Zdaniem strony pytającej podatek VAT zapłacony w fakturach dotyczących robót inwestycyjnych jest kosztem kwalifikowanym i Gmina w żaden sposób nie moż... - Interpretacja - US-26/PP/443/80/04

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 20.09.2004, sygn. US-26/PP/443/80/04, Urząd Skarbowy w Siedlcach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Zdaniem strony pytającej podatek VAT zapłacony w fakturach dotyczących robót inwestycyjnych jest kosztem kwalifikowanym i Gmina w żaden sposób nie może odzyskać zapłaconego podatku.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Warszawie zawarła z Gminą umowy w sprawie współfinansowania prowadzonych przez gminę inwestycji w zakresie budowy wodociągu wiejskiego, budowy 100 przyzagrodowych oczyszczalni ścieków oraz budowy 88 przyzagrodowych oczyszczalni ścieków. Wszystkie umowy dotyczące ww. inwestycji zostały zawarte po 1 maja 2004r.

Ponadto Wójt nadmienia, że Gmina jako jednostka samorządowa płaci podatek VAT od niektórych dochodów nie odliczając podatku VAT. Gmina nie prowadzi działalności gospodarczej dlatego też nie ma sprzedaży opodatkowanej a z tytułu zakończonych inwestycji nie wystąpi dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT przez Gminę.

Koszt utrzymania przyzagrodowych oczyszczalni pokrywany będzie przez użytkowników, natomiast wodociąg przekazany zostanie do Związku Wodociągów.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Siedlcach działając na podstawie art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (DZ. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) wyjaśnia:

Niemożliwe jest zajęcie stanowiska w kwestii zaliczenia VAT do kosztów kwalifikowanych gdyż zgodnie z art. 14 a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa Naczelnik Urzędu Skarbowego na pisemne zapytanie podatnika ma obowiązek udzielić pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego.

Zgodnie z § 27a ust. 1, 2 i 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 97, poz. 970 ze zm.) zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług lub importu towarów i usług przysługuje również podmiotom, które przed 1 maja 2004r. zawarły z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowy w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (Sapard) dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu. W przypadkach o których mowa wyżej, podatek wskazany na fakturze lub dokumencie celnym podlega zwrotowi w części w jakiej przypada on na wartość netto (bez podatku) towarów lub usług objętych refundacją ze środków Unii Europejskiej w rozliczeniu końcowym umowy, z tym że zwrotowi nie podlega podatek zaliczony do kosztów kwalifikowanych objętych refundacją ze środków Unii Europejskiej.

Zwrot podatku przysługuje podmiotom, o których mowa w ust. 1 spełniającym następujące warunki:

  1. w całości zapłacili należność obejmującą podatek naliczony z tytułu dokonanego nabycia towarów lub usług oraz posiadają oryginał faktury lub faktury korygującej, a w przypadku importu towarów - dokument stwierdzający zapłatę cła i podatków pobieranych przez organy celne,
  2. posiadają dokumenty bankowe potwierdzające przekazanie środków refundowanych w wykonaniu umowy, o której mowa w ust. 1
  3. posiadają zaświadczenie wydane przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa:
  • o podpisaniu umowy, o której mowa w ust. 1 przed dniem 1 maja 2004r.
  • zawierające określenie kwoty podatku, przypadającej na wartość netto(bez podatku) towarów i usług objętych dokonaną refundacją ze środków Unii Europejskiej, wyliczonej na podstawie faktur i dokumentów celnych, przyjętych do rozliczenia umowy, oraz wysokość udziału, w jakim ta kwota podatku i wartość towarów i usług zostały objęte refundacją ze środków Unii Europejskiej,
  • potwierdzające wysokość kwoty podatku objętego refundacją ze środków Unii Europejskiej w związku z zaliczeniem go do kosztów kwalifikowanych,
  • zawierające wyszczególnienie numerów, dat i nazw wystawców faktur lub dokumentów celnych, które były wystawione na rzecz podmiotów wymienionych w ust. 1 i stanowiły podstawę refundowania ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych.

W świetle cytowanych przepisów Gminie nie przysługuje zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług w związku z zawartymi z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowami w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (Sapard) dotyczącymi refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu, gdyż umowy te zostały zawarte po 1 maja 2004r. czyli z naruszeniem określonego wyżej terminu.

Ponadto odnosząc się do sytuacji Urzędu Gminy, brak jest podstaw do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupów związanych ze sprzedażą niepodlegającą opodatkowaniu, ponieważ zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Urząd Skarbowy w Siedlcach