodnie z postanowieniami Umowy Komisja mogła w trakcie realizacji umowy, a także po jej zakończeniu przeprowadzać kontrole oraz audyty, mające na celu weryfikację prawidłowej realizacji prac (w tym raportów i wyników) wykonanych w ramach umowy. Określono ponadto, że kontrole i audyty mogą rozpocząć się w ciągu dwóch lat od płatności, oraz że przeprowadzona kontrola może być podstawą do wyciągania konsekwencji prawnych i finansowych wobec eksperta. Zostały też określone warunki rozwiązania Umowy przez obie strony. Umowa stanowiła także, że należną kwotę wynagrodzenia zobowiązywał się Pan zgłosić w formie jednego wniosku po uzyskaniu akceptacji przez Komisję Europejską przygotowanych raportów i innych wymaganych dokumentów związanych z realizacją zadań przewidzianych w umowie. Płatność wynagrodzenia miała zostać dokonana po zatwierdzeniu przez (...) wniosku o zapłatę. Umowa stanowiła także, że jako ekspert był Pan odpowiedzialny za „zapewnienie zgodności z obowiązującymi krajowymi przepisami podatkowymi i dotyczącymi ubezpieczeń społecznych”.
W ramach zawartej Umowy zobowiązał się Pan do służenia wiedzą i kompetencjami eksperckimi w zakresie wyznaczonym warunkami umowy, które określały, że do Pana obowiązków należało (zgodnie z Aneksem nr 2):
a)uzyskiwanie i analizowanie informacji,
b)udział w spotkaniach online,
c)przygotowywanie raportów,
d)realizacja innych zadań, jeśli byłyby wymagane i zostały określone przez Komisję w trakcie trwania umowy.
Zgodnie z Umową wszelkie prawa autorskie do rezultatów wszystkich Pana działań wynikających z jej realizacji przeszły bezpłatnie i bezterminowo na Komisję Europejską z chwilą akceptacji ich przez Komisję Europejską. Szczegółowy zakres działań do zrealizowania przez Pana został określony w Aneksie nr 2 do umowy, (...). Na mocy postanowień zawartych w Aneksie nr 2 jako ekspert pod-dziedzinowy był Pan zobowiązany:
a)terminowo realizować wskazane pod-zadania (tasks),
b)regularnie raportować o postępach pracy ekspertowi dziedzinowemu (Main Area Lead Expert),
c)brać udział w spotkaniach (online) zespołu,
d)raportować (...) o ewentualnych kłopotach w realizacji zadań.
Ww. Aneks ściśle określał także sposób realizacji przydzielonego Panu zadania: wyszczególniał i ściśle opisywał pod-zadania (Task A, B, C, D, E) wraz z oczekiwanymi rezultatami oraz sposobem ich prezentacji, a także wskazywał kolejność i terminy ich realizacji (...).
Ponadto, ww. Aneks definiował hierarchiczną strukturę organizacyjną zespołu: (...), Komisja uznała, że wywiązał się Pan z umowy i w dn. (...).2024 r. wypłacono Panu honorarium w wysokości (...) Euro (co odpowiadało warunkom umowy ((...)). Honorarium przelano w walucie Euro na Pana konto prowadzone w Banku X w Polsce. Nadawcą przelewu była Komisja Europejska. Wyniki zrealizowanych przez Pana działań zostały wykorzystane w (...). Widnieje Pan jako jeden z autorów tej publikacji.
Uzupełnienie stanu faktycznego
W zawartej przez Pana umowie nie został wskazany ani regulamin pracowniczy urzędników, ani warunki zatrudnienia innych pracowników WE. Jednocześnie stanowiła ona, że „ekspert musi wykonać Umowę zgodnie ze wszystkimi jej postanowieniami i zobowiązaniami prawnymi wynikającymi z obowiązującego prawa unijnego, międzynarodowego i krajowego” (art. 6.1). Dodatkowo stanowiła, że obowiązują Pana zapisy Decyzji KE (...), regulującej pracy grup eksperckich Komisji.
Statut/regulamin bądź inne ustawy/rozporządzenia podmiotu wypłacającego wynagrodzenie przewiduje zwolnienie od podatków bezpośrednich wypłacanego na Pana rzecz uposażenia. Stroną zawierającą ze Panem umowę ekspercką była Unia Europejska reprezentowana przez Komisję Europejską. Do dochodów wypłacanych przez UE mają zastosowanie:
–Protokół (nr 7) w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej (art. 12, dawny artykuł 13): „Urzędnicy i inni pracownicy Unii objęci są podatkiem na rzecz Unii od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych im przez Unię, na warunkach i zgodnie z procedurą określonymi przez Parlament Europejski i Radę, stanowiące w drodze rozporządzeń zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą i po konsultacji z zainteresowanymi instytucjami. Są oni zwolnieni z krajowych podatków od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Unię.”
–Rozporządzenie Nr 260/68 z 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056 z 4 marca 1968 r. z późn. zm.):
–art. 1 Podatek od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Wspólnotę urzędnikom i innym pracownikom wymienionym w art. 13 akapit pierwszy Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich, jest ustalany i pobierany według procedury określonej w niniejszym rozporządzeniu.
–art. 2 Opodatkowaniu podlegają: osoby podlegające regulaminowi pracowniczemu urzędników lub warunkom zatrudnienia innych pracowników Wspólnot, w tym korzystające ze świadczeń odszkodowawczych z tytułu pozbawienia stanowiska w interesie służby, z wyłączeniem jednak personelu miejscowego;
Przepisy UE nie zawierają jednej uniwersalnej definicji pracownika, lecz:
–zgodnie z oficjalną informacją udzielaną przez UE ekspert jest zaliczany do kategorii "inni pracownicy" (other staff): https://eu-careers.europa.eu/en/eu-careers/staff-categories;
–zgodnie z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (np. wyrok TSUE z 10 września 2015 r. sygn. C-47/14) o stosunku pracy decyduje fakt, że dana osoba wykonuje przez pewien okres na rzecz innej osoby pracę według wskazówek pracodawcy, w określonym czasie i miejscu, za co otrzymuje wynagrodzenie. Ponadto, pracodawca nadzoruje i kontroluje sposób wykonywania pracy.
Jako strona w umowie eksperckiej był Pan ekspertem oraz wykonana przez Pana na jej podstawie praca spełniała wyżej wymienione warunki, toteż – wedle Pana wiedzy – należy przyjąć, że w trakcie realizacji umowy pełnił Pan funkcję innego pracownika UE.
Do Pana wynagrodzenia miały zastosowanie przepisy rozporządzenia Nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskiej (Dz. Urz. WE L 056 z 04.03.1968 r. ze zm.), jeśli przyjąć, że był Pan innym pracownikiem UE w rozumieniu prawa europejskiego, ponieważ ww. przepisy dotyczą „urzędników i innych pracowników Unii”. Ponadto, stroną umowy była Komisja Europejska, czyli instytucja Unii.
Pytanie
Czy dochód, który Pan uzyskał w 2024 r. od Komisji Europejskiej z tytułu umowy eksperckiej (Expert Contract nr (...)) zawartej przez Pana z Komisją Europejską w dniu (...).2023, jest zwolniony od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie wymaga wykazania w zeznaniu podatkowym za rok 2024?
Pana stanowisko w sprawie
W Pana opinii w wyżej opisanej sytuacji ma zastosowanie art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż w czasie trwania Umowy był Pan w rozumieniu prawa europejskiego pracownikiem Unii Europejskiej, do którego dochodów mają zastosowanie przepisy rozporządzenia Nr 260/68 z 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056 z 4 marca 1968 r. ze zm.). Przepisy te dotyczą „urzędników i innych pracowników Unii". Mając na względzie charakter Umowy (kontrakt ekspercki zawarty przez Pana jako przez zarejestrowanego eksperta UE) oraz ustalone w niej warunki wykonywania przez Pana pracy, można przyjąć, że na jej mocy był Pan "innym pracownikiem Unii Europejskiej". Zgodnie z informacjami znajdującymi się na oficjalnych stronach internetowych UE do kategorii „innych pracowników Unii Europejskiej” zaliczają się m.in.: pracownicy zatrudnieni przez agencje pracy tymczasowej, eksperci UE, asystenci parlamentarni, tłumacze zewnętrzni, personel techniczny i pracownicy pomocniczy. Ponadto, można uznać, że był Pan pracownikiem Unii, gdyż zgodnie z orzecznictwem TSUE o powstaniu stosunku pracy decyduje łączne wystąpienie następujących okoliczności: świadczenie na rzecz innej osoby/organu, podporządkowanie pracownika, istnienie hierarchii służbowej, wymóg dyspozycyjności pracownika, świadczenie pracy za wynagrodzeniem. Wszystkie ww. okoliczności miały miejsce w przypadku zawartej przez Pana Umowy:
1)osobiście świadczył Pan pracę na rzecz Komisji Europejskiej w zakresie i formie określonej umową;
2)pracę świadczył Pan pod kierownictwem Komisji sprawującej nadzór nad Pana pracą przejawiający się poprzez:
a)szczegółowe określenie zakresu prac, jaki miał Pan wykonać, oraz określenie sposobu raportowania rezultatów;
b)nałożenie na Pana obowiązku stosowania się do wytycznych oraz harmonogramu prac (Aneks nr 2);
c)wymóg regularnego składania raportów na temat postępów w pracach;
d)możliwość dokonania w dowolnym momencie, zarówno w czasie wykonywania Umowy jak i po jej wykonaniu, kontroli prawidłowości wykonywania/wykonania umowy;
e)konieczność zatwierdzenia Pana wyników pracy (raportów) przez Eksperta Dziedzinowego, Eksperta Obszarowego i Komisję, od czego uzależniona była możliwość wypłaty wynagrodzenia;
3)realizacja umowy wymagała od Pana dyspozycyjności w określonym czasie;
4)obowiązywała hierarchia służbowa;
5)umowa przewidywała wynagrodzenie z tytułu wykonanej pracy (po jej zatwierdzeniu przez Komisję).
Ponadto, można wskazać, że Umowę podpisano z Panem w wyniku pozytywnego przejścia przez Pana procesu rekrutacyjnego, a także że na mocy Umowy właścicielem rezultatów Pana pracy została Komisja, która wykorzystała je w przygotowanym narzędziu informatycznym i opublikowanym podręczniku. Dodatkową przesłanką stojącą za wyżej wskazanym stanowiskiem jest fakt, że Dyrekcja Krajowej Informacji Skarbowej w analogicznych lub podobnych przypadkach niejednokrotnie stawała na stanowisku, że dochody ekspertów UE:
1)są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
2)nie wymagają wykazywania w rocznym zeznaniu podatkowym.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Jednakże, stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46a ww. ustawy:
Wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane z instytucji Unii Europejskiej i Europejskiego Banku Inwestycyjnego, do których mają zastosowanie przepisy rozporządzenia nr 260/68 z 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056 z 4 marca 1968 r. ze zm.).
W myśl art. 1 wymienionego powyżej rozporządzenia Rady (EWG, EURATOM, EWWIS) Nr 260/68:
Podatek od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Wspólnotę urzędnikom i innym pracownikom wymienionym w art. 13 akapit pierwszy Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich, jest ustalany i pobierany według procedury określonej w niniejszym rozporządzeniu.
Stosownie natomiast do art. 2 ww. rozporządzenia:
Opodatkowaniu podlegają m.in. osoby podlegające regulaminowi pracowniczemu urzędników lub warunkom zatrudnienia innych pracowników Wspólnot, w tym korzystające ze świadczeń odszkodowawczych z tytułu pozbawienia stanowiska w interesie służby, z wyłączeniem jednak personelu miejscowego.
Powyższe zwolnienie ma wąski zakres i dotyczy wynagrodzenia i dodatków urzędników i innych pracowników Wspólnot oraz osób, wobec których również znajduje zastosowanie art. 13 Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich, którego odpowiednikiem jest aktualnie art. 12 Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej (Dz. U. z 2004 r. Nr 90 poz. 864/4, ze zm.).
Zgodnie z art. 12 Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej (Dz. U. z 2004 r. Nr 90, poz. 864/4, ze zm.):
Urzędnicy i inni pracownicy Unii objęci są podatkiem na rzecz Unii od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych im przez Unię, na warunkach i zgodnie z procedurą określonymi przez Parlament Europejski i Radę, stanowiące w drodze rozporządzeń zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą i po konsultacji z zainteresowanymi instytucjami. Są oni zwolnieni z krajowych podatków od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Unię.
Z kolei według art. 13 Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich:
Urzędnicy i inni pracownicy Wspólnot objęci są podatkiem na rzecz Wspólnot od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych im przez Wspólnoty, zgodnie z warunkami i procedurą określoną przez Radę, stanowiącą na wniosek Komisji. Są oni zwolnieni z krajowych podatków od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Wspólnoty.
Z treści wniosku wynika, że:
1.w 2023 r. podpisał Pan imienną umowę ekspercką z Unią Europejską reprezentowaną przez Komisję Europejską;
2.wynagrodzenie zostało Panu wypłacone w 2024r.;
3.jest Pan zarejestrowanym ekspertem Komisji Europejskiej;
4.podpisanie umowy było jednoznaczne z zadeklarowaniem stosowania się do reguł pracy eksperta Unii Europejskiej;
5.zgodnie z przepisami dotyczącymi zatrudniania w instytucjach UE, jest Pan klasyfikowany jako „inny pracownik Unii Europejskiej”,
6.wypłacone przez Komisję Europejską środki były wynagrodzeniem;
7.do Pana wynagrodzenia miały zastosowanie przepisy Nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskiej (Dz. Urz. WE L 056 z 04.03.1968 r. ze zm.).
Skoro – jak Pan wyjaśnił - do Pana wynagrodzenia będą miały zastosowanie przepisy rozporządzenia nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiające warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056 z 4.03.1968, ze zm.), stwierdzić należy, że zostały spełnione warunki określone w art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem wskazane we wniosku dochody jakie uzyskał Pan z tytułu wykonania prac objętych Umową korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych i nie należy ich wykazywać w zeznaniu podatkowym.
Zatem Pana stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
•Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
