POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP/443-71-2-GK/05

shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 17.08.2005, sygn. PP/443-71-2-GK/05, Opolski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 14a § 4 i art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, iż stanowisko Spółki przedstawione w piśmie z dnia 16 maja 2005 r. w sprawie podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 16 maja 2005 r. ( data wpływu do tut. Urzędu 18 maja 2005r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 lipca 2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 21 lipca 2005 r.) Jednostka zwróciła się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jej indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny:

Dnia 11 stycznia 2005 r. Spółka dokonała sprzedaży towaru na rzecz kontrahenta posiadającego siedzibę na terytorium państwa trzeciego w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - zwanej dalej "ustawą". Dnia 11 stycznia 2005 r. dokonano odprawy celnej w Urzędzie Celnym . W Jednolitym Dokumencie Administracyjnym SAD w polu 37 zastosowano procedurę tranzytu o symbolu 1000, w polu 44 JDA SAD wpisano RET EXP. Towar został wysłany poza terytorium Wspólnoty Europejskiej, transport został zorganizowany przez nabywcę towarów. Do dnia złożenia deklaracji podatkowej dla celów podatku od towarów i usług za miesiąc styczeń 2005 r. Jednostka nie posiadała dokumentów potwierdzających wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty. Spółka, na podstawie art. 41 ust. 6-8 ustawy nie wykazała tej dostawy w deklaracji podatkowej VAT - 7 za miesiąc styczeń 2005 r., traktując tę transakcję jako eksport bezpośredni. Również do dnia złożenia deklaracji VAT - 7 za miesiąc styczeń Spółka nie posiadała dokumentów potwierdzających wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty. Wobec powyższego Spółka wykazała przedmiotową dostawę w deklaracji podatkowej VAT - 7 za miesiąc luty 2005 r. jako dostawę krajową. W miesiącu kwietniu 2005 r. otrzymano dokument JDA SAD dotyczący ww. transakcji. Na odwrocie dokumentu widnieje okrągła pieczęć Urzędu Celnego oraz numer PWZ. Brak jest natomiast potwierdzenia wywozu towaru poza terytorium Wspólnoty przez urząd celny wyjścia.

Wątpliwości Spółki dotyczą możliwości skorygowania deklaracji dla celów podatku od towarów i usług w której wykazano ww. dostawę jako dostawę krajową, wobec braku potwierdzenia wywozu towarów przez urząd celny wyjścia. W opinii Podatnika potwierdzenie przez Urząd Celny jest wystarczające dla możliwości skorygowania deklaracji i zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla eksportu towarów.

Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz stanu prawnego obowiązującego na dzień zaistnienia omawianych zdarzeń Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, co następuje:

Na wstępie należy zauważyć, iż Spółka nieprawidłowo zakwalifikowała przedmiotową transakcję jako tzw. "eksport bezpośredni". Zgodnie z art. 2 pkt 8 ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o eksporcie towarów - rozumie się przez to potwierdzony przez urząd celny wyjścia wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1-4, jeżeli wywóz dokonywany jest przez:

  1. dostawcę lub w jego imieniu, lub
  2. nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub w jego imieniu.

Ustawodawca nie posługuje się pojęciem "eksportu bezpośredniego", jak również "eksportu pośredniego", jednakże literatura fachowa i doktryna posługują się tymi pojęciami; i tak za eksport bezpośredni uważa się eksport towarów o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit a) ustawy, natomiast o eksporcie pośrednim jest mowa w sytuacji, o której mowa w art. 2 pkt 8 lit b) ustawy. Natomiast z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż wywóz towarów dokonywany jest przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub w jego imieniu. Zatem zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a, stawka podatku wynosi 0 %. Natomiast zgodnie z art. 41 ust. 6 i ust. 7 ustawy stawkę podatku 0 % stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa m.in. w ust. 4, pod warunkiem że podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany miesiąc otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty. Jeśli warunek ten nie został spełniony, podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za dany okres rozliczeniowy, lecz w okresie następnym, stosując stawkę podatku 0 %, pod warunkiem otrzymania dokumentu wymienionego w ust. 6 przed złożeniem deklaracji podatkowej za ten okres. W razie nieotrzymania tego dokumentu w terminie określonym w zdaniu poprzednim mają zastosowanie stawki właściwe dla dostawy tego towaru na terytorium kraju. Zgodnie natomiast z art. 41 ust. 11 przepisy ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. b, jeżeli podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokonał dostawy towarów, posiada kopię dokumentu, w którym urząd celny wyjścia potwierdził wywóz tych towarów. Z dokumentu, o którym mowa w zdaniu pierwszym, musi wynikać tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu. Przepis ust. 9 stosuje się odpowiednio. Ustawodawca dla eksportu pośredniego nie przewidział możliwości analogicznej jaką przewiduje powołany art. 41 ust. 7 ustawy dla eksportu bezpośredniego. Zatem Spółka winna opodatkować tę transakcję jako dostawę towarów na terytorium kraju w miesiącu styczniu 2005 r.

W zakresie dokumentacji niezbędnej dla zastosowania, w przedstawionym stanie faktycznym stawki podatku w wysokości 0% tut. organ podatkowy informuje, iż zgodnie z art. 793 ust. 2 rozporządzenia Komisji EWG Nr 2454/93 z dnia 2 lipca 1993 r. ustanawiającego przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. Urz. WE L 253 z dnia 11 października 1993 r. ze zm.), urzędem celnym wyprowadzenia, w przypadku m.in. wywozu towarów transportem drogowym, jest ostatni urząd celny przed opuszczeniem przez towary obszaru celnego Wspólnoty. Spółka umieszczając w pozycji 44 JDA SAD adnotację "RET - EXP" wyraża żądanie zwrotu karty 3 JDA SAD oraz dokonania potwierdzenia przez urząd celny wyprowadzenia, że towar opuścił terytorium Wspólnoty. Szczególny tryb postępowania w sytuacji, gdy wysyłka związana jest ze zgłoszeniem procedury tranzytu reguluje art. 793 ust. 6 ww. rozporządzenia, w takim przypadku potwierdzenia na karcie 3 JDA SAD dokonuje urząd celny wyjścia w rozumieniu przepisów regulujących procedurę tranzytu, czyli urząd, w którym nastąpiło zgłoszenie celne towaru do procedury tranzytu (w opisywanym przypadku Urząd Celny w Opolu). W związku z powyższym w opisanym stanie faktycznym umieszczenie przez Urząd Celny w Opolu na odwrotnej stronie karty 3 JDA SAD pieczęci "Polska Eksport" i pozycji PWZ stanowi potwierdzenie urzędu celnego wyjścia, iż towar opuścił terytorium Wspólnoty.

Reasumując powyższe Spółka winna dokonać korekty deklaracji podatkowej VAT - 7 za miesiąc:

  • luty 2005 r., gdyż nieprawidłowo wykazała ww. dostawę jako dostawę krajową,
  • styczeń 2005 r. i wykazać ww. dostawę jako dostawę krajową,
  • styczeń 2005r. ponownie i wykazać przedmiotową dostawę jako eksport towarów ze stawką podatku w wysokości 0% (na podstawie powołanego art. 41 ust. 11 zdanie trzecie w związku z brzmieniem art. 41 ust. 9 ustawy).

Mając na uwadze zaistniałe okoliczności postanowiono jak na wstępie.

Jednocześnie Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż przedmiotowa interpretacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień zaistnienia omawianego zdarzenia.

Ponadto informuje się, iż zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, ale jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla Spółki do czasu jej zmiany lub uchylenie przez organ odwoławczy.

Na podstawie art. 14a § 4, art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 223 § 1 w związku z art. 239 ustawy - Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia.

Zażalenie podlega opłacie skarbowej. Zgodnie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej ( Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532 ze zm.) opłacie tej podlegają podania i załączniki do podań składane w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej. Szczegółowy wykaz przedmiotów opłaty skarbowej zawiera załącznik do ww. ustawy. Zgodnie z pozycją 1, części I, powołanego załącznika do ustawy o opłacie skarbowej z dnia 9 września 2000r. opłata skarbowa od podania wynosi 5zł natomiast zgodnie z poz. 2 opłata skarbowa od załącznika do podania wynosi 50gr.

Opolski Urząd Skarbowy