Naczelnik Urzędu Skarbowego w Gryfinie dokonując na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 200... - Interpretacja - US.RPP.6/005/65/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 29.08.2005, sygn. US.RPP.6/005/65/05, Urząd Skarbowy w Gryfinie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Gryfinie dokonując na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) - interpretacji art. 29 ust. 1, art. 86 ust. 1-2, art. 90 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 11, poz. 535 ze zm.), na podstawie stanu faktycznego zawartego we wniosku Zakładu Gospodarki Komunalnej z dnia 25 lipca 2005 r. (data wpływu do Urzędu 28.07.2005) uznaje przedstawione stanowisko za zgodne z prawem.

Wnioskiem z dnia 25 lipca 2005 r., uzupełnionym pismem z dnia 12 sierpnia 2005 r. Zakład Gospodarki Komunalnej, zwany dalej Zakładem, zwrócił się o udzielenie interpretacji o zakresie zastosowania przepisów prawa podatkowego.

Wnoszący zapytanie przedstawił stan faktyczny, z którego wynika: że jest zakładem budżetowym, świadczącym m.in. usługi w zakresie rozprowadzania wody oraz odprowadzania ścieków. Są to usługi podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W budżecie Gminy przyznano Zakładowi dotację celową na modernizację Stacji Uzdatniania Wody. Ten środek trwały zgodnie z przepisami o podatku dochodowym podlega amortyzacji. Zakład jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym na tle obowiązujących przepisów ustawy o podatku od towarów i usług Zakład posiada następujące wątpliwości:

  1. Czy przysługuje obniżenie podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych od wykonawców inwestycji - modernizacji Stacji Uzdatnia Wody - faktur VAT?
  2. Czy przyznana przez Gminę dotacja celowa na sfinansowanie ww. zadania inwestycyjnego jest obrotem w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, czy nie będzie zwiększać obrotu?
  3. Czy przy ustalaniu rocznego wskaźnika do wyliczenia struktury, należy wliczyć kwotę otrzymanej dotacji?

Na tle takich okoliczności faktycznych podatnik formułuje stanowisko, iż:

  1. Zakładowi będzie przysługiwało prawo do obniżenie podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur, dotyczących prowadzonej inwestycji w zakresie modernizacji Stacji Uzdatniania Wody,
  2. Otrzymana dotacja celowa nie będzie zwiększać obrotu, ponieważ zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, dotacja zwiększa obrót tylko wówczas, gdy jej wartość ma wpływ na cenę dostawy towarów bądź świadczonych przez Zakład usług,
  3. Zgodnie z obowiązującymi od dnia 1 czerwca 2005 r. przepisami, wartość otrzymanej dotacji nie będzie ujęta do wyliczenia struktury przy ustalaniu rocznego wskaźnika.

Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące normy prawa podatkowego: art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 29 ust. 1, art. 86 ust. 1- 2, art. 90 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 11, poz. 535 ze zm.).

Zastosowanie powołanych norm skutkuje dokonaniem powyższej oceny prawnej stanowiska podatnika, uzasadnionej w następujący sposób:

Ad 1 Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Zgodnie z powołanym przepisem, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Należy zwrócić uwagę, iż prawo do obniżenia podatku naliczonego nie przysługuje w przypadkach wymienionych w art. 88 ustawy o VAT.

Mając na uwadze przedstawiony przez Zakład stan faktyczny, dla ustalenia i realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest dokonanie analizy pod kątem istnienia związku tegoż podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi, które zostały wymienione w art. 5 ust. 1 ustawy. Realizacja zadania inwestycyjnego w zakresie modernizacji Stacji Uzdatniania Wody będzie związana z czynnościami opodatkowanymi. Zakład będzie wykorzystywał wytworzony majątek do prowadzenia działalności odpłatnej związanej ze sprzedażą opodatkowaną, tj. rozprowadzaniem wody i odprowadzaniem ścieków, które to czynności zgodnie ze wskazanym powyżej art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem Zakład Gospodarki Komunalnej będzie mógł skorzystać w ww. warunkach z odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach zakupu dotyczących realizacji powyższej inwestycji.

Ad 2 Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 - 22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. Z powyższej regulacji wynika, że w sytuacji gdy podatnik w związku z konkretną dostawą lub świadczeniem usług - otrzymuje od innego podmiotu jakiekolwiek dofinansowanie stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi (np. jako pokrycie części ceny) tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu świadczonej usługi.

W sytuacji, gdy dotacje nie dotyczą dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług, nie są obrotem stanowiącym podstawę opodatkowania w rozumieniu powołanego art. 29 ust. 1 ustawy. Wobec powyższego otrzymana przez Zakład dotacja celowa na sfinansowanie inwestycji - modernizacji Stacji Uzdatniania Wody - nie będzie obrotem podlegającym opodatkowaniu, ponieważ nie ma bezpośredniego związku z konkretną świadczoną przez podmiot usługą i ceną tej usługi.

Ad 3 Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, podatnicy wykonujący równocześnie czynności w stosunku, do których przysługuje im prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług oraz czynności, w związku którymi takie prawo nie przysługuje - mają obowiązek odrębnego określenia kwot podatku naliczonego, związanego z czynnościami umożliwiającymi obniżenie podatku należnego. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części tych kwot podatnik może zmniejszyć podatek należny o taką część podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom dającym prawo do obniżenia podatku należnego.

Z dniem 1 czerwca 2005 r. ustawą z dnia 21 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 90, poz. 756) uchylony został przepis art. 90 ust. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług stanowiący, że do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wlicza się kwotę otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż określone w art. 29 ust. 1. Zatem począwszy od 1 czerwca 2005 r. do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie wlicza się kwot otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż określone w art. 29 ust. 1.

Interpretacja dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Interpretacja nie jest wiążącą dla strony, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na postanowienie - zgodnie z art. 14a § 4 i art. 236 § 1 i 2 Ordynacji podatkowej przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Szczecinie, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia stronie, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Gryfinie.

Wniesienie zażalenia podlega opłacie skarbowej.

Urząd Skarbowy w Gryfinie