Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jarosławiu stosownie do przepisów art. 14a § 1, § 3 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 200... - Interpretacja - US-VII-443/10/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 10.05.2005, sygn. US-VII-443/10/05, Urząd Skarbowy w Jarosławiu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jarosławiu stosownie do przepisów art. 14a § 1, § 3 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60), art. 2 pkt 6, art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 1, art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług nagrody w postaci bonu towarowego otrzymanego w sprzedaży premiowanej postanawia uznać za nieprawidłowe stanowisko Strony w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług nagrody w postaci bonu towarowego otrzymanego w sprzedaży premiowanej.

Podatniczka w piśmie z dnia 13.02.2005 r. (data wpływu do urzędu skarbowego - 14.03.2005 r.), uzupełnionym pismami z dnia 05.05.2005 r. i 06.05.2005 r. przedstawiła stan faktyczny: w związku z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą podatniczka dokonuje zakupów w "X". Jako "X" podatniczka uczestniczy w programach realizowanych przez "X", mających na celu zwiększenie atrakcyjności i konkurencyjności oferty "X" na lokalnym rynku, m. in. w programie "Wynagradzamy zakupy w X". W ramach wskazanego programu "X" przyznaje klientom miesięczne premie pieniężne, które stanowią procentowy udział od łącznej wartości obrotu netto uzyskanego w danym miesiącu przez klienta "X". Warunkiem uzyskania takiej premii jest zrealizowanie ustalonych przez "X" w regulaminach premiowania określonych miesięcznych zakupów netto. Kolejne poziomy programu pozwalają na zdobycie premii w wysokości 2%, 3% lub 4% wartości miesięcznych zakupów netto, w zależności od przekroczenia odpowiednio ustalonych limitów obrotów netto. W ramach takiej sprzedaży premiowanej podatniczka od 01.01.2005 r. otrzymuje comiesięcznie, po zakończeniu każdego miesiąca nagrodę w postaci bonu towarowego o pewnej wartości pieniężnej, który może być zrealizowany tylko na terenie "X". W praktyce uzyskana premia powoduje, że podatniczka przy następnych zakupach pomniejsza kwotę należną z tytułu dokonanych zakupów o wartość przyznanego bonu towarowego. Na tle przedstawionego stanu faktycznego Podatniczka wystąpiła z zapytaniem: Czy otrzymanie nagrody w postaci bonu towarowego otrzymanego w promocji podlega opodatkowaniu podatkiem VAT? Według zajętego przez Stronę stanowiska - otrzymanie bonu towarowego nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie mieści się bowiem w pojęciu "dostawa towarów", ani w pojęciu "świadczenie usług" w świetle ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m. in. odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast stosownie do przepisu art. 2 pkt 6 cytowanej ustawy towarami są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postaci energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.
Bon to dowód uprawniający do otrzymania w oznaczonym terminie pewnych towarów, sumy pieniędzy lub korzystania z usług. Bon nie jest towarem, lecz jedynie dokumentem uprawniającym do zakupu towarów. Zastępuje on środki pieniężne, za które zwyczajowo nabywa się towary. Przekazanie bonu towarowego nie może być utożsamiane z dostawą towarów, gdyż bon towarowy stanowiący rodzaj znaku legitymacyjnego upoważniającego do odbioru określonej sumy pieniężnej nie mieści się w dyspozycji przepisu art. 2 pkt. 6 ustawy o podatku od towarów usług. Również pieniądz nie jest towarem w rozumieniu cytowanego artykułu. W konsekwencji wydanie nagrody w postaci bonu towarowego o określonej wartości pieniężnej nie stanowi dostawy towarów opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Otrzymanie nagrody w postaci bonu towarowego przyznanego w promocji w okolicznościach wskazanych przez podatniczkę stanowi formę premii pieniężnej - instrumentu powszechnie stosowanego w obrocie gospodarczym w ramach różnorodnych działań podatników w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów. Skutki podatkowe przyznania takiej premii w podatku od towarów i usług uzależnione są od wielu czynników, a w szczególności od ustalenia, za co faktycznie premia pieniężna została wypłacona, tzn. czy dotyczy konkretnej dostawy, czy też odnosi się do wszystkich dostaw dokonanych w określonym czasie. W przedmiotowej sprawie premia w postaci bonu towarowego będąca świadczeniem nie powiązanym z konkretną transakcją, a przyznana za spełnienie określonych warunków (zachowań) jest na gruncie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług odpłatnym świadczeniem usług.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przez odpłatne świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonywano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W świetle powyższego przepisu świadczenie usług obejmuje nie tylko transakcje polegające na wykonywaniu czynności przez podatnika, ale również nie wymagające jego aktywnego działania. Świadczeniem usług jest każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania. Podatnik otrzymujący premię pieniężną w formie bonu towarowego przez fakt zakupienia towarów wstępuje w pewien związek zależności z dostawcą polegający na tym, że spełnienie określonych warunków skutkuje przyznaniem tej premii. A zatem jeżeli kontrahent spełni określone warunki, tzn., jeżeli tak będzie prowadził działalność, że jego nabycia osiągną określony poziom, otrzyma za to zapłatę w postaci premii pieniężnej. W takich przypadkach wypłacona premia powiązana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego premię. Premia to nagroda za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś, co w ramach ustalonych zasad jest udziałem kupującego. Wypłata premii stanowi, więc dodatkowe wynagrodzenie dla kupującego za dodatkowe świadczenie na rzecz dostawcy, tj. zakup określonej ilości towarów z wielu transakcji w danym okresie. Premia, o której mowa jest traktowana jako wynagrodzenie za usługę. Świadczona usługa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a obowiązek podatkowy powstaje po stronie nabywcy (otrzymującego premię). Mając na uwadze przedstawiony przez podatniczkę stan faktyczny sprawy w odniesieniu do obowiązującego w dacie wydania postanowienia stanu prawnego Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza, że stanowisko strony w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług jest nieprawidłowe. Odnosząc omówione regulacje na grunt analizowanej sprawy wskazać należy, że otrzymana przez podatniczkę nagroda w postaci bonu towarowego o określonej wartości pieniężnej (premia pieniężna) stanowi zapłatę za świadczenie usług - nagroda nie jest związana z konkretną transakcją, nie wpływa na zmniejszenie obrotu, lecz stanowi świadczenie odrębne, które przyznane jest za spełnienie określonych regulaminowo warunków - za osiągnięcie ustalonego pułapu nabyć towarów w danym miesiącu. Premia ta stanowi pewnego rodzaju nagrodę za efektywność współpracy handlowej między podatniczką a firmą "X". Dla podatniczki stanowi odpłatne świadczenie usług, a więc czynność skutkującą powstaniem obowiązku podatkowego z tytułu podatku VAT. Mając na uwadze przepisy prawa w zakresie podatku od towarów i usług tut. organ podatkowy postanowił jak w sentencji postanowienia.

Niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony przez Stronę na podstawie stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania. Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika i inkasenta, wiąże natomiast właściwy organ podatkowy i organ kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej). Zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej na niniejsze postanowienie służy zażalenie. Zażalenie wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Jarosławiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 223 § 1 w związku z art. 239 oraz art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej). Zażalenie na postanowienie organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakresu żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej).

Urząd Skarbowy w Jarosławiu