
Temat interpretacji
Odpowiadając na zapytanie z dnia 28 stycznia 2004 r. o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ełku na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 1997 r. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) wyjaśnia.
W zapytaniu z dnia 28 stycznia 2004 r. przedstawiono następujący stan faktyczny. Podatnik jako agent będzie prowadził usługi pośrednictwa w sprzedaży biletów lotniczych, dotyczących przewozu osób, na przeloty krajowe i międzynarodowe. Jednakże wynagrodzenie agenta z tego tytułu nie będzie pobierane w formie prowizji od usługodawcy (tj. przewoźnika) jak dotychczas, lecz będzie pobierane bezpośrednio od nabywcy biletu lotniczego (pasażera).
Wątpliwości Podatnika dotyczą stawki opodatkowania podatkiem od towarów i usług usługi pośrednictwa w sprzedaży biletów lotniczych, dotyczących przewozu osób zarówno na przeloty krajowe, jak i międzynarodowe.
Podatnik zajął w tej sprawie stanowisko, iż usługi pośrednictwa w sprzedaży biletów lotniczych na przeloty krajowe będą w opisanym stanie faktycznym podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w stawce 7%, natomiast usługi pośrednictwa w sprzedaży biletów lotniczych na przeloty międzynarodowe będą zdaniem Podatnika podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w stawce 0%.
Odpowiadając na powyższe zapytanie należy stwierdzić, iż zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 08 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. z 1993 r. Nr 11 poz. 50 z późn. zm.), stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%. Jednakże przepisy wykonawcze do tej ustawy przewidują obniżone stawki opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Zgodnie z przepisem § 66 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2002 r. Nr 27 poz. 268 z późn. zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 18 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym obniża się do wysokości 7% dla usług świadczonych na podstawie umów agencyjnych, zlecenia i pośrednictwa lub innych umów o podobnym charakterze związanych ze świadczeniem usług w zakresie turystyki oraz sprzedażą biletów dotyczących przewozu osób kolejami, taborem samochodowym, wodnym i lotniczym oraz środkami komunikacji miejskiej.
Powyższy przepis § 66 ust. 1 pkt 5 ww. rozporządzenia jest przepisem ogólnym w tym sensie, iż dotyczy ogółu usług świadczonych na podstawie umów agencyjnych związanych ze sprzedażą biletów, dotyczących przewozu osób taborem lotniczym (zarówno gdy jest to transport krajowy, jak i transport międzynarodowy). Jednakże kwestię stawki opodatkowania usług pośrednictwa związanych z usługami transportu międzynarodowego reguluje szczegółowo przepis § 60 ust. 1 pkt 11 ww. rozporządzenia. Zgodnie z tym przepisem, opodatkowaniu obniżoną do wysokości 0% stawką podatku podlegają usługi, o których mowa w § 53 ust. 3 tego rozporządzenia, związane z usługami transportu międzynarodowego określonymi w § 54 ust. 1 i w § 55 tego rozporządzenia.
Przepis § 53 ust. 1 ww. rozporządzenia stanowi, iż do usług transportu międzynarodowego, zalicza się przewóz lub inny sposób przemieszczania osób i towarów przez granicę Rzeczypospolitej Polskiej:
- z miejsca wyjazdu (nadania) w Rzeczypospolitej Polskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) za granicą,
- z miejsca wyjazdu (nadania) za granicą do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) w Rzeczypospolitej Polskiej,
- z miejsca wyjazdu (nadania) za granicą do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) za granicą, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (tranzyt).
Nie stanowi usług transportu międzynarodowego, przewóz osób lub towarów w przypadku, gdy miejsce wyjazdu (nadania) i miejsce przyjazdu (przeznaczenia) tych osób lub towarów znajduje się w Rzeczypospolitej Polskiej, a przewóz za granicę ma wyłącznie charakter tranzytu (§ 53 ust. 2 ww. rozporządzenia). Usługami transportu międzynarodowego są również wykonywane w kraju usługi pośrednictwa, rzeczoznawstwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami transportu międzynarodowego (§ 53 ust. 3 ww. rozporządzenia).
Zgodnie z przepisem § 54 ust. 1 pkt 3 lit. b) ww. rozporządzenia, za eksport usług uznaje się usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w § 53 ust. 1 ww. rozporządzenia, polegające na przewozie przez przewoźnika powietrznego i morskiego osób - na podstawie dokumentów wymienionych w § 56 ust. 1 pkt 3 ww. rozporządzenia.
Zgodnie z przepisem § 55 pkt 1 ww. rozporządzenia, usługi międzynarodowego transportu osób są usługami eksportowymi w całości, jeżeli są wykonywane przez przewoźnika powietrznego, kolejowego lub morskiego.
Z powyższych przepisów wynika, iż usługi pośrednictwa związane z usługami transportu międzynarodowego osób podlegają opodatkowaniu obniżoną do wysokości 0% stawką podatku od towarów i usług, w tym także, gdy są to usługi pośrednictwa w zakresie sprzedaży biletów lotniczych dotyczących transportu międzynarodowego osób.
Należy zatem stwierdzić, iż usługi pośrednictwa w sprzedaży biletów lotniczych na przeloty osobowe krajowe, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w stawce 7%, natomiast usługi pośrednictwa w sprzedaży biletów lotniczych na przeloty osobowe międzynarodowe, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w stawce 0%.
W tym ostatnim przypadku, zastosowanie stawki 0% przez pośrednika sprzedającego bilety, uzależnione jest od spełnienia warunków, o których mowa w § 53 ust. 1 i 2 ww. rozporządzenia, tj. usługa transportu świadczona przez przewoźnika, którego bilety sprzedaje pośrednik, musi być usługą transportu międzynarodowego w rozumieniu tych przepisów.
W przypadku, o którym mowa w § 53 ust. 2 ww. rozporządzenia, tj. gdy miejsce wyjazdu i miejsce przyjazdu osób (pasażerów) znajduje się w Rzeczypospolitej Polskiej, usługa transportu nie jest usługą transportu międzynarodowego, nawet, gdy przebiega przez terytorium państwa obcego, a w związku z tym usługa pośrednictwa z nią związana nie podlega opodatkowaniu w stawce 0%. W takim wypadku, usługa pośrednictwa w sprzedaży biletów podlega opodatkowaniu w stawce 7%, zgodnie z § 66 ust. 1 pkt 5 ww. rozporządzenia.
Kwestia formy wzajemnych rozliczeń wynagrodzenia pomiędzy zleceniodawcą i agentem za wykonanie zlecenia, nie jest istotna dla ustalenia prawidłowej stawki opodatkowania ww. czynności podatkiem od towarów i usług.
Biorąc powyższe pod uwagę, należy stanowisko Podatnika uznać za prawidłowe.
